Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått innvilget uføretrygd, men fikk ikke ung ufør som jeg trodde. (Skal klage på det).

Men spørsmålet er hvor mye ca. blir trukket i skatt? Månedsummen før skatt er ca 20.000. 

Noen erfaringer? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du skattrekk? Det står på skattekortet ditt.

Anonymkode: b949a...ca7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skatter 20% av uføretrygd. Har, som deg, lite utbetalt og får rett under 17 000 utbetalt. 

Anonymkode: 64e28...929

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg skatter 20% av uføretrygd. Har, som deg, lite utbetalt og får rett under 17 000 utbetalt. 

Anonymkode: 64e28...929

Takk for svar, føler det blir helt krise lite penger..

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på blant annet gjeld. Gå inn på ditt skattekort og se. 

Anonymkode: 246e9...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Får utbetalt 16356 kr av de 20216 som blir utbetalt. 

Anonymkode: eeac5...fdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får utbetalt 16356 kr av de 20216 som blir utbetalt. 

Liiitt klønete formulert av meg ser jeg nå ja 😂 får utbetalt 16356 etter skatt av de 20216 kr uføretrygden er på. ** 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette beregner du selv på skatteetaten.no, og så legger du skattetrekket ditt utifra dette. Her finner du både fasit og løsning på det du spør om.

Anonymkode: 17d82...a9c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 13.25):

Hva har du skattrekk? Det står på skattekortet ditt.

Anonymkode: b949a...ca7

Takk! Fant det. Screenshot_20220427-133837_Office.thumb.jpg.a1102b26aa16a66ddcc1ae1cbe9e6128.jpg

Endret av Rhodiola
for å gjøre om URL til opplastet bilde - Rhodiola, mod.
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Liiitt klønete formulert av meg ser jeg nå ja 😂 får utbetalt 16356 etter skatt av de 20216 kr uføretrygden er på. ** 

Har du samboer? Minstesats trygd enslig er 21.800.

Skrevet

Haha, jeg skjønte den første 🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du samboer? Minstesats trygd enslig er 21.800.

Ja, jeg blir dessverre «straffet» pengemessig fordi jeg har samboer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg blir dessverre «straffet» pengemessig fordi jeg har samboer. 

Man blir egentlig ikke straffet, men får litt til som enslig fordi man er alene om utgiftene. Men med tanke på at uføren som enslig allerede er veldig lav, så forstår jeg deg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blir egentlig ikke straffet, men får litt til som enslig fordi man er alene om utgiftene. Men med tanke på at uføren som enslig allerede er veldig lav, så forstår jeg deg. 

Ja, er frustrerende. 
Jeg sitter igjen med absolutt ingenting siden vi selvsagt deler utgifter 50%. Helt utenkelig for meg at han som er frisk skal lide under det å ha en uføretrygdet kjæreste og skulle betale mer.

I tillegg betaler jeg 2900 kr i mnd i gammel gjeld (lån fra før jeg fikk fast utbet) så syns det er ganske kjipt. Spesielt med de bo,strøm og matprisene som er nå. Livet går rett og slett ikke rundt. 😕

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Annonym1 skrev (23 minutter siden):

Har akkurat fått innvilget uføretrygd, men fikk ikke ung ufør som jeg trodde. (Skal klage på det).

Men spørsmålet er hvor mye ca. blir trukket i skatt? Månedsummen før skatt er ca 20.000. 

Noen erfaringer? 

Gjør det. Og husk klagefristen er kort. Vil anbefale deg disse advokatene. Legger ved rosa link under. De hjalp meg, og nav mått gi seg med en gang. De er spesialisert på området, og er landsdekkende. Husk å gi advokaten fullmakt, så de får innsyn i navpapirene dine. I mitt tilfelle fant de mye nav hadde gjemt/«mistet». 

Sjekk også muligheten for å benytte deg av fri rettshjelp. Da betaler du «bare» en egenandel ca et år etterpå. I mitt tilfelle litt over tusenlappen, for noen få år siden.

https://advokat-egeland.no/

Anonymkode: 0a4db...23c

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, er frustrerende. 
Jeg sitter igjen med absolutt ingenting siden vi selvsagt deler utgifter 50%. Helt utenkelig for meg at han som er frisk skal lide under det å ha en uføretrygdet kjæreste og skulle betale mer.

I tillegg betaler jeg 2900 kr i mnd i gammel gjeld (lån fra før jeg fikk fast utbet) så syns det er ganske kjipt. Spesielt med de bo,strøm og matprisene som er nå. Livet går rett og slett ikke rundt. 😕

Ja, det er absolutt ikke mye å leve av. Lever selv på minstetrygd og er enslig, det er ikke lett.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gjør det. Og husk klagefristen er kort. Vil anbefale deg disse advokatene. Legger ved rosa link under. De hjalp meg, og nav mått gi seg med en gang. De er spesialisert på området, og er landsdekkende. Husk å gi advokaten fullmakt, så de får innsyn i navpapirene dine. I mitt tilfelle fant de mye nav hadde gjemt/«mistet». 

Sjekk også muligheten for å benytte deg av fri rettshjelp. Da betaler du «bare» en egenandel ca et år etterpå. I mitt tilfelle litt over tusenlappen, for noen få år siden.

Jeg er ikke TS, men tusen takk for link, ser de også jobber innen barnevern, noe som er supert. :)  Har sendt de Mail angående en sak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tusen takk for svar! Jeg skal sjekke ut. Kontaktet en annen advokat med en gang jeg fikk svaret, det var osloadvokatene.. De reklamerte for navklager så håper kanskje de er gode.. Hva tror du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, er frustrerende. 

Jeg har høyere inntekt enn min kone, det er da utenkelig at hun skal måtte bruke opp all hennes inntekt mens jeg sitter med penger til overs. Hun gjør like mye for husholdningen som jeg gjør, da skal hun ikke lide bare fordi samfunnet belønner jobben hennes mindre enn min.

Sammr om hun hadde vært syk, det hadde vært "godkjent fravær" fra å bidra (like mye) til husholdningen. Synes man skal være et lag når man bor sammen.

Anonymkode: b61f2...b05

• Liker 6
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...