Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som jobber ca halvprten av arbeidsdagen på 7,5 timer. Hun drikker kaffe og er på telefonen hele tiden ellers. Hvis det kommer venninner innom snakker hun alltid også med dem i en evighet når vi egentlig har ting å gjøre. Vi andre jobber selvfølgelig ikke 7,5 timer uten stopp, men problemet er at vi har kundekontakt og resten ender opp med å gjøre dobbelt så mye. Virker som hun ikke forstår at vi må jobbe når det kommer kunder, og kan prate når det ikke er kunder/forberedelser til kunder. Resten har faktisk forsøkt å ikke ta kundene som kommer, men det ender opp med kø for da blir de ikke tatt..

Er det noen måte dette kan tas opp med sjefen på? Jeg vet at sjefen alt har tatt det opp med vedkommende, men vedkommende sliter litt psykisk og bør ikke bli «presset». Det er bare at det er fryktelig slitsomt å alltid gjøre så mye mer, enn at vi hadde møttes mer i midten. 

Anonymkode: 6f91e...68b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har en kollega som jobber ca halvprten av arbeidsdagen på 7,5 timer. Hun drikker kaffe og er på telefonen hele tiden ellers. Hvis det kommer venninner innom snakker hun alltid også med dem i en evighet når vi egentlig har ting å gjøre. Vi andre jobber selvfølgelig ikke 7,5 timer uten stopp, men problemet er at vi har kundekontakt og resten ender opp med å gjøre dobbelt så mye. Virker som hun ikke forstår at vi må jobbe når det kommer kunder, og kan prate når det ikke er kunder/forberedelser til kunder. Resten har faktisk forsøkt å ikke ta kundene som kommer, men det ender opp med kø for da blir de ikke tatt..

Er det noen måte dette kan tas opp med sjefen på? Jeg vet at sjefen alt har tatt det opp med vedkommende, men vedkommende sliter litt psykisk og bør ikke bli «presset». Det er bare at det er fryktelig slitsomt å alltid gjøre så mye mer, enn at vi hadde møttes mer i midten. 

Jobber også med ei sånn. Hun er utenlands og veldig religiøs. Hun er kontakt person i ei kirke hun går i. Folk ringer hele tiden å spørr om råd. Fikk beskjed at sånne samtaler i fritiden. Men hun gjemmer seg bort når det er rolig og prater 

Anonymkode: c38ad...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være hun har fått lov fra sjefen å holde på sånn - men da plikter også sjefen å ha flere folk på jobb så dere andre ikke blir overbelastet. Han kan ikke forvente at dere skal gjøre hennes jobb oppå deres egen. 

Anonymkode: ec64b...d4b

• Liker 1
Skrevet

Din kollega er åpenbart ikke så interessert i jobben sin, vil bare sitte på ræv og få betalt. Jeg har også noen sånne. Det velger seg ofte de enkleste pasientene eller et ansvar hvor de kan sluntre mest mulig unna. Sykt irriterende for de som får ekstra belastning. Vil heller jobbe med psykopat enn en som er lat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et ledelsesproblem. 
Vi har ei sånn ei vi og på min jobb + et høyt sykefravær, men det blir ikke ryddet opp i pga sjefen er konfliktsky og skyver det foran seg. 
I mellomtiden så må vi jobbe ekstra for å komme i mål 

Anonymkode: fe26c...4fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan løses med omorganisering eller hvis leder tar tak i det på annen måte. Men det fordrer jo at det er vilje til å sette i gang litt, er det ikke det er det nesten bedre å bytte jobb. Det løser seg sjelden av seg selv er min erfaring. 

Anonymkode: 8a263...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er nok et ledelsesproblem. Tror nok ikke hun egentlig får lov til det da sjefen har tatt opp flere ganger, men sjefen er konfliktsky og ei søt dame som ikke vil krangle med noen. Men utrolig slitsomt at det er sånn, og litt provoserende også

AnonymBruker
Skrevet

men hva kan folk egentlig gjøre, så lenge ledelsen er alt for konfliktskye og aldri gjør noe som helst for å "fikse" situasjonen.       

Anonymkode: 7ee41...4cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde sagt noe rett til hun på en konstruktiv måte. Det må da gå an eller er folk blitt så hårsåre at det ikke går an.

Gå til sjefen og si hva du har tenkt å gjøre; hva du skal si osv. Eller så må sjefen ta grep, søt og konfliktsky eller ikke. Hun er sjef og dermed pliktig til å ta klager på alvor. 

Hvis det ikke går, gå videre oppover. 
Det går ikke an å ha det sånn på en jobb og etterhvert så vil det kanskje få dårlige konsekvenser for deg. (sykmeldt eller verre)

Hadde aldri godtatt dette.  
Bra arbeidsmoral er veldig viktig!!!!

Anonymkode: 043f3...bb0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også noen sånne på jobb. Helvetes irriterende. Men ledelsen gjør ikke noe med det. 

Anonymkode: a4029...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hen godt, alle arbeidsplasser har vel slike? Hva med å bare ligge unna og ikke bry deg?

Jeg jobber i barnehage og har selv, etter mange år i yrket, lært meg gode teknikker for å få pause. Vi har en veldig streng ledelse, som ikke mener vi skal ha pauser utover matpausen, så da utnytter jeg andre måter for å få mer fri på jobb på.

Det kan være at jeg får en "viktig telefon", må på do. Det er kanskje den letteste, ingen kan si noe på det. Bruker ekstremt lang tid hvis jeg skal kle på de siste barna, for så å kle på meg selv. For ikke å snakke om når det skal ryddes etter måltider. Da er de andre så opptatte med pause og å være ute, så da hender det jeg faktisk får en ekstra pause bare der.

Det gjør det så lettere å være ansatt i barnehage!

Anonymkode: 82041...a4f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik vil man møte på igjen, og igjen, og igjen.

Jeg liker å ha noe å gjøre når jeg først er på jobb. Å henge på telefonen er noe jeg gjør hvis jeg virkelig kjeder meg, som på toget. For ikke å snakke om å somle med enkeltoppgaver, eller henge på do. Så jeg konsentrerer meg om mitt og leverer. I stedet for å fokusere på andre. Blir det slik at man selv får alt for mye, eller blir stresset, så får man heller si fra. Men så lenge jeg har passe gjennom en dag bryr jeg meg ikke.

Og på sikt har det alltid lønt seg å være en som står på, i stedet for en som klager på andre, på alle arenaer i livet. 

Anonymkode: b5049...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet at sjefen alt har tatt det opp med vedkommende, men vedkommende sliter litt psykisk og bør ikke bli «presset».

Sist gang jeg ikke presterte på jobb og slet psykisk så fikk jeg sparken. Og det var i en høytlønnet og fancy jobb. Rart at sjefen er så grei med henne .

Anonymkode: 1a00f...197

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner hen godt, alle arbeidsplasser har vel slike? Hva med å bare ligge unna og ikke bry deg?

Jeg jobber i barnehage og har selv, etter mange år i yrket, lært meg gode teknikker for å få pause. Vi har en veldig streng ledelse, som ikke mener vi skal ha pauser utover matpausen, så da utnytter jeg andre måter for å få mer fri på jobb på.

Det kan være at jeg får en "viktig telefon", må på do. Det er kanskje den letteste, ingen kan si noe på det. Bruker ekstremt lang tid hvis jeg skal kle på de siste barna, for så å kle på meg selv. For ikke å snakke om når det skal ryddes etter måltider. Da er de andre så opptatte med pause og å være ute, så da hender det jeg faktisk får en ekstra pause bare der.

Det gjør det så lettere å være ansatt i barnehage!

Anonymkode: 82041...a4f

De andre er nok obs på at du gjør dette, selv om de ikke sier noe. Kanskje de samler opp og sier det da

Anonymkode: cb75e...6d2

Skrevet
Minitroll skrev (10 timer siden):

Din kollega er åpenbart ikke så interessert i jobben sin, vil bare sitte på ræv og få betalt. Jeg har også noen sånne. Det velger seg ofte de enkleste pasientene eller et ansvar hvor de kan sluntre mest mulig unna. Sykt irriterende for de som får ekstra belastning. Vil heller jobbe med psykopat enn en som er lat. 

Enig. Latsabber og unnasluntrere er de mest irriterende menneskene å jobbe sammen med. De og sutrerne. Heller psykopaten da, ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle har en sånn kollega. Dette her ville jeg ikke blandet meg inn i. Som du sier så har sjefen allerede tatt det opp, og det er vel strengt tatt ikke din plass å gjøre noe med dette. Om vedkommendes manglende innsats går negativt utover jobben til dere andre, eller preger deres arbeidshverdag negativt ved at det øker deres arbeidsbelastning, bør dere ta det med sjefen.

Anonymkode: b7b0b...aa5

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innhold og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...