AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Det er jeg som har en annen tråd her og mannen ville jeg skulle slanke meg. Hvordan kan jeg finne ut av hva jeg liker å trene? Har ikke trent på lenge! Er det fortsatt vanlig med sykkeltime på treningsstudio? Er det noen andre morsomme gruppetimer jeg burde prøve? Er ikke så glad i løpe på tredemølle og jeg ser for meg at det er bare trente folk som trener med vekter og sånt i den sonen av treningssenteret. Hva er god trening for å komme ned i vekt? Og hvor mye bør jeg spise hver dag for å ligge i underskudd så jeg ikke legger på meg mer? Jeg er ikke veldig overvektig, men har fått litt mer fett de siste årene. Jeg ser for meg at det bare er de spreke og superrente på treningssenter og det skremmer meg egentlig. vil det hjelpe meg å ha en personlig trener? Kanskje det gjør det lettere i starten uff og hva er best av kondisjon og styrke for å miste fett? Anonymkode: 3d208...3be 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Det er mye viktigere med hva og hvor mye du spiser enn trening for å gå ned i vekt. Du kan regne ut på nettet hvor mye kalorier du trenger per dag for å opprettholde vekten din, basert på kjønn, alder, høyde og vekt. Trekk fra 500 kcal på det slik at du ligger i underskudd hver dag så vil du gå ned. Anonymkode: 61a2c...3e0 8 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Opptil 100% av vekttapet gjøres med kosthold. Trening er flott for å stramme opp og øke muskelmasse, samt for økt energi og humør, men hvis du vil ned i vekt er det maten som bør være mesteparten av fokuset. Spis ren råvarebasert mat, dropp sukker, stivelse, prosseserte vegetabilske oljer, ferdigmat, halvfabrikata og godteri. Bruk heller en time på å bake brød (helst surdeig, det har lavest påvirkning på blodsukker og minst karbohydrater) og lage knekkebrød enn en time på trening, og få mann og barn med på ukentlig mealprep hver helg. Jeg anbefaler et av programmene til Mari Krogshus, god mat som gjør deg mett uten kcal-fokus, lett å tilpasse for hele familien: https://www.facebook.com/marikrogshushelse Jeg gikk ned 20 kg med dette for 2 år siden, og har holdt vekta uten problemer. Føler meg som et nytt menneske! ❤ Anonymkode: 999e9...487 7 5
kraftwerk Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Hvis man skal slanke seg er det 10% trening og 90% kosthold som gjelder. Du skrev i den forrige tråden at du spiser og drikker mye chips, brus og godteri. Kutt ut dette. Spis sunt, litt i et lite underskudd kalorimessig. Du burde trene styrketrening og kanskje kondisjon/intervaller 1 gang i uka. Eventuelt kan du melde deg på gruppetrening, det er både motiverende og veldig god trening. Undres dog veldig over hvorfor mannen din ber deg slanke deg, når han selv trener flere ganger i uka - og ikke hjelper til hjemme? Lurer bare på hvorfor du føler du skylder han noe, når det er du som tar deg av huset og 3 barn. Han har all rett til å si ifra, men virker ikke som at ting er så rettferdig i forholdet deres. 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Fokuser på kostholdet først. Skap deg kunnskap,forståelse, rutiner og selvdisiplin. Vær gjerne aktiv i tillegg, som husarbeid, gå deg en tur osv. Trening kan komme etterhvert. Starter du opp med begge deler samtidig havner du i en ubalanse som fort kan tære på motivasjonen din. Anonymkode: 9f778...390 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 Noe sier meg at jeg hadde rett i innlegget mitt til deg i den andre tråden. Du ble krenka fordi samboeren din traff en nerve som du allerede vet om og mentalt plages av fra før. Ergo, mannen din snakket sant, men du tålte ikke å få bekreftet din egen bekymring. Men, det er greit. Det viktigste er at du tar tak i situasjonen fordi du selv ønsker og plages av det, og ikke andre. Ønsker deg lykke til. Kutter du bort all snopet og "kosen" og spiser sunn, normal og mindre mat, så er 80% av jobben gjort! Anonymkode: 9f778...390 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fokuser på kostholdet først. Skap deg kunnskap,forståelse, rutiner og selvdisiplin. Vær gjerne aktiv i tillegg, som husarbeid, gå deg en tur osv. Trening kan komme etterhvert. Starter du opp med begge deler samtidig havner du i en ubalanse som fort kan tære på motivasjonen din. Anonymkode: 9f778...390 For øvrig skrev du i den andre tråden at du hadde lite energi og lite tid til overs pga barn osv. Så der har du enda en grunn til at du ikke bør fokusere på trening nå. Fokuser på kostholdet, og start derifra. Og kun det. Og så aktiviserer du deg heller med barna mer hvis du har energi til det. Anonymkode: 9f778...390 5 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Kutt alt flytende. Smør, saus, olje, dressing osv. Brus, juice, saft Pøs på med grønnsaker Anonymkode: f812f...df3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Herregud folk er toxic 😬 overvekt er så enkelt som for mange kcal inn. Reduser antall kcal. Kosthold gjør 80% av jobben minst! lag f.eks havregrøt på vann (koke),frukt,nøtter, peanøttsmør. Det metter i 3-4 timer. Til sammenligning måtte jeg spist typ 5-6 brødskriver for å være like mett. Bildet er 300 kcal Anonymkode: 89495...88d 3 3
Bøtteballetten Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Som resten sier, kutt ut godteri, brus,chips og evt gatekjøkkenmat. Da er mye gjort. Ha gjerne frukt i huset og spis heller det hvis du har lyst på snop. Det hjelper å ut å gå eller sykle. Det trenger ikke være så veldig avansert trening. Hovedsaken er at du beveger deg.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herregud folk er toxic 😬 overvekt er så enkelt som for mange kcal inn. Reduser antall kcal. Kosthold gjør 80% av jobben minst! lag f.eks havregrøt på vann (koke),frukt,nøtter, peanøttsmør. Det metter i 3-4 timer. Til sammenligning måtte jeg spist typ 5-6 brødskriver for å være like mett. Bildet er 300 kcal Anonymkode: 89495...88d Men kutter du eller TS ut nøtter og peanøttsmør, så halverer du kalorimengden i det måltidet... Kjør heller på med litt mer jordbær, eller litt blåbær og bringebær heller, når du har som mål å slanke deg 20 kg gjennom kosthold. Og så drikk mye vann gjennom dagen! Det skaper en metthetsfølelse faktisk, selv om det ikke metter. Anonymkode: 9f778...390 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 Jeg hadde heller gått turer og kuttet ut unødvendig sukker. Er du slik som meg så er sukker appetitt skaper. Så fort jeg får kontroll på sukker inntaket, så spiser jeg mindre sånn generelt. Jeg har gått ned flere kg, uten å ha tenkt på hva jeg spiser. Kun automatisk mindre appetitt. Spiser til og med bensinstasjon mat, (det er min bijobb) Anonymkode: 45a76...6e5 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud folk er toxic Anonymkode: 89495...88d Hvor da? Anonymkode: 48d42...df6 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Herregud folk er toxic 😬 overvekt er så enkelt som for mange kcal inn. Reduser antall kcal. Kosthold gjør 80% av jobben minst! lag f.eks havregrøt på vann (koke),frukt,nøtter, peanøttsmør. Det metter i 3-4 timer. Til sammenligning måtte jeg spist typ 5-6 brødskriver for å være like mett. Bildet er 300 kcal Anonymkode: 89495...88d Ingen grunn til å hive nøtter og peanøttsmør på noe som er såpass mettende og kaloririkt som havregryn. Om bildet er 300 kcal er det en mikroskål. Anonymkode: ffb7c...cc4 4
Iso1 Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Jeg er ikke noe for å kutte ut godterier og sånne ting, bedre å kutte ned på det. Jeg driver med livstilsendring nå, går på 1600 kcal dagen, min trening er å gå turer. Jeg under meg brus, kaker og godterier på spesielle anledninger og i helger. Hvis jeg måtte kutte det ut hadde dette aldri fungert for meg. Man må kunne leve med endringene og da nytter det bare ikke å kutte ut ting. 1
Kvinne_med 3 barn Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er jeg som har en annen tråd her og mannen ville jeg skulle slanke meg. Hvordan kan jeg finne ut av hva jeg liker å trene? Har ikke trent på lenge! Er det fortsatt vanlig med sykkeltime på treningsstudio? Er det noen andre morsomme gruppetimer jeg burde prøve? Er ikke så glad i løpe på tredemølle og jeg ser for meg at det er bare trente folk som trener med vekter og sånt i den sonen av treningssenteret. Hva er god trening for å komme ned i vekt? Og hvor mye bør jeg spise hver dag for å ligge i underskudd så jeg ikke legger på meg mer? Jeg er ikke veldig overvektig, men har fått litt mer fett de siste årene. Jeg ser for meg at det bare er de spreke og superrente på treningssenter og det skremmer meg egentlig. vil det hjelpe meg å ha en personlig trener? Kanskje det gjør det lettere i starten uff og hva er best av kondisjon og styrke for å miste fett? Anonymkode: 3d208...3be Jeg har selv gått ned de kiloene jeg har følt jeg har hatt for mye fra tid til annen ved god hjelp av Vektklubb. Her får man hjelp til å regne ut hvor mye kalorier man får i seg samt lærer man å sette sammen måltidene riktig, dvs riktig fordeling av fett, karbohydrater og protein. Man fyller inn vekt, høyde osv samt målvekt i appen, og veier seg hver uke for å se utviklingen. Synes dette verktøyet har vært veldig motiverende og hjelpsomt, ikke minst får man seg mange aha-opplevelser på hva man vil styre unna osv for å nå målet sitt:) siden du spør om kondisjonstrening men er usikker på hva slags- og som jeg, ikke liker tanken på å «være på utstilling» foran en haug med tilsynelatende kjempespreke mennesker, kan jeg virkelig anbefale gåturer. Så lenge man går i et greit tempo feks 20-30 minutter daglig (om det så blir to ganger i uken hjelper det også!) har det faktisk mye effekt. Fordi så fort man er mer i fysisk aktivitet enn før påvirker dette forbrenningen fordi den kommer mer i gang. Tror gåturer er en finfin start! Ellers er frokost viktig for å starte forbrenningen på morgenen, samt nok men riktig middag slik at man ikke føler seg så «snacksete» på kvelden. Til middag (forutsatt at man får i seg nok karbo resten av dagen), kan man fint kutte ut ris, poteter osv til middag, feks pleier jeg ha masse kuttede grønnsaker a la squash, paprika og rødløk i en ildfast form med salt og pepper på i ovnen og spiser en hel haug sammen med kyllingfilet eller mager fisk. På den måten blir jeg kjempemett til middag, men unngår «dobbelt av kalorier» pga feks potet osv. I helgene unner jeg meg litt ekstra, og er ingenting jeg «aldri» spiser, men jeg har blitt mye mer bevisst på hva jeg putter i meg:) Bare å sende pm om du vil ha flere råd, kommer ikke på mer akkurat nå😅
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Men kutter du eller TS ut nøtter og peanøttsmør, så halverer du kalorimengden i det måltidet... Kjør heller på med litt mer jordbær, eller litt blåbær og bringebær heller, når du har som mål å slanke deg 20 kg gjennom kosthold. Og så drikk mye vann gjennom dagen! Det skaper en metthetsfølelse faktisk, selv om det ikke metter. Anonymkode: 9f778...390 Det er ofte det som er feil. Folk tenker at mat som inneholder mye kalorier bør kuttes helt, i stede for å reduseres. Både peanøtt smør og nøtter er god kilde til proteiner og fett. Holder deg mett lenge så slipper mat å småspise mellom måltidene. Anonymkode: 39ebe...2f5 2 1
Embla Othea Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 Har du en indre motivasjon for å gå ned i vekt? Det er viktig for å lykkes - ikke "bare" fordi mannen din vil det. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 Embla Othea skrev (2 minutter siden): Har du en indre motivasjon for å gå ned i vekt? Det er viktig for å lykkes - ikke "bare" fordi mannen din vil det. Hun vil det selv også, men gidder bare ikke. Selv med barn, hus, jobb osv, er det enkelt å spise rimelig sunt og telle kalorier. Det finnes alltid unnskyldninger for å ikke gidde å ta tak i noe selv. Klart hun ikke har energi, usunn mat gir ikke kroppen energi og glede, tvert i mot. Og alle har tid til å trene eller gå tur noen ganger i uka, bare de gidder. Har selv gått ned 10 kg siden jul, hadde ingen indre motivasjon, men jeg har selvdisiplin. Anonymkode: 88af0...dac 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #20 Skrevet 29. april 2022 Vil bare skyte inn her at styrketrening med vekter også er for nybegynnere. Jeg har styrkeprogram sammen med PT og progresjon skjer så mye kjappere når man er utrent, i tillegg får man muskler som hjelper litt i å øke forbrenningen. Anonymkode: c0fad...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå