AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Jeg jobber innen et visst fagfelt, som sykepleier i spesialisthelsetjenesten. Det bygges et nytt sykehus vi skal flytte inn i om noen år. I den forbindelse skal også hele sykehuset omorganiseres. Forslaget som kommer til å bli vedtatt er å omstrukturere driften, for å sikre mer "pasientsikker og effektiv drift". Resultatet av dette er at ansattgruppen skal splittes, og at vi må jobbe med andre pasientgrupper. Det vil også bli en mer monoton arbeidshverdag (en stor del av nåværende arbeidsoppgaver skal vekk til andre instanser), og tyngre arbeid (det som gir et avbrekk fra det "tunge" skal nå vekk". Stillingsbeskrivelsen min er jo generell innen sykepleie, så de kan jo gjøre dette. Kjenner jeg er helt uvel av hele greia.. Har lyst til å gråte på hvert møte de snakker om dette. Får ingen direkte svar på spørsmålene jeg spør på disse møtene, typisk "politikersvar"... De har heller ingen direkte plan for hvordan dette skal gjøres, selv om det er få år igjen til byttet. Er det noen som har erfaring fra omorganisering på arbeidsplassen, og som er fornøyde? Anonymkode: 3b64c...568
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Min erfaring er at det blir best om man engasjerer seg, feks deltar som tillitsvalgt, i arbeidsgrupper, leser høringsnotater etc for å være en aktiv del av forandringen fremfor å være den som utsettes passivt for en forandring. Du vet helt sikkert at ting kommer til å endre seg uansett. Anonymkode: d998e...93d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Min erfaring er at det blir best om man engasjerer seg, feks deltar som tillitsvalgt, i arbeidsgrupper, leser høringsnotater etc for å være en aktiv del av forandringen fremfor å være den som utsettes passivt for en forandring. Du vet helt sikkert at ting kommer til å endre seg uansett. Anonymkode: d998e...93d At vi skulle inn i nye bygg har vi visst lenge. Dette om omorganisering burde jeg sikkert sett komme, men det gjorde jeg faktisk ikke. Uansett er det for seint nå. Anonymkode: 3b64c...568
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Jeg ville stresser helt ned. Det er «noen år» til disse endringene iverksettes og du er sykepleier. Ergo får du ny jobb på dagen dersom det skulle vise seg at endringene ikke passer for deg Anonymkode: 6ae36...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Jeg har vært over 20 år på min arbeidsplass, og vi har bært gjennom flere utfordringer og omorganiseringer. Det er alltid den samme gruppen som er kritiske til forandringer, og de ser svart på det og tror alltid at det ikke vil fungere. Erfaringen har vist seg at det alltid har løst noen justeringer. Det er motviljen til forandringer som ligger bak. Så er det andre som synes det er greit med variasjon, spesielt når en har vært en stund i samme yrket. De fleste omstillingene handler om å nå budsjett, modernisere og møte de krav og etterspørselen markedet krever. Ikke alt er like greit å forholde seg i starten, men alt blir en vane og en kan lære å tilpasse seg. Utfordringer i heimen som følge av forandring av arbeidstider feks er jo noe som kan skape problemer, men de må en prøve å løse med dialog. Anonymkode: 57864...690
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner jeg er helt uvel av hele greia.. Har lyst til å gråte på hvert møte de snakker om dette. Får ingen direkte svar på spørsmålene jeg spør på disse møtene, typisk "politikersvar"... De har heller ingen direkte plan for hvordan dette skal gjøres, selv om det er få år igjen til byttet. Du får ikke svar, fordi de ikke vet hvorfor de omorganiserer. 99% av omorganiseringen i det offentlige skjer fordi man ønsker å redusere utgifter til det offentlige. That's it, det er hele planen. I 99% av det som organiseres, så ender man i stedet opp med (totalt sett) å bruke mer penger. I alle prosjektbeskrivelsene av omorganiseringer setter man inn en standardsetning: ''ønsker å gi innbyggerne et bedre og mer kostnadseffektivt tilbud''. Det er selvfølgelig bare babbel og vås, den virkelige årsaken er at gjennom omorganisering så tilfredsstiller man systemet. Med å ha et omorganiseringsprosjekt så skaffer man seg ro oppover med at man i mange år kan fortelle oppover i systemet at ting blir bedre bare man får gjennomført omorganiseringen. Til slutt blir ting dyrere og kvaliteten på det man gjør blir dårligere. Men da kan alltids de samme lederne hoppe av jobben, og gå til en ny jobb i systemet hvor de kan starte men nok en omorganisering. Anonymkode: 70472...201 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De fleste omstillingene handler om å nå budsjett, modernisere og møte de krav og etterspørselen markedet krever. Lol. Det er slikt man selger et omstillingsprosjekt. I virkeligheten blir det dyrere og med dårligere kvalitet på tjenestene/produktet. Anonymkode: 70472...201 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Lol. Det er slikt man selger et omstillingsprosjekt. I virkeligheten blir det dyrere og med dårligere kvalitet på tjenestene/produktet. Anonymkode: 70472...201 Det kommer helt an på hvilken bransje en jobber i. Det må du nesten ta høyde for når du skal LOLLE . Det er sjelden en hører at folk får jobbe likedan som de gjorde for 5-10 år siden. I media feks så må vi faktisk følge trendene i markedet ellers så har vi ingen jobb lenger Anonymkode: 57864...690
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Hvis du føler at du blir kastet over i den kjipe halvdelen av avdelingen, hva er problemet med at du istedet kan søke deg inn der de mer trivelige oppgavene er? Jeg har lært å ikke ta sorgene så altfor mye på forskudd. Jeg tenker at så lenge ting er greit "her og nå", så kan man glede seg over det man har. Mye kan skje innen den tid, og kanskje det ikke blir så ille tilslutt likevel. Det er ikke før eventuelle uønskede endringer har kommet, at man har et reelt problem. Men det betyr selvsagt ikke at man bare skal ignorere det. I mellomtiden er det greit å tenke på en liten exit strategy, ha en plan for hva man tenker å gjøre den dagen forholdene blir verre og man ikke trives lengre. Holde et passivt øye på jobbmarkedet og se hvilke alternativer som finnes der ute. Tenke ut potensielle arbeidsgivere som kan være neste. Kanskje prøve å få mer erfaring med andre typer oppgaver i avdelingen, som kan være nyttige å ta med til en eventuell ny jobb. At du ikke blir stående fast med spesiell erfaring som er vanskelig å videreføre til ny jobb. Jeg har selv jobbet et sted hvor hverdagen var bra og trivelig, samtidig som ledelsen jobbet med å organisere arbeidet på en annen måte enn jeg og de fleste andre ønsket. De har mislykkes og mislykkes med å få dette til å fungere skikkelig. Hver gang de tar et "krafttak", så kommer alt ut av kontroll. Etter noen dager forstår de at alt koker over, og det er full retrett og brannslukking hvor alle blir bedt om å "bare få kontroll igjen". Folk sklir tilbake til sin vante fungerende hverdag. Og med et par måneders mellomrom prøver de seg igjen, tilsynelatende uten at de har lært noe av forrige forsøk. Før de fikk implementert planene skikkelig, så skiftet jeg over til en annen avdeling som ikke er omfattet av det nye opplegget. Fortsatt tror jeg folk jobber mer eller mindre på samme måte som før på den gamle avdelingen, og at den nye organiseringen ikke fungerer. Anonymkode: 96bfe...db2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Er det HELT OM du snakker om? Anonymkode: 6e365...43a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå