Gå til innhold

HD (grad C) hos hund, arvelighet, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker nå. Ser på et kull valper som jeg har veldig lyst på, faren er HD-fri, men moren har grad C. Jeg har skjønt at grad C er en svak grad, og at mange ikke får symptomer i det hele tatt, og at man kan forebygge ved hjelp av rett trening og å unngå overbelastning i ung alder.

Det jeg lurer på, er hva jeg kan forvente hos valpen min. Er det stor sjans for at den også får en grad av HD, eller kan den like gjerne bli HD-fri, fordi faren er det? Og kan den ende med å få en mer alvorlig grad, selv om moren bare har grad C, eller vil den isåfall arve den svake graden?

Jeg tenker at jeg kommer til å kjøpe uansett, at risikoen er liten, men jeg blir selvsagt usikker. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en grei kombo. De har satt hunden med HD D sammen med en HD fri, så valpene vil sikkert falle en plass mellom der. 

Om du går på dogweb.no og søker i hundedatabasen (velg den rasen du ønsker), så kan du gå gjennom så mange stamtavler som du ønsker og får sett litt på hvordan forskjellige HD grad slår ut på valper. 

Anonymkode: c6b41...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser HD statistikken lenger bak i slekta da? Er det en stor eller liten hund? Hva skal du bruke den til?
Jeg har en liten rase hvor det ikke er vanlig å HD røntge dem, men jeg har gjort det med min, for min egen del og han er fri. 

Han er paret med en tispe med B hofter (også fri), kun en valp etter disse er røntget og har fått C hofter. 
Han er også paret med en tispe uten HD status og der har en valp fått D hofter og en har fått B. Resten av kullet er ikke sjekket. 

Er det en rase hvor HD er utbredt og det er en stor avlspopulasjon, så ville nok jeg droppet det kullet og heller gått for noen med HD fri foreldre og slekt langt bakover. 

Anonymkode: 29e08...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri kjøpt en hund etter foreldre med HD. Har en HD-hund nå, og for at hun skal ha et godt og smertefritt liv må hun jevnlig ha svindyr behandling. For min neste hund kommer det vil å være et minstekrav at begge foreldrene er fri.

Anonymkode: cea32...80f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig å vite uten å ha et komplett bilde av slekta og linjene bak. Er det HD-index på rasen som du kan sjekke? HD på hund er et veldig sammensatt problem. Selv ville jeg ikke brukt en tispe med grad C uten at hun var et PRAKTEKSEMPLAR (tror ikke det finnes en slik perfekt hund da) av rasen eller rasen har lite genpool. Kunne vært annerledes om det var en hannhund, men mener ofte det kan være useriøst å bruke en tispe med grad siden det kan føre til overbelastning på leddene og gjøre henne mer symptomatisk etter kull. Så med mindre oppdretter har en meget god grunn for å bruke akkurat den her tispa i avl ville jeg styrt unna. 

Anonymkode: 3b1c1...3b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får vel heller ikke dekket noe på forsikring om foreldrene ikke er HD-fri (hos de selskapene som dekker plager av HD). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kamelia83 skrev (1 minutt siden):

Du får vel heller ikke dekket noe på forsikring om foreldrene ikke er HD-fri (hos de selskapene som dekker plager av HD). 

Man kan få dekket rehabilitering i en akuttfase, men deretter vil all behandling ansees som "forebyggende" og det får man ikke dekket.

Anonymkode: cea32...80f

• Liker 1
Skrevet

Min hund har HD-grad C, og sliter veldig med det på vinteren. Leddene stivner og hun har tydelig smerter uten behandling. Sommeren går stort sett bra, men kulda gjør leddene kjempevonde. Jeg betaler tusenvis av kroner på medisinen Librela, veterinær-kiropraktor og vanntredemølle-terapi på vinteren. Jeg er kjempeglad i min hund, men hadde aldri kjøpt valp etter en hund med HD. Utrolig useriøst å avle på kjent HD grad C etter min mening.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I polarhundklubben er det ikke lov å avle på hunder med HD grad C.

Anonymkode: bb829...150

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hundejente said:

Jeg er usikker nå. Ser på et kull valper som jeg har veldig lyst på, faren er HD-fri, men moren har grad C. Jeg har skjønt at grad C er en svak grad, og at mange ikke får symptomer i det hele tatt, og at man kan forebygge ved hjelp av rett trening og å unngå overbelastning i ung alder.

Det jeg lurer på, er hva jeg kan forvente hos valpen min. Er det stor sjans for at den også får en grad av HD, eller kan den like gjerne bli HD-fri, fordi faren er det? Og kan den ende med å få en mer alvorlig grad, selv om moren bare har grad C, eller vil den isåfall arve den svake graden?

Jeg tenker at jeg kommer til å kjøpe uansett, at risikoen er liten, men jeg blir selvsagt usikker. Hva tenker dere?

Hvilken rase? 

Anonymkode: 698be...806

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hundejente said:

Har noen ved sine fulle fem satt valper på ei tispe med C-hofter, hadde jeg tenkt at her er det en oppdretter som ikke jobber for rasen, men motiveres av andre faktorer….

Anonymkode: 698be...806

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig vanskelig å vite uten å ha et komplett bilde av slekta og linjene bak. Er det HD-index på rasen som du kan sjekke? HD på hund er et veldig sammensatt problem. Selv ville jeg ikke brukt en tispe med grad C uten at hun var et PRAKTEKSEMPLAR (tror ikke det finnes en slik perfekt hund da) av rasen eller rasen har lite genpool. Kunne vært annerledes om det var en hannhund, men mener ofte det kan være useriøst å bruke en tispe med grad siden det kan føre til overbelastning på leddene og gjøre henne mer symptomatisk etter kull. Så med mindre oppdretter har en meget god grunn for å bruke akkurat den her tispa i avl ville jeg styrt unna. 

Vil legge til at jeg heller ikke hadde kjøpt hund der faren hadde hatt HD-grad C eller mer, men mener det er enda værre når det er tispen siden den kan få større plager i ettertid på grunn av HD'en. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men hunden min kommer fra samme kombo. Mor har HD C og far HD A. Jeg har ikke røntget min, men vet at kullbror har HD B. Min har ikke noe symptomer, kan jo selvfølgelig ha HD C, men hun har bra livskvalitet og er fortsatt kjempesprek i en alder av 11 år.  

Anonymkode: 0388b...824

Skrevet

Hunder med HD bør ikke avles på!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt frarådet såpass at du hat trekt deg fra kjøpet? ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har HD C på den ene siden og A på andre siden. Det er ikke HD påvist hos hverken foreldre eller besteforeldre. Vår har ingen symptomer eller plager med sin HD og hun er 9,5 år nå. I denne rasen vi har har de fulgt HD statistikken tett i mange år. (Sjelden rase) de finner ikke arvelighet i rasen, alt tyder på at HD oppstår spontant. Blir spennende å se om det kommer noe svar fra den som forsker på dette opp mot raseklubben. 

Men. Jeg kjøper heller en valp etter foreldre med HD a og HD c enn en valp etter foreldre hvor en eller begge ikke er sjekket for HD. 

Anonymkode: 9a6c1...0d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min har HD C på den ene siden og A på andre siden. Det er ikke HD påvist hos hverken foreldre eller besteforeldre. Vår har ingen symptomer eller plager med sin HD og hun er 9,5 år nå. I denne rasen vi har har de fulgt HD statistikken tett i mange år. (Sjelden rase) de finner ikke arvelighet i rasen, alt tyder på at HD oppstår spontant. Blir spennende å se om det kommer noe svar fra den som forsker på dette opp mot raseklubben. 

Men. Jeg kjøper heller en valp etter foreldre med HD a og HD c enn en valp etter foreldre hvor en eller begge ikke er sjekket for HD. 

Anonymkode: 9a6c1...0d1

Selvfølgelig oppstår ikke HD spontant. Det er for øvrig forskjell på at noe er direkte arvelig og genetisk disposisjon. Dette er allerede forsket på mange ganger og det er tydelig bevist at flere faktorer påvirker hvorvidt hunden er disponert for HD, og gener er en av de. Det betyr ikke at man ikke «finner arvelighet» men antakeligvis at ulike valpekjøpere håndterer valpen ulikt feks mtp. belastning på skjelettet fra ung alder. 

https://forskning.no/dyresykdommer-forebyggende-helse-hunder/utetrening-bra-for-hundehofter/707726

Anonymkode: 31888...185

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...