AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Min svigermor er verdens mest spesielle person. Det skal sies at hun har utfordringer med å være i et partnerskap med noen fordi hun får problemer med alle hun får en relasjon med. Nå er hun singel på sitt 13 år, og hun blir bare mer å mer sær. Jeg og samboer lever et godt liv, men vi har veldig lite familie og nettverk. Samboer har ingen kontakt med far, og svigermor har ordnet en del drama i familien slik at besteforeldrene til samboer snakker ikke med oss og henne lengre pga bagatell som skjedde for over 3,5 år siden. De har ikke møtt noen av barna våre pga dette😏👌 Så mye familieforhold er ødelagt som følge av dette. Min mor og far er døde, dessverre. Svigermor er veldig fin å ha, og hun prøver så godt hun kan men jeg synes mye av hennes valg og handlinger er veldig utradisjonelle. I jula satt vi alene med moren min og henne. Alt annen familie har tatt avstand ifra oss grunnet dramaet hennes. 1 juledag valgte hun å dra på trening istedenfor å feire romjula med oss. Resten av jula valgte hun å ta på seg alt av ekstravakter samt dro på selvrealiserende tur til en annen by. Året før dro hun på cruise med ei venninne der hun drakk seg full hver kveld. Nå har vi nylig vært på ferie og hun var invitert, men hun sier alltid nei. Men til samboer gir hun han dårlig samvittighet når vi skal reise på tur. Denne gangen dro turen til Sicilia og hun satt hjemme og furtet mens vi dro. Når barnebarna ringte henne for å snakke med henne om den fine turen mens vi var på tur var hun veldig kort og hun ville avslutte samtalen tidlig.. Hun virket bitter og sjalu i telefonen over at vi var på ferie og koset oss og ikke henne til tross for at hun også var invitert for 100 gang. Nå kom svigermor på besøk når jeg var på senvakt sist, og slik holder hun på hele tiden😅 Hun kommer alltid på besøk når jeg er på jobb og det er litt merkelig og trist synes jeg. Nå venter vi barn nummer 3, og jeg kan se for meg at hun blir helt satt ut når hun får høre om det. Hun stiller aldri opp som barnevakt annet enn når hun et ensom og trenger noen å være med. Hun kommer sjeldent å hjelper oss, og hun virker å være litt egoistisk. Når jeg var alvorlig syk etter fødsel måtte vi trygle henne om hjelp og da kom hun en kveld da maset hun hele tiden om at hun måtte hjem og dusje å vaske håret fordi hun skal alltid sette sine behov først😏 Poenget er at svigermor er ikke så delaktig, og hun er ikke nok tilstede og bidrar. Hun virker som hun ikke takler nære relasjoner og det er et stort savn for oss. Anonymkode: d34ae...5a3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Din døde mor var med i jula? Anonymkode: b4198...608 24 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Det er dynd, men du kan jo ikke akkurat endre henne? Anonymkode: 12edf...83f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Tror du ikke at du er veldig påvirket av egen sorg? Det er jo ikke lenge siden moren din døde Anonymkode: 4a9a7...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 (endret) Er jeg urimelig, eller stiller hun opp lite? Er jeg for kravstor Anonymkode: d34ae...5a3 Endret 27. april 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du ikke at du er veldig påvirket av egen sorg? Det er jo ikke lenge siden moren din døde Anonymkode: 4a9a7...a5c Den har lite å gjøre med henne som person Anonymkode: d34ae...5a3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Din døde mor var med i jula? Anonymkode: b4198...608 Nei, hun døde tidligere Anonymkode: d34ae...5a3
mingus Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Faen så frekke folk er her, kan hende ikke det er jula 2021 hun mener - men i jula, som "en jul". Og alle skal kødde med TS sin avdøde mor, var morsomt at én person misforstod, men at alle skal misforstå med vilje og en frekk tone er jo ganske usmakelig. Føler med deg TS, hun virker slitsom. Ville ikke regnet med så mye sympati her på KG iallfall, der man blir halshogd for slike innlegg 😕 4
Kinder Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Svigermor er som hun er, og du kan nok ikke forvente mer av henne. Fint at dere prøver å inkludere henne mer, men ingen kan tvinges til å bli mer delaktig i livet til andre. Og hun velger bort dere til fordel for andre ting. Men jeg syns resten av slekten til samboeren din er kjipt, når de velger å ta avstand til dere, om den eneste grunnen er at hans mor steller i stand drama. Det kan jo hverken du, samboeren din eller barnas dere noe for, så det skal dere heller ikke stilles til ansvar for.
Kinder Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Kinder skrev (Akkurat nå): Svigermor er som hun er, og du kan nok ikke forvente mer av henne. Fint at dere prøver å inkludere henne mer, men ingen kan tvinges til å bli mer delaktig i livet til andre. Og hun velger bort dere til fordel for andre ting. Men jeg syns resten av slekten til samboeren din er kjip, når de velger å ta avstand til dere, om den eneste grunnen er at hans mor steller i stand drama. Det kan jo hverken du, samboeren din eller barnas dere noe for, så det skal dere heller ikke stilles til ansvar for.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 (endret) Det er ikke svigermor som skal styre hvor mange barn dere skal ha, men samtidig kan dere ikke få flere barn enn dere klarer å ivareta selv. Anonymkode: e7220...c52 Endret 27. april 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 Det er ikke bare svigermor som er problemet her tror jeg. Har hun planer som ikke er helt i tråd med hva du mener er det riktige, så må hun nesten få lov til å ha det. Både når det gjelder trening og jobb. Det kan jo ha sin opplagte grunn til at hun tar på seg ekstravakter heller enn å feire jul sammen med dere. Hun sier også tydeligvis nei takk til ferier sammen med dere. På tide å ta hintet da kanskje ? Anonymkode: 0d44d...875
Ulrikke Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 Man kan ikke endre en person. Hun har evt sine greier med nære relasjoner, men det får ikke dere gjort noe med. At hun har gjort at det er avstand mellom dere og andre familiemedlemmer må dere nesten fikse opp i selv! Ta selv initiativ til å få ting ut av verden med de det gjelder, det trenger dere på ingen måte involvere svigermor i! Og at hun velger å ta vakter i jula kan jeg forstå, hun som er singel og har mulighet til å tjene ekstra! Også at hun velger å reise bort i sin egen ferie. At hun sitter barnevakt kan dere ikke forvente eller forlange, jeg kan forstå at dere skulle ønske at hun hadde lyst, men det er ikke noe man kan forvente at andre skal gjøre, selv ikke besteforeldre.... Fiks relasjonene på egenhånd, inviter henne til ting, aksepter et nei, men når hun syter over at dere er bortreist når hun selv var invitert, så kan man gi beskjed om nettopp det og snakke videre om noe annet. Sett grenser for dere selv på en hyggelig men bestemt måte, og gi slipp på tanken på at dere på en eller annen måte kan forandre henne. Vis at dere setter pris på det hun gjør som dere liker, og la det andre ligge. Litt som positiv forsterkning med barn og hunder, ros og kommenter det du vil ha mer av, ignorer det dere ikke liker. 1
Rhodiola Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt, forherligelse av lovbrudd, avsporing og siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 Rare folk som tuller om så trise ting. Tror noen her må ta seg sammen. Men ts, situasjonen er jo at hun er sær. Kansje er hun satt sammen sånn, sær med stor S. Ikke sikkert hun velger å være sånn desverre. Dere trenger kansje litt mer folk rundt dere evt, eller spare opp penger til barnevakt. Vet at det er dyrt.. Anonymkode: 3ab56...9ba
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rare folk som tuller om så trise ting. Tror noen her må ta seg sammen. Men ts, situasjonen er jo at hun er sær. Kansje er hun satt sammen sånn, sær med stor S. Ikke sikkert hun velger å være sånn desverre. Dere trenger kansje litt mer folk rundt dere evt, eller spare opp penger til barnevakt. Vet at det er dyrt.. Anonymkode: 3ab56...9ba Det har du rett i Anonymkode: d34ae...5a3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #17 Skrevet 27. april 2022 Ulrikke skrev (1 time siden): Man kan ikke endre en person. Hun har evt sine greier med nære relasjoner, men det får ikke dere gjort noe med. At hun har gjort at det er avstand mellom dere og andre familiemedlemmer må dere nesten fikse opp i selv! Ta selv initiativ til å få ting ut av verden med de det gjelder, det trenger dere på ingen måte involvere svigermor i! Og at hun velger å ta vakter i jula kan jeg forstå, hun som er singel og har mulighet til å tjene ekstra! Også at hun velger å reise bort i sin egen ferie. At hun sitter barnevakt kan dere ikke forvente eller forlange, jeg kan forstå at dere skulle ønske at hun hadde lyst, men det er ikke noe man kan forvente at andre skal gjøre, selv ikke besteforeldre.... Fiks relasjonene på egenhånd, inviter henne til ting, aksepter et nei, men når hun syter over at dere er bortreist når hun selv var invitert, så kan man gi beskjed om nettopp det og snakke videre om noe annet. Sett grenser for dere selv på en hyggelig men bestemt måte, og gi slipp på tanken på at dere på en eller annen måte kan forandre henne. Vis at dere setter pris på det hun gjør som dere liker, og la det andre ligge. Litt som positiv forsterkning med barn og hunder, ros og kommenter det du vil ha mer av, ignorer det dere ikke liker. Dette var et godt svar! Er helt enig. Inviter, ikke forvent så mye, ikke tenk at nå er hun plutselig normal bestemor. Forvent at hun er sitt sære selv og tilpass. Jeg er og alene, har ingen rundt meg.. men har barnet 50% så får min stillhet 50% av uka. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten. Men livet som familie, det handler om hva du og mannen gjør som foreldre, og hvordan dere vil at tiden sammen skal være. Barnepass kan fikses med penger, så egentlig ligger alt til rette for et godt liv fremover. Dere har jo hverandre. Anonymkode: 3ab56...9ba
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #18 Skrevet 27. april 2022 Dere kan ikke endre henne. Ikke involver henne mer enn det som gir glede for din mann og dine barn. Ser ut som hun har litt utfordringer og kanskje også litt redd for deg siden hun kommer når du jobber. Vil dere ha kontakt med andre familiemedlemmer må dere ordne opp i det uten svigermors innvirkning. Ta initiativ selv. Sier hun nei til noe, så godta det, vil hun noe, så er det en bonus. Så all barnevakt blir da bonus. Overse det dere kan overse. Sier som andre over at er man alene og kan tjene mer penger enn jul så bør man forstå jobbingen - om det er grunnen til jobbingen. Andre vil kanskje jobbe for å ikke bli påminnet om at man ikke har så mye familie. Kan forstå at å bli med på ferie med sønn, svigerdatter, barnebarn kan bli slitsomt når det kanskje forventes at svigermor er barnevakt. Oppsummering råd: Jobb mer med deg selv og godta at svigermor ikke er som dere, se på all positiv kontakt som bonus, ikke en selvfølge. Anonymkode: 7852e...c62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå