Gå til innhold

Ekstern harddisk som ikke fungerer.

jaeols

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dropbox. onedrive

Anonymkode: c925e...903

er vel ikke alle som ønsker å lage informasjon hos for eksempel Google, eller lignende søppel-selskaper. 

Anonymkode: 12e3f...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv og skift kabel deretter kan du prøve og gi den en flat hånd i rene Fleksnes stilen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/19/2022 at 8:37 AM, AnonymBruker said:

er vel ikke alle som ønsker å lage informasjon hos for eksempel Google, eller lignende søppel-selskaper. 

Så bruk et annet da? Finnes en drøss med tilbydere.

Anonymkode: bb80e...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forvirring blant folk her. 

i grove trekk har du to størrelser lagrings media. 3.5 tommer, de store harddiskene. Og 2.5 tommer, de små, som du vanligvis finner i laptoppen. Disse har en sata tilkobling (sata er beskrivelsen på tilkoblingen). En 2.5 tommer lagrings enhet kan være både mekanisk eller solid state drive (ssd). 

mest trolig kan du hente ut all informasjonen bare ved å kjøpe en Dock for harddisk til PC-en din. Koster typen 200-300kr på eBay eller AliExpress. 

Anonymkode: 9081d...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/19/2022 at 8:37 AM, AnonymBruker said:

Krypter dine filer før du skylagre dem. Tar knapt ett minutt. 

Anonymkode: 9081d...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krypter er langt unna mitt kompetansenivå. Er ikke så flink på pc bruk. Er nok en "amatør"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, jaeols said:

Det blir til at jeg kjøper en ny ekstra harddisk, den jeg har , har tatt kvelden. 

Det er fornuftig, men du burde også forsøke å redde innholdet på den gamle.

Da en av mine mange eksterne harddisker sluttet å virke, tok jeg selve disken ut og la den i et kabinett, som også andre anbefaler, og innholdet kunne leses uten problemer.

Så med mindre disken er blitt utsatt for støt eller kraftige påkjenninger, vil jeg tippe at det sannsynligvis må handle om noe som har forbindelse med strømtilførselen, eller kanskje en ødelagt kontakt - i tilfelle er løsningen å ta disken ut.

Anonymkode: ed571...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (1 time siden):

Det blir til at jeg kjøper en ny ekstra harddisk, den jeg har , har tatt kvelden. 

Husk at disse eksterndiskene som har HDD og ikke SSD må ikke flyttes på når de er i bruk, platen inne i harddisken spinner vanligvis med 7200 runder i minuttet og hvis den flyttes på kan det føre til skader på lese/skrive hodet. Da blir det rare lyder... 

Anonymkode: 2bbc9...89e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke redde innholdet når den ikke er koblet til? Men må ta den ut for å få løs disken, eller er ikke det mulig? Harddisken ramlet i gulvet og deretter var den "død" Få enkle tips som en nybegynner kan klare å utføre. Jeg skjønner helle ikke hvordan jeg skal få åpnet dekslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (35 minutter siden):

Så jeg kan ikke redde innholdet når den ikke er koblet til? Men må ta den ut for å få løs disken, eller er ikke det mulig? Harddisken ramlet i gulvet og deretter var den "død" Få enkle tips som en nybegynner kan klare å utføre. Jeg skjønner helle ikke hvordan jeg skal få åpnet dekslet.

Du må ta ut selve disken fra plastikken, enten så er den skrudd sammen eller så er det en skjøt i plastikken med klips. Er det gummiføtter på den så kan det være skruer under de, hvis ikke så kan du bruke et lite skrujern, kniv eller plekter for å åpne plastikken.

Når du har åpnet den så kan du se etter åpenbare feil som f.eks. at pluggen til kabelen har løsnet fra selve disken. Finner du ikke feil så er neste steg å bruke et SATA til USB adapter og koble den til en PC igjen, hvis ingenting virker så er det bare å kaste den eller betale noen for å se om det er mulig å redde det som er lagret på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må ta ut selve disken fra plastikken, enten så er den skrudd sammen eller så er det en skjøt i plastikken med klips. Er det gummiføtter på den så kan det være skruer under de, hvis ikke så kan du bruke et lite skrujern, kniv eller plekter for å åpne plastikken.

Når du har åpnet den så kan du se etter åpenbare feil som f.eks. at pluggen til kabelen har løsnet fra selve disken. Finner du ikke feil så er neste steg å bruke et SATA til USB adapter og koble den til en PC igjen, hvis ingenting virker så er det bare å kaste den eller betale noen for å se om det er mulig å redde det som er lagret på den.

Takker for godt svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til annen gang: het har jeg ting alltid på to forskjellige løse hardisker. Ja altså identiske kopier. Skjeldent to går i stykker samtidig, men alt går til slutt i stykket. 

Anonymkode: eb4b4...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...