Gå til innhold

Glad jeg trives uten nære vennskap når jeg leser her inne....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig med dramatikk i venninnegjenger, men her inne belyses jo ting hvor ille det egentlig er. Folk som ikke klarer å sifra, bruker tid på giftige energityver.

Selv ryddet jeg opp i min omkrets for noen år siden, fjernet falske energityver. Oppdaget da at det holder ha maks 1 nær venninne å forholde seg til, bekjentskap er også fint. Folk du møter via interesse etc, da bruker man tid sammen NÅR man møtes....ikke etterpå :) 

Trives godt i eget selskap, kan sitte å kose meg på en kafe å se på folket. Liker å reise rundt i verden, har en grei jobb med utdannelse.

Tror mange hadde hatt det bedre i livet om de brukte tid på å bli kjent med seg selv, prøve seg litt på egenhånd i livet. Ikke bare være kuet av flokken, da er man jo aldri seg selv. De fleste flokker godtar jo kun at du følge regimet innad i flokken, dette ser man jo i arbeidslivet også. Du starter som ny et sted, da er det ofte etablert flokker og gjenger der allerede. Da blir man lett utestengt.

Så er viktig å være sterkest alene.

«Sagen er den, ser I, at den stærkeste mand i verden, det er han, som står mest alene». Slik avslutter doktor Stockmann femte akt av En folkefiende, og utsagnet er blitt stående som selve kjennetegnet ved Henrik Ibsens mest berømte legeskikkelse

Anonymkode: 74926...bee

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Har to nære veninner i dag; og det er mer enn nok. Dessverre er jeg omgitt av mennesker som ser på meg som en taper pga lite sosialt nettverk.

Men de om de. Har blitt slukt av energivampyrer i mange år, før jeg satte foten ned. Fikk det faktisk mentalt bedre etterpå. Det er bent frem skadelig med slike relasjoner som det skrives om på KG.

Anonymkode: 7a679...8ee

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig. Har to nære veninner i dag; og det er mer enn nok. Dessverre er jeg omgitt av mennesker som ser på meg som en taper pga lite sosialt nettverk.

Men de om de. Har blitt slukt av energivampyrer i mange år, før jeg satte foten ned. Fikk det faktisk mentalt bedre etterpå. Det er bent frem skadelig med slike relasjoner som det skrives om på KG.

Er jo disse som er tapere, hvorfor omgås du mennesker som er tapere? :) 

Sosiale nettverk er ofte falske relasjoner, man kan for eks bygge nettverk i arbeidslivet uten at man møtes på fritiden. Jeg har flere gode bekjente som er møtt via arbeidslivet. Men ser ikke på de som venner. Har ikke behov for den statusen.

Så er jeg såpass oppegående at jeg ikke sammenligner meg med andre, at man skal være/gjøre som andre. Er meg selv, forholdet du har til deg selv er det viktigste i livet :) Er jo meg selv jeg skal leve med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver får gjøre det som passer en, tenker jeg. Selv har jeg mange gode venninner, i mange ulike aldre, med ulik bakgrunn, etnisitet, utdannelse osv. 

Vi har det gøy sammen, opplever ting sammen, lærer ting av hverandre. Vi støtter hverandre når det trengs, og er ærlige når det trengs. Vi stiller opp for hverandre og vil hverandre det beste. Jeg er glad i dem, de er glad i meg, og livet mitt hadde vært betydelig fattigere uten dem.

Men å kvitte seg med energityvene, de dømmende og dårlige venninnene, det har jeg gjort for lenge siden. At man skal trives alene og med seg selv er jeg helt enig i. Men det forhindrer jo ikke at man også har gode venninneforhold.

Anonymkode: e1a6f...fd5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er jo disse som er tapere, hvorfor omgås du mennesker som er tapere? :) 

Sosiale nettverk er ofte falske relasjoner, man kan for eks bygge nettverk i arbeidslivet uten at man møtes på fritiden. Jeg har flere gode bekjente som er møtt via arbeidslivet. Men ser ikke på de som venner. Har ikke behov for den statusen.

Så er jeg såpass oppegående at jeg ikke sammenligner meg med andre, at man skal være/gjøre som andre. Er meg selv, forholdet du har til deg selv er det viktigste i livet :) Er jo meg selv jeg skal leve med.

Fordi jeg kan ikke kutte ut familie😁

De synes så synd på meg som bor alene, og generelt er mye alene. Jeg hater å bo sammen med andre; har bodd i kollektiv, og var også samboer med en i 13 år.

Freedom freedom😍😍😍😍endelig!

Det er vanskelig for andre å akseptere det å leve «annerledes». Jeg er også syk, og det å stresse med ørten vennskap er bare skrekkscenario(vært prøvd).

Jeg er mye mer mentalt selvstendig enn en del kvinner jeg kjenner, som baserer sin livskvalitet og verdi på relasjoner🤨

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri opplevd drama i venninne-gjengen. Vi er tross alt voksne, oppgående mennesker.

Jeg trives godt både i eget selskap og sammen med venninnene mine. Jeg har flere venninner - ikke alle bor på samme sted som meg og da begrenser det seg hvor ofte vi møtes. Men ville ikke vært foruten noen av dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ikke uvanlig med dramatikk i venninnegjenger, men her inne belyses jo ting hvor ille det egentlig er. Folk som ikke klarer å sifra, bruker tid på giftige energityver.

Selv ryddet jeg opp i min omkrets for noen år siden, fjernet falske energityver. Oppdaget da at det holder ha maks 1 nær venninne å forholde seg til, bekjentskap er også fint. Folk du møter via interesse etc, da bruker man tid sammen NÅR man møtes....ikke etterpå :) 

Trives godt i eget selskap, kan sitte å kose meg på en kafe å se på folket. Liker å reise rundt i verden, har en grei jobb med utdannelse.

Tror mange hadde hatt det bedre i livet om de brukte tid på å bli kjent med seg selv, prøve seg litt på egenhånd i livet. Ikke bare være kuet av flokken, da er man jo aldri seg selv. De fleste flokker godtar jo kun at du følge regimet innad i flokken, dette ser man jo i arbeidslivet også. Du starter som ny et sted, da er det ofte etablert flokker og gjenger der allerede. Da blir man lett utestengt.

Så er viktig å være sterkest alene.

«Sagen er den, ser I, at den stærkeste mand i verden, det er han, som står mest alene». Slik avslutter doktor Stockmann femte akt av En folkefiende, og utsagnet er blitt stående som selve kjennetegnet ved Henrik Ibsens mest berømte legeskikkelse

Samme her. Deilig å slippe alt ståket og intriger og giftige folk. 

Anonymkode: 126c5...d5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er godt gjennomtenkte valg, da blir man så trygg på seg selv, at all kritikk om hvordan man velger å leve livet sitt, det preller lett av. Som ung voksen ble jeg såpass påvirket av hva familie og omgivelser mente og sa, at jeg levde et liv som var mer ment å tilfredsstille omgivelsene enn meg selv. Jeg levde et tilsynelatende ''lykkelig'' liv med samboer, familie og en god del nære venner. 

Da jeg passerte 30 og opplevde samlivsbrudd, så ble det starten på noe bra. Fra den perioden så jeg meg aldri tilbake, men startet endelig på livet slik det er best for meg. Jeg ble endelig einstøingen, loneren, jeg alltid har kjent at jeg var. Det å styre på med mitt, alene. Aldri følt på ensomhet, kun at dette er livet slik det skal være, for meg. Savner ingenting fra det livet jeg levde før. 

Anonymkode: 09116...cfe

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det viktigste er godt gjennomtenkte valg, da blir man så trygg på seg selv, at all kritikk om hvordan man velger å leve livet sitt, det preller lett av. Som ung voksen ble jeg såpass påvirket av hva familie og omgivelser mente og sa, at jeg levde et liv som var mer ment å tilfredsstille omgivelsene enn meg selv. Jeg levde et tilsynelatende ''lykkelig'' liv med samboer, familie og en god del nære venner. 

Da jeg passerte 30 og opplevde samlivsbrudd, så ble det starten på noe bra. Fra den perioden så jeg meg aldri tilbake, men startet endelig på livet slik det er best for meg. Jeg ble endelig einstøingen, loneren, jeg alltid har kjent at jeg var. Det å styre på med mitt, alene. Aldri følt på ensomhet, kun at dette er livet slik det skal være, for meg. Savner ingenting fra det livet jeg levde før. 

Anonymkode: 09116...cfe

Ting endrer seg mye etter samlivsbrudd, hvem som fortsetter å være dine "venner" etterpå.

Dessverre er det så mange som får seg en mann, og gifter seg. Tror det er slik livet skal være. Tror de har funnet lykken, fordi andre gjør jo det. Alle maser om når du skal gifte deg å få barn.

Selv har jeg jo kjærester av og til, men vi bor hver for oss. Slik må man ha det i voksenlivet, har etablert meg selv i 40åra. Da river man ikke ned dette med å kjøpe bolig sammen; som alltid ender i brudd for de fleste. Risikoen der er altfor stor, man må jo inn igjen på boligmarkedet.

Så ja styre med seg og sitt i livet er en god tanke :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres fri og trygg ut. Du kan være glad for at du har fått det livet du vil og lever det slik du vil. Ikke alle som tør det, vel fortjent!

Anonymkode: 69ca6...8ea

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fantastisk, gode venner. Aldri noe drama. Er godt gift og lykkelig på 15. året. Bare fine familierelasjoner - også med svigermor. Og har en arbeidsgiver som genuint bryr seg.

Det er jo så enkelt som at da er det ingenting å skrive slike tråder om.

Så ikke ta det som står her inne som representativt, og styrende for dine valg. Da går du glipp av mye. 

Anonymkode: 53b3a...b6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har fantastisk, gode venner. Aldri noe drama. Er godt gift og lykkelig på 15. året. Bare fine familierelasjoner - også med svigermor. Og har en arbeidsgiver som genuint bryr seg.

Dette hørtes ut som en lykkelig familiefilm man kan se på tv :) Noe som sjelden skjer i virkeligheten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette hørtes ut som en lykkelig familiefilm man kan se på tv :) Noe som sjelden skjer i virkeligheten.

Når jeg snakker med venninner har jeg inntrykk av at de fleste har det likt, eller liknende. Har kun ei venninne som er skilt, og de passet rett og slett ikke sammen. Dårlig stemning det første året, men nå går det utmerket. Og mulig et-par som helst ikke ser svigermor mer enn nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når jeg snakker med venninner har jeg inntrykk av at de fleste har det likt, eller liknende. Har kun ei venninne som er skilt, og de passet rett og slett ikke sammen. Dårlig stemning det første året, men nå går det utmerket. Og mulig et-par som helst ikke ser svigermor mer enn nødvendig. 

Vi ville fått sjokk hvis vi visste hvor mye dritt som foregikk i livene til de vi tror vi kjenner.

Anonymkode: 6ea40...e6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ville fått sjokk hvis vi visste hvor mye dritt som foregikk i livene til de vi tror vi kjenner.

Stemmer det, de fleste lever i et dysfunksjonelt forhold. Men kjemper hardt for å fremstå som lykkelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stemmer det, de fleste lever i et dysfunksjonelt forhold. Men kjemper hardt for å fremstå som lykkelig.

For et trist syn på livet. Etter 20+ år som voksen kjenner jeg "mine" godt. 

Selvfølgelig er historiene der. Men det gjelder ikke de fleste. 

Om dere tror KG er representativt har man bommet et sted på veien. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men når man er så dårlige venner som mange beskriver på KG, er man jo egentlig langt i fra nære venner. 

Jeg har en nær venn, og vi går perfekt sammen, og kan møtes daglig. Også har jeg en venn som kjenner meg godt, som har vært der siden ungdomsskolen, og vi er relativt nære venner. Men ikke sånn at vi kan møtes hele tiden. Også har jeg mange perifere venner, der noen av disse vennene er som mange beskriver her inne. Men det er jo ikke nære venner. 

Anonymkode: aba2c...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...