Gå til innhold

Min smarte idiotsønn har begynt å røyke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har mye bedre karakterer og bedre venner (tror jeg), fremtidsplaner, matvaner og livsstil ellers enn jeg hadde da jeg var 17. Men så har han nå begynt å røyke! Tatt han flere ganger. Og lukter røyk fra klær. Hva slags idioter er det som begynner å røyke i 2022? og hva skal en mor si og gjøre for å få en slutt på det?

Anonymkode: d8ae9...95b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har mye bedre karakterer og bedre venner (tror jeg), fremtidsplaner, matvaner og livsstil ellers enn jeg hadde da jeg var 17. Men så har han nå begynt å røyke! Tatt han flere ganger. Og lukter røyk fra klær. Hva slags idioter er det som begynner å røyke i 2022? og hva skal en mor si og gjøre for å få en slutt på det?

Min på straks 18 har begynt å snuse… så ja… 

Går på skole, ikke jobb, men får lommepenger av mor og far. Lurt å begynne med snus som koster flesk når man ikke har inntekt, avhengighet vil jo koste dyrt. I tillegg er det helseskadelig, så dette er jo toppers. 

Anonymkode: bf864...57e

• Liker 3
Skrevet

Er jo ikke så veldig mye du kan  gjøre... men ikke gi han noen penger iallefall. Er han gammel nok til å røyke er han gammel nok til å sponse det selv også :)

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Hvilke idioter er det som starter å røyke i 2022?? I 2022???

Tror ikke du klarer å stoppe det, for han er ikke voksen nok til å skjønne konsekvensene av avhengighet og røyking. Det skulle vært så dyrt å kjøpe røyk at ungdom ikke har råd til det. Og aldersgrensen skulle vært 29 år så de fleste er voksne nok til å forstå konsekvensene av dette.

Anonymkode: ae7c5...225

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig! Forstår du er oppgitt. Da må vel finansiering stoppe fra din side, men om har tjener penger selv, er det verre.

Anonymkode: ac676...499

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min på straks 18 har begynt å snuse… så ja… 

Går på skole, ikke jobb, men får lommepenger av mor og far. Lurt å begynne med snus som koster flesk når man ikke har inntekt, avhengighet vil jo koste dyrt. I tillegg er det helseskadelig, så dette er jo toppers. 

Anonymkode: bf864...57e

Snus og tannkjøttbetennelse frem i tid.. Lykke til! Forstår frustrasjonen. Så synd ungdommen ikke tenker lengre enn nesen rekker når det gjelder røyk og snus.

Anonymkode: ae7c5...225

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er nok dummere enn du tror. ALLE har fått gode karakterer under pandemien.

Anonymkode: 97ffd...f5c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Karma91 said:

Er jo ikke så veldig mye du kan  gjøre... men ikke gi han noen penger iallefall. Er han gammel nok til å røyke er han gammel nok til å sponse det selv også :)

Jobber hos onkel hver lørdag så nok egne penger sålenge han bor hjemme.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er nok dummere enn du tror. ALLE har fått gode karakterer under pandemien.

Anonymkode: 97ffd...f5c

Hadde fire 6ere og resten 5 sist, og større ordforråd enn de fleste voksne, 6 i matte også, så jeg forventet ikke noe så dumt.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber hos onkel hver lørdag så nok egne penger sålenge han bor hjemme.

Hadde fire 6ere og resten 5 sist, og større ordforråd enn de fleste voksne, 6 i matte også, så jeg forventet ikke noe så dumt.

Joda, men da får han ikke noe ekstra til annet da. Jeg begynte jo selv å røyke da jeg var 15, selv om jeg alltid har vert godt over gjennomsnittet smart.

Det var jo ikke noe mamma kunne gjort får at jeg skulle slutte. Ikke en gang lovnad om billappen osv som mange andre hadde 🤣

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem andre enn han røyker? Han kan jo ikke bare ha fått en fiks ide og begynt selv sånn helt uten videre.. 

Han er avhengig! 

Anonymkode: 498d1...d45

AnonymBruker
Skrevet

Røyking handler mer om å regulrere følelelser (selvmedisinering) enn å være smart/dum etter min mening. Ville heller fokusert på hvorfor han har begynt fremfor pekefinger som garantert ikke kommer til å virke.

Noen på 17 år som føler seg i fin form fysisk og ikke har begynt å føle på konsekvensene av røyk/snusing har ingen "grunn" til å slutte så det å begynne å snakke om lungekreft og kols har liten effekt vil jeg tro.

Som sagt; dialog, undersøkelse og stimulering til refleksjon om røyking er hensiktsmessig tror jeg er en bedre vei å gå enn moral- og helsepreken.

Anonymkode: 23aa4...4b0

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

"Har du råd til å røyke, så må du betale for deg hjemme "  

På den måten ser han at voksenlivet koster.

Anonymkode: ca3c5...7fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han sagt noe om hvorfor han er begynt å røyke? 

AnonymBruker
Skrevet

«Summen av laster er konstant» er et ordtak. Han er for ung til mye, og for fornuftig til å bli kriminell, droppe ut av skolen ol, så dette er hans personlige lille opprør mot dere og samfunnet, ren indre trass. Det gir ham sikkert mye ubevisst glede i selve snikingen, det «ulovlige og farlige og voksne» ved det. Fortsett å være veldig negativ, slik at han må begrense det og smugrøyke. 

Anonymkode: 9727d...062

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å røyke i den alderen for å få innpass hos de kule etter mobbing. Og det funka. Ble avhengig i mange år. Men det reddet meg sosialt der og da. 

Anonymkode: d56c2...055

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å finne ut hvor han har fått den ideen. Det er jo nesten ingen som røyker i Norge lenger, så jeg ville ha tatt en kikk på omgangskretsen.

Eventuelt dette: Ungdommene nå for tiden er jo så skikkelige, så kan det være at røykingen bare er et slags ungdomsopprør? Dvs. nåtidens versjon av fyllekulene vi hadde i ungdommen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også over gjennomsnittet smart og skoleflink, og begynte å røyke da jeg var 17. Det er snart 20 år siden, da, så røyking var mer vanlig. Men det lå ikke akkurat i kortene da heller at akkurat jeg skulle bli en røyker.

Årsaken? Tjaa…venner som også gjorde det, vår form for et lite ungdomsopprør, og vi hadde det veldig gøy og sosialt med å snike oss unna for å røyke - det ble et slags samhold og skapte tilhørighet, på en måte. Jeg slutta igjen da jeg ble «voksen» og fornuftig, og angrer vel egentlig ikke den dag i dag. Vi hadde det jo gøy, og ingen skade er skjedd, selv om jeg i dag ikke akkurat syns det var så veldig smart av meg 😅

Mine foreldre tok det aldri opp med meg, selv om de må ha skjønt hva jeg drev med. Ingen av de røyka, så de må jo ha kjent lukta. Det at de bare ignorerte det syns jeg ærlig talt er ganske sært. Hvis mine barn begynner med sånne teite ting, kommer jeg til å ta det opp med dem, men tror ikke løsningen er kritikk eller pekefingre. Litt som en annen var inne på: reflektere sammen over hvorfor de har tatt det valget, og hva det gir dem.

Anonymkode: 35d06...0dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

kul forelder du er da som kaller barnet ditt idiot:)

Anonymkode: 48a79...fbe

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg (født i 90) begynte med litt festsigg i 2007-2008 og innså dessverre litt for sent at jeg brukte det som «stressrelief» kan det være noe lignende? 

Anonymkode: 2d338...49d

• Liker 1
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spill på det gutter i den alderen bryr seg om. At utseendet vil falme; Gule tenner. De fleste damer vil ikke ha han om han røyker fordi det stinker fælt osv.  Nytter nok ikke å skremme med at man faktisk får kreft, da det er så langt inn i framtida og tankegangen «det skjer ikke meg» vil overstyre fakta…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...