Gå til innhold

Dere alenemødre som jobber og har små barn..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer dere det? 
skjønner bare ikke at noen klarer og holde ut med både jobb, unger, alt som skal ordnes, husarbeid, alt dette helt alene. Alt det tidspresset. 

kroppen min har sviktet helt, både kropp og hode 😅 gått på en smell gang etter gang. Og har vært sykemeldt lenge nå. Jeg håper jo jeg klarer og komme tilbake, men er så redd jeg går på smell igjen. 

skal det virkelig være så vanskelig bare av at man har barn? Er det 1 natt søvnen er dårlig så er jeg ikke fungerende dagen etter, som nå vil si 7 dager i uken. 

noen som vil fortelle hvordan dere har det? Takler det? 

jeg syns det var så vanskelig for jeg fikk aldri tid til husarbeid, hadde ikke krefter, fikk ikke laget handleliste og nesten ikke handlet for jeg hadde ikke tid, måtte stresse hver dag å løpe på butikken og rekke å hente ungene, kunne ikke ta de med på butikken, det var stress konstant, gikk utover jobben, meg selv både kognitivt, utmattet og konstant stresset, falt helt i grus. 

Anonymkode: 10cec...33c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

If you fail to plan, you plan to fail. 

planlegging er nøkkelen. Det er ikke et alternativ å ikke ha tid til planlegging, for du kan ikke fly på butikken hver dag. 

Anonymkode: 0ca32...2bd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Noen tåler mer enn andre og noen tåler mindre. Hvis du er mer sårbar for slikt så må du planlegge mer, rett og slett.

Anonymkode: 9fe38...ce8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager middagsliste og holder meg til den, har flere uker fram i tid. Da slipper jeg å handle hver dag. Bestiller også matvarer på døra, det frigir tid og minsker stresset. Det tar meg maks ti minutter i løpet av en kveld å sette opp en plan for middager, det kan jeg gjøre mens jeg er på do liksom. 

Har robotstøvsuger som jeg lar gå annenhver kveld, det gjør mye. Jeg lar også barnet (jeg har heldigvis bare ett) være med på gulvvask og støvtørking, for jeg orker ikke å ta alt det når han har lagt seg. Har også heller flere klær og trenger derfor å vaske mer sjelden. Tror jeg tar én eller to klesvask i uka, det er nok. Og jeg legger heller ikke sammen klær, de baller jeg bare sammen i hyller og kommoder 😛 Jeg vasker dusjen mens jeg dusjer, og vasker vasken mens jeg pusser tenner. 

Jeg sykler til jobb, og har ungen i sykkelvogn. Da er det mindre stress, fordi jeg slipper å forholde meg til busstider. Og det går fortere å sykle enn å busse. Men det er ikke alle som kan det da, det er ei mil tur/retur men det går jo fint på sykkel. 

Men jeg skjønner hva du mener altså. Jeg har hus, og det føles litt uoverkommelig av og til med hage, tre etasjer å vaske, osv. Og hund i tillegg som skal ha tur 😅 Det gjelder å planlegge og å være litt smart. Men har man først drukna så hjelper det jo ikke. Krysser fingrene for at du klarer det denne gangen ❤️ 

Anonymkode: 66efa...007

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne lifehacks som fungerer i din situasjon og ja, planlegge. Handling kan man gjøre på nett og få levert på døren mange steder i landet f.eks. Nettverk, slik at du har mulighet for avlastning av og til. 

Anonymkode: 27fdf...93d

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg satt mye barnevakt får nabo damen som var alenemor til 3 på alder 9 7 og 0. Jeg var 12 selv men hadde jo mamma i nabo leiligheten i tilfelle :)

en fast person som kan avlaste en time eller 2 av og til eller passe de om du skukle ha arbeidstvkater utenom det normale tidene er nok veldig behjelpelig :) om du ikke kjenner oen selv finnes det også instanser som hjelper til med avlastingshjem også :)

vi hjelper jo pappas kone veldig mye med de 2 yngste nå etter pappa døde også :)

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (1 minutt siden):

Husker jeg satt mye barnevakt får nabo damen som var alenemor til 3 på alder 9 7 og 0. Jeg var 12 selv men hadde jo mamma i nabo leiligheten i tilfelle :)

en fast person som kan avlaste en time eller 2 av og til eller passe de om du skukle ha arbeidstvkater utenom det normale tidene er nok veldig behjelpelig :) om du ikke kjenner oen selv finnes det også instanser som hjelper til med avlastingshjem også :)

vi hjelper jo pappas kone veldig mye med de 2 yngste nå etter pappa døde også :)

Dette. 
Jeg betaler en i familien for å passe barnet 1 gang i uken ca 3 timer. Da får jeg handlet, husvasken blir tatt og jeg henter barnet etter alt er gjort. Jeg har en jobb der jeg må jobbe litt på kveldstid også. Så ja, jeg er som regel dødssliten hver dag. Men sett opp en plan for kommende uke på søndag, så blir uken mye mer overkommelig. 
Jeg har mulighet til å jobbe hjemmefra, så det gjør jeg 2-3 dager i uken. Da kan jeg lage klar middagen i lunsjpausen min, slik at den bare er å varme når jeg har hentet barnet. Sparer mye tid på det.

Klesvask blir tatt på kvelden og hengt opp om morgenen. Eventuelt satt på i lunsjen og hengt opp innimellom. 

Anonymkode: 0526c...af7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lager middagsliste og holder meg til den, har flere uker fram i tid. Da slipper jeg å handle hver dag. Bestiller også matvarer på døra, det frigir tid og minsker stresset. Det tar meg maks ti minutter i løpet av en kveld å sette opp en plan for middager, det kan jeg gjøre mens jeg er på do liksom. 

Har robotstøvsuger som jeg lar gå annenhver kveld, det gjør mye. Jeg lar også barnet (jeg har heldigvis bare ett) være med på gulvvask og støvtørking, for jeg orker ikke å ta alt det når han har lagt seg. Har også heller flere klær og trenger derfor å vaske mer sjelden. Tror jeg tar én eller to klesvask i uka, det er nok. Og jeg legger heller ikke sammen klær, de baller jeg bare sammen i hyller og kommoder 😛 Jeg vasker dusjen mens jeg dusjer, og vasker vasken mens jeg pusser tenner. 

Jeg sykler til jobb, og har ungen i sykkelvogn. Da er det mindre stress, fordi jeg slipper å forholde meg til busstider. Og det går fortere å sykle enn å busse. Men det er ikke alle som kan det da, det er ei mil tur/retur men det går jo fint på sykkel. 

Men jeg skjønner hva du mener altså. Jeg har hus, og det føles litt uoverkommelig av og til med hage, tre etasjer å vaske, osv. Og hund i tillegg som skal ha tur 😅 Det gjelder å planlegge og å være litt smart. Men har man først drukna så hjelper det jo ikke. Krysser fingrene for at du klarer det denne gangen ❤️ 

For meg tar det timer å legge plan på middag 😂 uff det høres så mye enklere ut enn det faktisk er. 
ja, robotstøvsuger er jeg faktisk nødt og investere i. 
hehe, jeg er nødt og legge alt i sett inn i skapet, feks bukse og genser samlet, alt må være organisert, blir helt tussete om ikke og dette stjeler jo ganske mye energi og tid. 
du er heldig som kan sykle, og som har et barn.. med 2 barn er alt så mye vanskeligere 😂 

ja jeg håper ting blir bedre og at jeg vil klare det til slutt ❤️ 
ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du legger veldig mye ekstra på deg selv. Bruk noen dager på å vurder om ALT du gjør er helt nødvendig. Og så lager du en fire ukers middagsplan. Den kan gå på repeat. Lykke til, pass på deg selv. 

Anonymkode: 8b8dc...bdd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

du er heldig som kan sykle, og som har et barn.. med 2 barn er alt så mye vanskeligere 😂 

Du får fint 2 barn i en sykkelvogn :)

Anonymkode: a3947...92a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du reflektert over hvorfor det tar deg flere timer på å planlegge middag? Det høres ikke helt normalt ut og kanskje ligger det noe der? Skjønner at du sliter med å få endene til å møtes hvis du har det sånn! ❤️

Anonymkode: 0ca32...2bd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Husarbeid gjør man litt av hele tiden. Matvarer får jeg levert på døra, av Oda/Meny, så jeg slipper å ut å handle. Har også tørketrommel, så vaske klær er ikke så krevende heller.

Men som en annen skrev, noen tåler mindre enn andre. Jeg sliter også med å fungere på lite søvn, det går veldig på psyken. Men det er mye hva man blir vant til. Når barnet mitt var liten, var jeg mye mer aktiv enn nå og mindre sliten. Nå er barnet større, mer selvstendig, men jeg blir også fortere sliten. Det er bare livets gang. Også må man tilpasse seg.

Anonymkode: 9a265...1ee

AnonymBruker
Skrevet

Barnas sovetid var min fritid. Det er lite som ikke kan gjøres sammen med barna. Når det gjelder menyplanlegging, lag et system. Fisk på mandag, kylling på tirsdag osv… det gjør valgene enklere. Jeg hadde også en fast handleliste or basisvarer hver uke.

Anonymkode: 437f5...e7c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For meg tar det timer å legge plan på middag 😂 uff det høres så mye enklere ut enn det faktisk er. 
ja, robotstøvsuger er jeg faktisk nødt og investere i. 
hehe, jeg er nødt og legge alt i sett inn i skapet, feks bukse og genser samlet, alt må være organisert, blir helt tussete om ikke og dette stjeler jo ganske mye energi og tid. 

ja jeg håper ting blir bedre og at jeg vil klare det til slutt ❤️ 
ts

Det er plass til en ekstra unge i min sykkelvogn 😄

Lag en fire ukers middagsplan som går på repeat, som noen skrev over her. Da trenger du ikke bruke så mye tid ☺️ Og først: sett opp en liste over middagene deres spiser, så plukker du fra den. Meny, som jeg bruker, lager en liste over matvarer jeg kjøper ofte, så da blir det mye lettere for meg å få med meg alt. Da er det sjelden jeg plutselig mangler melk eller ketchup 😄

Og ja, jeg har bukser og gensere og alt hver for seg jeg og. Men jeg baller det fortsatt sammen. Jeg leser om så mange som må "brette nyvasket tøy" - det har jeg aldri gjort 😄

Og du, ikke legg lista så høyt. Jeg føler meg i hvert fall mye mer mislykka de periodene jeg skal gjøre alt så perfekt og bra. Når jeg klarer å senke skuldrene og faktisk slappe av litt så går ting mye bedre. Det er viktig at du får slappet av litt når barna er lagt ❤️

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble alene da ungene var 2 og 5, fant fort ut jeg måtte legge lista lavt og la noen ting flyte litt. Tok jevnlig litt husarbeid gjennom hele tiden, ble flink til å alltid ta en ting med meg om jeg gikk fra et rom til et annet. Utarbeidet middagsplaner, hadde matkasse noen perioder for å slippe å klekke ut ideer (og så er oppskriftheftene fine å gjenbruke!). Så passet jeg på å ha strenge leggerutiner på barna så jeg fikk noen timer alene i sofaen før de la seg, bare til å se på tv, strikke, slappe av osv. 

Anonymkode: 34092...3e3

Skrevet

Tips

- Middag: La barna bestemme middagen hver sin dag. Har du to barn, betyr det at du må tenke ut middagen hver tredje dag. Mine barn har satt stor pris på å få være med på å bestemme, og de har tatt gode valg (fisk var f eks en gjenganger i deres ønsker)

- Handling: Bruk en halv time hver uke på å planlegge ukens meny og hva som skal handles. Her har også barna hatt ansvar for å bidra til handlelisten - da de var små ved å gi meg beskjed, så fort de kunne skrive så har de også notert fortløpende på handlelista. De har også alltid vært med på å handle, og har hatt sine egne handlevogner og bidratt med å hente og velge ut varer

- Del på arbeidet: Barna har godt av å ha oppgaver i hjemmet, også fra tidlig alder. Dessuten så er det en god husregel at alle rydder etter seg selv, alltid (kaster søppel i søpla, setter sine skitne kopper i maskina, kaster skittentøy i skittentøyskurven, rydder opp lekene etter bruk)

- Senk kravene. Mange lever godt med litt støv i krokene

- Prioriter. Finn ut hva det er viktig for deg å få gjort - og legg vekk den dårlige samvittigheten for alt annet

- Hvile og restitusjon: Det er viktig at du kobler av og hviler. Tenk på hvile som en oppgave som må gjøres - sett av tid til hvile, og hvis den dårlige samvittigheten sniker seg på må du være streng mot deg selv og tenke at "nå er det hviletid, bekymringer må tas etterpå" 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold det enkelt. Det er lov å servere sånne middager du selv sannsynligvis ble servert i barndommen, som ikke tar så lang tid å lage. Lær barna uavhengighet, gi dem husnøkler og la dem komme seg til skolen på egen hånd (igjen, det gjorde omtrent alle før, mens mange av dagens foreldre kjører). Det er heller ikke nødvendig med organiserte aktiviteter med kjøretid hver eneste dag. Ikke rydd barnas rom, det er deres eget ansvar. La dem også vurdere behovet selv, så de lærer at rydding er noe de gjør for egen nytte, ikke fordi etter mors ordre av estetiske hensyn.

Anonymkode: a7c36...2f0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarer dere det? 
skjønner bare ikke at noen klarer og holde ut med både jobb, unger, alt som skal ordnes, husarbeid, alt dette helt alene. Alt det tidspresset. 

kroppen min har sviktet helt, både kropp og hode 😅 gått på en smell gang etter gang. Og har vært sykemeldt lenge nå. Jeg håper jo jeg klarer og komme tilbake, men er så redd jeg går på smell igjen. 

skal det virkelig være så vanskelig bare av at man har barn? Er det 1 natt søvnen er dårlig så er jeg ikke fungerende dagen etter, som nå vil si 7 dager i uken. 

noen som vil fortelle hvordan dere har det? Takler det? 

jeg syns det var så vanskelig for jeg fikk aldri tid til husarbeid, hadde ikke krefter, fikk ikke laget handleliste og nesten ikke handlet for jeg hadde ikke tid, måtte stresse hver dag å løpe på butikken og rekke å hente ungene, kunne ikke ta de med på butikken, det var stress konstant, gikk utover jobben, meg selv både kognitivt, utmattet og konstant stresset, falt helt i grus. 

Er barna aldri hos far? 

Anonymkode: e66ec...664

AnonymBruker
Skrevet

Spagetti 

Frossen pizza 

risengrynsgrøt

taco

fiskegrateng

tomatsuppe

Fiskepinner med stappe

Værsågod. Billig, enkel og rask halvfabrikata middager. 

Anonymkode: 1534f...43f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Middagsplanlegging er enkelt om man har et system. 

Jeg har en trello-tavle hvor jeg har lister over ulike middagsretter. En for kjøtt, en for fisk, en vegetar, en for "kosemat", osv. 

Så har jeg en regel om fisk minst to ganger i uken. 

Lager ukesmeny ved å bare trekke inn retter fra listene mine. Ikke overtenke. Se på listen for fisk, denne har jeg ikke hatt på en stund, tadaa, da blir det middagen på mandag. osv. Jeg bruker vel maks 5 minutter på å lage ukesmeny. 

Anonymkode: dd1f8...e9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...