AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Som overskriften sier, ble du innlagt på føden med 2cm åpning som førstegangsfødende og hvordan gikk prosessen videre? Anonymkode: 352fc...6ce
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Der jeg fødte, blir man ikke lagt inn på føden før man har 5-6 cm åpning. Anonymkode: 29ba4...3b2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Ja, det ble jeg. Var egentlig inne til kontroll pga begynnende svangerskapsforgiftning når det begynte. Har to timer kjøretid hjem, så da fikk jeg bli der. Riene tok seg skikkelig opp på kvelden, jeg kom på ettermiddagen. Veldig glad jeg slapp å kjøre hjem og tilbake🙈 Barnet ble født sent på kvelden dagen etter. Anonymkode: 435fd...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det ble jeg. Var egentlig inne til kontroll pga begynnende svangerskapsforgiftning når det begynte. Har to timer kjøretid hjem, så da fikk jeg bli der. Riene tok seg skikkelig opp på kvelden, jeg kom på ettermiddagen. Veldig glad jeg slapp å kjøre hjem og tilbake🙈 Barnet ble født sent på kvelden dagen etter. Anonymkode: 435fd...4d7 Å! Lang reisevei her også. Kom inn i natt med 2cm og de ville også jeg skulle bli med tanke på at de tror det er noe på gang. For håpe det stemmer ❤️ Anonymkode: 352fc...6ce
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Bodde fem min unna sykehuset og ble lagt inn på 1 cm etter vannavgang og med heftige regelmessige rier. Ingen andre på føden så fikk vel litt "spesialbehandling" siden det var tomt. Ett par på tredje dagen på barsel og, så noe måtte jordmødrene gjøre. Det er en fordel med små sykehus! Anonymkode: 57b40...8e9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 Jeg ble det, siden jeg hadde så heftige rier. Etter noen timer i badekar hadde jeg 4 cm åpning, og fikk epidural. Etter mange flere timer og mye smerter ble barnet endelig født. Anonymkode: fe9a6...cbc 1
Kelsier Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 Nei, jeg ble derimot sendt hjem med 5 cm åpning uten noen videre plan for kontakt fordi jeg ikke hadde tre rier på ti minutter, noe jeg for øvrig ikke fikk uten maks dose oxytocin. Jeg føder aldri, aldri på Ullevål igjen. Eneste gangen i livet jeg virkelig har følt meg som et objekt uten følelser, tanker og meninger, eller rett på informasjon. 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Jeg var heldig og fikk komme opp på ventestua på føden med 2 cm og uregelmessige rier fordi det var en veldig rolig morgen. Det var både jeg, jordmor og legen som tok imot baby glade for, for kort tid etter vi kom inn på ventestua satte fødselen skikkelig fart helt ut av det blå. Legen var fast bestemt på at hvis de hadde sendt meg hjem, så hadde det stått mellom ufrivillig hjemmefødsel og ambulansefødsel. Anonymkode: a7ada...21d 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 På de travle sykehusene blir man nok ikke lagt inn med 2 cm åpning med mindre man har veldig hyppige rier, komplikasjoner, eller veldig lang reisevei. Jeg ble lagt inn med 2 cm som andregangsfødende, men det var fordi førstemann var ekstrem styrtfødsel, og det ble det med andremann også.. Anonymkode: 86e79...da8 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Jeg ble lagt inn med 2 cm på andremann pga kraftige rier og lang reisevei. Veldig glad for det, for under 1 time etterpå var baby født😅 Anonymkode: 585d3...1c0 1
Juss-jenta Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 Jeg hadde 2 cm da jeg kom på fødestuen. 2,5 time etterpå var hun ute 😅
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 På meg sjekket ikke jordmor åpningen før jeg ble innlagt. Da vi ringte fikk vi bare beskjed om at vi gjerne måtte komme inn om det føltes tryggest og om det var det vi ønsket. Fikk familierom da vi kom, åpningen ble sjekket og var 2-3 cm (husker ikke helt) og jeg fikk noe smertestillende og beskjed om å prøve å slappe av mens vi ventet på 4 cm og aktiv fødsel, før vi fikk komme på fødestua. Vi følte oss veldig godt ivaretatt. Dette er et ganske lite sykehus hvor de sjelden har det veldig travelt, så det var nok derfor vi fikk komme inn så tidlig 😊 Anonymkode: 9176d...b2c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 Kelsier skrev (4 timer siden): Nei, jeg ble derimot sendt hjem med 5 cm åpning uten noen videre plan for kontakt fordi jeg ikke hadde tre rier på ti minutter, noe jeg for øvrig ikke fikk uten maks dose oxytocin. Jeg føder aldri, aldri på Ullevål igjen. Eneste gangen i livet jeg virkelig har følt meg som et objekt uten følelser, tanker og meninger, eller rett på informasjon. Har ikke så mye med sykehuset å gjøre, men hvem man møter på. Ganske forskjell på jordmødre og hvordan de vurderer. Jeg ble lagt inn med 4 cm åpning og opp mot 18 min mellom riene. Anonymkode: b9aa9...8fe
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 Fikk komme på 2 cm, 5 min kjøretur unna sykehus. Jeg var vel den eneste innlagte og hadde store smerter, så de lot meg bli. Fikk god oppfølging. Anonymkode: 22fb6...907
Kelsier Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke så mye med sykehuset å gjøre, men hvem man møter på. Ganske forskjell på jordmødre og hvordan de vurderer. Jeg ble lagt inn med 4 cm åpning og opp mot 18 min mellom riene. Anonymkode: b9aa9...8fe OUS er kronisk underbemannet, og prøver seg derfor det de kan på å unngå å ta inn fødende før de nærmest er presseklare. Så det har absolutt med sykehuset å gjøre i dette tilfellet. 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Kelsier skrev (10 minutter siden): OUS er kronisk underbemannet, og prøver seg derfor det de kan på å unngå å ta inn fødende før de nærmest er presseklare. Så det har absolutt med sykehuset å gjøre i dette tilfellet. Har født ved og kjenner til Ullevål selv, også født ved Riksen. Stor pågang av fødende ja, men det er likevel ikke standard praksis å bli sendt hjem med 5 cm åpning uten en videre plan eller informasjon. Anonymkode: b9aa9...8fe
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #17 Skrevet 27. april 2022 Ja men først ble jeg sendt ut. Eller var enig om å reise og komme tilbake senere etter å ha fått smertestillende. Men jeg rakk bare å gå ut av sykehuset før smertene ble så store at jeg ikke kunne gå... så da var det tilbake igjen... sån er det innimellom Anonymkode: 283b1...899
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #18 Skrevet 27. april 2022 Jeg ble lagt inn for observasjon med 2-3 cm åpning og ca fem minutter mellom riene. Men det var mest på grunn av komplikasjoner; barnet lå i seteleie så enten ville fødselen komme skikkelig i gang i løpet av natta, eller så ville det blitt keisersnitt neste formiddag. Vi fikk valget mellom å bli på observasjonsposten eller reise hjem å vente, valgte å bli. Dette var sent lørdag ettermiddag, vannet gikk en gang lørdag natt og vi fikk flytte ned på fødestue, og baby ble født søndag morgen. Anonymkode: d0ccc...7e2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #19 Skrevet 27. april 2022 Jordmora som sjekket meg (førstegangsfødende) kunne fortelle at jeg «bare hadde to cm åpnining», så jeg måtte forberede meg på å dra hjem igjen, men hun skulle ta en vurdering etter å ha sett på den oversikten som viser hvor effektive og regelmessige riene er (den greia man ligger med rundt magen i 20 minutter. Når hun kom inn og sjekket oversikten sa hun bare: «vi skriver deg inn.» 😅 hadde visst veldig effektive rier. Tok tre timer etter dette så var gutten ute var vondt, prøvde både varmepute, badekar og massasje, men ingen epidural. Hadde sikkert ikke rukket den uansett så det var like greit😅 Anonymkode: 3010f...e6e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #20 Skrevet 27. april 2022 Ikke 2 cm, men 3 cm. Ble lagt inn pga vannavgang. 30 minutter etterpå var barnet født. Anonymkode: afdc3...9a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå