Gå til innhold

er det for mye å kreve penger tilbake fra en venn med dårlig råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han skylder meg en del penger, men finner det vanskelig å be om de siden han har dårlig råd. Det har gått lang tid nå og han lovte å gi de tilbake ettersom han skulle få godt med penger igjen på skatten. Nå har det seg sånn at det har gått noen uker og jeg venter fortsatt på pengene (og jeg er ikke stinn av gryn jeg heller akkurat),,Er det greit å spørre om å få de tilbake eller blir jeg da en bad guy? 

Anonymkode: 68f9f...fd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo dine penger, så du har krav på å få de, samtidig som du har rett til å spørre så mange ganger du vil. 

Ikke ditt problem at han ikke har råd, når man låner penger fra noen må man alltid regne med å få gitt de tilbake også. Selvfølgelig er det jo synd på han, den ser jeg. Men du kan ikke gå flere og flere måneder uten å få de igjen, bare for samvittighetens skyld. For all del - hva vet du hva som egentlig er sannheten? Kanskje han bare sier at han ikke har råd? 

Jeg ville sagt rett ut at jeg trenger de pengene tilbake og at det hadde vært fint om de ble vippset asap. Husk at folk kan gå langt når det kommer til penger, selv om de har lånt fra noen andre. Derfor bør man kreve sitt tilbake (spesielt penger) på en rolig men streng og ordentlig måte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
anonymbruker2312 skrev (4 minutter siden):

Det er jo dine penger, så du har krav på å få de, samtidig som du har rett til å spørre så mange ganger du vil. 

Ikke ditt problem at han ikke har råd, når man låner penger fra noen må man alltid regne med å få gitt de tilbake også. Selvfølgelig er det jo synd på han, den ser jeg. Men du kan ikke gå flere og flere måneder uten å få de igjen, bare for samvittighetens skyld. For all del - hva vet du hva som egentlig er sannheten? Kanskje han bare sier at han ikke har råd? 

Jeg ville sagt rett ut at jeg trenger de pengene tilbake og at det hadde vært fint om de ble vippset asap. Husk at folk kan gå langt når det kommer til penger, selv om de har lånt fra noen andre. Derfor bør man kreve sitt tilbake (spesielt penger) på en rolig men streng og ordentlig måte. 

Hm ja, har spurt en gang til etter skattepengene ble sendt ut, men fikk et ganske kort svar om at pengene var på vei men det er ikke nødvendigvis sant. jeg skal sende vipps krav og se takk 

op

AnonymBruker
Skrevet

Du har all rett til å spørre om pengene. Men du må også være klar over at mange enda ikke har fått skattepengene. Noen får de ikke før i november.

Men hvis han har fått sine skattepenger, så burde han betale deg. 

Anonymkode: b3a6a...140

Skrevet

Det er det verste jeg vet når folk låner penger, og i steden for å gi de tilbake så tvinges du til å spørre og mase og føle deg dritt. Det er så sjukt dårlig gjort

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har all rett til å spørre om pengene. Men du må også være klar over at mange enda ikke har fått skattepengene. Noen får de ikke før i november.

Men hvis han har fått sine skattepenger, så burde han betale deg. 

Det hadde jeg glemt, men han sa han skulle få de i våres, men kan hende det ikke stemte likevel.

op

Skrevet
Kutta skrev (3 minutter siden):

Det er det verste jeg vet når folk låner penger, og i steden for å gi de tilbake så tvinges du til å spørre og mase og føle deg dritt. Det er så sjukt dårlig gjort

Egentlig hadde det mest ærlige fra disse personene å bare spurt om de kunne få penger i stedet for å lyve og si at de vil låne. Selv vært borti slike, og når jeg purrer så sier de at de har overført men så ser jeg ingentibg og så skal de «sjekke det» og så blir det umulig å få kontakt igjen... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hadde jeg glemt, men han sa han skulle få de i våres, men kan hende det ikke stemte likevel.

op

Han kan ha blitt tatt ut til kontroll, og det får man ikke beskjed om. Man må bare vente til pengene kommer.

Men jeg synes godt du kan spørre om han har fått de. Det er så kjipt og unødvendig å måtte mase om lånte penger, men greit å få de tilbake da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han kan ha blitt tatt ut til kontroll, og det får man ikke beskjed om. Man må bare vente til pengene kommer.

Men jeg synes godt du kan spørre om han har fått de. Det er så kjipt og unødvendig å måtte mase om lånte penger, men greit å få de tilbake da.

Ja de pengene er gode å ha, skal kontakte han igjen 

Takk 👍🏾

op

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Avstand said:

Egentlig hadde det mest ærlige fra disse personene å bare spurt om de kunne få penger i stedet for å lyve og si at de vil låne. Selv vært borti slike, og når jeg purrer så sier de at de har overført men så ser jeg ingentibg og så skal de «sjekke det» og så blir det umulig å få kontakt igjen... 

Ja det er sant. Har vert dum og brent meg på det et par ganger. Om jeg låner vekk penger nå så anser jeg det som gitt bort.

Det var to jenter som lånte noen tusen av meg (vi jobbet sammen, og hun ene hadde ikke jobbet på en stund fordi broren hadde tatt selvmord...det viste seg å være ren LØGN), og etterhvert ringte jeg hun ene og lurte på om de skulle betale meg tilbake. Da ble hun forskrekka og sa at hun hadde allerede betalt en annen de hadde lånt med, og jente 2 skulle betale meg. Da jeg så spør jente 2 så fikk jeg kjeft fordi jeg kunne da ikke mase om sånt mens hun måtte arrangere begravelse for faren sin!! (det var også blank løgn). Men fikk pengene mine til slutt da, etter hun hadde både gifta seg og fått en unge, så hun var vel redd jeg skulle kontakte noen og fortelle hvor sjuk i hodet hun var

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm ja, har spurt en gang til etter skattepengene ble sendt ut, men fikk et ganske kort svar om at pengene var på vei men det er ikke nødvendigvis sant. jeg skal sende vipps krav og se takk 

op

Jeg har ikke fått skattepengene enda 😛 så ikke sikkert han har fått de 😛

AnonymBruker
Skrevet

Det er rart hvor forskjellige vi mennesker er. Selv blir jeg stressa over noe så banalt som at noen har lagt ut en kaffe eller måltid for meg, og vippsen ikke fungerer sånn at jeg ikke får betalt tilbake. Da er jeg stresset helt til betalingen har gått gjennom og alt er i orden. 

Tror jeg hadde dødd av skam hvis noen faktisk hadde måttet gå til det skrittet å purre for å få tilbake penger som jeg har lånt av de. Jeg kjenner pulsen stige bare ved tanken. 

Så har vi folk som ts sin venn, som helt uproblematisk klarer å blokkere sånt ute, lyve til sin venn, og kjøpe seg tid ved å si at pengene er på vei. Sånne mennesker sover mye bedre enn både deg og meg til sammen om natta, og de er de største egoistene du kan tenke deg. 

Jeg har vært dumsnill jeg også, og lånt ut penger til folk jeg trodde var vennen min. Det har gjort til at jeg ikke låner ut så mye som en krone til noen. 

Eneste unntaket vil være hvis noen jeg bryr meg om kommer med lua i hånda og trygler, og det skal virkelig være KRISE. Og da kommer jeg til å lage en skriftlig avtale som begge skriver under på. Eksakt hvor mye som er lånt ut, og hvilken dato jeg SKAL ha beløpet tilbake igjen. Kommer også til å kreve å få inn en eller to tredjeparter (forelder, søsken etc) som kan steppe inn hvis vedkommede bryter avtalen og ikke betaler meg tilbake likevel. 

Så streng kommer jeg til å være ja. For jeg kan godt låne deg 10 000 så du får betalt strømregningen din, men jeg har blitt bløffet og glemt og lurt nok ganger til at jeg nå tar mine forhåndsregler. For folk som ts sin venn er nemlig eksperter på å lyve også. De hevder de har en gigaregning de måå få betalt nå, og så er sannheten at de dro til Køben for pengene. 

Anonymkode: b369c...c90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...