AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Hei. Jeg lurer på om det er flere som har vært i lignende situasjon, og om det har blitt bedre? Beklager at det er litt langt 😊 Startet i ny jobb for 4 måneder siden og har nesten ikke fått noen oppgaver til tross for at jeg har gitt beskjed om det flere ganger. Den første måneden hadde jeg fått en oppgave som tok meg totalt 30 minutter å gjøre i løpet av 100% arbeidsuke. De siste månedene har jeg altså to oppgaver som tar meg under en arbeidsdag til sammen i løpet av uka. De oppgavene jeg har fått står ikke i stillingsbeskrivelsen, men det er selvsagt helt greit for jeg foretrekker å ha noe å gjøre enn å ikke gjøre noe som helst. Når jeg har tatt opp at jeg har mye større arbeidskapasitet så sier leder at jeg skal høre med de andre på avdelingen om de har oppgaver til meg, men jeg får ingen oppgaver siden alle tviholder på sine oppgaver - eller at jeg får til svar at «nei, det skal xxx gjøre». Føler dette er en veldig ubehagelig situasjon hvor jeg må «fiske etter» noe å gjøre, og at stillingsbeskrivelsen og stillingen jeg ble forespeilet på intervju ikke stemmer overhode. Jeg har jobbet 10+ år i lignende stilling med stort selvstendig ansvar og mange oppgaver på løpende bånd, til å komme til en plass hvor jeg rett og slett føler meg overflødig og ikke skjønner hvorfor de har ansatt meg? Grunnen til at jeg ville bytte arbeidsplass er pga mye bedre lønn der jeg er nå og fordi jeg ønsket å prøve noe nytt. I tillegg var en viktig faktor at arbeidsmiljøet var blitt ganske dårlig der jeg jobbet, men jeg trivdes godt med det høye tempoet, selvstendige ansvarsområdene og jobben i seg selv. Den nye jobben har i hvert fall godt arbeidsmiljø, og det setter jeg veldig pris på, men arbeidsoppgavene kan jeg ikke si så mye på når jeg ikke får noe. Jeg kjenner meg nesten nedfor og har mistet litt gnisten, og jeg angrer så bittert på at jeg byttet arbeidsplass at det nesten gjør vondt ☹️ Er det slik det skal være når man er ny? Ikke slik jeg er vant til der jeg har jobbet i mange år, har jobbet i flere ulike stillinger hos samme arbeidsgiver og det har selvsagt vært både arbeidsoppgaver og stillingsbeskrivelse som har «ventet på meg» når jeg har startet i de nye stillingene. Den nye arbeidsplassen virker som en flott arbeidsplass med godt arbeidsmiljø, så jeg synes bare det er så synd at det er slik det har blitt da…. Er usikker på om jeg skal ta det opp flere ganger? Men samtidig ønsker jeg ikke å fortsette «å jobbe» på denne måten… jeg gjør jo hva som helst, men når jeg ikke får tilsendt eller blitt delegert noen som helst av oppgaver så kan jeg ikke gjøre så mye annet enn det jeg har gjort til nå.. eller grunnen til at jeg er usikker på om jeg skal ta det opp er fordi jeg er i prøvetiden enda, og om jeg bør gi det litt mer tid før eventuelt tar det opp igjen…. Anonymkode: 0b942...4e7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Hvor jobber du?😅 Jeg drukner på jobb og strekker ikke til i det hele tatt. Jeg forstår at det blir kjedelig, men hadde gitt mye for å bytte akkurat nå🙈 Anonymkode: 88394...824 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Jeg har vært i samme situasjon. Skikkelig kjipt. Jeg tror jeg ble mildt deprimert en periode. Jeg anbefaler deg å bytte jobb så fort som mulig. Rett og slett. Anonymkode: 7c1ab...de4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Opplevde det samme, dog som sykepleier og at jeg skulle ha en type fagstilling da jeg var eneste sykepleier på denne posten. Men da det stadig vekk var sykdom eller krevende pasienter så fikk jeg aldri tid til å sette meg ned på data, ha oppfølgende pårørende kontakt eller andre administrative oppgaver som krevde at jeg måtte forlate avdeling eller lukke døren til kontoret så sa jeg opp. Utrolig frustrerende at jobbeskrivelsen ikke samsvarte med jobben. Anonymkode: 2b1ae...bca
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Siden du har tatt dette opp med ledelsen og det har skjedd lite, så er det nok like greit å søke seg videre. Eventuelt "true" med at du slutter om du ikke får flere arbeidsoppgaver? Jeg har også hatt en sånn jobb. Men så trivdes jeg heller ikke med miljøet så jeg søkte meg ut. I lengden så er ikke det å sitte på Kvinneguiden og lese VG hele dagen helt optimalt 😆 Anonymkode: 1c2d2...9a4 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 Det hørtes på mange måter digg ut. Kanskje du skal søke en liten deltidsstilling som du kan jobbe med fra hvor som helst? Så får du noe å gjøre og også ekstra cash. Anonymkode: 69bdd...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 Jeg har opplevd det samme. Det er utrolig dårlig av bedriften - de taper jo på det i det lange løp, selv om de der og da kanskje ser at oppgavene blir fortere utført om noen andre med mer erfaring gjør dem. Jeg sluttet. Alt for sent, dessverre, jeg gikk glipp av mye erfaring ved å bli i en sånn jobb alt for lenge. Anonymkode: c3635...03e
MollyJones Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Har du noen gang hatt planer om å skrive en roman? Nå har du sjansen! Utover det tenker jeg du har to valg: 1. Stå i det en stund, si ja til alle oppgaver som faller din vei. Se om det finnes oppgaver du kan gjøre, men som ingen gjør pr i dag. Sosiale media, lage innlegg til linkedin f.eks. 2. Si opp og kom deg til et annet sted. Jeg hadde, om arbeidsmiljøet er godt, valgt punkt 1. Om noen måneder kan det hende du har fulle dager og er glad for at du valgte å stå i det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Virker som de ikke har kontroll når de betaler folk en månedslønn for å gjøre noen minutters jobb. Ville bare fortsatt å smile og vært hyggelig som om du trives for å sikre en best mulig referanse samtidig som du søker ny jobb et annet sted. Det er på en måte en fordel at det er prøveperiode enda fordi det er ikke bare arbeidsgiver som skal prøve ut, men arbeidstaker også. Om leder spør om hvorfor du ønsker å slutte så kan du jo bare si noe sånt som at du ønsker flere oppgaver og utfordringer og derfor ser deg om etter noe annet. Stillingsbeskrivelsen din sier vel noe om oppgaver og ansvarsområder og hvis hverdagen din stemmer med den beskrivelsen så oppfyller de ikke kontraken. Anonymkode: b5d96...95a
Gjest Albbas Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Bytt jobb! Det er drepen for motivasjon, tiltakslyst og effektivitet å gå sånn. Har hatt det sånn selv, det er helt forferdelig, og jeg følte meg helt ubrukelig etterhvert og trodde jeg var "ødelagt" for alltid (dvs at jeg aldri kom til å greie en hektisk jobb igjen). Tok ikke mange dagene i ny jobb som var mye mer travel før gnisten var tilbake. Ta det selvfølgelig opp med leder. Be om en skikkelig samtale, hvis til utlysning og kontrakt og spør hvor arbeidet ditt blir av. Ikke ditt problem hva andre vil og ikke vil, dette må leder finne ut av. I mellomtiden får du se om du finner noen digitale kurs eller noe å bruke tiden på? 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 Du er vel fremdeles i prøvetid, så du kan jo søke litt videre og komme deg ut med relativt kort oppsigelsestid. Skader ikke å se seg litt rundt, iallfall. Jeg har også ny jobb som ikke passer helt til stillingsbeskrivelse. Lang historie kort så skulle det være masse spennende prosjekter til meg på et bredt fagfelt, men så sitter jeg og i stor grad gjør noe ganske rutinepregede saker innen et smalt fagfelt jeg kunne fra før, så jeg stagnerer faglig og det var jo helt motsatt av det som var poenget med å skifte jobb. Har snakket litt med lederne om dette, og skal få til en endring. Jeg trives også med arbeidsmiljøet. Men jeg er ikke her om fem år, min plan er kanskje to år, og jeg skal bruke de årene på å skaffe meg kompetanse til det som er mitt neste jobbmål. Bygge CV rett og slett. Skal klamre meg til prosjekter hvor jeg kan få ny kompetanse. Vet ikke om du kan bruke jobben din til det, men så lite som du har å gjøre så kan du jo ta noen nettkurs i arbeidstiden 😅 Anonymkode: c3f08...0b6
Gjest Albbas Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvor jobber du?😅 Jeg drukner på jobb og strekker ikke til i det hele tatt. Jeg forstår at det blir kjedelig, men hadde gitt mye for å bytte akkurat nå🙈 Anonymkode: 88394...824 2 hours ago, AnonymBruker said: Det hørtes på mange måter digg ut. Kanskje du skal søke en liten deltidsstilling som du kan jobbe med fra hvor som helst? Så får du noe å gjøre og også ekstra cash. Anonymkode: 69bdd...4c2 Les om boreout. Det er ikke digg. Blir som å si til en arbeidsledig at det høres digg ut. Ja det er kanskje greit i to uker men så begynner det å tære på. Når man er arbeidsledig PÅ JOBB kan man ikke en gang bruke tiden på meningsfulle aktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor jobber du?😅 Jeg drukner på jobb og strekker ikke til i det hele tatt. Jeg forstår at det blir kjedelig, men hadde gitt mye for å bytte akkurat nå🙈 Anonymkode: 88394...824 Og jeg hadde gjort alt for å stå i dine sko. Å ha mange arbeidsoppgaver og mye ansvar er bedre enn å gå hjem og daffe 24/7 pga sykdom. Men jeg har lært at man har gjerne situasjonen andre ønsker seg. Er uansett enig i at TS bør bytte arbeidsplass, evt ta en alvorsprat med leder og vise til stillingsbeskrivelse og kontrakt. Anonymkode: 2b8b9...de0
Raven.Writingdesk Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei. Jeg lurer på om det er flere som har vært i lignende situasjon, og om det har blitt bedre? Beklager at det er litt langt 😊 Anonymkode: 0b942...4e7 Det er vanskelig å bistå når du ikke sier noe om hva slags type jobb det er snakk om. Men; jeg har sjeldent vært på en arbeidsplass fullstendig tom for oppgaver. Så her mener jeg du har selv anledning til å være innovativ. Om du har 10 år med erfaring må du da ta med deg noen positive erfaringer som du kan implementere/starte prosjekt - på egen arbeidsplass? Er det noe du har erfaring med av system/prosjekt/administrering eller lignende som denne arbeidsplassen ikke har? Sett i gang og skap det! Vær innovativ. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 Hørtes digg ut ja, mer lønn for mindre jobb = mer overskudd og bedre økonomi 🤩 Anonymkode: 2ae67...c74 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Hva er det som gjør at det er slik da? Er det en nyoppstartet avdeling som ikke har fått alle bitene på plass? Leder som ikke er skikkelig tilstede? Ny leder som fortsatt jobber med å få oversikt over arbeid og ressurser? Noen har jo utlyst den stillingen fordi det var behov for ekstra ressurser? Anonymkode: 06430...11e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 Hvis det er helt greit å være der selv om det ikke er så spennende med for lite å gjøre, så ville jeg gitt det litt tid til. Det er ikke unormalt at det tar 6-9 måneder før ting løsner, da har leder og kolleger fått litt mer tid til å bli kjent med hva du kan gjøre. Men dersom det ikke skjer noe etter det, så ville jeg nok søkt meg videre. Anonymkode: 3052b...d3e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 Ta iniativ til å gjøre noe da. Da jeg var ny og nyutdannet var det lite planlagt de første månedene - så da kom jeg med egne forslag til endringer og forbedringer, og fikk unna litt som skulle ha vært gjort for lenge siden. Hvis det var ditt firma, hva ville du gjort da? Anonymkode: 5d80b...a37
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 Har følelsen at du kanskje har en jobb à la kontorkoordinator, general manager eller noe sånt hvor man har masse varierte oppgaver. Slike stillinger kan inneholde alt mulig som klargjøring til møter, sette opp møter, sørge for at man har alt av rekvisita, mat, kaffe, generell organisering, telefonvakt, døråpner osv osv. Mao noen som generelt holder orden i "huset". På jobben min har vi hatt noen sånne roller som over tid har inneholdt alt mulig. Noen har vokst ut av rollen og blitt prosjektledere o.a. Mens andre kun har svart på telefoner og åpnet dører. Akkurat nå tror jeg ikke vi har noen til den jobben, enda vi tidligere har hatt folk som har jobba seg i hjel i samme stilling. Tror en del av arbeidsoppgavene er blitt smørt utover resten av staben og da blir det litt vanskelig å ta tak i om det er en slik stilling du er satt til. Spesielt etter pandemien kan en slik rolle ha blitt litt bortprioritert og man har glemt at det er veldig greit å ha noen på plass til å fylle den rollen. Anonymkode: e3b6d...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå