AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Min samboer har en datter på 9år ifra før som er til oss annenhver helg + 3,5 uker i sommerferien (annenhver jul og nyttår + høst og vinterferie) De ordnet en samværsavtale om dette mange år før jeg og han ble sammen, og nå har vi 2 små barn sammen. Nå har vår største (4år) spurt om vi kan bli med vår nabofamilie på en liten campingferie. Jeg og barna har jo veldig lyst til dette.. men det klaffer da ikke med ferien til min samboer som han må ta ut de bestemte ukene som står skrevet i avtalen. Han vil aldri snakke om avtalen.. sier bare at det er skrevet, kan ikke gjøre noe med det nå. Jeg tenker at livet blir forandret for mange etter brudd, nye avtaler må inngås osv.. Jeg føler at barna blir "straffet" (ikke misforstå) grunnet en avtale som sier at han MÅ ha ferie de og de ukene.. som vil si at vi må sitte på vent hvert år før vi kan finne på noe sammen.. vi har måttet så langt takket nei til dåp, bryllup og jubileum pga at han ikke kunne ha tatt seg fri. Er det da sånn at jeg som viste at det var barn i bildet ifra før av bare skal sitte på sidelinjen å godta det? Må jeg da evnt. ta med våre barn selv på en liten ferie sånn at det ikke blir noe å lage "styr" av? Anonymkode: 184c3...edb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Selfølgelig kan den forandres. Men mor og far må ju bli enig. Anonymkode: 65f91...eeb 2
anon321 Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min samboer har en datter på 9år ifra før som er til oss annenhver helg + 3,5 uker i sommerferien (annenhver jul og nyttår + høst og vinterferie) De ordnet en samværsavtale om dette mange år før jeg og han ble sammen, og nå har vi 2 små barn sammen. Nå har vår største (4år) spurt om vi kan bli med vår nabofamilie på en liten campingferie. Jeg og barna har jo veldig lyst til dette.. men det klaffer da ikke med ferien til min samboer som han må ta ut de bestemte ukene som står skrevet i avtalen. Han vil aldri snakke om avtalen.. sier bare at det er skrevet, kan ikke gjøre noe med det nå. Jeg tenker at livet blir forandret for mange etter brudd, nye avtaler må inngås osv.. Jeg føler at barna blir "straffet" (ikke misforstå) grunnet en avtale som sier at han MÅ ha ferie de og de ukene.. som vil si at vi må sitte på vent hvert år før vi kan finne på noe sammen.. vi har måttet så langt takket nei til dåp, bryllup og jubileum pga at han ikke kunne ha tatt seg fri. Er det da sånn at jeg som viste at det var barn i bildet ifra før av bare skal sitte på sidelinjen å godta det? Må jeg da evnt. ta med våre barn selv på en liten ferie sånn at det ikke blir noe å lage "styr" av? Anonymkode: 184c3...edb Men hva tror du at dere oppnår med å endre avtalen? Nesten år faller ferien til naboen på noen andre uker, skal dere da bytte de på nytt? Det er jo ingen logikk i det du sier i forhold til å endre på avtalen. Men for å svare på spørsmålet. Ja, avtalen kan endres på. Det er bare å spørre. Samtidig så vil ikke en endring endre på noe. Dere har 3.5 uker med sommerferie å planlegge utifra - det bør jo være mulig? Det er veldig sjeldent voksne mennesker tar ut mer enn 3-4 uker ferie på sommeren, ettersom man trenger noen fridager til påske, jul og andre ting, så problemene du beskriver kommer jo av dårlig planlegging, ikke noe annet. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 anon321 skrev (1 minutt siden): Men hva tror du at dere oppnår med å endre avtalen? Nesten år faller ferien til naboen på noen andre uker, skal dere da bytte de på nytt? Det er jo ingen logikk i det du sier i forhold til å endre på avtalen. Men for å svare på spørsmålet. Ja, avtalen kan endres på. Det er bare å spørre. Samtidig så vil ikke en endring endre på noe. Dere har 3.5 uker med sommerferie å planlegge utifra - det bør jo være mulig? Det er veldig sjeldent voksne mennesker tar ut mer enn 3-4 uker ferie på sommeren, ettersom man trenger noen fridager til påske, jul og andre ting, så problemene du beskriver kommer jo av dårlig planlegging, ikke noe annet. Han tar bare ut ferie siste uka i juli å 2 første i august - som gjør at våre fellesbarn ikke har noe annet valg hvert år å vente til de ukene før vi kan reise noe plass Ts Anonymkode: 184c3...edb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 Det er mye bedre med en fast avtale enn å måtte forhandle seg frem til ukefordeling hvert år. Men selvsagt kan de endre avtalen - hvis begge er enig. Jeg ville ikke ønsket å endre. Anonymkode: 3cefe...a8a 2
anon321 Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han tar bare ut ferie siste uka i juli å 2 første i august - som gjør at våre fellesbarn ikke har noe annet valg hvert år å vente til de ukene før vi kan reise noe plass Ts Anonymkode: 184c3...edb Er ferie i juli og august mindre verdt enn ferie ellers? Barn har skoleferie i 8-10 uker hvert år. Vanlige arbeidere har 4-5 om de bruker hele. I løpet av de 8-10 ukene er det alltid noe barna både vil og ville hatt godt av å være med på, men det er ikke realistisk eller mulig å være med på alt. Dere vil få et logistikkproblem hvert år, og det må planlegges ut ifra det. Problemet er det samme for alle. Det er veldig uvanlig at man får ferie når man vil hos arbeidsgiver, så problemstillingen er jo ikke noe unik. Du er enig i at å endre en avtale ikke nødvendigvis vil løse noe? Det beste er selvfølgelig at man har en flytende avtale om man samarbeider godt, men det krever mye fra begge parter og det kan kun fungere om alle er involverte i det. Jeg har en løsning hvor vi bytter tidlig og sen ferie annenhvert år. I år har jeg sensommer. Neste år tidlig. osv. Det funker for oss, men det hender jo stadig at vi endrer/går inn i hverandre, noe som gjør at den ene parten enten må si ja eller nei til å endre sine planer, noe som ofte kan være irriterende og føre til dårligere samarbeid på sikt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Hvordan har du lyst å endre avtalen da? Anonymkode: 50a90...508
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan har du lyst å endre avtalen da? Anonymkode: 50a90...508 Jeg skulle ønske at vi sammen kunne ha planlagt ukene (med mor selfølgelig) om hva deres planer er, hva passer best.. skal de på utenlandstur, eller vi? Det skal sies at de reiser mye på ferie med tanta ( det går ut ifra hennes ferie da mor ikke jobber ), og de har endret 2 av ukene hoss oss da det ikke klaffet med ferien hennes.. Ts Anonymkode: 184c3...edb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 Jeg tenker det er litt sånn når man har barn. Forstår godt at far tar ferien når særkullsbarn skal være hos dere. Samtidig forstår jeg at det er kjipt å være bundet til de samme ukene hvert år. Har du ferie i hele sommer? Eksen hadde barn fra tidligere, han hadde barnet alltid i uke 30-32-32, og tok naturligvis ferien sin da. Jobben jeg hadde den gang, delte vi ferien i 3 pga. at høysesongen var om sommeren. Uke 24-35-26, uke 27-28-29 og uke 30-31-32. Derfor fikk jeg ferie med eksen og barnet kun hvert tredje år. Han var i alle fall ikke villig til å endre samvær om sommeren for meg. Anonymkode: fe05d...2d7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker det er litt sånn når man har barn. Forstår godt at far tar ferien når særkullsbarn skal være hos dere. Samtidig forstår jeg at det er kjipt å være bundet til de samme ukene hvert år. Har du ferie i hele sommer? Eksen hadde barn fra tidligere, han hadde barnet alltid i uke 30-32-32, og tok naturligvis ferien sin da. Jobben jeg hadde den gang, delte vi ferien i 3 pga. at høysesongen var om sommeren. Uke 24-35-26, uke 27-28-29 og uke 30-31-32. Derfor fikk jeg ferie med eksen og barnet kun hvert tredje år. Han var i alle fall ikke villig til å endre samvær om sommeren for meg. Anonymkode: fe05d...2d7 Jeg må ta ut 2uker av min ferie pga barnehagen.. + ei uke første uka i august. Så føler litt at alt står på meg når det gjelder våre barn.. siden han ikke bruker en uke av ferien sin til å ha barna våre når bhg er stengt så blir jeg tvingt til å gjøre det. Ts Anonymkode: 184c3...edb
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Siden mor bytter av og til, så er det jo tydeligvis ikke noe regel de har. Det er vel bare far som ikke vil. Hvorfor, får du spørre HAN om. Når han nekter, så forlang svar. Det er urettferdig at kun du skal måtte tilpasse deg barnehagens ugunstige ferie. Anonymkode: 96d06...ef3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Hvis du tenker på at dere to har barna deres 100% , mens fars første barn bare får se sin far annenhver helg og noe i ferien så skjønner du at det er timelig at du må svelge noen kameler. Mener du at det er fars barn som skal betale prisen for at dere får mest tid sammen med deres egne barn ? Jeg synes at far gjør det rette og står opp for barnet ditt. Dere andre kom til i ettertid, og mangler ikke på samvær iallefall. En annen ting er at en kanskje har lov å komme med et ønske om å forandre på hvilke uker en har mulighet til å ta ferie siden det kan variere pga ulik ferieavvikling på jobben Anonymkode: 0489b...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 En samværsavtale er aldri hugget i stein. Den kan forandres fra mnd til mnd. Ulempen er bare at den andre forelderen må være enig/villig til å samarbeide… det er jo ikke så ofte🙄 Anonymkode: 9ed0c...911 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 Du kan jo reise i bryllup, jubileum, dåp osv uten han? Anonymkode: fc077...103
Hedda-78 Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 Skjønner ikke helt problemstillingen. Man trenger vel ikke å endre på selve samværsavtalen for å kunne gjøre noen avvik? Ring til mor, fortell at dere er invitert på tur med noen i uke x, og spør om dere kan ha barnet på samvær den uka slik at hun/han kan være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå