Gå til innhold

Noen tips til hvordan vi kan bygge om dette rare inngangspartiet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gående rullestolbruker (dvs. kan gå noen få meter, men bruker hovedsaklig rullestol). Bor i enebolig fra 60-tallet der det er en liten trapp opp til inngangsdøren. Klarer ikke lenger å gå denne trappen, og trenger derfor å bygge om inngangspartiet, men vet foreløpig ikke hvordan. Boligen ellers fungerer godt med rullestol, så det er kun inngangspartiet som trenger å endres. Er helt i startfasen av idémyldring nå, og vil veldig gjerne høre om dere har noen gode idéer. Har sett i andre tråder her inne at folk er flinke til å se smarte løsninger. :) 

Her er et bilde av et inngangsparti som er veldig likt vårt. Vårt hus stikker ut på samme måte som på bildet, og hos oss er det rommet badet, så det blir veldig dyrt å endre på (og er egentlig uaktuelt).image.thumb.jpeg.f8cb5ff59a77d3c7bc2f4f2724761ff1.jpeg

Det som skaper vanskeligheter er at garasjen vår står klint opptil trappen til inngangsdøren, så det er ikke plass til rampe.

Her er et bilde som illustrerer problemet med garasje klint oppi inngangsparti: (hos oss stikker garasjen lenger ut i front, eller inngangsdøren er litt lenger bak)

image.thumb.jpeg.76a27420049ef63a7b457346854c1f6b.jpeg

I stedet for åpen car port har vi lukket garasje. Så når man går ut inngangsdøren går man ned tre trappetrinn og så rett inn i garasjeveggen, (eller så må ta en 90graders sving for å unngå garasjeveggen).

Garasjen kan ikke flyttes fordi den allerede står så nær veien/tomtegrensen som mulig. De som bygget huset bygget det for nær veien/tomtegrensen, om dere skjønner. Garasjen (det er enkeltgarasje, ikke dobbel som på bildet) ble bygget samtidig med huset, og de henger sammen. Over inngangspartiet og oppå garasjen er det terrasse. Så det ser litt annerledes ut enn på bildet. Bildet er mest for å vise hva jeg mener med at garasjen står i veien for inngangspartiet.

De eneste løsningene jeg ser akkurat nå er å bygge om badet og inngangspartiet fullstendig men det blir altfor dyrt og er egentlig uaktuelt, eller så er det å fjerne garasjen + terrassen (og med det fjerner vi også bl.a. oppbevaring til rullestol, så det er litt dumt).
Er det noen som ser noen andre løsninger? 
Bare spør hvis noe er uklart, er ikke sikker på om jeg har forklart særlig bra. :) 

Anonymkode: d936f...2c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går det an å etablere inngangsparti ett annet sted på huset? Siden det er så problematisk i dag etter det du skriver? Hva med baksiden av huset, er det terrasse eller noe parti som kunne egne seg til en mer permanent inngang med rampe?

Litt vanskelig å gi andre råd når vi ikke ser det riktige huset, eller noe annen info om tomten og adkomstmulighetene rundt

Anonymkode: 712c0...1df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bygge rampe langs husveggen og fjerne trappen slik at rampen blir adkomsten for alle?

Noe lignende dette?

image.jpeg.301541f6dcac88138e5dde7945aae3b0.jpeg

Jeg finner bare dårlige bilder, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Anonymkode: 34902...b07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hva en slik koster, men synes dette er en elegant løsning:

https://homesolutions.tkelevator.com/no-no/lavløftere/flexstep/

Da må man skjære bort eksisterende trapp.

Regner med du kan få noe støtte fra det offentlige for ombygging?

Anonymkode: a6429...f34

Den var elegant!

Anonymkode: db055...566

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå vet jeg ikke hva en slik koster, men synes dette er en elegant løsning:

https://homesolutions.tkelevator.com/no-no/lavløftere/flexstep/

Da må man skjære bort eksisterende trapp.

Regner med du kan få noe støtte fra det offentlige for ombygging?

Elegant, men jeg ville vært skeptisk til å bruke det ute som en permanent løsning med tanke på holdbarhet og slitasje. Kombinerte løsninger er sjeldent de beste kvalitetsmessig. Dessuten er sånne heiser som oftest ekstremt treig.

Har du mulighet for å etablere en platting mellom garasje og huset på høyde med inngangsdøren også få en rampe mer på forsiden av garasjen? 

Anonymkode: 53f32...c20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Elegant, men jeg ville vært skeptisk til å bruke det ute som en permanent løsning med tanke på holdbarhet og slitasje. Kombinerte løsninger er sjeldent de beste kvalitetsmessig. Dessuten er sånne heiser som oftest ekstremt treig.

Har du mulighet for å etablere en platting mellom garasje og huset på høyde med inngangsdøren også få en rampe mer på forsiden av garasjen? 

Lurer på det samme. Kan du bygge opp til høyde med inngangsdøren på stykket mellom garasje og dør og så ha rampen lengre unna. 

Anonymkode: f9385...7dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med ergoterapeuten din og be om rådgivning! Dette skal du jo få, om ikke alt, så iallfall delvis dekket!

Anonymkode: a34c8...f9b

AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for svar! 

Skal prøve å svare på spørsmålene deres:

Baksiden av huset er fjell. Det er derfor huset er plassert så nær veien. Så det er ikke mulig å lage en annen inngang.

Kommunen min har bare en ergoterapeut, og det er opptil et års ventetid. I og med at jeg ønsker å kunne dra ut av hjemmet før den tid, kommer jeg ikke til å vente på at ergoterapeuten har tid til å komme på befaring. Ergoterapeuten sendte meg regelverket på mail, og slik jeg forstår det så er det uansett ganske lite ergoterapeuten kan hjelpe til med når det gjelder slike konstruksjoner. Det er mer jobben til en tømrer.

Slik jeg har forstått reglene må jeg som huseier selv bekoste fundament, men dersom det skulle være behov for rampe i form av løse skinner så kan jeg få det utlånt som hjelpemiddel. Jeg tenker det enkleste er å lage et fundament som også er rampe, blir for mye styr med skinner som skal flyttes på. 

AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 8.38):

AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 8.54):

Lurer på det samme. Kan du bygge opp til høyde med inngangsdøren på stykket mellom garasje og dør og så ha rampen lengre unna. 

Anonymkode: f9385...7dc

Dette har jeg ikke tenkt på, men tror dere har funnet en veldig god løsning! Tror dette til og med kan bli et pent inngangsparti, og ikke sånn veldig tydelig Her-bor-en-rullestolbruker. Jeg synes sånne løsninger som på bildet til ABb07 er litt kjipe. Det er jo funksjonelt og fungerer fint til offentlige bygg, men ikke så estetisk pent som inngangsparti til et trehus. Men jeg tror at en treplatting malt i samme farge som huset kan se veldig pent ut. Stor takk til dere som kom på det! Jeg hadde ikke tenkt på muligheten til å bygge noe sidelengs på den måten.

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

TS her, tusen takk for svar! 

Skal prøve å svare på spørsmålene deres:

Baksiden av huset er fjell. Det er derfor huset er plassert så nær veien. Så det er ikke mulig å lage en annen inngang.

Kommunen min har bare en ergoterapeut, og det er opptil et års ventetid. I og med at jeg ønsker å kunne dra ut av hjemmet før den tid, kommer jeg ikke til å vente på at ergoterapeuten har tid til å komme på befaring. Ergoterapeuten sendte meg regelverket på mail, og slik jeg forstår det så er det uansett ganske lite ergoterapeuten kan hjelpe til med når det gjelder slike konstruksjoner. Det er mer jobben til en tømrer.

Slik jeg har forstått reglene må jeg som huseier selv bekoste fundament, men dersom det skulle være behov for rampe i form av løse skinner så kan jeg få det utlånt som hjelpemiddel. Jeg tenker det enkleste er å lage et fundament som også er rampe, blir for mye styr med skinner som skal flyttes på. 

Dette har jeg ikke tenkt på, men tror dere har funnet en veldig god løsning! Tror dette til og med kan bli et pent inngangsparti, og ikke sånn veldig tydelig Her-bor-en-rullestolbruker. Jeg synes sånne løsninger som på bildet til ABb07 er litt kjipe. Det er jo funksjonelt og fungerer fint til offentlige bygg, men ikke så estetisk pent som inngangsparti til et trehus. Men jeg tror at en treplatting malt i samme farge som huset kan se veldig pent ut. Stor takk til dere som kom på det! Jeg hadde ikke tenkt på muligheten til å bygge noe sidelengs på den måten.

Husk sklisikring! Tre blir fort glatt når det er vått.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å bygge ut platting enten rett fra døren eller til siden? Og deretter rampe? Bærestolpen kan kanskje flyttes på da?

Ellers ville jeg kontaktet NAV hjelpemiddelsentral. Du har vel gjerne rett på hjelp til dette? De har kanskje noen gode løsninger. Dersom det er gangvei/felles vei rett nedenfor trapp, så er det kanskje mulig med en elektrisk rampe av noe slag som kan heises ned når du skal ut/opp slik den ikke står i veien på felles vei. 

Anonymkode: daf42...e85

• 4 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg med reklame. 

Perelandra, mod. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...