AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Man hører historier om katter som er borte i feks en uke før den kommer hjem igjen. Og enda lengre perioder så klart.. Av ren nyskjerrighet så lurer jeg på om det er mange som evt velger å reise bort en helg/uke og lar katten klare seg selv?🤔 Det er vel neppe så bra. Finner de nok mat selv ute, eller har eier mat på trappa feks. Men igjen så ka men jo det bli ett problem, om naboens katt oppdager det😅 Anonymkode: 7e96c...7a6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Det er ulovlig å reise fra katten i flere dager. En katt skal ha daglig tilsyn, så om du reiser bort må du få noen til å se etter katten.
Natta1980 Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 det hadde jeg aldri gjort. en helg? mulig. en uke ute uten mat og vann? aldri andre dyr kan ta maten ute, også. men inne går det som regel bra hvis noen ser til den daglig, minst annenhver dag. ellers, helt alene inne en uke, nei. katten får sammenbrudd eller blir redd og ensom.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Jeg har katteluke som kun katten min kommer inn gjennom. Kan reise bort fredag ettermiddag, fylle opp godt med vann og tørrfôr og komme hjem søndag ettermiddag. Blir jeg borte lengre enn det, ordner jeg noen som stikker innom, fyller på med mat, koser litt med henne og sjekker at hun er frisk og rask. Anonymkode: e38d6...ec9 3 1 1
Gereon Rath Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 De aller fleste katter trenger hyppigere tilsyn, helst daglig, for å sikre at de får nok mat og drikke. Spesielt er daglig tilsyn viktig om du ikke har katteluke, sier Braastad. De eneste kattene som kan forventes å greie seg selv en hel uke er typiske gårdskatter. https://forskning.no/husdyr-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hva-gjor-vi-med-katten-i-ferien/486146 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 En katt kan klare seg alene til det er tomt for småfugler å spise Anonymkode: 9589b...26e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Ulovlig å levne katter alene men skjelden at politiet står klar for å arrestere deg. En katt kan klare seg i ukesvis alene …. Dette blir mer et moralsk spørsmål. Er du en person som har SAMVITTIGHET til det ? Mere der alt ligger hvis noen spør meg. Jeg forlot katten min i helger avogtil og det gjikk helt strålende. Nå som jeg har to katter kan de EGENTLIG klare seg i 3-6 dager uten eier fordi de har hverandre og mat tilførsel osv…MEN jeg stoler ikke på hvordan de reagerer på tredje og fjerde dagen ? De har det ikke 100%bra og derfor drar jeg ikke ifra dem fordi det er MEG og mine verdier. Jeg vet jeg kan reise bort i en uke og kattene lever i beste velgående men det er ikke snilt gjort og det er ikke riktig eller rett. Man har et ansvar. Men hvis noen kom innom 4-5 ganger av 7-8 dager å koser med dem og gir dem mat og sjekker at alt er bra så klarer de seg fint. Anonymkode: 2d0ae...a91 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 Katter KAN klare seg lenge alene, om det er god dyrevelferd er noe annet. Man kan reise vekk fra katten en uke med mat fremme og alt har gått fint med helsen til katten. Psykisk bra etter en uke alene? (hvis det er en sosialisert katt fra før av) : neppe. Og hva hvis katten skader seg på 2 dager og lider og dør sakte helt til siste dagen og man kommer hjem til død katt? Det finnes jo hjemløse katter og de klarer seg mange, men de sliter med sykdommer, parasitter, infeksjoner, kulde/frostskader, mangel på mat, slosskamper, rovdyr osv. Mange dør ute, spesielt på vinteren, dyrebeskyttelsen får inn katter med smerter hele tiden, mange av de har spist GRUS for de er så desperate, de har smertefulle tanninfeskjoner, de har avrevet øre pga kulde og de fulle av lungeorm og betennelser. Så joda, de tåler litt og de kan gjerne overleve en del. Men å la katten sin være alene en uke? Ikke bra for det psykiske for katten som er vandt med mennesker og ikke bra for eventuelle skader/sykdommer som kan oppstå. Loven sier at katter SKAL ha daglig tilsyn. Dette er det en grunn for og det er bestemt av mennesker som vet hva de snakker om, ikke tilfeldige personer som antar. Ellers en det må man jo se litt hva som gjelder for sin katt. Noen trives kanskje med et lite besøk en gang for dagen, noen er så avhengige av mennesker at de helst skulle hatt noen boende hos seg og andre katter tåler kanskje bedre å bli passet hos noen eller være på kattehotell. Jeg hadde ikke reist vekk fra kattene mine en helg en gang uten å ha fikset med noen som kunne bodd hos meg å passet de, men jeg unngår det helst, dette er fordi mine katter er vandt med at jeg er hjemme hele tiden og er veldig avhengige av meg og mennesker generelt, utrolig sosiale. Han ene har litt semi separasjonsangst også. Men hadde det vært de gamle kattene mine som ikke var så avhengig og som brukte mye av tiden sin ute så hadde jeg følt at det holdt med noen som stakk innom hver dag. Så man må jo vurdere sine egne katter, og ta med i betraktning hvor ofte det skjer, reiser du vekk en uke i året? Eller er du vekke hver helg? Anonymkode: 95aa2...30e 8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 23.41): Ulovlig å levne katter alene men skjelden at politiet står klar for å arrestere deg. En katt kan klare seg i ukesvis alene …. Dette blir mer et moralsk spørsmål. Er du en person som har SAMVITTIGHET til det ? Mere der alt ligger hvis noen spør meg. Jeg forlot katten min i helger avogtil og det gjikk helt strålende. Nå som jeg har to katter kan de EGENTLIG klare seg i 3-6 dager uten eier fordi de har hverandre og mat tilførsel osv…MEN jeg stoler ikke på hvordan de reagerer på tredje og fjerde dagen ? De har det ikke 100%bra og derfor drar jeg ikke ifra dem fordi det er MEG og mine verdier. Jeg vet jeg kan reise bort i en uke og kattene lever i beste velgående men det er ikke snilt gjort og det er ikke riktig eller rett. Man har et ansvar. Men hvis noen kom innom 4-5 ganger av 7-8 dager å koser med dem og gir dem mat og sjekker at alt er bra så klarer de seg fint. Anonymkode: 2d0ae...a91 Katter SKAL ha tilsyn hver dag, alt annet er faktisk ulovlig. Jeg hadde heller aldri latt katteluka være åpen hvis jeg skulle hatt kattevakt, det er lettere for dem som kommer innom å se at alt er i orden hvis katten faktisk er inne når de kommer... Anonymkode: 02110...9e0 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Jeg hadde aldri gjort det. Får vondt av han bare når jeg er på jobb eller på butikken 😻❤️ Anonymkode: 6b009...54a 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Natta1980 skrev (På 26.4.2022 den 22.40): det hadde jeg aldri gjort. en helg? mulig. en uke ute uten mat og vann? aldri andre dyr kan ta maten ute, også. men inne går det som regel bra hvis noen ser til den daglig, minst annenhver dag. ellers, helt alene inne en uke, nei. katten får sammenbrudd eller blir redd og ensom. dps er full av katter med sammenbrudd! Anonymkode: 9f8ae...385 3
Ulrikke Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 Når 16-åringen min er kattevakt for kattene til familien til en kompis av seg, så er hun der to ganger om dagen. Ville aldri dratt fra en katt alene mer enn evt over natta... 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Reiser ofte fra kattene. Men aldri mer en 2 dager. Har katteluke, mat og vann tilgjengelig hele tiden. Har kamera overvåking ved katteluke og matskål. Om jeg blir usikker og ikke ser katten på kamera sender jeg slekta mi over på besøk ☺️ Anonymkode: 5abeb...21e 1
Minya Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 Maks to døgn uten tilsyn er regelen her i huset i hvert fall, og da slipper vi dem heller ikke ut når vi drar. Passer på at de har nok mat til å klare seg så lenge, renser kattedoen, samt bytter vann i alle vannstasjoner rett før vi drar. Skal vi være borte to netter eller mer, pleier vi å organisere at noen kommer innom morgen og kveld for å gi dem mat, slippe dem ut, slippe dem inn igjen og gi dem litt kos og tilsyn i fall noe har skjedd.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 Mye rart her, men katter som er vant til å være ute om natten er lystmordere og spiser så mye mus og småfugler med mer de ønsker. Så er de vant til å være inne om dagen med vann og kanskje litt tørrfor. Så hvis du har naboer kan du be dem om å lukke den inn om dagen, og så slippe den ut om kvelden. Hvis ikke så overlever de en helg🤣Hvis de ikke dukker opp? De finner seg et skjulested hvor de sover ut. Anonymkode: c8b09...8fc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mye rart her, men katter som er vant til å være ute om natten er lystmordere og spiser så mye mus og småfugler med mer de ønsker. Så er de vant til å være inne om dagen med vann og kanskje litt tørrfor. Så hvis du har naboer kan du be dem om å lukke den inn om dagen, og så slippe den ut om kvelden. Hvis ikke så overlever de en helg🤣Hvis de ikke dukker opp? De finner seg et skjulested hvor de sover ut. Anonymkode: c8b09...8fc Katter bør ikke være ute på natten. For det første er de ikke nattdyr (men skumring og daggry aktive dyr) så de har absolutt null behov for å være ute da, de kan sove på natt, katter har ofte samme rutiner som eierene. For det andre så er det på natt aller flest ulykker skjer, både påkjørsler, rovdyr, slåssing med andre katter osv. Til sist bør man ha katteluke (eller katteutehus med katteluke) slik at katten faktisk kommer seg inn igjen ved mtp fare, kulde, do (hvis de ikke har kattedo inne, som de bør) osv. Det er funnet ut at katter som er ute ofte har veldig mye stresshormoner, selv om de elsker å være ute er det mye stress mtp farer og da er det greit at de vet at de kommer seg trygt hjem. «Hvis de ikke dukker opp? De finner seg et skjulested hvor de sover ut» Er det egentlig så enkelt som det da? Det er nesten 6000 registrerte savnede katter på dyrebar.no akkurat nå, tipper halvparten av de kattene er død. Er man medlem i et par kattegrupper på facebook ser man daglig innlegg om katter som er forsvunnet, påkjørt, druknet, tatt av grevling osv. La nå de få gå inn som de vil å sove trygt inne. Synes du tar alt for lett på det, og ja de overlever en helg men det er langt ifra bra nok. Anonymkode: 95aa2...30e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #17 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 22.41): Jeg har katteluke som kun katten min kommer inn gjennom. Kan reise bort fredag ettermiddag, fylle opp godt med vann og tørrfôr og komme hjem søndag ettermiddag. Blir jeg borte lengre enn det, ordner jeg noen som stikker innom, fyller på med mat, koser litt med henne og sjekker at hun er frisk og rask. Anonymkode: e38d6...ec9 https://www.budstikka.no/nyheter/na-kan-du-fa-bot-for-a-reise-fra-katten/133386!/ Anonymkode: 7893e...637 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #18 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Katter bør ikke være ute på natten. For det første er de ikke nattdyr (men skumring og daggry aktive dyr) så de har absolutt null behov for å være ute da, de kan sove på natt, katter har ofte samme rutiner som eierene. For det andre så er det på natt aller flest ulykker skjer, både påkjørsler, rovdyr, slåssing med andre katter osv. Til sist bør man ha katteluke (eller katteutehus med katteluke) slik at katten faktisk kommer seg inn igjen ved mtp fare, kulde, do (hvis de ikke har kattedo inne, som de bør) osv. Det er funnet ut at katter som er ute ofte har veldig mye stresshormoner, selv om de elsker å være ute er det mye stress mtp farer og da er det greit at de vet at de kommer seg trygt hjem. «Hvis de ikke dukker opp? De finner seg et skjulested hvor de sover ut» Er det egentlig så enkelt som det da? Det er nesten 6000 registrerte savnede katter på dyrebar.no akkurat nå, tipper halvparten av de kattene er død. Er man medlem i et par kattegrupper på facebook ser man daglig innlegg om katter som er forsvunnet, påkjørt, druknet, tatt av grevling osv. La nå de få gå inn som de vil å sove trygt inne. Synes du tar alt for lett på det, og ja de overlever en helg men det er langt ifra bra nok. Anonymkode: 95aa2...30e Ha ha ja si det til katten våres da, at du skal visst være inne og sove likt med oss🤪. Den katten bestemmer selv når den vil være inne og ute, gjett hva den velger nå i vår/sommer halvåret, den driver oppe og ute hele natten, og kommer inn ved daggry og legger seg ved oss, bare at den da gjerne sover hele dagen. Anonymkode: 15c52...679 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #19 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ha ha ja si det til katten våres da, at du skal visst være inne og sove likt med oss🤪. Den katten bestemmer selv når den vil være inne og ute, gjett hva den velger nå i vår/sommer halvåret, den driver oppe og ute hele natten, og kommer inn ved daggry og legger seg ved oss, bare at den da gjerne sover hele dagen. Anonymkode: 15c52...679 Jeg trenger ikke si noe til katten din. Hvis du er en ansvarlig eier bør du ha katteluke med tid slik at du kan stenge katteluken for utgang om natten. Anonymkode: 95aa2...30e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 Katten overlever sikkert ei stund, men det er jo ikke snilt gjort å dra fra dem lenge uten tilsyn. Vi har luke, katten klarer fint å porsjonere ut mat (altså overspiser ikke), men trives svært dårlig alene hjemme. Det lengste vi har vært borte var et snaut døgn, grunnet brått dødsfall i familien. Da var pus svært fornærmet da vi kom tilbake. Anonymkode: 9f94f...955 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå