AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Dette skjedde meg i dag, utrolig kjipt! Jeg har vært på leilighetsjakt i over 1 år og fant endelig drømmeleiligheten. Vant budrunden og alt. men, så er det en nabo i den blokka som har kjøpt den på forkjøpsrett. Jeg bare syns dette er veldig rart, når de allerede har en leilighet Nå tar det sikkert minst 1 år til jeg finner noe jeg vil ha igjen, siden jeg er så kresen. Hvorfor kan ikke forkjøpsrett avklares før budrunder? Er jo ikke noe poeng med budrunde i det hele tatt da egentlig. De kunne bare kontaktet naboen direkte og avtalt et salg. Anonymkode: 89ddf...ddb
GammelKaktus Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Blir nok billigere å ta den på forkjøpsrett enn å banke på døren til naboen og spør om han vil selge. Når det er sagt har det aldri skjedd hos oss, er ikke en sjel som har benyttet seg av den retten. Husker jeg spurte megleren om dette når jeg kjøpte og han sa han aldri hadde vært borti at noen hadde benyttet seg av forkjøpsrett innad i blokka. Du har vært veldig uheldig men leiligheter kommer jo på markedet hele tiden så er du heldig så popper det opp noe mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Vanlig i mitt borettslag. Mange trives og vil bo her lenge, men ønsker seg kanskje mer plass, bedre utsikt etc. så da flytter de internt. Er også lettere for interne å få velge blant de enhetene som blir solgt til grei pris da vi har såkalt «superforkjøp» og går foran andre fra samme boligbyggelag. Grunnen til at det er en budrunde først er for å avklare markedsprisen. I mange tilfeller er fristen for å melde forkjøp satt før visningene og budrunden, men hvis noen melder forkjøp så er det i grunn ikke avklart før etter budrunden. Anonymkode: b9fba...163 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanlig i mitt borettslag. Mange trives og vil bo her lenge, men ønsker seg kanskje mer plass, bedre utsikt etc. så da flytter de internt. Er også lettere for interne å få velge blant de enhetene som blir solgt til grei pris da vi har såkalt «superforkjøp» og går foran andre fra samme boligbyggelag. Grunnen til at det er en budrunde først er for å avklare markedsprisen. I mange tilfeller er fristen for å melde forkjøp satt før visningene og budrunden, men hvis noen melder forkjøp så er det i grunn ikke avklart før etter budrunden. Anonymkode: b9fba...163 Takk for forklaring Jeg er litt grønn på dette med forkjøpsrett altså. Til og med megleren virket ikke som hun helt hadde peiling. Denne leiligheten ligger i første etasje også, jeg har alltid hørt at disse er minst populære. Men er i et område med mange eldre, så kan jo være noen som er dårlige til beins for eksempel. Det var en ellevill budrunde, og vi var flere som la inn bud før de med forkjøp vant. Jeg har spart og spart og ofret mye men så skjedde det her.. Men når reglene er sånn så får jeg bare godta det. Og håpe det kommer noe annet jeg kan like snart. Anonymkode: 89ddf...ddb 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 Det varierer hvordan forkjøpsretten blir praktisert, noen ganger avklares det på forhånd andre ganger etterpå. I mitt borettslag er det flere som har tatt leiligheten på intern forkjøpsrett, de må melde seg før den legges ut på markedet, men avklaringen er først etter budrunden er over. Noen vil ha større leilighet, noen vil ha en annen plassering, noen vil frigjøre kapital. Bor i et veldig populært borettslag som er utrolig strategisk plassert, så det har nok en del å si. Der jeg bodde tidligere benyttet aldri noen forkjøpsretten. Anonymkode: 8f896...b77
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Er det sånn og forstå at en som bor der har kjøpt en leilighet til?? Det bør sjekkes ut om det er lov. I mitt borettslag er det kun tillatt og eie 1 leilighet for og unngå at folk kjøper opp for så og leie ut. I såfall høres det ut som det er det som skjer her. Vi hadde ett tilfelle der en beboer fikk tilslag på en leilighet i annen blokk der han bodde. da boligbyggelaget fant det ut så ble det bråk og han måtte kvitte seg med den ene. Synes du skal kontakte boligbyggelaget og høre med de om reglene. Anonymkode: 106b5...5dd
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det sånn og forstå at en som bor der har kjøpt en leilighet til?? Det bør sjekkes ut om det er lov. I mitt borettslag er det kun tillatt og eie 1 leilighet for og unngå at folk kjøper opp for så og leie ut. I såfall høres det ut som det er det som skjer her. Vi hadde ett tilfelle der en beboer fikk tilslag på en leilighet i annen blokk der han bodde. da boligbyggelaget fant det ut så ble det bråk og han måtte kvitte seg med den ene. Synes du skal kontakte boligbyggelaget og høre med de om reglene. Anonymkode: 106b5...5dd De som har tatt leiligheten på forkjøpsrett skal selge sin altså. Det er ikke lov her heller å sitte på 2 leiligheter. DET hadde vært urettferdig! Så de flytter fra en høyere etasje til første etasje. Jeg ble bare så overrasket, for jeg har aldri hørt om at noen gjør dette før. Hvis noen flytter så flytter de gjerne et stykke liksom. Men de trives tydeligvis da... Anonymkode: 89ddf...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som har tatt leiligheten på forkjøpsrett skal selge sin altså. Det er ikke lov her heller å sitte på 2 leiligheter. DET hadde vært urettferdig! Så de flytter fra en høyere etasje til første etasje. Jeg ble bare så overrasket, for jeg har aldri hørt om at noen gjør dette før. Hvis noen flytter så flytter de gjerne et stykke liksom. Men de trives tydeligvis da... Anonymkode: 89ddf...ddb Ja, enten eldre eller så er det snakk om et samlivsbrudd hvor begge vil bli boende pga barna. Anonymkode: 5accf...7a8 1
Hulderen Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De som har tatt leiligheten på forkjøpsrett skal selge sin altså. Det er ikke lov her heller å sitte på 2 leiligheter. DET hadde vært urettferdig! Så de flytter fra en høyere etasje til første etasje. Jeg ble bare så overrasket, for jeg har aldri hørt om at noen gjør dette før. Hvis noen flytter så flytter de gjerne et stykke liksom. Men de trives tydeligvis da... Anonymkode: 89ddf...ddb Kanskje du kan kjøpe den de flytter fra? 4
powerpuffen Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 Noen borettslag har intern forkjøpsrett som vil si at de får forkjøpsrett foran de som har meldt forkjøpsrett. Det er nokså vanlig dessverre. Nå vet ikke jeg hvor du kjøper bolig. Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å fire ned kravene dine. Det har vi vært nødt til å gjøre for å finne noe som passer oss. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Det er kjedelig, det har skjedd med meg også. Og da hadde jeg meldt forkjøp selv med best ansiennitet, men ingenting slår intern. Vet det har skjedd noen ganger i mitt borettslag også, kommer vel gjerne av at man er fornøyd med borettslaget men vil oppgradere. Jeg er også fornøyd med å bo her og har faktisk borettslaget som fast søk på finn, for det kan være jeg flytter internt neste gang, så følger litt med på når toppleilighetene kommer for salg. Anonymkode: 455e3...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Den som vant på forkjøpsrett må jo selge sin. Kan du ikke by på den når den kommer ut? Anonymkode: 4e1bd...1db 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 Der jeg bodde skjedde det gjerne med førsteetasjene, siden det var blokk uten heis. Gjerne eldre eller småbarnsfamilier. Anonymkode: 78efa...33d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 23.11): Den som vant på forkjøpsrett må jo selge sin. Kan du ikke by på den når den kommer ut? Anonymkode: 4e1bd...1db Jeg må bo i 1.etasje pga mine knær, og det er ikke trapper i de blokkene der jeg vil bo Er derfor de i samme blokk ville ha denne leiligheten, pga de bor høyere opp og er dårlige til beins. Anonymkode: 89ddf...ddb
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Tidligere kollega av meg byttet leilighet med en i samme oppgang. Ingen heis der heller. Anonymkode: d6466...603
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 Ganske vanlig ja. Kjenner til noen som kjøpte på forkjøpsrett i samme borettslag (annen blokk) for å få et ekstra soverom og bedre utsikt. Anonymkode: 62c73...e34
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 22.36): De som har tatt leiligheten på forkjøpsrett skal selge sin altså. Det er ikke lov her heller å sitte på 2 leiligheter. DET hadde vært urettferdig! Så de flytter fra en høyere etasje til første etasje. Jeg ble bare så overrasket, for jeg har aldri hørt om at noen gjør dette før. Hvis noen flytter så flytter de gjerne et stykke liksom. Men de trives tydeligvis da... Anonymkode: 89ddf...ddb Da kanskje du kan kjøpe den leiligheten de flytter FRA, dersom den ser like fin ut inni? Det er samme planløsning, antar jeg. Hvis det også er samme antall rom, at de bare ville ned på bakkenivå, så kanskje du ikke har noe i mot å flytte lenger opp i etasjene? Anonymkode: c57be...f18
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 Meg igjen (samme som rett over) Ser nå at du skriver du har dårlige knær, så da utgår mitt forslag om å kjøpe leiligheten de flytter fra 😛 Anonymkode: c57be...f18
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 Ganske vanlig her, da vi har leiligheter i ulike størrelser. Mange starter med ettroms og jobber seg oppover. Man kan ikke beholde den gamle, må selge den etter en viss tid. Anonymkode: 1df4c...47d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå