Kristin70 Skrevet 28. april 2022 #141 Skrevet 28. april 2022 51 minutter siden, Million said: Er det ikke "sterkt klanderverdig" å gi kunder en feil vare med et så kjent allergen og potensielt farlig innehold som peanøtter ? Synes det høres ut som et grunnlag for erstatningssak iflg det som står her. Alle kjenner til nøtte- og peanøttallergier, det er livsfarlig for de som har det. Jobber man med mat, så burde man være klar over dette og påpasselig med å ikke ta feil og gi noe med peanøtter til intetanende kunder som ikke har bedt om det. Det er ikke sterkt klanderverdig når kunden ikke har påpekt at hun har allergi. 7
Million Skrevet 28. april 2022 #142 Skrevet 28. april 2022 Kristin70 skrev (9 minutter siden): Det er ikke sterkt klanderverdig når kunden ikke har påpekt at hun har allergi. Vel, jeg er uenig med deg. Det er som nevnt et kjent farlig allergen, og det er ikke uten grunn at loven sier at bedrifter plikter å ha merket varene med skilt, på menyen eller på forpakningen hva som er kjente allergener i en matvare. Vi får bare være uenige. 2 1
Kristin70 Skrevet 28. april 2022 #143 Skrevet 28. april 2022 Just now, Million said: Vel, jeg er uenig med deg. Det er som nevnt et kjent farlig allergen, og det er ikke uten grunn at loven sier at bedrifter plikter å ha merket varene med skilt, på menyen eller på forpakningen hva som er kjente allergener i en matvare. Vi får bare være uenige. Det er en ting at de ikke har merket skikkelig, og det kan virksomheten straffes for etter forskriften. En som er hyperallergisk kan likevel ikke spise en vare som ikke er merket og så skylde på produsenten hvis de får en allergisk reaksjon. Det er noe annet hvis varen er feilmerket. Hvis du er hyperallergisk, ikke finner merking og fremdels vil kjøpe produktet må du selv spørre om innholdet og i tillegg opplyse om at du er allergisk. Du kan ikke stille spørsmålet på en måte som gjør at den bak disken tror at det er smaken du spør etter. 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #144 Skrevet 28. april 2022 2 hours ago, Million said: Man kan kreve erstatning for andre ting enn konkrete tap. Det er noe som heter "erstatning for tort og svie". "Erstatning for tort og svie er et annet ord for oppreisningserstatning. Oppreisning går ut på at du får erstatning for ditt ikke-økonomiske tap i forbindelse med en skade. Det er altså ikke krav til at du kan vise til at skaden har medført et økonomisk tap for deg." Men, ble TS egentlig skadet? Ikke slik jeg ser det, etter hva som har kommet frem i tråden. Anonymkode: 25f01...220 1
Million Skrevet 28. april 2022 #145 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, ble TS egentlig skadet? Ikke slik jeg ser det, etter hva som har kommet frem i tråden. Anonymkode: 25f01...220 Jeg er ikke sikker, men hun ringte kanskje til ambulanse for sikkerhets skyld? Jeg antok først at det ble gjort fordi det var reelt behov for det, men hun skriver ikke det egentlig. Sånn jeg tolket hovedinnlegget, så oppdaget hun peanøttene først etter å ha tatt en bit, og det er jo absolutt nok for peanøttallergikere til å havne på sykehus med åndebesvær etc. Noen kan ikke en gang være i samme rom som nøtter eller peanøtter uten å få en allergisk reaksjon.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #146 Skrevet 28. april 2022 On 4/27/2022 at 9:59 AM, AnonymBruker said: Min sønn får epipen på blå resept. Jeg hente for han sist, og 2 stk kostet ca 800 kroner. På blå resept. Anonymkode: be80e...093 Det er for to doser. TS brukte ikke to doser. Det holder med en per anfall! Anonymkode: aaba0...f54
Perleblomst Skrevet 28. april 2022 #147 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De svarte jo ikke akkurat på spørsmålet heller. For når det er peanøttsmør mellom to makroner med karamellsmak. Så er det ikke bare «karamell» smak . Da er de «karamell og peanøtt» smak. Siden de ikke hadde noen form for skilting på noe, har de faktisk brutt reglene som sier at de skal ha på plass informasjon om allergener, uten at kunder skal måtte spørre om det. Det er da grunn å tro at de ikke har noen allergener i maten sin, og at alt er trygt å spise for alle. Anonymkode: 4b3d1...f64 Joda, de svarte feil. Men er man hyperallergisk så spør man likevel. Men legger ikke livet sitt i hendene på andre som ikke vet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #148 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er man hyperallergisk så spør man alltid. Anonymkode: e531d...05f Anonymhk skrev (På 26.4.2022 den 22.48): «Hva er det i de» spurte jeg Jeg skjønner ikke hvorfor så mange av dere kjefter på Ts for at hun liksom stilte "feil" spørsmål. Jeg synes hun spurte på en helt normalt måte, og den ansatte burde ramset opp ingrediensene, i det minste allergenene. Anonymkode: c488f...061 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #149 Skrevet 28. april 2022 Vår kafé hadde betalt dine faktiske utgifter etter en slik feil (egenmeldingen på jobb vil du ikke få dekket, den har du jo allerede fått). Allergener skal alltid merkes, og det skjer i blant at vi glemmer å sette ut skiltene med varenavn, pris og merking av allergener (fordi vi er mennesker og ikke roboter), men da er det også vårt ansvar å informere kunden om hva varene våre inneholder. At den ansatte du spurte sa kun karamell og ingenting om Snickers/peanøtter, er ikke din feil, men den ansatte sin. Du er kunde, og ble feilinformert. Selvfølgelig kunne du sagt i fra at du er hyperallergisk mot peanøtter, og må derfor være helt sikker på at makronene du ønsker å kjøpe ikke inneholder det, men det er fortsatt ikke din feil. En profesjonell driver, vil legge seg flat og tilby deg en eller annen form for kompensasjon, så ring dit eller ta deg turen dit, be om å få snakke med daglig leder og informer om din opplevelse. Da har du opptrådt redelig også, noe de fleste drivere setter pris på. Anonymkode: e78ae...c27 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #150 Skrevet 28. april 2022 Million skrev (2 timer siden): Jeg er ikke sikker, men hun ringte kanskje til ambulanse for sikkerhets skyld? Jeg antok først at det ble gjort fordi det var reelt behov for det, men hun skriver ikke det egentlig. Sånn jeg tolket hovedinnlegget, så oppdaget hun peanøttene først etter å ha tatt en bit, og det er jo absolutt nok for peanøttallergikere til å havne på sykehus med åndebesvær etc. Noen kan ikke en gang være i samme rom som nøtter eller peanøtter uten å få en allergisk reaksjon. Da må man jo spørre spesifikt om det er peanøtter i den da, og det ble jo ikke gjort. Folk er ikke tankelesere. Anonymkode: e93e5...a71 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #151 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er for to doser. TS brukte ikke to doser. Det holder med en per anfall! Anonymkode: aaba0...f54 Min sønn har fått beskjed om at han må ha 2 doser om ulykken er ute. Av spesialist. Anonymkode: be80e...093 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #152 Skrevet 28. april 2022 Million skrev (3 timer siden): Jeg er ikke sikker, men hun ringte kanskje til ambulanse for sikkerhets skyld? Jeg antok først at det ble gjort fordi det var reelt behov for det, men hun skriver ikke det egentlig. Sånn jeg tolket hovedinnlegget, så oppdaget hun peanøttene først etter å ha tatt en bit, og det er jo absolutt nok for peanøttallergikere til å havne på sykehus med åndebesvær etc. Noen kan ikke en gang være i samme rom som nøtter eller peanøtter uten å få en allergisk reaksjon. Du skal ringe ambulanse om du har måttet bruke epipen ved allergi! Anonymkode: be80e...093
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #153 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Min sønn har fått beskjed om at han må ha 2 doser om ulykken er ute. Av spesialist. Anonymkode: be80e...093 Ja, man skal alltid ha to med seg. Anonymkode: e25d1...aed
fruenfrafjellet Skrevet 29. april 2022 #154 Skrevet 29. april 2022 Min sønn er hyperallergisk for både egg og nøtter i alle varianter. Hvis han skal spise et sted så spør han hva den maten inneholder og han nformerer også at han er hyperallergisk. Så ofte blir det at han å droppe maten.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #155 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 18.11): Jeg skjønner ikke hvorfor så mange av dere kjefter på Ts for at hun liksom stilte "feil" spørsmål. Jeg synes hun spurte på en helt normalt måte, og den ansatte burde ramset opp ingrediensene, i det minste allergenene. Anonymkode: c488f...061 Å spørre hvilken SMAK det er, er jo ikke det samme som å spørre om ingrediensene. Ts må jo spørre rett ut om de inneholder peanøtter. Anonymkode: dee4b...605 3
MapleSirup Skrevet 30. april 2022 #156 Skrevet 30. april 2022 (endret) Saksøke? This is not America! Du vil i beste fall få en ny makron Endret 30. april 2022 av MapleSirup
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #157 Skrevet 30. april 2022 Dette tror ikke jeg noe på. En hyperallergisk person går ikke og kjøper makroner i et bakeri. En hyperallergisk person VET at det kan komme spor av andre ting når det bakes i et bakeri. Og nei, jeg tror heller ikke på at en makron er "smurt inn med peanøttsmør" , ingen konditor hadde gjort det. Du spurte hvilke smaker de hadde og du fikk svar. Hadde du spurt hva makroner inneholder og opplyst om viktigheten om å holde deg unna peanøtter så hadde du fått et annet svar. Når jeg er innom bakeri og skal kjøpe jordbærkake så forventer ikke jeg hele innholdsfortegnelsen ramset opp når jeg peker på en kake og spør om den er med jordbær. Nei, du har ikke krav på noe, din allergi ditt ansvar. jeg er allergisk mot mye selv og kunne aldri falt meg inn å legge ansvaret for min egen helse over på noen andre. Skjerp deg! Anonymkode: e25b6...e94
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #158 Skrevet 30. april 2022 Noen makroner inneholder hvetemel, noen gjør det ikke. Derfor spør "Er de glutenfrie?" Spør ikke om hva de inneholder da det lett blir upresist og jeg gir blaffen i de andre allergenene. Anonymkode: 569f4...695
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #159 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Å spørre hvilken SMAK det er, er jo ikke det samme som å spørre om ingrediensene. Ts må jo spørre rett ut om de inneholder peanøtter. Anonymkode: dee4b...605 Anonymhk skrev (På 26.4.2022 den 22.48): «Hva er det i de» spurte jeg Du må lese hva TS skriver at hun spurte om. Hun spurte ikke om smak. Anonymkode: c488f...061
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #160 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 21.32): Selvfølgelig ikke. Det er DU som er allergisk, og skal følge med på hva som inneholder allergener. Anonymkode: 28ecb...bf5 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 21.33): Din allergi er ditt ansvar, du burde spurt om å se ingrediensene som var brukt i makronene. Du vet jo selv at hvis du handler på et bakeri at produktet du kjøper kan ha vært i kontakt med peanøtter om det er brukt i andre produkter. Anonymkode: 0ae31...5a3 Her er det snakk om feilinformasjon. Det er ikke peanøtter i makroner og skal ikke være det. Uansett hvordan man vrir på det. I denne makronen var det informert om salt karamell. Viste seg at det var Snickers. Altså BAKERIET HADDE GITT MEG HELT FEIL INFORMASKJON. Alle som er så sure og sinte her og mener jeg ikke har gjort en god nok innsats og gravd ettee ingredienser tar helt feil og er noen sure nettroll. For jeg jeg vet at makroner ikke innholder peanøtter og salt karamell gjør heller ikke det. Feilen ligger i at jeg får servert noe jeg ikke har bedt om. ts Anonymkode: b6c70...921 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå