klondrik Skrevet 27. april 2022 #121 Skrevet 27. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men om man vet hva makroner er, og får beskjed om at det er karamell makroner. Da har man egentlig ingen grunn for å tro at det skal være peanøtter i dem. Og som det er nevnt, de er lovpålagt å ha informasjon synlig for kunder, der ting som allergener står, så bakeriet har gjort feil. Sannsynligheten for å bli feilinformert er større når du bare spør om hva det smaker. Dersom du hadde spurt om makronene inneholdt spor av nøtter så kan det hende selger hadde tenkt seg om en ekstra gang og rådført seg med noen andre. Med tanke på at du kan dø av å spise nøtter så er det litt merkelig at du stoler 100% på selger når du bare spør om smaken, og da kan det virke som du nesten fremprovoserer en feil fra selger. Endret 27. april 2022 av klondrik 13
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #122 Skrevet 27. april 2022 Jeg kjenner en som gikk inn på rema 1000 og kjøpte seg en boks stenfrie svisker. Da han kom hjem å satte tennene i dem så viste det seg at de var langt fra stenfrie. Den ene jekselen hans røyk og han måtte til tannlegen å få på krone. Han gikk tilbake til butikken med tannlege regningen i den ene hånda og den ødelagte tanna i den andre. Butikken betalte den regningen. Så ja, jeg vil tro du kan kompenseres for dette. Anonymkode: 9f092...3b1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #123 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men om man vet hva makroner er, og får beskjed om at det er karamell makroner. Da har man egentlig ingen grunn for å tro at det skal være peanøtter i dem. Og som det er nevnt, de er lovpålagt å ha informasjon synlig for kunder, der ting som allergener står, så bakeriet har gjort feil. Anonymkode: 4b3d1...f64 Er man hyperallergisk så spør man alltid. Anonymkode: e531d...05f 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #124 Skrevet 28. april 2022 Det har blitt sagt flere ganger før i tråden, men ser ikke ut som det går inn. TS; du kan søke erstatning for det du tapte. Med andre ord, egenandeler. Hvorfor du som hyperallergiker betaler så mye mer for en epipenn enn de andre i tråden kan du sikkert ta med legen eller apoteket. Anonymkode: 25f01...220 1
Hedda-78 Skrevet 28. april 2022 #125 Skrevet 28. april 2022 Jeg synes du var for upresis i formuleringen din. Den ansatte trodde du spurte om hva de smakte og svarte på det. Å si at de smaker karamell i stedet for karamell snickers er en minimal blunder. Neste gang spør du"er det peanøtter i dem, jeg er hyperallergisk". Du må spørre om det du faktisk vil ha svar på. Eller, kanskje aller best : kan jeg få se allergen-lista for disse makronene? 13
Perleblomst Skrevet 28. april 2022 #126 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/26/2022 den 21.34): Men jeg spurte jo? Og det var heller ikke opplyst om noe allergener på noe skilter. Når jeg spørr hva det er og de sier karamell men det er peanøtt er det jo feilinformasjon? ts Anonymkode: b6c70...921 Nøtteallergikere må spørre direkte "er det peanøtter i makronene "? Du spurte bare om smak. 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #127 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg kjenner en som gikk inn på rema 1000 og kjøpte seg en boks stenfrie svisker. Da han kom hjem å satte tennene i dem så viste det seg at de var langt fra stenfrie. Den ene jekselen hans røyk og han måtte til tannlegen å få på krone. Han gikk tilbake til butikken med tannlege regningen i den ene hånda og den ødelagte tanna i den andre. Butikken betalte den regningen. Så ja, jeg vil tro du kan kompenseres for dette. Anonymkode: 9f092...3b1 Her har jo ikke TS fått regning for noe. For at noe kan erstattes, må det først være en utgift der. Anonymkode: dee4b...605 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #128 Skrevet 28. april 2022 Perleblomst skrev (2 timer siden): Nøtteallergikere må spørre direkte "er det peanøtter i makronene "? Du spurte bare om smak. De svarte jo ikke akkurat på spørsmålet heller. For når det er peanøttsmør mellom to makroner med karamellsmak. Så er det ikke bare «karamell» smak . Da er de «karamell og peanøtt» smak. Siden de ikke hadde noen form for skilting på noe, har de faktisk brutt reglene som sier at de skal ha på plass informasjon om allergener, uten at kunder skal måtte spørre om det. Det er da grunn å tro at de ikke har noen allergener i maten sin, og at alt er trygt å spise for alle. Anonymkode: 4b3d1...f64 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #129 Skrevet 28. april 2022 Jeg har en datter med cøliaki, og vi tar aldri så lett på spørsmålene til butikken som det du har gjort. Vi spør hva som er glutenfritt- og dersom de er litt nølende ber vi de sjekke opp for å forsikre seg om hva som faktisk er glutenfritt. Vi gir også beskjed om at hun har cøliaki og ikke tåler så mye som en smule av matvarer som inneholder gluten. Da merker vi at de passer ekstra på. Om du faktisk kan dø av å spise nøtter spør du selvsagt ikke bare hva den smaker, du opplyser om at du har nøtteallergi og spør om den inneholder nøtter! Her vil jeg si at du overhodet ikke kan kreve noe av bakeriet! Du må lære deg å stille de rette spørsmålene- og gi den rette informasjonen til de ansatte. Anonymkode: f5e86...f2a 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #130 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 21.38): Herre..... Makroner lages med mandelmel. Håpløst forsøk. Anonymkode: 04497...6bd Mandler er ikke nøtter eller peanøtter, og har man nøtteallergi, tåler man mandler. Anonymkode: 85426...09a 2
Rosatoast Skrevet 28. april 2022 #131 Skrevet 28. april 2022 Har aldri hørt om makro med peanøtt, og jeg tviler sterkt på at det er noen bakerier som lager makroner med peanøttsmør. Det som derimot finnes er makroner med makedemienøtter og en annen type nøtt jeg ikke husker navn på akkurat nå. 1
MyMichelle Skrevet 28. april 2022 #132 Skrevet 28. april 2022 Nøtterøy Bakeri? Jeg finner bare Nøtterø Bakeri i Horten. På FB står det at de har Salt karamell snickers makroner. Ikke jordbærmakroner, men bringebærmakroner. Men de kan jo ha endret smaker. Uansett så er det greit å lære seg navnet på det bakeriet en planlegger å saksøke. Herregud, jeg fikk lyst på makronen Salt karamell snickers! 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #133 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Da er det ganske klart at ts kan ta det videre til mattilsynet, siden som det ble skrevet, var det ingen informasjon om noe der. Bakeriet har gjort feil her. Anonymkode: 4b3d1...f64 TS har kun nevnt at det ikke var noe skilt. Hvis det for eksempel står på menyen, eller ligger eller henger en allergenliste framme er det mer enn nok informasjon til at bakeriet har sitt på det tørre. Anonymkode: e25d1...aed 1
MyMichelle Skrevet 28. april 2022 #134 Skrevet 28. april 2022 Rosatoast skrev (7 minutter siden): Har aldri hørt om makro med peanøtt, og jeg tviler sterkt på at det er noen bakerier som lager makroner med peanøttsmør. Det som derimot finnes er makroner med makedemienøtter og en annen type nøtt jeg ikke husker navn på akkurat nå. Nøtterø lager Salt karamell snickers makroner.
Gjest Dævendøtte Skrevet 28. april 2022 #135 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kjenner en som gikk inn på rema 1000 og kjøpte seg en boks stenfrie svisker. Da han kom hjem å satte tennene i dem så viste det seg at de var langt fra stenfrie. Den ene jekselen hans røyk og han måtte til tannlegen å få på krone. Han gikk tilbake til butikken med tannlege regningen i den ene hånda og den ødelagte tanna i den andre. Butikken betalte den regningen. Så ja, jeg vil tro du kan kompenseres for dette. Anonymkode: 9f092...3b1 Mannen min spiste en burger på en restaurant og den inneholdt en brusk som knakk tanna hans. Restauranten betalte hele tannlegeregningen uten å mukke. Jeg fikk dårlige egg og ble skikkelig dårlig og fikk dekket hele kostnaden hos lege og fikk en stor kurv med frukt i kompensasjon. Klart TS skal si fra, ikke minst for å hindre at det skjer igjen. Og de bør også betale egenandelen. Når man kjøper karameller, skal man ikke få peanøtter.
Million Skrevet 28. april 2022 #136 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her har jo ikke TS fått regning for noe. For at noe kan erstattes, må det først være en utgift der. Anonymkode: dee4b...605 Man kan kreve erstatning for andre ting enn konkrete tap. Det er noe som heter "erstatning for tort og svie". "Erstatning for tort og svie er et annet ord for oppreisningserstatning. Oppreisning går ut på at du får erstatning for ditt ikke-økonomiske tap i forbindelse med en skade. Det er altså ikke krav til at du kan vise til at skaden har medført et økonomisk tap for deg."
Kristin70 Skrevet 28. april 2022 #137 Skrevet 28. april 2022 12 minutter siden, Million said: Man kan kreve erstatning for andre ting enn konkrete tap. Det er noe som heter "erstatning for tort og svie". "Erstatning for tort og svie er et annet ord for oppreisningserstatning. Oppreisning går ut på at du får erstatning for ditt ikke-økonomiske tap i forbindelse med en skade. Det er altså ikke krav til at du kan vise til at skaden har medført et økonomisk tap for deg." For å få erstatning for tort og svie må det foreligge grov uaktsomhet eller forsett. Det gjør det ikke i denne saken. 4
Million Skrevet 28. april 2022 #138 Skrevet 28. april 2022 (endret) Kristin70 skrev (47 minutter siden): For å få erstatning for tort og svie må det foreligge grov uaktsomhet eller forsett. Det gjør det ikke i denne saken. Er det ikke "sterkt klanderverdig" å gi kunder en feil vare med et så kjent allergen og potensielt farlig innehold som peanøtter ? Synes det høres ut som et grunnlag for erstatningssak iflg det som står her. Alle kjenner til nøtte- og peanøttallergier, det er livsfarlig for de som har det. Jobber man med mat, så burde man være klar over dette og påpasselig med å ikke ta feil og gi noe med peanøtter til intetanende kunder som ikke har bedt om det. Endret 28. april 2022 av Million tillegg i en setning 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #139 Skrevet 28. april 2022 Du burde nok ha nevnt allergien for bakeriet. Mange ting kan jo inneholde spor av nøtter og sånt. Forsåvidt er jo ikke peanøtt teknisk sett en "nøtt" da, men mulig folk regerer på det også. Anonymkode: e93e5...a71 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #140 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du burde nok ha nevnt allergien for bakeriet. Mange ting kan jo inneholde spor av nøtter og sånt. Forsåvidt er jo ikke peanøtt teknisk sett en "nøtt" da, men mulig folk regerer på det også. Anonymkode: e93e5...a71 Nå er det vel penøtt de som er allergiske reagerer mest på. Sønnen min er allergisk for mange typer nøtter, og peanøtter aller mest, selv om det strengt tatt ikke er en nøtt. Mandler som det er i makroner tåler han helt fint. Anonymkode: be80e...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå