AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #22 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du er så allergisk så er du passe dum om du kjøper ting fra et bakeri, det kan veldig fort bli spor av allergener. Anonymkode: bb6fc...7fe AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spurte du hva de inneholdt eller bare hva de smakte? Produkter som smaker A kan inneholde B. Det er så lite og svakt at man ikke smaker det direkte, men kan være med på å fremheve en annen smak eller hjelper konsistensen. Hvis du spurte hva de inneholdt, fikk du da alle ingrediensene på de andre også? Anonymkode: 82f97...533 Som jeg har presisert flere ganger er det overhode ingen karamell på maktonen det er kunn peanøtt smal og smørr. Min samboer har undersøkt den. Jeg fikk beskjed om at det var en karamell makron men det var en peanøttsmørrmakron. ts. Anonymkode: b6c70...921 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #23 Skrevet 26. april 2022 Erstatningsrett kan jeg ikke noe om, du får ta kontakt med en advokat og høre om du har en sak. Regner med du kan ta det til forliksrådet…? Men meld fra til Mattilsynet. Det er blitt strenge regler omkring dette med allergener, opplysninger til kunden, håndtering av. Kan være en ærlig tabbe selvsagt. Men Mattilsynet kan ta tilsyn ved bakeriet, sjekke rutiner, opplæring og at ting går riktig for seg. Om ikke har de mulighet for sanksjoner, pålegg/bot/stenge stedet. Anonymkode: 4983c...cc0 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #24 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herre..... Makroner lages med mandelmel. Håpløst forsøk. Anonymkode: 04497...6bd Ja. Og så? Anonymkode: be80e...093 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #25 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Erstatningsrett kan jeg ikke noe om, du får ta kontakt med en advokat og høre om du har en sak. Regner med du kan ta det til forliksrådet…? Men meld fra til Mattilsynet. Det er blitt strenge regler omkring dette med allergener, opplysninger til kunden, håndtering av. Kan være en ærlig tabbe selvsagt. Men Mattilsynet kan ta tilsyn ved bakeriet, sjekke rutiner, opplæring og at ting går riktig for seg. Om ikke har de mulighet for sanksjoner, pålegg/bot/stenge stedet. Anonymkode: 4983c...cc0 Takk for hjelpsomt svar❤️ Anonymkode: b6c70...921
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #26 Skrevet 26. april 2022 Peanøtter er har vært et merkepliktig allergen i ganske mange år nå, og de er lovpålagt og ha skriftlig allergimerking med de 14 merkepliktige matvarene tilgjengelig for alle kunder. Hvis de ikke har dette har du gjerne en sak, hvis de hadde skriftlig merking tilgjengelig og synlig for deg har du ikke. Anonymkode: 55a8e...2be 6
___yyy___ Skrevet 26. april 2022 #27 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som jeg har presisert flere ganger er det overhode ingen karamell på maktonen det er kunn peanøtt smal og smørr. Min samboer har undersøkt den. Jeg fikk beskjed om at det var en karamell makron men det var en peanøttsmørrmakron. ts. Anonymkode: b6c70...921 Ja, men som flere har prøvd å forklare deg her, så kan en makron med HVILKEN SOM HELST smak kjøpt på et bakeri inneholde spor av peanøtter! Hva vet du vel om tilberedningsprosessen? Lagring? Som hyperallergiker hadde du vel sjekket det. Ikke bare spurt etter hva de smaker... De jeg kjenner med epipenn i veska spør alltid etter allergener, foråsidetsånn... 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #28 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Peanøtter er har vært et merkepliktig allergen i ganske mange år nå, og de er lovpålagt og ha skriftlig allergimerking med de 14 merkepliktige matvarene tilgjengelig for alle kunder. Hvis de ikke har dette har du gjerne en sak, hvis de hadde skriftlig merking tilgjengelig og synlig for deg har du ikke. Anonymkode: 55a8e...2be Det var ikke merket! Jeg ser alltid etter det. Takk fot svar ❤️ ts Anonymkode: b6c70...921
AllahBallah Skrevet 26. april 2022 #29 Skrevet 26. april 2022 Men altså, led du noe økonomisk tap? I så fall kan du vel søke om erstatning. Kanskje erstatning for en tapt makron?
Gjest loveli Skrevet 26. april 2022 #30 Skrevet 26. april 2022 (endret) Du bor ikke i USA. Men snakk med lederen ved bakeriet, du får sikkert gratis brød en stund. Endret 26. april 2022 av loveli
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #31 Skrevet 26. april 2022 Karen...... Anonymkode: 28ecb...bf5 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #32 Skrevet 26. april 2022 ___yyy___ skrev (Akkurat nå): Ja, men som flere har prøvd å forklare deg her, så kan en makron med HVILKEN SOM HELST smak kjøpt på et bakeri inneholde spor av peanøtter! Hva vet du vel om tilberedningsprosessen? Lagring? Som hyperallergiker hadde du vel sjekket det. Ikke bare spurt etter hva de smaker... De jeg kjenner med epipenn i veska spør alltid etter allergener, foråsidetsånn... Ja vell, men jeg reagerte på den fordi den var stapp full av peønøttbiter og peanøttsmør ikke for noen andre ingredienser eller fordi den var i nærkontakt med noe. Føler dette er åpenbart Anonymkode: b6c70...921 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #33 Skrevet 26. april 2022 1 minutt siden, AllahBallah said: Men altså, led du noe økonomisk tap? I så fall kan du vel søke om erstatning. Kanskje erstatning for en tapt makron? Ja, som ts tidligere skrev hadde hun kostnader i forbindelse med medisinsk hjelp samt tapt arbeidsinntekt. Anonymkode: 55a8e...2be 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #34 Skrevet 26. april 2022 AllahBallah skrev (2 minutter siden): Men altså, led du noe økonomisk tap? I så fall kan du vel søke om erstatning. Kanskje erstatning for en tapt makron? 600kr for epipen, egenandel på legevakten og måtte ta meg en sykedag da jeg hadde kveldsvakt. Anonymkode: b6c70...921 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #35 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Karen...... Anonymkode: 28ecb...bf5 Ja kunne jo bare dødd så overdriver jo veldig Anonymkode: b6c70...921 11
Silva Pluvialis Skrevet 26. april 2022 #36 Skrevet 26. april 2022 Jeg vet ikke om du kan ha rett på erstatning, men du burde i alle fall sende en skriftlig klage til bakeriet. Det er viktig at de får en tilbakemelding på dette slik at de blir mer tydelige når de skal opplyse om allergener. 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #37 Skrevet 26. april 2022 loveli skrev (2 minutter siden): Du bor ikke i USA. Ja er derfor jeg spørr, vet ikke hvordan det funker i Norge Anonymkode: b6c70...921
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #38 Skrevet 26. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: 600kr for epipen, egenandel på legevakten og måtte ta meg en sykedag da jeg hadde kveldsvakt. Anonymkode: b6c70...921 Og i hvilken bransje dekkes ikke dette av egenmelding/sykmelding? Helt seriøst. Vil du ha amerikanske tilstander? Ta egebansvar. Anonymkode: c4597...505 5
AllahBallah Skrevet 26. april 2022 #39 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 600kr for epipen, egenandel på legevakten og måtte ta meg en sykedag da jeg hadde kveldsvakt. Anonymkode: b6c70...921 Da syntes jeg du skal skrive dette på e-post til bakeriet, gjerne med vedlagt dokumentasjon. Lykke til 😃 1
___yyy___ Skrevet 26. april 2022 #40 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja vell, men jeg reagerte på den fordi den var stapp full av peønøttbiter og peanøttsmør ikke for noen andre ingredienser eller fordi den var i nærkontakt med noe. Føler dette er åpenbart Anonymkode: b6c70...921 Om du er hyperallergisk, som du sier, hadde du reagert på spor av peanøtter, vel? Og da er dette slikt man sjekker, om de ikke er flinke å merke med allergener. Absolutt ikke åpenbart. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå