AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #101 Skrevet 27. april 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Nå var det ikke mandler trådstarter ikke tåle, men nøtter. Anonymkode: be80e...093 Peanøtter. Og peanøtter er ikke nøtter. Anonymkode: 79c34...24d 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #102 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Peanøtter. Og peanøtter er ikke nøtter. Anonymkode: 79c34...24d Nei, det er en belgvekst. Klar over det. Anonymkode: be80e...093
Gjest Lucius Skrevet 27. april 2022 #103 Skrevet 27. april 2022 11 hours ago, Natta1980 said: dem kaller også vaniljesaus for vanilje, men det er ikke noe vanilje i den. Med mindre man lager den selv.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #104 Skrevet 27. april 2022 Jeg tenker at da har TS lært ar hun ikke kan spise noe uten å sjekke ingredienslisten nøye. Og da utgår gjerne både mat fra bakerier og en rekke restauranter. Peppes, f. eks., har peanøtter på kjøkkenet sitt og kan ikke garantere mot kryssmitte. Så da vet du det Hilsen en som også har kraftig allergi i hus, og som aldri kunne ha kjøpt en matvare «blindt» slik som du gjorde. Anonymkode: 55fb4...3db 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #105 Skrevet 27. april 2022 Dette er en utrolig stor feil, men det kan være et uhell. Det jeg kan se for meg er at det er en karamell makron, men med peanøttfyll. Dette burde de uoppfordret opplyst om, da det ikke er automatisk at man trekker sammenheng med peanøtter når noen nevner karamell. Jeg vet ikke om du får krav på erstattning, men de burde legge seg flate. Jeg ville uansett ringt bakeriet, og forklar hva som har skjedd, og at du faktisk kunne dødd av denne feilen som er gjort. Vi som jobber i matindustrien, vi tar allergier veldig seriøst, så jeg kan faktisk ikke forstå at dette kan ha skjedd. Ikke minst ønsker vi selvsagt tilbakemelding om det skulle skje noe. Anonymkode: 4b3d1...f64 3 1
Kristin70 Skrevet 27. april 2022 #106 Skrevet 27. april 2022 Det må forventes at en som er hyper allergisk mot peanøtter spør om produktet inneholder peanøtter. Ut fra det TS beskriver her i tråden ser det ikke ut som om bakeriet burde forstått at spørsmålet om makronens innhold var pga allergi, dermed ikke noe erstatningsansvar i det hele tatt. Og hvis bakeriet mot formodning har vært uaktsomme vil du ikke få erstatning da skaden ikke var påregnelig ut fra måten du spurte på og til slutt har du i alle fall medvirket til skaden selv så rent juridisk vil du i beste fall få et par hundrelapper i erstatning. Bruk heller dette som en lærepenge til deg selv og spør om produktet inneholder peanøtter neste gang. 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #107 Skrevet 27. april 2022 Merkelig å spørre etter smakene i stedet for å spørre om de kan innholdet peanøtter om en er så superallergisk. Anonymkode: c64a3...08f 11 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #108 Skrevet 27. april 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Merkelig å spørre etter smakene i stedet for å spørre om de kan innholdet peanøtter om en er så superallergisk. Anonymkode: c64a3...08f Ja. Så derfor er dette en dårlig trolletråd. Anonymkode: 8bc12...dcf 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #109 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men jeg spurte jo? Og det var heller ikke opplyst om noe allergener på noe skilter. Når jeg spørr hva det er og de sier karamell men det er peanøtt er det jo feilinformasjon? ts Anonymkode: b6c70...921 Men sa du at du var hyperallergisk mot peanøtter og spurte om de inneholdt dette? Mao, var du spesifikk? Uansett svært leit at du opplevde dette. Godt å høre det gikk bra. Ville absolutt sagt fra. Men saksøke? Du må nesten høre med advokat. Hvis du var spesifikk og kan bevise det, så kan du jo be om erstatning for dine utlegg? Anonymkode: 2a4ce...abd
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #110 Skrevet 27. april 2022 Herregud, så mange sure kjerringer her inne! Takk for underholdning🤣 Anonymkode: b2b45...8ce 2
sommermor Skrevet 27. april 2022 #111 Skrevet 27. april 2022 Anonymhk skrev (18 timer siden): MEN DET HANDLER IKKE OM SPOR JEG BLE JO FEILINFORMERT OM HOVED INHREDIENSEN! Nå må folk få det med seg altså Informerte du bakeriet før du valgte makroner at du er hyperallergisk overfor peanøtter ? Hvis ikke så har ikke bakeriet gjlrt noe alvorlig galt. De kan ikke lese tanker. 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #112 Skrevet 27. april 2022 sommermor skrev (4 minutter siden): Informerte du bakeriet før du valgte makroner at du er hyperallergisk overfor peanøtter ? Hvis ikke så har ikke bakeriet gjlrt noe alvorlig galt. De kan ikke lese tanker. Nå ga bakeriet litt feil informasjon da. Når man spør om hva det er de har, så er det ikke tilstrekkelig å kun nevne karamell, når sannheten er at det er karamell og peanøttsmak i de. Jeg er ikke allergisk, men liker ikke peanøtter, men elsker karamell. Jeg hadde blitt dritsur om jeg kjøpte dem. Peanøtt allergi er også en såpass vanlig ting, som ofte kan være veldig alvorlig, så jeg forstår ikke at bakeriet ikke nevnte at det er karamell og peanøtt makroner. Ts som hyperallergiker burde kanskje ha sagt noe selv, men bakeriet her har også gjort en feil. Og denne lille feilen kunne fått fatale konsekvenser. Anonymkode: 4b3d1...f64 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #113 Skrevet 27. april 2022 Makronen du snakker om hos Nøtterø bakeri heter «Salt karamell snickers», så direkte feilinformert er du ikke blitt. Når man er allergisk, lønner det seg å spørre etter allergener. Anonymkode: 689a8...340 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #114 Skrevet 27. april 2022 Regelverket krever at informasjon om allergenene skal være skriftlig tilgjengelig direkte for forbruker. De ansatte bør også kjenne til hvilke allergener maten inneholder, men kundene skal enkelt kunne finne informasjonen uten å måtte spørre betjeningen. Opplysningene kan for eksempel gis på menyen, på et skilt, på skjerm eller på en plakat. Det er obligatorisk for bakeriet å informere skriftlig om allergener. Anonymkode: c488f...061 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #115 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regelverket krever at informasjon om allergenene skal være skriftlig tilgjengelig direkte for forbruker. De ansatte bør også kjenne til hvilke allergener maten inneholder, men kundene skal enkelt kunne finne informasjonen uten å måtte spørre betjeningen. Opplysningene kan for eksempel gis på menyen, på et skilt, på skjerm eller på en plakat. Det er obligatorisk for bakeriet å informere skriftlig om allergener. Anonymkode: c488f...061 Da er det ganske klart at ts kan ta det videre til mattilsynet, siden som det ble skrevet, var det ingen informasjon om noe der. Bakeriet har gjort feil her. Anonymkode: 4b3d1...f64 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #116 Skrevet 27. april 2022 Jeg ville meldt i fra og tatt derifra Anonymkode: e9f31...22f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #117 Skrevet 27. april 2022 Har veldig lyst på makron med salt karamell snickers nå, noen som vet om bakeriet sender? Anonymkode: 08e6a...0f5 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #118 Skrevet 27. april 2022 Prøv litt bedre neste gang. Hvis man har hyperallergi så går man ikke på er konditori og kjøper makroner. Man kjøper egentlig ingenting. Anonymkode: 9451b...b17 2
klondrik Skrevet 27. april 2022 #119 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det handler jo ikke bare om det, jeg var jo i en livstruende situasjon er vell naturlig å ønske å få litt tilbake. Jeg får dekt egenmelding ja men tror ikke du helt tar poenget . Når det er så alvorlig at du kan havne i livstruende situasjoner ved å spise mat som inneholder nøtter, vil det ikke da være naturlig å spørre først om makronene inneholder nøtter? 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #120 Skrevet 27. april 2022 klondrik skrev (11 minutter siden): Når det er så alvorlig at du kan havne i livstruende situasjoner ved å spise mat som inneholder nøtter, vil det ikke da være naturlig å spørre først om makronene inneholder nøtter? Men om man vet hva makroner er, og får beskjed om at det er karamell makroner. Da har man egentlig ingen grunn for å tro at det skal være peanøtter i dem. Og som det er nevnt, de er lovpålagt å ha informasjon synlig for kunder, der ting som allergener står, så bakeriet har gjort feil. Anonymkode: 4b3d1...f64 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå