AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Idag var jeg innom ett bakeri og kjøpte meg tre makroner, jeg spurte hva de var lagt av og fikk til svar at de hadde jordbær, lakris, sjokolade og karamell. Da sa jeg at jeg ønsket en jordbær, sjokolade og karamell. Da jeg kom hjem og skulle ta en til kaffen og tok en bit av «karamellen» var det peanøttsmørr. Ikke noe som tilsa karamell men en peanøtt makron. Jeg er hypet alergisk og måtte sette epipen og bli hentet i ambulanse. Det jeg lurer på nå etter en skikkelig helvetesdag er kan jeg få noen type erstatning for dette? Kostet meg jo en egenandel, måtte ta en sykedag fra jobben da jeg skulle ha kveldsvakt osv. OG i værste fall kunne jeg dødd. Tanker? Jeg har tatt vare på makronen og skal uansett bort å si ifra i morgen. Anonymkode: b6c70...921 2 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Selvfølgelig ikke. Det er DU som er allergisk, og skal følge med på hva som inneholder allergener. Anonymkode: 28ecb...bf5 26 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Din allergi er ditt ansvar, du burde spurt om å se ingrediensene som var brukt i makronene. Du vet jo selv at hvis du handler på et bakeri at produktet du kjøper kan ha vært i kontakt med peanøtter om det er brukt i andre produkter. Anonymkode: 0ae31...5a3 13 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig ikke. Det er DU som er allergisk, og skal følge med på hva som inneholder allergener. Anonymkode: 28ecb...bf5 Men jeg spurte jo? Og det var heller ikke opplyst om noe allergener på noe skilter. Når jeg spørr hva det er og de sier karamell men det er peanøtt er det jo feilinformasjon? ts Anonymkode: b6c70...921 11 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Var du sikker på at du kunne spise den med karamell da? De nevnte jo ikke noe om at de hadde en med peanøtt engang, så det var vel den du fikk som var karamell. Godt at det gikk bra med deg i hvert fall ❤️ Anonymkode: bcff0...c3d 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Din allergi er ditt ansvar, du burde spurt om å se ingrediensene som var brukt i makronene. Du vet jo selv at hvis du handler på et bakeri at produktet du kjøper kan ha vært i kontakt med peanøtter om det er brukt i andre produkter. Anonymkode: 0ae31...5a3 Men det er jo ganske heftig forskjell på en karamell makron og en peanøtt makron som jeg fikk beskjed at det var Anonymkode: b6c70...921 15
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var du sikker på at du kunne spise den med karamell da? De nevnte jo ikke noe om at de hadde en med peanøtt engang, så det var vel den du fikk som var karamell. Godt at det gikk bra med deg i hvert fall ❤️ Anonymkode: bcff0...c3d Jaja, jeg er veldig glad i markroker og har smakt med det før. Tusen takk❤️ Anonymkode: b6c70...921
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo ganske heftig forskjell på en karamell makron og en peanøtt makron som jeg fikk beskjed at det var Anonymkode: b6c70...921 Kanskje du kan gå inn på nettsiden til bakeriet, og sjekke om det står noe om allergener osv der? Og evt sjekke om det finnes en med peanøtt , sånn at du vet at du faktisk fikk feil. Anonymkode: bcff0...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Din allergi er ditt ansvar, du burde spurt om å se ingrediensene som var brukt i makronene. Du vet jo selv at hvis du handler på et bakeri at produktet du kjøper kan ha vært i kontakt med peanøtter om det er brukt i andre produkter. Anonymkode: 0ae31...5a3 Men det var jo ikke i kontakt med noe den var smørt fult med peanøttsmør. Anonymkode: b6c70...921 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje du kan gå inn på nettsiden til bakeriet, og sjekke om det står noe om allergener osv der? Og evt sjekke om det finnes en med peanøtt , sånn at du vet at du faktisk fikk feil. Anonymkode: bcff0...c3d Var bare 4 makron typer der, karamell, jordbær, lakris og sjokolade. jeg valgte som nevnt «karamell, jordbær og sjokolade ts Anonymkode: b6c70...921
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Herre..... Makroner lages med mandelmel. Håpløst forsøk. Anonymkode: 04497...6bd 21 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Jeg mener at bakeriet hadde et stort ansvar her, for du spurte jo hva makronene inneholdt, men så klarte ekspeditøren bak disken å blingse. Jeg er ikke hyperallergisk slik som deg, men jeg har intoleranse for egg, melkeprodukter og skalldyr, og hvis jeg spør hva matvarer inneholder så har jeg funnet ut at jeg alltid må dobbeltsjekke selv, fordi det jobber så mange svimete folk som ikke følger med. Ta kontakt med daglig leder for bakeriet, og så regner jeg med at du får en erstatning/ eller en påskjønnelse for tort og svie. Neste gang du skal kjøpe bakevarer ute, må du be om å få se ingredienslisten. Anonymkode: 57090...f8d 8 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #15 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herre..... Makroner lages med mandelmel. Håpløst forsøk. Anonymkode: 04497...6bd Men jeg tåler mandler. Er bare peanøtter tså Anonymkode: b6c70...921 9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Idag var jeg innom ett bakeri og kjøpte meg tre makroner, jeg spurte hva de var lagt av og fikk til svar at de hadde jordbær, lakris, sjokolade og karamell. Da sa jeg at jeg ønsket en jordbær, sjokolade og karamell. Da jeg kom hjem og skulle ta en til kaffen og tok en bit av «karamellen» var det peanøttsmørr. Ikke noe som tilsa karamell men en peanøtt makron. Jeg er hypet alergisk og måtte sette epipen og bli hentet i ambulanse. Det jeg lurer på nå etter en skikkelig helvetesdag er kan jeg få noen type erstatning for dette? Kostet meg jo en egenandel, måtte ta en sykedag fra jobben da jeg skulle ha kveldsvakt osv. OG i værste fall kunne jeg dødd. Tanker? Jeg har tatt vare på makronen og skal uansett bort å si ifra i morgen. Anonymkode: b6c70...921 Du er hyperallergisk og sjekker ikke allergener? Pass på så ikke nesa vokser for mye. Anonymkode: a972f...c01 18 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 Spurte du hva de inneholdt eller bare hva de smakte? Produkter som smaker A kan inneholde B. Det er så lite og svakt at man ikke smaker det direkte, men kan være med på å fremheve en annen smak eller hjelper konsistensen. Hvis du spurte hva de inneholdt, fikk du da alle ingrediensene på de andre også? Anonymkode: 82f97...533 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #18 Skrevet 26. april 2022 Hvis du er så allergisk så er du passe dum om du kjøper ting fra et bakeri, det kan veldig fort bli spor av allergener. Anonymkode: bb6fc...7fe 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #19 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er hyperallergisk og sjekker ikke allergener? Pass på så ikke nesa vokser for mye. Anonymkode: a972f...c01 Når man er i en viss alder og har spist visse ting flere ganger mener jeg det bør holde å spørre hva er dette? Poenget er at det var en makron full av peanøttsmør og ikke karamell som jeg gikk beskjed om. Anonymkode: b6c70...921 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #20 Skrevet 26. april 2022 Jeg hadde krevd en kompensasjon ja. Så flaut for bakeriet. Anonymkode: cc207...09c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå