Gå til innhold

Far nekter navnebytte på felles barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør jeg, når far nekter å signere navnebytte?

Jeg ønsker kun at barna skal få samme mellomnavn som meg, da jeg skjønner det blir styr for meg å reise på bla. sydenferie med barna som kun har farens navn. Da må jeg ha med fødselsattest på både nork og engelsk, for å bevise at barna er mine. Samt et papir med hans underskrift på at jeg får reise med de?

De kommer fremdeles til å bruke fars etternavn som hovedetternavn. Så jeg skjønner ikke problemet, annet enn at han vil hevne seg fordi vi er skilt 😩

Anonymkode: 32b8b...722

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke gjort noe med det.

Anonymkode: cfafc...6e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du venter til barnet er gammel nok til at hen ikke trenger fars underskrift for navnebytte. Er i samme situasjon selv. Barnet ønsker å endre navn men far lar henne ikke, til tross for null kontakt. 

Eventuelt går det vel an å ta det via advokat, men usikker på om det er noe poeng.

Anonymkode: 313fe...687

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får ikke gjort noe med det.

Og underskrift på papir for å reise med barna alene må du ha uansett ha selv om de har ditt etternavn. Fødselsattesten trenger du kun å få 1 gang og ha liggende sammen med passene deres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og underskrift på papir for å reise med barna alene må du ha uansett ha selv om de har ditt etternavn. Fødselsattesten trenger du kun å få 1 gang og ha liggende sammen med passene deres.

Jeg har aldri måtte hatt underskrift fra far for å reise utenlands med barnet mitt.. Jeg har hovedomsorgen, far har foreldreansvar. Men ingen har spurt om det heller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min datter har etternavnet til faren, det har aldri vært noe problem for meg å reise med henne, hun har vært med foreldrene mine på tur også. Ikke vært noe trøbbel, jeg har aldri hatt med papirer, hun har pass som vi begge måtte godkjenne. Vi har reist myyye.

Anonymkode: ceebe...0d3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri måtte hatt underskrift fra far for å reise utenlands med barnet mitt.. Jeg har hovedomsorgen, far har foreldreansvar. Men ingen har spurt om det heller.

Merkelig.  Mine barn har mitt etternavn, men må vise fram fødselsattest når de reiser med fly her i Norge.  

Anonymkode: 9f9ba...ce3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange land som krever at man har det med. Hva du må ha med av dokumentasjon når du reiser til ulike land finner du på regjeringen.no.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte krangle mine barn inn i ett annet europeisk land en gang jeg reiste med de alene, far hadde i flere år nektet å skrive under for å legge til mitt navn. 
Etter den turen sa jeg til far at nå må han signere eller sier jeg hver gang jeg skal på tur til ungene at de ikke får være med siden pappa ikke tillater ett navn til. Han nektet fortsatt. Så da «bestilte» jeg en ny tur og sa til ungene at de ikke kan være med siden pappa nekter de mitt navn, da ble det fart på sakene. 

Anonymkode: 221ce...efa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er rett og slett ikke sant. Man trenger da ikke tillatelse fra den andre for å reise med barna sine.

TS, du må vente til ungene er 16 år. Da kan de bytte navnet selv.

Anonymkode: cb416...2c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig rart ut, at du får problemer ang navnet. 

min sønn har reist til syden med eks konen til min mann. Hadde ingen problem med det, jeg har og reist til utlandet med bonusbarn, ingen som har sakt noe. Sønnen har og vært til usa på rundreise med faren, ingen som stoppet han og lurte på noe. 

Anonymkode: 937b2...a01

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har kun fars etternavn (og det har ikke jeg), og jeg har aldri opplevde problemer. Har reist i både inn og utland med barna, uten at far har vært med 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e77e9...a69

AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg heller. Helt ukjent for meg

Anonymkode: 56787...809

Skrevet (endret)

Ee det ikke nok med pass da?

Endret av Flintis
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist mange ganger med tantebarna mine, som har et helt annet etternavn enn meg. Aldri blitt stoppet noen gang🤷‍♀️

Anonymkode: c130b...6dc

Skrevet

Du får endret navnet, bare send en henvendelse til Skatteetaten og forklar hvorfor du ønsker å legge til navnet ditt så ordner de det uten bfs samtykke. 

Bf nektet å signere for å legge til mitt etternavn da jeg flyttet fra ham. Skatteetaten la det til etter at jeg sendte dem henvendelse om det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et reelt problem. Hvor får du ikke reise til? Aldri hørt om dette jeg..

Det er jo ikke ulovlig å reise med andre sine barn. Eller? Jeg har heller ikke samme etternavn som mine barn.. og de to eldste barna våre har hatt med seg venner utenlands. 

Ungene har også reist med mormor og morfar..

Anonymkode: dc139...588

AnonymBruker
Skrevet

Man får lagt til mellomnavn, som er mors/fars etternavn, uten samtykke fra den andre foreldren.

Så send inn søknaden å spar på bekreftelsen på at han nekter, om du trenger det i senere tid - for han virker som en kranglefant

Anonymkode: 46f22...1fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som et konstruert problem fordi du ønsker at barna skal ha ditt navn som mellomnavn fordi dere nå er skilt. 

Anonymkode: 568e4...036

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette et reelt problem. Hvor får du ikke reise til? Aldri hørt om dette jeg..

Det er jo ikke ulovlig å reise med andre sine barn. Eller? Jeg har heller ikke samme etternavn som mine barn.. og de to eldste barna våre har hatt med seg venner utenlands. 

Ungene har også reist med mormor og morfar..

Anonymkode: dc139...588

Jeg har jobbet i reiselivsbransjen, og vi hadde som policy at vi alltid måtte opplyse voksne som reiser med barn at de måtte ha bevis på samtykke for å ta med seg andres barn ut av landet.

Sannsynligheten er minimal, men det skjer altså at folk blir stoppet. Har du ikke papirene på plass og treffer en grensevakt eller fly/ferge-besetning med en litt dårlig dag...da er det faktisk ditt problem 🤷‍♀️

Anonymkode: 69640...c1d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...