Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi skal legge panel på kjøkkenet, og jeg lurer på om dere har erfaring med forskjellige alternativer. Vi har kikket på ekte panel, altså treverk, men dette er både dyrt og tungvint, og det må jo ligge noen uker i riktig romtemperatur, det kan krympe eller sige osv. Dessuten blir det kvister som må lakkes og sparkles og masse sånt.

Vi har også kikket på mdf-plater. De hadde to forskjellige typer, impregnert og uimpregnert. Hva bør man ha på et kjøkken? Og trenger disse to forskjellige grunning og behandling? Den impregnerte var ti kroner plata dyrene, ingen krise i prisforskjellen mao.

Så er det huntonittplater, de har jeg aldri sett med egne øyne før, og ei heller vet jeg prisen. Vi skal ha en farge som visstnok ikke finnes ferdig på huntonitt, så vi må uansett male. Er dette likevel et alternativ vi bør sjekke ut?

Prøvde å spørre i butikken der de solgte mdf, men han fyren mente det var sååå fantastisk at jeg mistenker at han ikke var helt objektiv. ;)

Endret av Spirito
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei Spirito.

(Jeg kan kun svare på det med panel....det andre vil ikke vi ha på veggene...og der var vel halve KG etter meg igjen.).

Hva du mener med sige...vet jeg ikke...muligens den bitte lille krympen man kan oppleve i lengden.

Når det gjelder krymp i bredden....så synes ikke dette hvis dere maler fjæra samtidig som dere setter på plass panelen...altså: male fjæra før panelen settes i nota. Derfor trenger dere ikke å tørke det ekstra først.

Det er riktig at man må ha på kvistlakk og sparkel, men strengt tatt så tar det vel ikke så lang tid?

Hvis dere legger panel har dere en holdbar veggdekning uten avgassing.

Hvis det blir panel...så husk 15 mm på vegg...12 mm har så lett for å kuve seg på vegg (aner ikke hvorfor det går bra i taket).

Vi har betalt kr. 89,. pr. m2 for 15 mm panel.

Jeg synes ikke den wannabe-panelen ser ut som panel...man ser den er helt livløs og flat. Nå heter det så fint panelplater....før het det koreapanel.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ha impregnerte materialer inne i hus...fikk du noe info om dette?

Ferdigmalte plater er malt med vannbasert maling....veggene på et kjøkken bør kunne vaskes....vannbasert maling er ikke så veldig vannbestandig....derfor bør det velges oljemaling (som ellers :ler:)

Endret av sixx
Skrevet

Takk for svar, sixx! Vi skal ha panel der "sprekkene" er så smale at krymping vil synes utrolig godt, derfor viktigheten av tørking og slikt. Selvsagt vurderer vi jo vanlig panel, men det blir så svindyrt, og poenget blir jo litt borte når man sparkler og maler i ørten timer for å få det glattest mulig. :P

Skrevet

Faspanel?

Vi har de fleste panelslag her i huset....også faspanel...både 12 cm og 9,5 cm vanlig fas...og 12 cm rundfas. Begge typene er satt opp som jeg beskrev for deg...og alle veggene er fine.

Uansett ekstra tørk eller ikke....så vil aldri sprekkene mellom panelbordene bli helt like. Hvis du f.eks. ser på den vanlige faspanelen...så ser du at den er skråskjært på hver side....når panelen settes inntil hverandre danner dette en skygge...så de ørsmå forskjellene mellom panelbordene synes ikke....forutsatt at fjæra males før montering (krympstiper er ikke pent).

Etter at malingen har tørket...drar jeg en sparkelspade sideveis i alle sprekker...for å få bort maling som har tettet igjen sprekkene.

Du har ikke min medlidenhet når det gjelder kvistlakk og sprakel...jeg passerte 10 liter kvistlakk på forsommeren. :ler:

Skrevet

Men du...jeg skjønner ikke at skikkelig panel blir noe dyrere i innkjøp.

Se her på sidene til Maxbo.

Panelplatene kr. 159,- pr. stk. (hver plate er litt under 1,5 m2).

Skrevet

Jeg har hatt mine runder med kvistlakk jeg også, og det plager meg aldeles ikke. Det er krympen som plager meg. Vanligvis er jeg veldig kresen på treverk, men akkurat her er jeg veldig i tvil. For jeg vil ha det penest mulig, og for å være ærlig synes jeg det er penest med uekte vare. Jeg lurer på om det vi skal ha heter v-fas, ihvertfall er panelen slik at ikke noe av fjæra skal synes.

Huff, det skjærer litt i en trearbeiders hjerte å synes at uekte greier er penere. *dåner litt*

Skrevet
Huff, det skjærer litt i en trearbeiders hjerte å synes at uekte greier er penere. *dåner litt*

Ta det du liker best du. :ler:

Vanlig fas kalles gjerne v-fas...så vi snakker om det samme.

Skrevet
Men du...jeg skjønner ikke at skikkelig panel blir noe dyrere i innkjøp. 

Se her på sidene til Maxbo.

Panelplatene kr. 159,- pr. stk. (hver plate er litt under 1,5 m2).

De vi har kikket på (mdf) koster 119 kroner plata, de er 60x250.

Skrevet

Oki...jeg kikket bare hos Maxbo for å kunne danne meg et inntrykk. :)

Men nå har vel hele tråden blitt ødelagt med panelsnakk....kanskje du må lage en ny med spørsmål om panelplater...så skal jeg love å ikke skrive så mye som en bokstav der. :ler:

Skrevet

Jammen sixx, det er jo DEG jeg vil ha tilbakemelding fra! :ler:

Skrevet

Jamen jeg kommer bare til å si stygge ting om sånne plater. :ler:

Skrevet

Vi har både mdf-plater og panel. Panelen har vi i taket. Kjøpte den ferdig grunnet hvit, men brukte en del timer med sparkling for å få den fin.

Jeg er selv kjempefornøyd med mdf-platene. Vi har de impregnerte (grønne) hvor det kan bli mye vannsøl. Vi har de på vaskerommet, og kan være aktuellt å ha dem under benkeskapene hvis man ikke skal ha fliser. Jeg har malt med både vann -og oljebasert maling. Har kommet frem til at den oljebaserte er best, da det med vannbasert ble små fiberreisninger som ikke var så pent syntes jeg. Grunnet dem et strøk, pusset dem og malte dem 2 strøk. Har sett platene på tilbud til kr 89,- per kvm tror jeg. Du får dem nå ferdimalt i fargene eggehvit, benhvit, caffe latte. Tro det var en til farge, men den husker jeg ikke. De var veldig fint overflatebehandlet.

Når det gjelder huntonitt så synes jeg ikke de er like fine da de har en rufflete overflate, men siden du skal male alikevel så er det jo ikke noe vits i å bruke penger på ferdigmalte.

Skrevet

Har Beverpanel på kjøkkenet (mdf-plater) og er kjempefornøyd med det.

Har vanlig panel andre steder i huset, og ville nok valgt Beverpanel der også hvis jeg hadde visst om det da.

Malte de før vi slo de opp, ser helt fine ut!

Skrevet

Vi har brukt noe som heter Svanepanel, de ble levert umalt. For meg ser de ut som Huntonit Royal. Har også brukt sistnevnte, kjøpte de ferdig grunnet og malte selv. Kjempeenkelt.

Når det gjelder avgassing, så anbefaler Astma- og Allergiforbundet ferdigmalte huntonitt-plater nettopp av denne grunn.

Det er dessuten feil å si at de ferdigmalte platene ikke tåler vask, for det gjør de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...