AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Hun er veldig bitter, de skilte seg for 3 år siden fordi svigermor ikke ville være sammens med min svigerfar mer og de går ikke sammen, så vi tar svigermor 1 år, svigerfar 1 år og mine foreldre 1 år, denne gangen er det bestefaren sin tur og svigermor er så sint. Han er en utrolig snill og god Bestefar og jeg er også veldig glad i han, han reagerer ikke i hele tatt når de andre er med og synes vi løser dette veldig fair. Han har også fått seg ny kjæreste, noe som tydeligvis har gjort ting ennå verre for svigermor, men hun skal ikke være med på sommerfesten, da de ikke har flyttet sammen og hun har barnebarn på den siden som hun skal være med. Barna er 12, 9 og snart 7. er kun lov og ha med søsken , foreldre og besteforeldre. Neste år er størstemann ferdig i 7 klasse,men da er det kun vi foreldrene som får være med på ,regler fra skolen ,dette er også svigermor sint for da det er hennes tur neste år igjen. Mannen mener nå at moren bør få være med også,men jeg vet jo at hun ikke går til overst med svigerfar, han klarer og oppføre seg,men hun skal krangle, snakke stygt om den nye dama hans som faktisk er kjempe hyggelig ,så det blir ikke noe koselig stemming, vi prøvde i minste sin 6 årsdag ,funket veldig dårlig. Endte med at Svigerfar dro fordi han ikke orket og da ble både vi og barna lei oss,men han ville ikke ødelegge for barnebarnet og oss. Så jeg ønsker kun og ha med svigerfar,men faren tør ikke og si i mot svigermoren,men redd svigerfaren trekker seg hvis hun er med, for han vet det bare blir dårlig stemming, han setter virkelig oss foran han selv, det har aldri svigermor gjort. Noe gode tips? Anonymkode: 42217...831
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Du får bare holde fast ved at det er bestefar sin tur i år, og minne om at hun var i fjor (uten at dine foreldre eller bestefar laget styr ut av det). Kan også nevne at denne ordningen er grei for både dine foreldre og bestefar, å stille deg undrende til hvorfor det skal være så vanskelig for svigermor å godta dette, og at det til syvende og sist går utover barna. Anonymkode: c6042...745 10 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Hadde snakket med mannen og latt han få kjenne på følelsen av at han er slem mot sin egen far hvis han sier ja til sin mor. Skjønner det er vanskelig for din mann. Det er jo foreldrene hans! Men folk som oppfører seg som din svigermor bør ikke få viljen sin hele tiden. Det er stygt gjort mot alle andre. Dere løser dette rettferdig, dere er glade i alle, hvis hun blir sur får hun være sur. Mannen din må prøve å forklare henne at dere ønsker at det skal være rettferdig for alle og hvis hun skal være sur og ødelegge så ødelegger hun mer for seg selv. Anonymkode: 74fbc...dac 7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Jeg har foreldre som var hund og katt etter skilsmisse. Vår måte å løse dette på er at vi inviterer alle og at vi forventer at de som møter opp oppfører seg bra. Så får min mor (som er den bitre part i dette) valget om å bite det i seg eller stå over. Da slipper vi unna de aller fleste diskusjoner som kan oppstå de gangene det ikke funker med «annenhver gang»-prinsippet. Min mor har stått fritt til å avtale egne besøk med oss når hun ønsker det, men på merkedager inviterer vi altså begge eller ingen. Min mor lagde sur stemning for dette og boikottet flere ganger, men nå har hun begynt å akseptere det, og stemningen er ikke helt jævlig, selv om den innimellom kunne vært bedre. Men dette går nok mest på at min mor rett og slett har en vanskelig personlighet, og da vil det alltid være noe hun henger seg opp i. Kan forøvrig legge til at jeg har gått i terapi på grunn av en del issues med min mor, og det beste jeg har fått ute av det er bare å være tydelig på mine grenser og akseptere at hun ikke alltid vil være fornøyd med de. Vi kan ikke legge opp vårt liv til hennes personlighetsforstyrrelse, men vi kan lage åpninger som gjør det mulig for henne å være en del av barnas liv om hun ønsker, men det må altså gå på akkord med våre ønsker, og sånn er det bare. Å forholde seg til et manipulerende familiemedlem er ikke lett. De vil alltid prøve å vri på virkeligheten og gå i korstog for de rareste sakene. Det får verken jeg eller mannen gjort noe med, men jeg merker at våre grenser faktisk har gjort relasjonen til mamma bedre, selv om det var vanskelig og uvant i starten. Anonymkode: d261f...f82 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har foreldre som var hund og katt etter skilsmisse. Vår måte å løse dette på er at vi inviterer alle og at vi forventer at de som møter opp oppfører seg bra. Så får min mor (som er den bitre part i dette) valget om å bite det i seg eller stå over. Da slipper vi unna de aller fleste diskusjoner som kan oppstå de gangene det ikke funker med «annenhver gang»-prinsippet. Min mor har stått fritt til å avtale egne besøk med oss når hun ønsker det, men på merkedager inviterer vi altså begge eller ingen. Min mor lagde sur stemning for dette og boikottet flere ganger, men nå har hun begynt å akseptere det, og stemningen er ikke helt jævlig, selv om den innimellom kunne vært bedre. Men dette går nok mest på at min mor rett og slett har en vanskelig personlighet, og da vil det alltid være noe hun henger seg opp i. Kan forøvrig legge til at jeg har gått i terapi på grunn av en del issues med min mor, og det beste jeg har fått ute av det er bare å være tydelig på mine grenser og akseptere at hun ikke alltid vil være fornøyd med de. Vi kan ikke legge opp vårt liv til hennes personlighetsforstyrrelse, men vi kan lage åpninger som gjør det mulig for henne å være en del av barnas liv om hun ønsker, men det må altså gå på akkord med våre ønsker, og sånn er det bare. Å forholde seg til et manipulerende familiemedlem er ikke lett. De vil alltid prøve å vri på virkeligheten og gå i korstog for de rareste sakene. Det får verken jeg eller mannen gjort noe med, men jeg merker at våre grenser faktisk har gjort relasjonen til mamma bedre, selv om det var vanskelig og uvant i starten. Anonymkode: d261f...f82 Men…..tja. Om de klarer holde surmulingen og krangling unna selskapene er jo det greit. Jeg personlig hadde ikke ødelagt ungenes bursdager osv for å tvinge gjennom «alle eller ingen». Da fungerer nok annenhver gang bedre, med tydelig forventning om å legge dårlig humør igjen hjemme. Den som er sint og vrang kan holde seg hjemme, og vil man diskutere dette gang på gang blir det ikke invitasjon. Anonymkode: 2c0d9...6c2 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Tusen takk. Sagt fra til mannen at han må si til mamman sin at han må vente til neste år, nå er det bestefar sin tur, og hvis han ikke tør, får jeg prøve og sende henne en mld, men hun har aldri likt meg så særlig og ennå mindre etter foreldrene til mannen skilte seg,fordi hun mener jeg støtter svigerfar mest Anonymkode: 42217...831
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 hun må vente ,ikke han Anonymkode: 42217...831
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 Jeg skjønner at mannen føler seg presset av sin mor. Samtidig viste jo hun forrige gang at hun ikke kan være i nærheten av eksen uten å ødelegge for alle andre. Og barna har jo flere besteforeldre enn bare farmor, det kan både mann og svigermor få en påminnelse om. Er farmors såre følelser virkelig viktigere enn resten av familien? Vi har en "sånn" her også, og vi må trumfe gjennom at vår avgjørelse som foreldre er xyz, og at barnet trives hos de andre besteforeldrene også. Jada, fornærmet blir hun, og det fremstilles gjerne som at vi nekter henne kontakt med barnebarnet. Men det får så være. Anonymkode: 09df8...051 2
kraftwerk Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hun er veldig bitter, de skilte seg for 3 år siden fordi svigermor ikke ville være sammens med min svigerfar mer og de går ikke sammen, så vi tar svigermor 1 år, svigerfar 1 år og mine foreldre 1 år, denne gangen er det bestefaren sin tur og svigermor er så sint. Han er en utrolig snill og god Bestefar og jeg er også veldig glad i han, han reagerer ikke i hele tatt når de andre er med og synes vi løser dette veldig fair. Han har også fått seg ny kjæreste, noe som tydeligvis har gjort ting ennå verre for svigermor, men hun skal ikke være med på sommerfesten, da de ikke har flyttet sammen og hun har barnebarn på den siden som hun skal være med. Barna er 12, 9 og snart 7. er kun lov og ha med søsken , foreldre og besteforeldre. Neste år er størstemann ferdig i 7 klasse,men da er det kun vi foreldrene som får være med på ,regler fra skolen ,dette er også svigermor sint for da det er hennes tur neste år igjen. Mannen mener nå at moren bør få være med også,men jeg vet jo at hun ikke går til overst med svigerfar, han klarer og oppføre seg,men hun skal krangle, snakke stygt om den nye dama hans som faktisk er kjempe hyggelig ,så det blir ikke noe koselig stemming, vi prøvde i minste sin 6 årsdag ,funket veldig dårlig. Endte med at Svigerfar dro fordi han ikke orket og da ble både vi og barna lei oss,men han ville ikke ødelegge for barnebarnet og oss. Så jeg ønsker kun og ha med svigerfar,men faren tør ikke og si i mot svigermoren,men redd svigerfaren trekker seg hvis hun er med, for han vet det bare blir dårlig stemming, han setter virkelig oss foran han selv, det har aldri svigermor gjort. Noe gode tips? Anonymkode: 42217...831 Herregud, at så voksne mennesker klarer å bli så barnslige er helt utrolig. Mange av den eldre garde som er helt blottet for innsikt, og lar alt gå utover andre. Hadde aldri bedt med hun istedenfor bestefaren, det sier vel seg selv. Han er så hyggelig og har en god relasjon til både dere og ungene - ser for meg at farmor fint kan skape dårlig stemning uten bestefar tilstede. Syntes dog dere gjør det veldig vanskelig for dere selv, kan dere ikke snakke med svigermor å si at hun også kan komme - men hvis hun snakker om den nye kjæresten til svigerfar, eller har en eneste kritisk Røst så må hun dra. Syntes det blir feil at dere ikke står opp for svigerfar, men heller føyer dere til svigermor. Det hadde aldri jeg gjort, hvis det var meg selv. Den som lager dårlig stemning er den som må dra selvfølgelig, kanskje hun da også lærer av sine feil? Ganske tydelig at hun har fått lov til å dure på akkurat som hun vil, og manipulerer dere. Hun er nok ikke bevisst på det, men hun oppfører seg jo helt jævlig. Endret 26. april 2022 av kraftwerk 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 Tusen takk for fine svar Jeg føyer meg aboslutt ikke etter svigermor,men min mann tør ikke si imot henne da han vet det blir dårlig steming. Jeg også synes det er helt forferdelig at det går utover alle. Svigermor er så heldig at hun får neste år igjen og hadde det også i fjor da foreldrene mine er bedt til italia i en mnd i juni neste år av storebroren min,var egentlig mine sine tur neste år. Anonymkode: 42217...831
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå