Gå til innhold

Hvilken aldersforskjell foretrekker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert tusen tråder om dette allerede men prøver uansett:

Har en baby på 10 måneder. Planen vår var å få tre barn med to års aldersforskjell mellom hver, og da må vi jo etter planen begynne å prøve på nummer to snart. Jeg er usikker på om jeg er helt klar, småbarnslivet var tyngere enn jeg trodde (babyen sover fortsatt dårlig om natten). Jeg er altså litt delt, på en måte vil jeg bare kjøre på å «bli ferdig» med babytiden så fort som mulig. Samtidig ønsker jeg mer tid til å hente med inn, men er jo ikke sikkert jeg er klar om et år heller, samt at babytid som strekker ut over lengre tid sikkert er like slitsomt som en kortere og mer intens periode.

Hva er deres eringer? Hvilke fordeler og ulemper er det med tett aldersforskjell mellom småbarn :) 

Anonymkode: 947a2...9b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, jeg har jo bare erfaring med det vi valgte, og har ikke mye annet å sammenligne med.

Vi har 20 mnd mellom barna. Veldig greit at barna er i samme "fase" og liker det samme. Helt topp å dra til Legoland med en 6 åring og 8 åring. Det hadde ikke vært like fint med en 6 åring og en 12 åring samtidig f.eks.

Slitsom i starten, selvsagt. Den minste skulle sove klokka 9, den eldste klokka 12 og den minste igjen klokka 14. Det var liksom alltid noen som skulle sove, og den eneste som faktisk VILLE sove, var meg😅

AnonymBruker
Skrevet

3 år.

Anonymkode: 4b663...617

Skrevet

Jeg slår et slag for mor sin helse. Altså at du skal ha lyst på et barn til og føle deg nokså klar til det. Har hørt om sååå mange som får tette barn for å bli ferdig med småbarnstiden som er helt totalt utslitt i flere år, og hvor det sliter på forholdet.

Personlig hadde jeg aldri taklet så bra å ha 3 barn med to års mellomrom mellom hver. Hovedsakelig fordi barn nr 2 var voldsomt krevende. Han måtte faktisk bli over 5 år før nr 3 ble et ønske. Så her ble det en attpåklatt.

Mellom de to første er det 3 år og 4 mnd. Så jeg ble gravid med nr 2 da nr 1 var 2 1/2 år gammel. Da følte jeg at han var blitt en del større, bedre rutiner med søvn og begynte å gjøre ting litt mer selvstendig.

Her har det alderforskjellen fungert veldig bra og de er gode venner, og kan leke sammen. (Kan krangle også altså :ler: ) jeg tror grunnen til at de går bra sammen er mer at personligheten deres matcher fremfor alderen.

Så om jeg var deg hadde jeg heller ventet et år til babyønsket kanskje er sterkere og du har overskudd til en til. Du kan jo bli sengeliggende kvalm samtidig som du har en ettåring. Det høres utrolig slitsomt ut, all ære til de som orker gå gjennom det. (De har kanskje ikke så mye valg akkurat)

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 20 mnd. mellom. Og nå blir det nok ikke noen nr. tre her pga. vår alder og at mannen syns det er nok med to, men jeg vet i hvert fall at jeg ville hatt 3-4 år mellom nr. to og nr. tre. 

Jeg tror nok ikke noen av fordelene og ulempene vi opplever med aldersforskjellen gjelder alle.

Men en fordel hos oss er også at barna liker mye av de samme aktivitetene og turmålene og det er lett å finne på ting med dem sammen. De er gode venner, og leker mye med hverandre. De krangler ikke så mye enda, men er bare 2,5 og 4 år, så det kommer sikkert mer. Og så handler nok det like mye om personlighet som aldersforskjell. Jeg kjenner andre barn med rundt 2 år mellom som rivaliserer og krangler mye.  

En ulempe så langt syns jeg har vært at de har vært små og trengt oss foreldre mye samtidig. Jeg ser at nå som eldste er 4, retter hun seg mye mer utover, mot omverden og jevnaldrende venner, og hun er ganske selvstendig. Det hadde nok ikke vært lett for henne å begynne å dele oppmerksomhet med et søsken nå heller, men det hadde gått an å snakke om det på en helt annen måte. 

Jeg personlig hadde ikke hatt kapasitet til tre barn med to år mellom hver. Men jeg er en del alene med barna pga. mannens jobb, og vi har ikke familie i nærheten. Jeg hadde valgt samme aldersforskjell mellom akkurat de to vi har en gang til, hvis jeg på magisk vis fikk tilbud om det. 

Anonymkode: 1340d...e34

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fire år mellom våre, og det er veldig greit :)  Den eldste synes at det er gøy å få litt ansvar med lillesøster :)

Anonymkode: 86a53...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Litt under 4 år var helt perfekt her. Fikk tid til å se eldste vokse og få gode rutiner i familien. 

de fleste jeg kjenner med tette barn krangler så ekstremt mye og virker som forholdene deres er helt ræva

Anonymkode: 31115...c31

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 18mnd i mellom våre, og det er ganske travelt. Jeg hadde mye dårlig samvittighet over eldste når nr 2 kom, for de trengte mye av det samme fra oss. Vi har 2 jenter, og da skal visst risikoen for at det kan bli mye sjalusi ettervert være ganske stor. Men jeg håper at de blir venner og kan ha det kjekt i lag, og ikke bare krangle🙈

Nå er eldste 2 år og yngste 6 mnd, så det blir spennende å se.. Dersom vi engang finner ut at vi vil ha nr 3, så blir det minst 2 år til og muligens 3-4🙈

Anonymkode: 80323...646

AnonymBruker
Skrevet

Håper på ca 4-5 år her, mest pga økonomi ( er i en annen situasjon om 5 år) og også at jeg tror både jeg og mannen kommer til å trenge litt tid før neste 🙈 egen sykdom som gjør svangerskapet til er risikosvangerskap, har også en innvirkning.

Anonymkode: ab442...23e

AnonymBruker
Skrevet

Eldste 10 mellomste 8 og yngste 5, likt alle aldersforskjellen (altså 2 år og 3 år).

Tenker ikke at det ene er bedre enn det andre, senk forventningene og nyt tiden uansett. Alt må ikke være a4 eller instavennlig, en slik tankegang gjør nok hverdagen enklere med både 1, 2 og 3 års mellomrom mellom barna

Anonymkode: 3512f...888

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 3.5 - 4 år mellom er perfekt. Da har eldste blitt litt mer selvstendig, fått "eget liv" i barnehagen, har språk som gjør at det er lettere å kommunisere med han/henne og kan gå inn i en storebror/søster rolle. Barna har også ulike behov, og jeg synes det er kjekt så eldste ikke føler at minste kommer og "tar" fra han/henne. Men, når det er sagt, jeg tror det er fordeler og ulemper med alle aldersforskjellen og at personligheten til barna egentlig er det viktigste for hvordan det går. 

Anonymkode: 7b503...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs helt hvordan barnet du har er. Vi har 15 mnd mellom Våre, og det har gått veldig fint. Første var og er en rolig og fornuftig type. Andre er en helt annen type, vill, pøblete og urolig. Hadde førstemann vært som nr to så hadde vi nok enda ventet med neste😂😅 

Anonymkode: 9675e...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen fasit på dette. 

Vi hadde i utgangspunktet tenkt to år mellom. Vi ville "bli ferdige" med småbarnstiden, og ha liten aldersforskjell så det forhåpentligvis skulle bli lettere å finne på noe som begge to ville synes var gøy. 

Men første babytiden vår var så tung og jævlig at vi ikke orket tanken på å få en til etter bare to år. Så det ble tre år mellom våre. 

Det er fordeler og ulemper med begge. Det var veldig greit at storebror var såpass stor da vi fikk babyen. Han kunne kle på seg selv, var bleiefri, lett å prate med, mye mer selvhjulpen og lettere å forklare ting til. 

Vi ser også at søsteren min, som har 1,5 år mellom sine, sliter mye mer med å få ungene til å trives i lag enn vi gjør med våre 😛 Der er det konkurranse og sjalusi, og selv om de i teorien skulle passe til samme filmene og spillene skal de konsekvent ikke se noe som den andre har lyst til å se... 

Anonymkode: 10c7a...76e

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare erfaring med rimelig nøyaktig to år i mellom og det har vært veldig fint. De leker godt sammen og har overlappende interesser. Jeg er ikke noe glad i babytiden og småbarn. Nå er de 5 og 7 og det blir artigere og artigere med barn. De kan være med på mye gøy og stressnivået er lavt. 

Anonymkode: 13838...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Mellom mine to første er det 3 års forskjell, det er en veldig fin aldersforskjell synes jeg. Funket veldig fint mellom dem på alle måter, og for meg. 

Nå venter vi attpåklatten, og mine to første er idag 11 og 14 år, så det blir litt av en aldersforskjell nå 😂

Anonymkode: 0685e...d70

AnonymBruker
Skrevet

Har ca 3 år mellom de to første, og 2,5 år ned til tredjemann. Synes 3 år er perfekt aldersforskjell. 

Anonymkode: 08262...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...