AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Hei. barnet mitt er 2 år. Hadde en operasjon etter jul. Hatt en del søvn problematikk, hatt en hørsels test som viste høyt undertrykk og hatt vansker med å brekninger ved måltider. Ved operasjonen så viste det seg at han hadde en kjempe stor falsk mandel. Så den fjernet de. De tok også en ny hørsels test. Denne var da bra og de mente at de ikke fant noe indikasjoner på væske i mellom øret. Språket til sønnen min henger LANGT bak, og jeg mener LANGT bak. Men både søvn, måltider og andre ting er bra igjen. (Fått tildelt ressurser av ppt, hvis det blir nevnt) Spm mitt er: dere som kjenner til barn ang dren, kanskje dere har hatt ett barn selv som har trengt. Har dere noengang fått «feil diagnose»? De sier det ikke er væske der, men er det likevel? Anonymkode: 18756...5f2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Er barnet plaget med ørebetennelser? Anonymkode: 6a31f...648
Burugla63 Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 De kan ikke avgjøre væske i mellomøret på hørseltest . Det kan kun måles med trykktest . 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Burugla63 skrev (1 minutt siden): De kan ikke avgjøre væske i mellomøret på hørseltest . Det kan kun måles med trykktest . Hæ? Tuller du? De gjorde en utvidet hørsels test kalte de det… og forresten, Kan man IKKE se at der er væske med det blotte øye? Anonymkode: 18756...5f2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er barnet plaget med ørebetennelser? Anonymkode: 6a31f...648 Ja. Anonymkode: 18756...5f2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Nei, aldri fått feil diagnose Anonymkode: a89d3...7f9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Min tok test for vann i ørene og fikk beskjed om at hun måtte ta oppfølgingsprøve pga at det ikke var stabilt. Ble ikke "positivt" før test nr 2. Fikk da dren. Be om ny test. Ikke gi deg. Det er kritisk for språket i den alderen. Min måtte til med logoped etterpå. Anonymkode: 24bc3...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min tok test for vann i ørene og fikk beskjed om at hun måtte ta oppfølgingsprøve pga at det ikke var stabilt. Ble ikke "positivt" før test nr 2. Fikk da dren. Be om ny test. Ikke gi deg. Det er kritisk for språket i den alderen. Min måtte til med logoped etterpå. Anonymkode: 24bc3...2c4 Okei. Tusen takk men det er umulig å utføre en hørsels prøve på han, da de har kåla så sinnsykt ved de andre timene. Jeg får be om henvisning til ett nytt sykehus. Og eventuelt må kanskje høre om det går an ta det ved ett overnatting besøk eller noe, at barnet må sove, rett og slett. Anonymkode: 18756...5f2
Burugla63 Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Nei de kan ikke se det med det blotte øye om de har væske i mellomøret . De sa de ikke kunne se det på barnet mitt . Men trykktesten viste at barnet hadde masse væske i mellomøret . Behandling for væske i mellomøret er nasonex nesespray . https://www.apotek1.no/produkter/otovent-5stk-996205p Du kan også teste ut denne . Væske i mellomøret kan bli så ille at hørselsen blir nedsatt . Siden hørseltesten ser ok ut men barnet henger igjen i språket . Så anbefaler jeg deg å få henvisning til logoped .
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Burugla63 skrev (4 minutter siden): Nei de kan ikke se det med det blotte øye om de har væske i mellomøret . De sa de ikke kunne se det på barnet mitt . Men trykktesten viste at barnet hadde masse væske i mellomøret . Behandling for væske i mellomøret er nasonex nesespray . https://www.apotek1.no/produkter/otovent-5stk-996205p Du kan også teste ut denne . Væske i mellomøret kan bli så ille at hørselsen blir nedsatt . Siden hørseltesten ser ok ut men barnet henger igjen i språket . Så anbefaler jeg deg å få henvisning til logoped . Okei. Da får jeg prøve en runde til. Barnet er 2 år bare. Så vet ikke om den nesesprayen er godkjent for barn ved den alderen? eldste barnet mitt går også til logoped, har prøvd på minstemann - men det har vært litt vrient. Så barnet har fått tildelt 800 årstimer av PPT med pedagogisk hjelp og spes ped. Jeg skal sjekke ut dette med væsken. Men er det verdt å prøve nesesprayen? Hva om det er riktig at det ikke er væske der? Anonymkode: 18756...5f2
Burugla63 Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 Om det er riktig at det ikke er væske så skal ikke nasonex anvendes . Det må foretas trykktest først , flott at barnet har fått tildelt spesialpedagogisk hjelp . For å komme i gang med språket så anbefaler jeg tegn til tale. Det har god effekt på selv hørende barn
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 Burugla63 skrev (15 minutter siden): Om det er riktig at det ikke er væske så skal ikke nasonex anvendes . Det må foretas trykktest først , flott at barnet har fått tildelt spesialpedagogisk hjelp . For å komme i gang med språket så anbefaler jeg tegn til tale. Det har god effekt på selv hørende barn Okei. Noen som kjenner noen gode barneleger innenfor ØNH i Oslo området:)? Anonymkode: 18756...5f2
Burugla63 Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 På beste helse Nordstrand er det en øre,nese hals spesialist som heter Arild Danielsen . Han anbefaler jeg på det sterkeste han er kjempe dyktig . 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 Men hva vil «langt etter» språklig si for en toåring? Min fikk dren som tre og et halvtåring, og snakket lite og dårlig før det, selv om det hele tiden var utvikling. Utviklingen fortsatte sakte, men sikkert, og plutselig hadde han tatt igjen de andre. Men det tok tid. Utalemessig kom de siste lydene like før skolestart . Anonymkode: 3834a...d66 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men hva vil «langt etter» språklig si for en toåring? Min fikk dren som tre og et halvtåring, og snakket lite og dårlig før det, selv om det hele tiden var utvikling. Utviklingen fortsatte sakte, men sikkert, og plutselig hadde han tatt igjen de andre. Men det tok tid. Utalemessig kom de siste lydene like før skolestart . Anonymkode: 3834a...d66 Han sier kun «nam nam» og mamma. Kan til tid og annen også si «au». Språkforståelsen er også svak, men blir bedre. Alt dett bedret seg ett operasjon. Har hørt om disse «late bloomers» barna. Så vet at det finnes tilfeller hvor barna plutselig bare en dag prater, men har dessverre ingen magefølelse på at vil skje her. Har til tid og annen vært bekymret for om det kunne vært noe annet som var greiene her. Men slår det mer og mer fra meg. Jeg har fulgt opp det jeg kan i henhold til barna mitt, og har dessverre ikke alltid blitt møtt slik jeg ønsker av helsevesenet, hvor de da ved senere tid har sett at det har vært en grunn for ting jeg var bekymret over. Så det er vel derfor dette her gjør meg så usikker, på om de faktisk har sjekker det riktig. Liker jo ikke å stille meg kritisk, men ønsker jo det beste for sønnen min. Og har jo forstått at man må stå på sine krav for at man skal bli hørt. jeg føler at barnet anstrenger seg så veldig når barnet prøver å lage lyder. Barnet er under utvikling, ting kommer. Men alt som har kommet, har kommet sent. Men ser en veldig stor positiv utvikling! Men ønsker å bare å vite at alt er sjekket ordentlig, for klarer ikke å slippe magefølelsen. Anonymkode: 18756...5f2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Han sier kun «nam nam» og mamma. Kan til tid og annen også si «au». Språkforståelsen er også svak, men blir bedre. Alt dett bedret seg ett operasjon. Har hørt om disse «late bloomers» barna. Så vet at det finnes tilfeller hvor barna plutselig bare en dag prater, men har dessverre ingen magefølelse på at vil skje her. Har til tid og annen vært bekymret for om det kunne vært noe annet som var greiene her. Men slår det mer og mer fra meg. Jeg har fulgt opp det jeg kan i henhold til barna mitt, og har dessverre ikke alltid blitt møtt slik jeg ønsker av helsevesenet, hvor de da ved senere tid har sett at det har vært en grunn for ting jeg var bekymret over. Så det er vel derfor dette her gjør meg så usikker, på om de faktisk har sjekker det riktig. Liker jo ikke å stille meg kritisk, men ønsker jo det beste for sønnen min. Og har jo forstått at man må stå på sine krav for at man skal bli hørt. jeg føler at barnet anstrenger seg så veldig når barnet prøver å lage lyder. Barnet er under utvikling, ting kommer. Men alt som har kommet, har kommet sent. Men ser en veldig stor positiv utvikling! Men ønsker å bare å vite at alt er sjekket ordentlig, for klarer ikke å slippe magefølelsen. Anonymkode: 18756...5f2 Har du snakket med bhg om PPT? Du kan ev ta kontakt med dem direkte. Ikke fordi det er noe «galt» med barnet ditt, men fordi forsinket utvikling kan gi rett til spesialpedagogisk hjelp, slik at barnet (og barnehagen) får bedre verktøy i utviklingen av språket. Anonymkode: 3834a...d66
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du snakket med bhg om PPT? Du kan ev ta kontakt med dem direkte. Ikke fordi det er noe «galt» med barnet ditt, men fordi forsinket utvikling kan gi rett til spesialpedagogisk hjelp, slik at barnet (og barnehagen) får bedre verktøy i utviklingen av språket. Anonymkode: 3834a...d66 Har skrivd det over her. At barnet har fått tildelt 800 års timer fra ppt. 🙂 barnehagen ville gjerne vente med dette, men jeg så ingen grunn til vente og tok saken i egne hender og barnet fikk en god del timer. Anonymkode: 18756...5f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå