Gå til innhold

Såpe på barn? Eller ren av vann? Hvem har rett?

Cyndaquil

Anbefalte innlegg

Gutta mine er 4 år og 2 år. De elsker å leke med jord, søle og sand. Og nå som det er fint vær og solkrem i barnehagen blir de iallefall skitne i kombinasjonen sand og og krem 😅 

Jeg bruker såklart såpe på dem når de bader. Nøytral såpe og bittelitt vanlig sjampo til håret . De blir rene og pene. I dag var svigermor med å badet de. Hun mente det var helt unødvendig med såpe på barn, at å sitte i vannet gjorde de rene nok. Hun ble en smule oppgitt når jeg insisterte på å vaske de med såpe. 

det fikk jeg til å undre. Hvordan gjør dere det ? Bruker dere såpe eller er de bare i vannet?  Er dere enig med svigermor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her bruker vi head and shoulders til alt. Også en på 2 og en på 4

Anonymkode: 03ace...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed av barnepleierne på sykehuset om at små barn ikke trenger å vaskes med såpe. Jeg har holdt meg til det. Hva andre gjør kunne ikke ha brydd meg mindre.

Anonymkode: 7e7cf...358

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare vann på mine på 8, 5 og 1. Åtteåringen (gutt med kort hår, og lett eksem som liten) har aldri brukt shampo :-). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker sebamed dusjolje på kroppen og dr greve sjampo. Barnet er 5 år.
Blir sikkert ren av bare rent vann også, men rent vann tørker jo også ut huden og min har atopisk eksem. 

Anonymkode: 33b0d...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hva slags skitt og hvor gamle. Babyer trenger ikke såpe, men barnehagebarn som er synlig skitne trenger gjerne en liten dæsj. Spesielt i solkremsesongen - ellers holder det med vann.

Anonymkode: cc044...5ed

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Svigermor har vel egentlig rett, men gjør som du pleier :)

Anonymkode: 3b12c...528

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker sjampo/såpe til barn, mild,kjøpt på apotek. Og olje i badevannet etter vask. På kvelden tar jeg en engangs klut med vann og litt olje på og vasker ansikt. Hendene vaskes med håndsåpe og vann, de er jo gørrskitne 

Anonymkode: 0abd9...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen av mine brukte såpe før de var 5-6, da mild, parfymefri, gjerne dusjolje. Litt mild sjampo. De var rene nok 😄Jeg var redd for å trigge eksem. Dusjet heller ikke veldig ofte (det gjør ingen av oss fortsatt). 

Anonymkode: e0c85...d0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til fireåringen som har hår nesten til rumpa brukes sjampo og balsam. Såpe alt ettersom hvor skitten hun er.(Bader)

Har hun vært i barnehagen, hatt på solkrem og er dekket i jord må det brukes såpe og klut for å få henne ren.

Minste på to bader stort sett uten såpevask - hun er ikke skitten på samme måte som storesøster. Kommer til å bruke såpe på henne når det blir så varmt at hun går med lite klær og er smurt med solkrem på kroppen.

Anonymkode: b6fc4...b07

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker såpe på hendene, men ingen andre steder. 

Anonymkode: 791fa...857

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cyndaquil skrev (39 minutter siden):

Gutta mine er 4 år og 2 år. De elsker å leke med jord, søle og sand. Og nå som det er fint vær og solkrem i barnehagen blir de iallefall skitne i kombinasjonen sand og og krem 😅 

Jeg bruker såklart såpe på dem når de bader. Nøytral såpe og bittelitt vanlig sjampo til håret . De blir rene og pene. I dag var svigermor med å badet de. Hun mente det var helt unødvendig med såpe på barn, at å sitte i vannet gjorde de rene nok. Hun ble en smule oppgitt når jeg insisterte på å vaske de med såpe. 

det fikk jeg til å undre. Hvordan gjør dere det ? Bruker dere såpe eller er de bare i vannet?  Er dere enig med svigermor?

Denne evige diskusjonen vinner ingen. Men jeg lytter til dermatologer. Det bør vel være førende for de fleste oppegående foreldre. Jeg bruker shampo og balsam på barna når håret rekker nedenfor ørene. Jeg er ikke bare enig med din svigermor, hun har faktisk rett!

Utdrag fra forskningsartikkel. Se kilde nederst:

Vi skal først se på ulempene: For mye bading kan gå ut over huden vår.

– Det er et problem hvis man såper seg inn fra topp til tå hver eneste dag. Såpen fjerner hudens naturlige fettstoffer. Da kan man få tørr hud, sier Serup.

Han forteller at det er stor forskjell på hvor følsom hver av oss er.

– For basisvasken kan man nøye seg med å bruke vann på huden. Såpe er et kjemisk fremmed stoff som kan irritere huden, og man kommer umåtelig langt med bare vann, sier Serup.

En annen ulempe ved for hyppig vask er at det kan fjerne de «gode» bakteriene som sitter på huden og beskytter oss, forteller flere forskere. Det har den amerikanske professoren Richard L. Gallo forsket på.

– Den mest negative siden ved å vaske seg, er at det fjerner noen av de naturlige bakteriene som hjelper kroppen vår med å bekjempe infeksjoner, forteller Gallo, som leder avdelingen for dermatologi ved det amerikanske University of California, San Diego.

Vi lever normalt i full harmoni med bakteriene på hudoverflaten. Men vi har vært gjennom en periode da det nærmest ble en besettelse å fjerne alle bakterier hver dag.

Han understreker at det er viktig å vaske hendene ofte for å unngå spredning av sykdomsbakterier, men ellers er det ikke noen helsemessige fordeler ved å dusje eller bade. Det er en misforståelse. For det er faktisk mange positive effekter ved de bakteriene som bor på huden og på slimhinnene. Vi kan ikke leve uten dem, sier Kilian, som forsker på kroppens bakterier.

– Den naturlige balansen er optimal, og den skal vi ikke røre ved, sier Kilian.

https://forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584

Anonymkode: 4c6d9...112

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Såpe på hender og hår. Kroppen bare vann. 8 åringen under armene siden hun har begynt å svette.

Anonymkode: d8675...fa2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
57 minutter siden, Cyndaquil said:

Såpe på kropp og i hår i solkremsesongen.

Lactacyd/intimvask mellom beina hele året.

Ellers bruker vi vann, kun unntaksvis behov for såpe andre steder.

Anonymkode: 1f354...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Såpe på kropp og i hår i solkremsesongen.

Lactacyd/intimvask mellom beina hele året.

Ellers bruker vi vann, kun unntaksvis behov for såpe andre steder.

Ja, henda vaskes selfølgelig også med såpe 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Bruker sjampo, solkrem og diverse får jeg ikke ut av håret ellers. 

Og så har de ofte badeskum så blir jo såpe uansett. Men de bader bare en gang i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Berre vatn vår dei dusjar

Såpe på hendene. 

Anonymkode: 22d25...34a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker mild parfymefri såpe. Ikke kolossale mengder. Har ikke merket noe tørr hud på ungene til nå.

Anonymkode: a6f05...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 åring her bader en gang i uka, da vasker vi også hår. Har mild såpe som lager skum i vannet og bruker sjampo for barn til hårvask. 

Smører ekstra godt med fuktighetskrem etter bad. Trenger ikke skrubbe ungen med såpe og klut, men greit å ha litt i badevannet. Skiten løsner enklere også da...sand, leire, grønske, tusj og play-doh blir det litt av 😛

Anonymkode: 81be5...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...