Gå til innhold

Hvor kan jeg få tatt ut penger fått på utbetalingsgiro.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk penger igjen på skatten. Men av ulike årsaker har jeg ikke egen bankkonto. Derfor har jeg fått utbetalingsgiro fra Skatteetaten. Men hvor i all verden får jeg hentet pengene? På post i butikk visste de de ikke. De har jo slutta med banktjenester. Jeg spurte deretter på Kiwi, men der kunne jeg heller ikke ta ut penger. Ikke visste de der heller hvor jeg kunne få dem ut. Vet folk ingenting i dag? Noen som vet hvor jeg kan få tatt ut disse skattepengene?

Anonymkode: ce2cc...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hva med banken? En hvilken som helst faktisk.

Det er et klekkelig gebyr på det riktignok. Men det finnes banker med skranke, prøv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (11 minutter siden):

Hva med banken? En hvilken som helst faktisk.

Det er et klekkelig gebyr på det riktignok. Men det finnes banker med skranke, prøv der.

Takk skal du ha. Men har ikke bankene sluttet å ha kontanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

Du trenger jo ikke ta det ut i kontanter. De kan jo sette det inn på en konto.

Men hvorfor i alle dager har du ikke egen konto?

Anonymkode: fcb78...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg fikk penger igjen på skatten. Men av ulike årsaker har jeg ikke egen bankkonto. Derfor har jeg fått utbetalingsgiro fra Skatteetaten. Men hvor i all verden får jeg hentet pengene? På post i butikk visste de de ikke. De har jo slutta med banktjenester. Jeg spurte deretter på Kiwi, men der kunne jeg heller ikke ta ut penger. Ikke visste de der heller hvor jeg kunne få dem ut. Vet folk ingenting i dag? Noen som vet hvor jeg kan få tatt ut disse skattepengene?

Anonymkode: ce2cc...e0d

Ring bankene du har i nærheten og spør om du får ta ut pengene der. Men herregud, hvorfor i alverden har du ikke bankkonto? Hva lever du av, hvor får du lønn?

Anonymkode: b5c64...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Adrenalina1 skrev (17 minutter siden):

Det kan jeg ikke svare på, hør med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange banker er sluttet med kontanter, ja, men det må da finnes noen som har kontanter ennå. For å blant annet ta seg av utbetalingsgiroene som fremdeles brukes i blant av firmaer, som du har fått.

Det står på nettet at den også kan innløses på postkontor, altså ordentlig postkontor med skranke. Har du et større postkontor i noen nærhet av deg? Det er ikke mange sånne igjen i landet, vet jeg. 

Dette står på nett:

Hvor kan man løse inn giro?

En Giro Utbetaling er et verdipapir som sendes til betalingsmottakeren per brevpost. Mottakeren må så levere denne til sin bank (eventuelt postkontor eller post i butikk) for honorering (utbetaling).

Anonymkode: 061b5...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og dette:

Hvor kan man heve en giro utbetaling?

Bankene slutter med banktjenester gjennom Posten, og erstatter dette med banktjenester i butikk. Der må du ha bankkort med PIN-kode for å få heve giroer og ta ut kontanter.18. nov. 2020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (35 minutter siden):

Det kan jeg ikke svare på, hør med dem.

Det skal jeg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og dette:

Hvor kan man heve en giro utbetaling?

Bankene slutter med banktjenester gjennom Posten, og erstatter dette med banktjenester i butikk. Der må du ha bankkort med PIN-kode for å få heve giroer og ta ut kontanter.18. nov. 2020

Jeg har bankkort med pin-kode, men kortet jeg bruker står i min samboers navn. På Kiwi her jeg bor, sa de i hvert fall nei. Som verden har blitt. Blir oppgitt. Leste forresten akkurat at bankene har blitt pålagt nå nylig, å ha penger, slik at folk som fremdeles bruker kontanter, det er en del av dem, kan ta ut eller sette inn penger.

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mange banker er sluttet med kontanter, ja, men det må da finnes noen som har kontanter ennå. For å blant annet ta seg av utbetalingsgiroene som fremdeles brukes i blant av firmaer, som du har fått.

Det står på nettet at den også kan innløses på postkontor, altså ordentlig postkontor med skranke. Har du et større postkontor i noen nærhet av deg? Det er ikke mange sånne igjen i landet, vet jeg. 

Dette står på nett:

Hvor kan man løse inn giro?

En Giro Utbetaling er et verdipapir som sendes til betalingsmottakeren per brevpost. Mottakeren må så levere denne til sin bank (eventuelt postkontor eller post i butikk) for honorering (utbetaling).

Jeg har ikke noe postkontor i nærheten. Post i butikk her på stedet sluttet med banktjenester for ett og ett halvt år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør du forresten dersom samboeren din plutselig skulle dø, eller til og med om han "bare" skulle gå fra deg? Har du kontanter liggende?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva gjør du forresten dersom samboeren din plutselig skulle dø, eller til og med om han "bare" skulle gå fra deg? Har du kontanter liggende?

Hvis du ikke kan svare på det jeg spør om, er ikke svaret ditt relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva med post i butikk? 

Anonymkode: fe47b...489

Som jeg sa lenger opp, de på Kiwi på stedet her sa nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gangene jeg har fått en utbetalingsgiro har jeg i de siste årene måttet sende den (utfylt og signert) via brevpost til ei adresse oppgitt av banken min, og så blir pengene satt inn på kontoen min der. Begrunnelsen banken min oppgav var at de lokale filialene i nærheten av meg ikke hadde så mye kontanter og slike giroer da måtte inn sentralt - og da måtte de og inn på konto. Men så vidt jeg husker kunne jeg velge å reise til en annen filial mer sentralt, og dermed få den utbetalt direkte der.

Jeg er ikke 100% på regelverket her, men så vidt jeg vet er det et krav til utbetalende bank å forsikre seg om at den som kommer med en giro er den den skal utbetales til. Noe jeg vil tippe betyr at du enten må ha med pass/ID-kort siden du ikke er kunde fra før, eller må være kunde og få pengene på din konto (evnt utbetalt - men da er du jo kunde og har konto). Jeg vil og tro at bankene kan nekte å utbetale kontanter til deg med mindre du er kunde hos de. Uansett har de mulighet for å ta gebyr for tjenesten og du må legitimere deg.

Når det gjelder banktjenester i butikk er disse svært begrenset og jeg har enda ikke vært borti en butikk som har vært i stand til å utbetale en utbetalingsgiro, langt mindre vet hva det er. De fleste ser på lappen og er ikke engang i stand til å forstå hva det er. Så jeg hadde nok ikke satset på de. Kanskje banken til samboeren din?

I de siste årene har det blitt vanskeligere og vanskeligere å ikke ha bankkonto i Norge. Dette skyldes både at de ulike aktørene digitaliserer seg og kutter kostnader ved manuell behandling og kontanthåndtering, men og at det er strengere og strengere krav til dokumentasjon til hvor pengene kommer fra og går til mtp hvitvaskingsloven. Jeg vet ikke hvorfor du har valgt eller blir tvunget til å stå utenfor men det er ikke så rart at dette skaper noen spørsmål i dag. Inkludert her.

Dette vet dere sikkert og, men alle betalingssteder kan fritt velge å nekte deg å betale med annen person sitt betalingskort. Samtidig er og banken i sin rett til å sperre kortet dersom de blir gjort oppmerksom på at eier av kortet ikke disponerer det selv og har gitt pin koden sin til andre (deg). Og dersom det skjer gjentatte ganger eller mistenker at det vil skje igjen så kan de og nekte samboeren din nye kort.

Anonymkode: 0d824...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...