AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Vi er snart begge i 30 årene(!) og dette er noe som har pågått i alle år vi har kjent hverandre, men som bare har forverret seg. Vi er begge to single, har ikke barn - jeg har jobb og liker å trene, holde på med kreative ting og lese/lydbok osv, hun har en jobb hun går til 2 ganger i uka og ellers virker det som hun ikke gjør så mye.. Jeg kjenner det byr meg så imot å sende titalls meldinger frem og tilbake til hverandre hver eneste dag, lange meldinger - hun er veldig opphengt i hvordan jeg har sovet og skal ha mye detaljer rundt dette (når jeg la meg, hvor lenge jeg sov, når jeg stod opp) og det gir seg jo ikke der, for hun skal vite hva jeg har spist til både frokost, lunsj, hva jeg skal ha til middag, når jeg trente, hvor lenge jeg trente, hvor mange var det på treningssenteret..... listen er mye lengre, men er dette normalt? Jeg begynner å lure, siden det har skjedd et par ganger at jeg rett og slett ikke orker å drive å svare henne hele tiden på absolutt alt og da lurer hun på om jeg er sur, om det har skjedd noe... jeg føler det kan virke som om hun skal og må vite hver eneste detalj, noe som gjør meg mer stresset. Også er jeg mer en typ person som ikke liker å være "klistret" på telefonen hele tiden uansett hva annet jeg holder på med, jeg syns det blir for mye. Nå har et kommet til et punkt hvor jeg er utslitt med dette, siden det neppe har blitt bedre med årene og heler mye verre. Jeg orker ikke å fortelle noen og sende noen bilde hver eneste dag av hva jeg spiser, hva jeg gjør, tenker, føler... Jeg prøver tross alt å ha et liv utenom henne, og har andre venninner og prøver å date iblant om jeg har lyst til det, men det virker ikke som om jeg "får lov"? Er det noen som har opplevd lignende? Eller er dette noe som sees på som normalt? Er det noe jeg kan gjøre eller si til henne for å få dette til å ikke være så intenst? Anonymkode: 513f2...f29
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi er snart begge i 30 årene(!) og dette er noe som har pågått i alle år vi har kjent hverandre, men som bare har forverret seg. Vi er begge to single, har ikke barn - jeg har jobb og liker å trene, holde på med kreative ting og lese/lydbok osv, hun har en jobb hun går til 2 ganger i uka og ellers virker det som hun ikke gjør så mye.. Jeg kjenner det byr meg så imot å sende titalls meldinger frem og tilbake til hverandre hver eneste dag, lange meldinger - hun er veldig opphengt i hvordan jeg har sovet og skal ha mye detaljer rundt dette (når jeg la meg, hvor lenge jeg sov, når jeg stod opp) og det gir seg jo ikke der, for hun skal vite hva jeg har spist til både frokost, lunsj, hva jeg skal ha til middag, når jeg trente, hvor lenge jeg trente, hvor mange var det på treningssenteret..... listen er mye lengre, men er dette normalt? Jeg begynner å lure, siden det har skjedd et par ganger at jeg rett og slett ikke orker å drive å svare henne hele tiden på absolutt alt og da lurer hun på om jeg er sur, om det har skjedd noe... jeg føler det kan virke som om hun skal og må vite hver eneste detalj, noe som gjør meg mer stresset. Også er jeg mer en typ person som ikke liker å være "klistret" på telefonen hele tiden uansett hva annet jeg holder på med, jeg syns det blir for mye. Nå har et kommet til et punkt hvor jeg er utslitt med dette, siden det neppe har blitt bedre med årene og heler mye verre. Jeg orker ikke å fortelle noen og sende noen bilde hver eneste dag av hva jeg spiser, hva jeg gjør, tenker, føler... Jeg prøver tross alt å ha et liv utenom henne, og har andre venninner og prøver å date iblant om jeg har lyst til det, men det virker ikke som om jeg "får lov"? Er det noen som har opplevd lignende? Eller er dette noe som sees på som normalt? Er det noe jeg kan gjøre eller si til henne for å få dette til å ikke være så intenst? Anonymkode: 513f2...f29 Du beskriver jo det hele selv da, les igjennom hva du har skrever. Ønsker du virkelig å bruke tid på dette mennesker som passer deg så dårlig? Om dere skal fortsette å ha en form for relasjon må du sifra hvordan du ønsker at forholdet deres skal være. For meg er dette et gifting menneske. Anonymkode: b0a3a...ca0 3
utakulanini Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Her må du rett og slett begynne å sette grenser for deg selv, ved å si til henne at det blir litt for mye for deg å skulle dele alle detaljer om hverdagen din (du kan jo gjerne legge til "fordi jeg nå vil ta et aktivt valg om å være minst mulig på telefonen). Jeg anbefaler at uansett hvordan du velger å si det, at du sier det kort og konsist, uten mye rør og unødvendige ord - da kan beskjeden gå tapt oppi alt. Særlig hvis du begynner å unnskylde deg, for du har ingenting å si unnskyld for. Hold det tydelig, men aller helst med et smil, så kan dere forhåpentligvis fortsette vennskapet bare uten all denne detaljstyring en 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Det er ikke normalt nei. Ville ha satt noen grenser, f.eks "jeg syns det blir for mye å skrive så mye om søvn og matvaner hver dag". Hvis hun blir sur så blir hun sur, og det er ikke din skyld. Jeg hadde ikke orket et slikt vennskap, som en introvert person. Jeg trenger mye alenetid. Hun høres veldig omvendt ut, at hun ønsker og trenger kontakt. Begge deler er helt ok, men det kan bli skikkelig mismatch personlighetsmessig. Personlig hadde jeg nok kutter henne ut på sikt, men jeg ville ha prøvd noen runder med "dette er litt mye for meg" og sett om hun kunne justere seg. Et godt vennskap er et hvor man ikke sitter igjen utslitt, det skal man ikke kjenne på. Anonymkode: 3a168...1cd 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 Jeg har hatt sånne veninner; aldri mer. Ble mer og mer stresset av det. Opplever det heldigvis ikke lenger. Kan ikke si hva du bør gjøre, grensesetting fungerer bare en kort periode etter min erfaring. Er du villig til å «klippe navlestrengen»? Anonymkode: fb837...34b 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Kanskje det er en grunn til at vedkommende rekker ut til deg? Har du prøvd å spørre hvordan det går med henne, kanskje det ligger noe mer bak ved at hun spør? Anonymkode: bd7ba...361 3
Deep Impact Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Da sier du til ho enkelt å greit "Jeg synes det er veldig mye mas for tiden om hva jeg gjør og føler du er veldig mye "oppå" meg. Jeg er glad du er interessert i hva jeg gjør, men det finnes grenser på hvor mye av privat livet jeg vil dele om dagene". Det er ditt liv, ikke hennes.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kanskje det er en grunn til at vedkommende rekker ut til deg? Har du prøvd å spørre hvordan det går med henne, kanskje det ligger noe mer bak ved at hun spør? Anonymkode: bd7ba...361 Jeg har spurt henne tilbake på de tingene hun spør om veldig mye (selv om jeg har 0 behov for å vite sånn som akkurat hvor mye hun sover hver eneste natt og hva hun har spist gjennom dagen) og spør jo selvfølgelig hvordan det går, det syns jeg er helt innafor og normalt å spørre om, men det er en sånn "overvåkende" følelse jeg får av henne, og her om dagen så kom det opp på snap at hun ønsket at vi skulle dele hvor vi begge var på snap kartet.... Det orket jeg ikke. Og det handler ikke om å "skjule noe", men en ekkel følelse av å være overvåket og ned til hver eneste detalj... Jeg vet at hun sliter psykisk, men det går altfor mye utover meg selv. Vet ikke hvordan jeg skal si ifra på en grei måte som hun ikke tar dårlig, eller får det verre av. Ønsker ikke å være ufin med henne. Skulle ønske jeg kunne hatt en ålreit venninne relasjon med henne, hvor vi heler møttes og snakket om ting enn å måtte drive å dele alt til alle døgnets tider Ts Anonymkode: 513f2...f29
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 utakulanini skrev (2 timer siden): Her må du rett og slett begynne å sette grenser for deg selv, ved å si til henne at det blir litt for mye for deg å skulle dele alle detaljer om hverdagen din (du kan jo gjerne legge til "fordi jeg nå vil ta et aktivt valg om å være minst mulig på telefonen). Jeg anbefaler at uansett hvordan du velger å si det, at du sier det kort og konsist, uten mye rør og unødvendige ord - da kan beskjeden gå tapt oppi alt. Særlig hvis du begynner å unnskylde deg, for du har ingenting å si unnskyld for. Hold det tydelig, men aller helst med et smil, så kan dere forhåpentligvis fortsette vennskapet bare uten all denne detaljstyring en Skal prøve å gå for den varianten her, kanskje det vil hjelpe meg å få vært litt i fred Eneste jeg er redd for med å si ifra er at hun vil trekke seg helt unna meg, siden jeg føler hun er litt den typen som er "alt eller ingenting", om det gir mening. Men jeg føler meg bundet til henne på en dårlig måte, så jeg må bare prøve! Anonymkode: 513f2...f29 3 1
kraftwerk Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 (endret) Dette er overhodet ikke normalt. Neste gang dere prater burde du si noe slikt "vet du, jeg syntes du spør veldig om ting jeg ikke har noe interesse av å prate om.. lurer litt på hvorfor du trenger å vite hva jeg spiser og når jeg sover? Har aldri opplevd det før og syntes det blir litt slitsomt, jeg har mye annet å gjøre/tenke på - så det å svare så detaljert på ting det orker jeg faktisk ikke :)" Dette er ting jeg måtte ha skrevet til farmoren min, for hun skriver gjerne lange brev som sms og skal beskrive hverdagen så detaljert som mulig. Utrolig slitsomt hvis dette er hver dag, jeg klarer å forholde meg til farmor sine sms som kommer 1 gang i uken. Endret 26. april 2022 av kraftwerk 1
utakulanini Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Skal prøve å gå for den varianten her, kanskje det vil hjelpe meg å få vært litt i fred Eneste jeg er redd for med å si ifra er at hun vil trekke seg helt unna meg, siden jeg føler hun er litt den typen som er "alt eller ingenting", om det gir mening. Men jeg føler meg bundet til henne på en dårlig måte, så jeg må bare prøve! Anonymkode: 513f2...f29 Lykke til! Jeg håper det løser seg på en måte hvor dere kan beholde vennskapet uten at det går på bekostning av ditt vel og ve Ellers er det ikke et vennskap verdt å beholde for din del, rett og slett. Hold oss gjerne oppdatert om du har lyst, jeg krysser fingrene for et positivt utfall! 3 hours ago, kraftwerk said: Dette er overhodet ikke normalt. Neste gang dere prater burde du si noe slikt "vet du, jeg syntes du spør veldig om ting jeg ikke har noe interesse av å prate om.. lurer litt på hvorfor du trenger å vite hva jeg spiser og når jeg sover? Har aldri opplevd det før og syntes det blir litt slitsomt, jeg har mye annet å gjøre/tenke på - så det å svare så detaljert på ting det orker jeg faktisk ikke :)" Dette er ting jeg måtte ha skrevet til farmoren min, for hun skriver gjerne lange brev som sms og skal beskrive hverdagen så detaljert som mulig. Utrolig slitsomt hvis dette er hver dag, jeg klarer å forholde meg til farmor sine sms som kommer 1 gang i uken. 😅 Nå ser jeg for meg stakkars farmor som får en slik beskjed når hun kanskje er ensom og trist i sin hverdag, men jeg vet jeg legger altfor mye følelser i ting av og til! Bare å ignorere meg 😂
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Jeg tenker at disse uinteressante spørsmålene kanskje skyldes at hun ikke har noe mer interessant å snakke om. Du skriver at hun kun jobber to dager i uken, og det høres ikke akkurat ut som at hun får sitt sosiale behov dekket når hun maser sånn på deg. Kan det hjelpe om dere begynner på en felles aktivitet/kurs/hobby e.l., slik at hun får noe mer interessant å snakke om? Og med tiden kan hun kanskje få seg noen nye venner innen det miljøet, sånn at hun maser litt mindre på deg. Anonymkode: 7e718...7c3 3
kraftwerk Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 utakulanini skrev (12 timer siden): Lykke til! Jeg håper det løser seg på en måte hvor dere kan beholde vennskapet uten at det går på bekostning av ditt vel og ve Ellers er det ikke et vennskap verdt å beholde for din del, rett og slett. Hold oss gjerne oppdatert om du har lyst, jeg krysser fingrene for et positivt utfall! 😅 Nå ser jeg for meg stakkars farmor som får en slik beskjed når hun kanskje er ensom og trist i sin hverdag, men jeg vet jeg legger altfor mye følelser i ting av og til! Bare å ignorere meg 😂 Hun er ikke ensom og trist i sin hverdag, så er ikke det det står på. Du kan ikke tillegge mennesker følelser eller situasjoner du ikke har peiling på. Mye mulig du bruker det som en unnskyldning for å ikke sette grenser for deg og de du er glad i. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har spurt henne tilbake på de tingene hun spør om veldig mye (selv om jeg har 0 behov for å vite sånn som akkurat hvor mye hun sover hver eneste natt og hva hun har spist gjennom dagen) og spør jo selvfølgelig hvordan det går, det syns jeg er helt innafor og normalt å spørre om, men det er en sånn "overvåkende" følelse jeg får av henne, og her om dagen så kom det opp på snap at hun ønsket at vi skulle dele hvor vi begge var på snap kartet.... Det orket jeg ikke. Og det handler ikke om å "skjule noe", men en ekkel følelse av å være overvåket og ned til hver eneste detalj... Jeg vet at hun sliter psykisk, men det går altfor mye utover meg selv. Vet ikke hvordan jeg skal si ifra på en grei måte som hun ikke tar dårlig, eller får det verre av. Ønsker ikke å være ufin med henne. Skulle ønske jeg kunne hatt en ålreit venninne relasjon med henne, hvor vi heler møttes og snakket om ting enn å måtte drive å dele alt til alle døgnets tider Ts Anonymkode: 513f2...f29 Noen mennesker har et stort kobtrollbehov. De kan hekte det på en kjæreste, barn eller venner og det vil for mange føles grenseoverskridende. Har du spurt henne hvorfor hun ønsket å dele snapkart? Hva hun ønsker den informasjonen til? Eller hvorfor hun ønsker å vite detaljert hva du har spist? Jeg tror jeg hadde tatt en spansk en og begynt å le mens jeg sier at ja nå ble det mange spørsmål om noe svært trivielt og kjedelig i mitt liv. Og så byttet tema. Dere er venninner og du har faktisk lov til å holde ting skjult. Aktivt verne om ting for å unngå at hin får vite om det så lenge det ikke handler om at du lurer henne da. Vi har alle rett til å ha vårt "rom" og si at dette her er mitt og bare mitt. Anonymkode: be7d8...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Er det noe jeg kan gjøre eller si til henne for å få dette til å ikke være så intenst? Anonymkode: 513f2...f29 Du kan la være å svare på meldinger hele tiden. Gidder du ikke snakke om frokost/leggetid/trening, så ignorer spørsmålene. Anonymkode: 46a5e...f6c 2
Rhodiola Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Tråden er ryddet for hetsende ytringer og avsporinger. - Rhodiola, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå