Gjest Gjest_grete_* Skrevet 5. november 2005 #1 Del Skrevet 5. november 2005 ønsker meg veldig en perserkatt, men vet ikke så mye om dem. har tre barn fra 2-10 år, men har forstått at katten har et vennlig gemytt? bør jeg satse på hannkatt eller hunkatt. er det stor forskjell på størrelsen på dem alt etter kjønn? kan de gå rundt på egen hånd ute, eller er det rein innekatt. er alle like langhåra, krever pelsen stell hver dag, må den til frisør innimellom? hva mer må jeg tenke på....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 5. november 2005 #2 Del Skrevet 5. november 2005 ønsker meg veldig en perserkatt, men vet ikke så mye om dem. har tre barn fra 2-10 år, men har forstått at katten har et vennlig gemytt? Vår persekatt er veldig glad i barn bør jeg satse på hannkatt eller hunkatt. er det stor forskjell på størrelsen på dem alt etter kjønn? Hankatten kan bli litt større enn hunkatten, men det er ikke flere kg vi snakker om. kan de gå rundt på egen hånd ute, eller er det rein innekatt. De fleste perserkatter er innkatter, men vår kat går ut når det passer ham er alle like langhåra, krever pelsen stell hver dag, Alle persere er langhårte og du må stelle pelsen veldig ofte - helst hver dag. Viktig å venne den til børsten fra dag 1. må den til frisør innimellom? Det har vi ikke brukt å gjøre hva mer må jeg tenke på....? Skal du ha den som innekatt må du tenke på om den kommer til å være mye alene. Kanskje du må vurdere å få 2 katter. Du kommer til å få flere hybelkaniner og hår på møblene. Pelsstell er viktig. Persere har ofte øye- og neseproblemer så spyr du når du ser gugge renne fra øynene på den er den ikke noe for deg. Den kan også snorke ganske mye. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 5. november 2005 #3 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg har en perserjente som er 10 år gammel, fikk henne da sønnen min var fire. Hun har hele tiden hatt et herlig gemytt og har aldri vært sint (bortsett fra enkelte ganger under pelsstell!) og går veldig fint sammen med barn. Nå har jeg aldri vært i noe persermiljø så jeg vet ikke om dette gjelder rasen generelt eller om jeg bare har vært veldig heldig med min Miss. Hun er veldig rolig, dette gjelder nok alle persere, hun sover mye og mjauer lite. Hun var innekatt inntil for fire år siden, nå har hun utemuligheter men liker seg best inne. Når vi er på hytta, derimot, er hun ute hele tiden og fanger mus og fulger. Persere krever mye pelsstell og bør børstes hver dag. Jeg er ikke alltid like flink til dette og hun får veldig raskt klumper i pelsen. Hun er tålmodig mht å bli børstet på forparten, men på bakparten må vi slåss litt noen ganger for å holde det klumpefritt. Hvis jeg ikke børster hver dag får jeg også veldig mye hår på møbler og rundt omkring, i tillegg til at hun får i seg mye løshår når hun vasker seg og spyr opp hårballer på strategiske steder rundt i huset. Så innfør en god rutine med pelsstell hvis du skaffer deg perser og hold øye med tårekanaler og puss fra øynene. De har lett for å få problemer med snørr og tårer pga det flatklemte ansiktet. Skal jeg ha katt igjen blir det perser, ihvertfall så lenge leg bor i byen. De egner seg veldig godt som innekatter fordi de er så rolige. Lykke til med perserkjøp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 6. november 2005 #4 Del Skrevet 6. november 2005 Har en sju år gammel perserjente. Hun er innekatt, men vi har en katt til som går ut og inn. Perseren er ute på terassen om sommeren, men går ikke lenger.Ikke så mye arbeid med pelsen om du lar det bli en vane. En steller da sitt eget hår og. Hun har et herlig gemytt og er bare snill. Men hun er redd fremmede. Da gjemmer hun seg. Kan absolutt anbefalle perser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puselure Skrevet 8. november 2005 #5 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg har 2 persere, en hunn og en hann. Hunnene har jo løpetid, mest på sommeren, men det kan være litt slitsomt. Løpetiden varer ca 1 uke. Jeg har sterilisert min hunn, det er et større inngrep enn kastrering av hann. Hannene kan markere, dvs at de kan skvette litt rundt omkring. Ikke alle hanner markerer, du kan evt høre med oppdretteren hvordan far til hannen er... For å finne evt oppdretter kan du gå inn på www.nrr.no og derfra søke på klubber/oppdrettere nær deg. Persere finnes imidlertid som korthåret og langhåret, jeg har en av hver. Min hunn er en perser exotic som har pels som er mye kortere enn vanlig perser. MEN hun røyter på en annen måte. Hun slipper et og et hår, mens han som er langhåret slipper mer dotter vet ikke om det sa deg så mye, men... Innekatter røyter generelt hele året, mens utekatter har vel mer i perioder. Mine er bare inne, på sommeren kan de tø til å bevege seg på verandaen Mine katter er ikke spesielt tøffe av seg, men utrolige sosiale og kosete av seg. De koster ofte litt hos oppdretter. De prisene min oppdretter opererer med er ca 3000-4000 for en kosekatt (en du ikke kan ha avl på) og 5000-7000 for en utstillingskatt (kan ha avl på). Jeg betalte 3500 for min hunn som er kosekatt og 5000 for min hann som jeg har hatt på utstilling 1 gang. Utstilling er egentlig litt kjedelig fant jeg ut men jeg har hatt han i avl. Jeg anbefaler perser på det sterkeste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 25. november 2008 #6 Del Skrevet 25. november 2008 Persere er innekatter, men kan gå ut hvis det passer for dem. De vanligste er langhåret, men exotiske persere er korthåret. Kanskje best med 2 stk? Disse kattene får lett ulike sykdommer, så du må kanskje noen ganger hos dyrlegen. Ellers er de koselige og veldig barnevennlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå