Gå til innhold

Kan jeg kreve at leieboer dekker flyttevask?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg leier ut en leilighet, og ved flyttevask var ikke jeg helt fornøyd med renholdet. Jeg og leieboer ble enige om at hun måtte forbedre et par punkter. Vi ble enige om at hun skulle ta dette innen en bestemt dato, og så skulle jeg overta nøklene. 

Jeg ble ganske opptatt i en periode, og glemte helt å inspisere leiligheten, men skulle få nye folk på visning - slik at jeg bare leide inn renholdere til å utføre flyttevasken grundig. Et par dager senere ringte leieboer og spurte når jeg var klar til å overta nøklene, noe jeg kunne gjøre på samme dag. Vel, hun fortalte meg at hun hadde forbedret de punktene vi hadde avtalt, men at jeg aldri møtte opp til inspeksjon - dette kan jeg være enig i, glemte det helt av. 

Men renholderne hadde uansett inspisert leiligheten, og konkludert med at denne måtte vaskes. Da informerte jeg henne at renholderne allerede hadde vasket leiligheten, og at hun ikke trengte å gjøre det nå - men at jeg ønsker å trekke regningen til renholderne fra depositumet hennes.

Dette var hun totalt uenig i, og ble fly forbanna - mente at jeg burde informert henne om at jeg skulle leie inn renholdere, samt at hun burde ha fått muligheten til å være med på en eventuell inspeksjon. Hun mener jeg må stå for regningen, da jeg ikke klarte å møte opp til vår avtale inspeksjon. 

Renholderne på sin side har jo utført en komplett vask av leiligheten, og skal ha rundt 10000 kr for denne jobben. 

Anonymkode: c61b1...256

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det burde holde med den første sjansen hun fikk til å rette det. Men har renholderne dokumentert hvorfor hele leiligheten måtte vaskes for 10.000kr når hun som flyttet ut sier hun hadde forbedret de punktene dere var enige om? Det blir ord mot ord, og du har ikke fulgt opp din del. 

Endret av EbbaGrønn
Skrivefeil
  • Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet

Leietaker har retten på sin side her. Når du ikke møtte opp for å gå over leiligheten på avtalt tidspunkt så er dette ditt problem. Hadde du møtt opp på avtalt tid så kunne du ha komt med innvendinger om at vasken ikke var godt nok vasket å at hun måtte ha gjort dette om igjen.

• Liker 38
Gjest AprilRyan
Skrevet

10 000, er det normalt å ta for vask av leilighet?

Ellers må du nok ta regningen selv. Du har ikke informert om at du leide inn renholdere og du har ikke møtt til inspeksjon. Veldig uredelig måte å drive utleie på.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke holdt ord. Du kom ikke for å sjekke leiligheten. Dette syns jeg du skal ta på egen kappe, for makan så useriøst. 

Anonymkode: 9a6d8...979

• Liker 27
Skrevet

Du er den profesjonelle part i leieforholdet og burde fulgt opp på en proff måte. Det gjorde du ikke, så da kan du ikke klandre henne.

• Liker 27
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er den leiligheten? sikker på at renholderene snakker helt sant? Her jeg bor koster det typisk 6000 kr for nedvask av 60 m2. Nedvask er mye mer omfattende enn flyttevask av leieboliger. Da står gjerne nye eiere og skal inn🧐

Anonymkode: 11e17...7a3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du er på bærtur eller lettlurt

Leietaker har rett på å få utbedre selv.

Et vaskefirma som tar 10 lapper for å utbedre punkter? Riiiight...

Du har bæsjet på leggen. Suck it up og ta regningen selv.

Anonymkode: 97b93...7ff

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AprilRyan skrev (37 minutter siden):

10 000, er det normalt å ta for vask av leilighet?

Ellers må du nok ta regningen selv. Du har ikke informert om at du leide inn renholdere og du har ikke møtt til inspeksjon. Veldig uredelig måte å drive utleie på.

Absolutt ikke. Vet ikke hvor stor leiligheten er, men jeg betalte 1600 kr for min på 55 kvadratmeter.

Anonymkode: e47ea...f29

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke. Vet ikke hvor stor leiligheten er, men jeg betalte 1600 kr for min på 55 kvadratmeter.

Dette var forresten flyttevask og ikke nedvask.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei, 

Jeg leier ut en leilighet, og ved flyttevask var ikke jeg helt fornøyd med renholdet. Jeg og leieboer ble enige om at hun måtte forbedre et par punkter. Vi ble enige om at hun skulle ta dette innen en bestemt dato, og så skulle jeg overta nøklene. 

Jeg ble ganske opptatt i en periode, og glemte helt å inspisere leiligheten, men skulle få nye folk på visning - slik at jeg bare leide inn renholdere til å utføre flyttevasken grundig. Et par dager senere ringte leieboer og spurte når jeg var klar til å overta nøklene, noe jeg kunne gjøre på samme dag. Vel, hun fortalte meg at hun hadde forbedret de punktene vi hadde avtalt, men at jeg aldri møtte opp til inspeksjon - dette kan jeg være enig i, glemte det helt av. 

Men renholderne hadde uansett inspisert leiligheten, og konkludert med at denne måtte vaskes. Da informerte jeg henne at renholderne allerede hadde vasket leiligheten, og at hun ikke trengte å gjøre det nå - men at jeg ønsker å trekke regningen til renholderne fra depositumet hennes.

Dette var hun totalt uenig i, og ble fly forbanna - mente at jeg burde informert henne om at jeg skulle leie inn renholdere, samt at hun burde ha fått muligheten til å være med på en eventuell inspeksjon. Hun mener jeg må stå for regningen, da jeg ikke klarte å møte opp til vår avtale inspeksjon. 

Renholderne på sin side har jo utført en komplett vask av leiligheten, og skal ha rundt 10000 kr for denne jobben. 

Skjønner godt at hun ble forbanna. Denne regninga tar du selv.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hun har rett. 

Anonymkode: d8cde...583

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei, 

Selvfølgelig mener renholderne at leiligheten må vaskes, ellers hadde de jo ikke fått betalt for oppmøtet. Sier meg enig med resten; betal og gå videre. Gi leietaker depositumet sitt tilbake. 

Anonymkode: d6bd9...27d

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Haha, er du seriøs? Grøss og gru, glad jeg ikke har vært din leietaker🙄

Og, som påpekt, SELVFØLGELIG vil renholdsfirmaet påstå at det trengtes vask, hvordan ellers skal de tjene penger?

Anonymkode: a4945...82f

• Liker 27
Skrevet

Du betaler. Du holdt ikke din del av avtalen, altså må du betale.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Nei, ikke når du ikke møtte opp til inspeksjon.. Selvfølgelig sier vaske firmaet at det trengs, ellers hadde ikke de tjent på det.  Full forståelse for at hun ble sint. Hun skal ikke måtte betale for at du ikke holdt avtalen om å komme å inspisere. 

Endret av Curiousine
  • Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, er du seriøs? Grøss og gru, glad jeg ikke har vært din leietaker🙄

Og, som påpekt, SELVFØLGELIG vil renholdsfirmaet påstå at det trengtes vask, hvordan ellers skal de tjene penger?

Anonymkode: a4945...82f

Ts er nok seriøs, har hatt en mareritt utleier selv og opplevd hvor frekke noen kan være. Veldig glad jeg eier selv nå for å si det sånn.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Din egen feil å glemme. Så det må du ta på din kappe

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...