AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Del Skrevet 26. april 2022 Trenger ikke kritikk, vet selv at dette var dumt. Jeg har ung uføre, og ikke så høy inntekt. Men jeg har solgt med overskudd på 1,9 mill. I mellomtiden har jeg kjøpt noe annet og billigere på den andre siden av landet, og megler der godtok at min megler her sa at ting var på stell. Men nå får jeg ikke mellomfinansiering, jo bortsett fra ett der de tar 30tusen i gebyr og 240 kroner i rente per dag. Min datter som tjener godt sier hun skal hjelpe meg med å søke, men de fleste søknadskjemaer er det ikke noe felt å fylle ut videre opplysninger på. Bortsett fra Dnb. Har en gammel konto der som ikke har blitt brukt på over 20 år. Kan min datter ta opp lån, hun tjener 1,5 mill. brutto? Min eneste arving, og så innfri lånet på det jeg har kjøpt, sånn at jeg betaler tilbake en mnd. senere? Hennes samboer vil sikkert ikke være enig, og jeg tror de har et åpent forhold til penger. De har lite lån på huset sitt, men huset vil ikke bli satt i pant. Kan man gjøre det på den måten? Hvis jeg faktisk ikke får mellomfinansiering. Da må jeg betale 8 prosent rente for sen betaling til selger, og selger kan omgjøre kjøpet? Vet det var dumt av meg, men jeg vil sitte igjen med en god del penger siden jeg har kjøpt billig og solgt i et dyrt marked. Likevel vil jeg ikke bli rik. Anonymkode: 8f9f1...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Del Skrevet 26. april 2022 Mulig din datter kan kausjonere for mellomfinansieringen om de har egenkapital i egen bolig? Anonymkode: d6eb6...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Del Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mulig din datter kan kausjonere for mellomfinansieringen om de har egenkapital i egen bolig? Anonymkode: d6eb6...dbc Det har hun sagt ja til, men jeg har snakket med flere banker og de trenger ikke medlåntager eller kausjonist. ts Anonymkode: 8f9f1...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Del Skrevet 26. april 2022 For at datteren din skal få stort nok lån vil bankene kreve pant i boligen hennes, og det er jo ikke aktuelt hvis samboeren sier nei. Jeg ville betalt de 30 000 til banken som faktisk tilbyr deg lån, forsinkelsesrenter blir fort mye dyrere.. Anonymkode: 8af9d...193 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Del Skrevet 26. april 2022 Din datter må jo også betale gebyr for lånet. Dette vil neppe lønne seg for verken henne eller deg. Og som andre sier, ingen får 1.5 millioner i lån uten sikkerhet i bolig. Synes ikke datteren din skal gjøre dette. Som samboer hadde jeg heller ikke gått med på en slik løsning hvis det lot seg gjøre. Anonymkode: 96ca0...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Del Skrevet 26. april 2022 Og hva mener du at datteren din skal pantsette for den mellomfinansiering om det ikke blir i sin egen eiendom? Din nye bolig? Din gamle kan jo ikke pantsettes. Anonymkode: 6f06d...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. april 2022 #7 Del Skrevet 27. april 2022 Men hva er risikoen for banken her? Du har allerede solgt, og har 1,9mill i låst egenkapital. Du har kjøpt noe vesentlig billigere enn det du har, og vil sitte igjen med et mindre lån enn du hadde? Har du vært presis i ordleggingen ovenfor banken din? 30'000 i gebyr hørtes veldig mye ut. Kan ikke skjønne at man skal få dårlige vilkår på en liten måneds mellomfinansiering når salget er gjennomført 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Del Skrevet 27. april 2022 newman01 skrev (5 timer siden): Men hva er risikoen for banken her? Du har allerede solgt, og har 1,9mill i låst egenkapital. Du har kjøpt noe vesentlig billigere enn det du har, og vil sitte igjen med et mindre lån enn du hadde? Har du vært presis i ordleggingen ovenfor banken din? 30'000 i gebyr hørtes veldig mye ut. Kan ikke skjønne at man skal få dårlige vilkår på en liten måneds mellomfinansiering når salget er gjennomført Takk, er i dialog med min bank nå og en annen bank jeg har konto i. Men den andre banken sier de bruker cirka to uker på å behandle søknaden. Det blir hektisk. Min bank skulle se på saken i dag. Hvis ikke må jeg betale de 30tusen, forstår at å be andre ta et lån kan sette både dem og ekteskapet i en knipe selv om jeg kun har ett barn som er eneste arving. Jeg vil sitte igjen uten lån hvis jeg ikke velger å ta det, men har hørt at det ikke lønner seg skattemessig. ts Anonymkode: 8f9f1...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. april 2022 #9 Del Skrevet 27. april 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: men har hørt at det ikke lønner seg skattemessig. ts Folk hører da mye rart rundt omkring. Om du har 100'000 på konto og 100'000 i gjeld eller null kroner på konto spiller ingen rolle skattemessig. Formuen er NULL uansett. Rentemessig er det i hovedsak bedre med null på konto enn formue+gjeld Men hva slags bank har 30'000 i gebyr for å opprette mellomfinansiering? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Del Skrevet 27. april 2022 Synes også det høres ekstremt ut, min egen bank tok så vidt jeg husker samme rente som et vanlig lån, ikke noe gebyr utover vanlig etableringsgebyr. Anonymkode: c1faf...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Del Skrevet 28. april 2022 Her var det mye som skurrer. Mellomfinansiering med gebyr på 30 000 kr har jeg aldri hørt om, kan du lenke til banken som tilbyr slike betingelser? Hvorfor får du ikke mellomfinansiering i din egen bank, hvis alt du skriver her er sant? Her har du misforstått noe vesentlig, eller så er det elementer som ikke stemmer. Vi hadde mellomfinansiering i DNB og det var ikke noe ekstra gebyr, bare renter som løp på begge lån. Anonymkode: c1674...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Del Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 15.58): Synes også det høres ekstremt ut, min egen bank tok så vidt jeg husker samme rente som et vanlig lån, ikke noe gebyr utover vanlig etableringsgebyr. Anonymkode: c1faf...adb Skal love deg at renta på mellomfinansieringen ikke var det samme som på det vanlige lånet ditt 😉 Anonymkode: 0d212...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #13 Del Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Her var det mye som skurrer. Mellomfinansiering med gebyr på 30 000 kr har jeg aldri hørt om, kan du lenke til banken som tilbyr slike betingelser? Hvorfor får du ikke mellomfinansiering i din egen bank, hvis alt du skriver her er sant? Her har du misforstått noe vesentlig, eller så er det elementer som ikke stemmer. Vi hadde mellomfinansiering i DNB og det var ikke noe ekstra gebyr, bare renter som løp på begge lån. Anonymkode: c1674...5cd Ts her. Har fått mellomfinansiering i min vanlige bank til grei rente og et lite gebyr. Må rote gjennom mailen hvis jeg skal finne det selskapet som ville ha 30.000,- i gebyr. Det var et kredittselskap. Jeg skal se om jeg finner mailen senere. Anonymkode: 8f9f1...f2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #14 Del Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Har fått mellomfinansiering i min vanlige bank til grei rente og et lite gebyr. Må rote gjennom mailen hvis jeg skal finne det selskapet som ville ha 30.000,- i gebyr. Det var et kredittselskap. Jeg skal se om jeg finner mailen senere. Anonymkode: 8f9f1...f2a Tror selskapet het Kredittfinans, men kan sjekke. Er mye rot i mailboksen. ts Anonymkode: 8f9f1...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Del Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Skal love deg at renta på mellomfinansieringen ikke var det samme som på det vanlige lånet ditt 😉 Anonymkode: 0d212...643 Det gjorde Danske bank med oss da vi kjøpte forrige gang i 2018. Det er absolutt mulig å få samme rente på mellomfinansieringen, men det er ikke vanlig. Anonymkode: 60d53...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 29. april 2022 #16 Del Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 16.30): Det har hun sagt ja til, men jeg har snakket med flere banker og de trenger ikke medlåntager eller kausjonist. ts Anonymkode: 8f9f1...f2a Merkelig, både Nordea, DnB og Sparebank1 gjør dette - det vet jeg fordi vi har gjort det for våre barn i forbindelse med boligkjøp mellom salg og overtagelse av ny bolig. Det er en forholdsvis smertefri prosess.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #17 Del Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det gjorde Danske bank med oss da vi kjøpte forrige gang i 2018. Det er absolutt mulig å få samme rente på mellomfinansieringen, men det er ikke vanlig. Anonymkode: 60d53...372 Da er det noen som har gjort feil eller du surrer voldsomt isåfall, jeg jobber i Danske bank og har gjort det i over 10 år. Aldri har det vært mellomfinansiering med lik rente som vanlig boliglånsrente. Anonymkode: 0d212...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #18 Del Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da er det noen som har gjort feil eller du surrer voldsomt isåfall, jeg jobber i Danske bank og har gjort det i over 10 år. Aldri har det vært mellomfinansiering med lik rente som vanlig boliglånsrente. Anonymkode: 0d212...643 Ts her. Jeg fikk mellomfinansiering i min faste bank, gebyr på kr. 4500,- og rente på 2,3 prosent. Trenger bare lånet i 4-5 uker. Men i går ringte en annen bank jeg er kunde hos og tilbød meg lavere gebyr og grei rente. Saksbehandleren i min faste bank har ikke gitt meg noe skriftlig, og det synes jeg er rart. Hen sa bare at hen ringer til uka, men at mellomfinansieringen er i orden. Avtalte med hen i min andre bank at jeg ringer hen tilbake til uka. Det skulle gå greit selv om de da bare har litt over en uke på seg. Burde jeg ikke fått mail og tilbud om mellomfinansiering fra hen i min faste bank? Nå ble jeg usikker igjen. Banken har fått tilsendt alle papirer (min faste bank). ts Anonymkode: 8f9f1...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå