AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Jeg har tenkt på det en stund og jeg er nå så nær på å søke dagpenger fra NAV, rett og slett fordi jeg trenger en pause. Har hatt jobben i 10 år og mye som har skjedd, både privatlivet og på jobb. Jeg får aldri slappet av på jobb. Jeg får nok ikke sykemelding av legen for denne grunnen. Så hva må jeg tenke på når det kommer til dagpenger? Jeg bor et sted hvor det er lett å få seg jobb i barnehage igjen, så det blir ikke et problem. Tanke på å være fri, iallefall til neste sommer virker så forlokkende. Bare få hentet meg inn igjen. Anonymkode: 6a073...5ad
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Det første du må tenke på er vel de 18 ukene med karantenetid før du får dagpenger. Så må du også tenke på at nav har krav til deg når du går på dagpenger, det er slettes ikke en pause. Anonymkode: e5c57...042 3
Fufu Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hva må jeg tenke på når det kommer til dagpenger? Du får ikke dagpenger de første 16 ukene, så buffer er nødvendig. 1
Sofakona Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Om du søker dagpenger da du slutter selv får du ikke penger på 4 mnd bare så du er klar over det. Og om du går på dagpenger må du søke 5 jobber i uken og du kan bli meldt inn på kurs som går over 2 mnd etc... Om du skal ha fri må du ikke gå på nav 1
Fufu Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det første du må tenke på er vel de 18 ukene med karantenetid før du får dagpenger. Så må du også tenke på at nav har krav til deg når du går på dagpenger, det er slettes ikke en pause. Anonymkode: e5c57...042 18 er det nå ja stemmer.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Du får ikke dagpenger som en hvilepute. Det kreves at du tar hvilket som helst arbeid, hvor som helst i landet (noen unntak gis ved helse, pass av små barn). Så du kommer til å bli jaget ut i arbeid igjen. Anonymkode: 2cd56...9c7 2
Sofakona Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Hva med å gå ned i stilling eller søke ny jobb 2
Fufu Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ikke dagpenger som en hvilepute. Det kreves at du tar hvilket som helst arbeid, hvor som helst i landet (noen unntak gis ved helse, pass av små barn). Så du kommer til å bli jaget ut i arbeid igjen. Anonymkode: 2cd56...9c7 Nei, det skjer ikke.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 Fufu skrev (2 minutter siden): Nei, det skjer ikke. Kravene til å få dagpenger er klinkende klare Anonymkode: 2cd56...9c7 2
Sofakona Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kravene til å få dagpenger er klinkende klare Anonymkode: 2cd56...9c7 Jepp...går på dagpenger selv om det er ikke bare bare
Fufu Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kravene til å få dagpenger er klinkende klare Anonymkode: 2cd56...9c7 I teorien, ja, men NAV har ikke ressurser til å finne jobber til arbeidssøkende og kreve at de flytter dit jobben er. Det skjer i praksis aldri. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Er dette trolling, eller gjør folk virkelig dette?! Jeg er frilanser i et ekstremt hardt yrke, og det hadde aldri falt meg inn å søke NAV for å få sulle hjemme mot betaling! Altså, da bransjen min lå brakk under koronatiden, var jeg innom den norske skolen, og da skjønte jeg at folk sykemelder seg for alt mulig rart. Men å gå på dagpenger, fordi man vil hvile seg litt? Jøss... Anonymkode: 1bcbc...197 3
Sofakona Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 Fufu skrev (4 minutter siden): I teorien, ja, men NAV har ikke ressurser til å finne jobber til arbeidssøkende og kreve at de flytter dit jobben er. Det skjer i praksis aldri. Dette er forskjellige fra steder og kommuner. Men de krever derimot at du søker 5 jobber i uken..ellers mister du dagpenger..og de følger med 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Fufu skrev (5 minutter siden): I teorien, ja, men NAV har ikke ressurser til å finne jobber til arbeidssøkende og kreve at de flytter dit jobben er. Det skjer i praksis aldri. Nav krever at man er aktiv i jobbsøking. De finner jo ikke jobb til folk, har jeg aldri sagt heller. Anonymkode: 2cd56...9c7
Milky Skrevet 26. april 2022 #15 Skrevet 26. april 2022 Du får ikke dagpenger når du selv sier opp jobben.. da må du vente i maaaange uker uten penger 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 Ettersom du ikke får dagpenger de først 16/18 uker kan det være en forløpig løsning å spørre om 4 ukers ulønnet permisjon fra ditt arbeid? Da får du 4 uker uten noe krav fra NAV til å slappe av. Dette vil økonomisk sett bli rimligere enn 16/18 uker uten lønn og videre 62% på dagpenger. Og mulig du klarer komme deg over slitenheten i løpet av de 4 uker.. Anonymkode: a7c42...1b5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 Sofakona skrev (7 minutter siden): Dette er forskjellige fra steder og kommuner. Men de krever derimot at du søker 5 jobber i uken..ellers mister du dagpenger..og de følger med Det kravet fikk ikke jeg, men er vel seks år siden jeg var arbeidsledig nå. Fikk heller ikke noe krav om å flytte. Men ts må tenke på karantenetiden, og hvordan hun skal forklare det når hun søker nye stillinger. Anonymkode: 6e2f3...e66 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #18 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har tenkt på det en stund og jeg er nå så nær på å søke dagpenger fra NAV, rett og slett fordi jeg trenger en pause. Har hatt jobben i 10 år og mye som har skjedd, både privatlivet og på jobb. Jeg får aldri slappet av på jobb. Jeg får nok ikke sykemelding av legen for denne grunnen. Så hva må jeg tenke på når det kommer til dagpenger? Jeg bor et sted hvor det er lett å få seg jobb i barnehage igjen, så det blir ikke et problem. Tanke på å være fri, iallefall til neste sommer virker så forlokkende. Bare få hentet meg inn igjen. Anonymkode: 6a073...5ad Man er da virkelig ikke på jobb for å "slappe av"😳 Anonymkode: 9a676...e23 3
Sofakona Skrevet 26. april 2022 #19 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kravet fikk ikke jeg, men er vel seks år siden jeg var arbeidsledig nå. Fikk heller ikke noe krav om å flytte. Men ts må tenke på karantenetiden, og hvordan hun skal forklare det når hun søker nye stillinger. Anonymkode: 6e2f3...e66 Har vært av og på dagpenger siste 3 årene og det er slik nå. Men ja..hun får karantene og ikke lett når hun skal ha ny jobb..og tro meg..det er ikke lett å få ny jobb Idag
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #20 Skrevet 26. april 2022 Når du sier at det er veldig lett å få jobb er det vel stor sannsynlighet for at du får jobb fort når nav krever at du skal søke. Så da sitter du igjen med 18 uker uten inntekt. Da kan du vel heller søke permisjon uten lønn. Eller hva må å prøve å jobbe med noe annet? Anonymkode: 63615...381 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå