Gå til innhold

Hjemme alene trening valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har en Jack russel terrier valp som nå er 12,5 uker. Jeg begynte hjemme alene treningen for ca 1,5 uke siden. Stedet hun er alene er på kjøkkenet, her har hun sin faste liggematte og jeg gir henne alltid noe å jobbe med, f.eks. kong med godbiter, griseøre, tyggebein, spre godbiter utover. I starten lukket jeg bare døren og var borte et par sekunder, og økte så til 1 min og tre min. Derfra til 5 min, 10 min og 15 min. Det varierer veldig hvor bra det går. Noen ganger hyler/gråter hun med en gang. Andre ganger er hun stille først mens hun holder på med tingene sine, og begynner så å ule. Jeg har alltid ventet med å gå inn til hun blir stille, gjør ikke noe stor greie av at jeg kommer inn igjen og fortsetter som normalt. Hun blir ofte helt desperat når jeg kommer inn, klynker og hilse-«piper». Fordi hun noen ganger er helt stille gjennom hele tiden hun er alene, og alltid er stille når jeg går inn igjen, så har jeg gradvis økt opp til 15 min. I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve på 20 min der jeg stod utenfor huset. Var stille et par minutter, og så var det full hyling og uling. Hun hoppet mot ytterdøren hele tiden og pep. Skulle egentlig gå inn etter 20 min, men da var det fortsatt full skriking, så jeg ventet til hun var stille og gikk rolig inn etter 25-30 min. Da var det klynking og hun klynger seg fast til meg og fotfølger meg i tiden etterpå. 

Dette er andre hunden jeg har, men den første var utrolig, utrolig grei med hjemme-alene trening. Helt klart en mer selvstendig hund som roet seg fint alene. Er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå, har jeg gått for fort frem? Hvor mange steg skal jeg eventuelt gå tilbake? Er redd jeg har gitt henne dårlige opplevelser med så mye gråting:( De siste gangene har det alltid vært noe uling/roping når hun har vært alene, men hun har alltid blitt stille til slutt så jeg kan gå inn, og derfor har jeg fortsatt treningen. Samtidig må hun kunne lære seg å være alene, så på et tidspunkt må hun kunne klare seg i noen timer hvert fall. Helst skulle jeg ønske at hun snart kunne klart seg 1-2 timer alene, og hadde som mål at hun skulle klare seg 30 min alene i løpet av denne uken. Men nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kan jeg prøve på 20-30 min i morgen, eller burde jeg droppe det siden hun reagerte så sterkt i dag? Hvor bør jeg gå videre herfra? Når jeg kommer inn så sitter hun alltid pal ved den døren jeg gikk ut, så hun roer seg åpenbart ikke i eget selskap. Noen tips til hvordan jeg kan hjelpe henne med dette?

Anonymkode: 56c3b...3e0

Skrevet

Mulig du har gått for fort fram, ville nok gått tilbake til mye kortere intervaller igjen. Ellers høres det ut som du har en fin fremgangsmåte, men du kan ikke sammenligne direkte med andre hunder.

Det er nå du legger grunnlaget for at hunden kan ha det fint hjemme alene i mange år, men det krever en god del tålmodighet og tilpasning til den hunden du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...