Gå til innhold

smådyr

Gjest Gjest_belle_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_belle_*
Skrevet

hei! har en jente som straks blir 8 og ønsker seg mus, hamster eller marsvin til bursdagen sin. har en utekanin fra før, så hun vet hva dette dreier seg om. spørsmålet er: hva egner seg best? hvem er best å kose med, gnager minst på ledninger o.l.. ser for meg at hun skal ha dette på rommet sitt, men hva med trekk når vi lufter hver dag? håper på mange innspill fra dere med erfaring. mervi må tenke på mht dette? :forvirret::)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg tror nok marsvin er det dyret som vil gi mest glede hos dattera di. Mus vet jeg lite om men jeg tror ikke de er særlig kosete, og det er heller ikke hamstere.

Min erfaring med hamster:

De er ikke kosete, men kan læres til å godta å bli håndtert. Døgnrytmen deres er motsatt av våres, de sover om dagen og er våken om natta. Jeg vet at folk gjerne tvinger dem til å snu på dette, men det medfører stress for hamsteren og kan forkorte levetiden. De ser svært dårlig når det er lyst, og det kan føre til at blir lett skremt dersom de er våkne og ute av buret på dagtid. Et praktisk problem er at dersom hamsteren skal være på soverommet hennes, er det stor mulighet for at hun vil bli holdt våken av at den går i hjul o.l. på natterstid. Hamstere tåler heller ikke trekk.

Fordelen med hamsteren er at de er einstøinger og trives best alene. Dermed kan du ha bare en, uten å være redd for at den er ensom.

Har du vurdert rotte? Det er sosiale dyr som liker å kose, og de (buret deres) lukter mindre enn mus. Søstra mi hadde rotte for noen år tilbake, og den kunne gå løs hele tida. Den hadde et lite do i et hjørne som den brukte når det var nødvendig, og når den var sulten gikk den inn i buret for å spise. Og ellers var den kjempekosete. Elsket å sitte på skuldra henne når hun så på tv.

Lykke til :)

Gjest Vindelspev
Skrevet

Obs: hannrotter har det med å markere både her og der når de labber ivei.

Fairy: Det overrasker meg at søsteren din klarte å dotrene ei rotte. Min erfaring er at de driter i farta. :ler:

Skrevet

Jeg har også god erfaring med rotter. Anbefaler det. De er smarte og kosete. Elsker å bli klødd i nakken. Tror man kan trene dem til det meste, det gjelder bare å være smart nok selv ;).

Skrevet

Jeg vil også anbefale rotte. Passer kjempefint til ei jente i den alderen der så lenge du selv vet at hun vil ta godt vare på den og tar ansvar. Hamstre synes jeg blir litt for kjedelig i grunn, mens det er litt mer liv i rotter, samtidig som de kan sitte rolig på skulderen din ute, når du ser på TV, sitter på PC-en ol. Jeg hadde rotte engang da jeg var liten som mamma ville holde seg langt unna, men du skulle sett henne en dag jeg kom hjem fra skolen og hun satt med rotta på fanget og koset med den!

Som noen andre har sagt her, så vil jeg også anbefale en rotte. Du finner nesten ikke mer sosiale dyr der ute. :)

Dessuten lukter de ikke så ille som mus, hamster og marsvin heller. Kanin synes jeg blir for stive dyr. Men det er jo forskjell på dem også, men av kategorien smådyr, vil jeg anbefale rotte.

Gjest Vindelspev
Skrevet
Jeg har også god erfaring med rotter. Anbefaler det. De er smarte og kosete. Elsker å bli klødd i nakken. Tror man kan trene dem til det meste, det gjelder bare å være smart nok selv ;).

Takk skarru ha. :roll::ler:

Nei, seriøst. Jeg hadde rotter som barn og tok meg for dårlig tid til dem, det ble mye burtid. Rotter er flotte dyr, men jeg synes ikke noe om å skaffe seg rotter for å bare ta dem ut og holde dem innimellom. De er smarte krapyler som trenger litt "action" og utfordringer for å trives.

Gjest Gjest_belle_*
Skrevet

takk for svar! jenta mi liker ikke rotter av den enkle grunn at hun som liten stakk hånden inn i buret til en og ble bitt....det er altså uaktuelt. noe som jeg syns er veldig greitt... ;) vil gjerne vite litt om marsvin da jeg ut fra det dere skriver ser at det kan bli aktuelt. noene som kan hjelpe?

Gjest Vindelspev
Skrevet

Ta en prat med Rainbow her på forumet, hun har ørten marsvin. ;)

Skrevet

Jeg vil også anbefale marsvin. Herlige små dyr! Fikk mitt første da jeg var 10, og det var mye bedre enn å ha hamster (som jeg hadde før det) Barna mine skal få hver sitt marsvin når de blir gamle nok. Åtteårsalderen er perfekt, synes jeg :)

Det aller aller viktigste med marsvin er å gi dem c-vitamin. De produserer det ikke selv, og det må tilsettes i form av flytende vitaminer i vannet og frukt og grønnsaker.

Jeg vil også anbefale et hunnmarsvin hvis du er var for lukt. Jeg har hatt både hun og han, og de var akkurat like kosne og snille alle sammen - men hannen luktet mer. Jeg fikk min kastrert, og da forsvant lukten nesten helt. Men slik er det jo med alle dyr - at hannen lukter mer enn hunnen.

Lykke til med marsvinet! (jeg håper du velger det) Datteren din kommer til å forgude det!

Skrevet

Oi, nå så jeg at du har skrevet om trekk i første innlegg. Marsvin er vare når det gjelder trekk, det må du huske på. Men det er da ikke verre enn å ta dyret ut av buret og inn i et annet rom når du lufter?

Skrevet

Marsvin er skjønne dyr. Jeg hadde en hel familie som barn, og de er virkelig sosiale og godlynte dyr, selv om de kan finne på å gnage/bite litt. Den største ulempen med marsvin er at de sjelden er "husreine", men dette er jo ikke noe problem hvis de kan være ute et sted hvor de kan grise litt. Ledninger kan de finne på å gnage på, hos oss gikk det mest utover sofabein...

Mus har jeg ikke erfaring med, men både mus og hamster er vel ofte noe asosiale...? Dessuten er det vanskeligere å ha slike dyr løs i leiligheten enn marsvin fordi de har en tendens til å forsvinne bak skap og inn i små sprekker.

Marsvin lever jo en del lengre enn de ovennevnte dyra, og stiller en del krav til oppmerksomhet, da de er veldig sosiale. Jeg ville vurdert å ha to, det er uansett ikke noe problem å få dem tamme. Noe lukt kan det bli, men skifter man ofte i buret, og vasker burbunnen, bør det gå greit.

Ser dere har kanin fra før - marsvin er generelt mer "kommuniserende" enn disse. Samtidig er det kanskje lettere å ha "frittgående" kanin enn marsvin pga renslighet, og min erfaring er at kaniner som har mye kontakt med folk også kan bli veldig tamme og morsomme. Har selv en rex-kanin som er veldig nysgjerrig og livlig. Marsvin må holdes innendørs, så man må være forberedt på en del søl av flis og sånt, dessuten ville jeg ikke hatt et enslig marsvin i et "tomt" rom eller rom som ikke er i daglig bruk - da tror jeg det blir stusslig for dette flokkdyret.

Skrevet

Marsivn tåler vel forresten ganske lave temperaturer så lenge de ikke står direkte i trekken. Ikke plasser buret på gulvnivå eller akkurat i nedslagsfeltet fra vindustrekken. Dersom det kan stå i et lunt hjørne i rommet, gjerne med et teppe over deler av buret og/eller et lite hus, tror jeg ikke det skal være noe stort problem.

Men vær obs om marsvinet blir forkjølet - det tåler de ofte svært dårlig.

Skrevet

Enig med gjest over her. Men pass på å holde en jevn temperatur, det ville jeg bare legge til. Om den er 21 eller 25 grader har ikke mye å si, det som er viktig er at den ikke svinger mellom de to flere ganger om dagen, om du skjønner.

Det beste er å ha buret stående oppå noe - det går kjapt å lage et stativ med ei sag og en hammer. Eller et bord eller noe. Hvis du skal ha buret på golvet bør du ha ei matte eller et teppe under, slik at marsvinet ikke blir kald på føttene. Noen marsvin liker å grave unna flisa før de legger seg - av en eller annen grunn. Da blir man raskt kald på et kaldt gulv.

Og unngå for all del forkjølelse. I godt over halvparten av tilfellene dør dyret når det blir forkjølet - på grunn av nedsatt immunforsvar bunnet i det at dyret ikke produserer c-vitaminer selv. En kanin som blir forkjølet overlever som oftest, men marsvinene er mer skjøre...

Og igjen lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...