Pearl Skrevet 5. november 2005 #1 Skrevet 5. november 2005 Vi skal kjøpe MP3 til de to eldste til jul, det er en grei liten ting som vi kan frakte med oss langt på ferie siden vi skal feire jul på andre siden av jorden i år. Men....Jeg har aldri vært borti slike før, så jeg lurer litt på hvordan det virker. Jeg har laget hver sin spilleliste som jeg tenkte å kopiere over på dem før vi reiser, men kan jeg ha egen spilleliste også på den? Regner med at det går litt på hvor mye musikk spilleren kan tåle, men er det slik at en kan velge spillelister på disse MP3 eller kommer bare musikken slik en har lastet det ned? Er det noen spesielle dere kan anbefale for 5 og 8 åringer? De trenger ikke å være så dyre da, men bør jo kunne inneholde litt musikk.
^me^ Skrevet 6. november 2005 #2 Skrevet 6. november 2005 jeg ville anbefalt sånne lydbøker, da jeg var liten hørte vi alltid på det i bilen på ferier og det synes både jeg og lillebroren min var kjeme gøy uansett hvor mange ganger vi hørte på dem. barnesanger?
Catzy Skrevet 6. november 2005 #3 Skrevet 6. november 2005 Du skal ha en MP3-SPILLER, ikke en MP3. MP3 er et lydformat. En MP3-spiller spiller lydfiler av typen MP3, og også andre typer lydfiler, litt avhengig av typen spiller. En iPod er en MP3-spiller, men kan også spille lydfiler av typen AAC, som er Apples eget lydfilformat. Tilsvarende kan spillere fra Creative og Rio spille lydfiler i WMA-format, som er Microsofts lydfilformat. WMA-formatet kan komprimeres mer enn MP3-formatet, med omtrent like bra (eller dårlig) kvalitet. Derfor kan du få flere sanger inn på en MP3-spiller hvis du bruker WMA-filer i stedet for MP3-filer. Litt usikker på hvordan det er med AAC-formatet, men det ser også ut til å ta mindre plass med omtrent lik kvalitet. Og hvor mange sanger du kan få inn er igjen avhengig av hvilken type spiller du kjøper. En spiller med 60 GB harddisk har mye mer plass til sanger enn en spiller med 30 GB harddisk. Hvis dere skal ut og reise, så ville jeg sjekket opp flere forskjellige MP3-spillere. En spiller av typen iPod fra Apple ser kanskje lekker ut, men de fleste har dårligere batteritid enn tilsvarende spillere fra f.eks. Creative. En spiller fra iRiver har ofte mer funksjonalitet enn både iPoder og spillere fra Creative. Hva er viktig for deg? Batteritid? At det skal være enkelt å koble spilleren til PC'en for å overføre musikk? Pent design? Radio? Catzy
Pearl Skrevet 7. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2005 Tusen takk for svar. Batteritid og radio er vel det viktigste, vi skal helt Afrika kysten så lydbøker er ikke et alternativ på denne ferien. Men for å slippe å ha med en haug med batterier er vel det det viktigste...
Superlammet Skrevet 7. november 2005 #5 Skrevet 7. november 2005 Dere burde i det minste ha tilgang til lader.. Hvis ikke er det liten vits å drasse med en mp3-spiller.. Apple's iPod bruker ikke eksterne batterier, men har ikke allverdens levetid. Den må altså lades nokså ofte. Man kan også kjøpe en ekstra dingseboms man kan koble til med eksterne batterier slik at den lever ekstra lenge.
Catzy Skrevet 7. november 2005 #6 Skrevet 7. november 2005 Hvis batteri og radio er viktige, ville jeg gått for en Creative Zen Sleek. De fleste mp3-spillere med litt harddiskplass går på innebygde batterier, som må lades opp. I så fall må dere sørge for å ha en adapter til laderen, så dere kan lade opp når dere kommer fram. Regner med at dere skal fly? Når det gjelder spillelister, så kan du på de fleste spillere både lage spillelister på PC'en og gjøre utvalg av sanger til litt mer ad-hoc spillelister på selve mp3-spilleren. Hvis man i tillegg har klart å tagge lydfilene skikkelig, så er det som regel enkelt å velge ut hvilke sanger man vil høre på. (Nå vil jeg høre alt av A-ha, eller jeg vil høre alle sanger i kategorien Jazz.) Det forutsetter litt struktur av lydfilene før de legges inn, men det er ikke vanskelig å få til. Catzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå