AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Hei! Jeg har en femåring utdanning og jobber på kontor. Er heldig som jobber i staten med de fordeler det innebærer (fleksitid, avspasering, dagjobb), men for meg er jobben dørgende kjedelig og helt uten mening. Utdannelsen min kan heller ikke gi meg annen jobb som jeg vil anse som mer meningsfull. Jeg vurderer derfor å ta en ny bachelor. jeg ønsker å jobbe med noe meningsfullt (for meg vil det særlig si barn, ungdom, eldre), og jeg tror det jeg ønsker er en mer direkte/praktisk basert jobb enn bak i kulissene (som på et kontor). Samtidig tar jeg veldig innover meg stemningen rundt meg og andres følelser, og jeg ser derfor ikke for meg at jeg kunne jobbet som sykepleier på sykehus eller som barnevernkonsulent, selv om det er særlig i sistnevnte yrke at hjertet mitt ligger. Jeg vurderer som dere ser flere helse-/sosialfaglige utdanninger (også flere enn de nevnte), og er så i tvil om hva som kunne passet. I tillegg til det nevnte kan jeg nevne at jeg ikke er en typisk energisk, utadvendt person, men rolig, omgjengelig, omtenksom. Selvtilliten tar meg derfor også litt, for da tenker jeg at det er flere yrker jeg ikke passer til.. Jeg må jo også si at helst ønsker jeg ikke turnusarbeid, men samtidig er jeg mer opptatt av å kunne jobbe med noe samfunnsnyttig og kunne bruke de egenskapene jeg har. Så det er selvfølgelig aktuelt det også! Det jeg tenker selv passer er barnehagelærer (samtidig som man hører så mye negativt om det?), jobbe på dagsenter for eldre, ergoterapeut, flyktningtjenesten. Har dere noen tanker som kan være til hjelp for meg? Evt er det noen her som selv har byttet fra kontorjobb til lignende jobb som jeg nevner, og hvilke erfaringer har dere med det? Anonymkode: da933...621
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Jeg har en femåring utdanning og jobber på kontor. Er heldig som jobber i staten med de fordeler det innebærer (fleksitid, avspasering, dagjobb), men for meg er jobben dørgende kjedelig og helt uten mening. Utdannelsen min kan heller ikke gi meg annen jobb som jeg vil anse som mer meningsfull. Jeg vurderer derfor å ta en ny bachelor. jeg ønsker å jobbe med noe meningsfullt (for meg vil det særlig si barn, ungdom, eldre), og jeg tror det jeg ønsker er en mer direkte/praktisk basert jobb enn bak i kulissene (som på et kontor). Samtidig tar jeg veldig innover meg stemningen rundt meg og andres følelser, og jeg ser derfor ikke for meg at jeg kunne jobbet som sykepleier på sykehus eller som barnevernkonsulent, selv om det er særlig i sistnevnte yrke at hjertet mitt ligger. Jeg vurderer som dere ser flere helse-/sosialfaglige utdanninger (også flere enn de nevnte), og er så i tvil om hva som kunne passet. I tillegg til det nevnte kan jeg nevne at jeg ikke er en typisk energisk, utadvendt person, men rolig, omgjengelig, omtenksom. Selvtilliten tar meg derfor også litt, for da tenker jeg at det er flere yrker jeg ikke passer til.. Jeg må jo også si at helst ønsker jeg ikke turnusarbeid, men samtidig er jeg mer opptatt av å kunne jobbe med noe samfunnsnyttig og kunne bruke de egenskapene jeg har. Så det er selvfølgelig aktuelt det også! Det jeg tenker selv passer er barnehagelærer (samtidig som man hører så mye negativt om det?), jobbe på dagsenter for eldre, ergoterapeut, flyktningtjenesten. Har dere noen tanker som kan være til hjelp for meg? Evt er det noen her som selv har byttet fra kontorjobb til lignende jobb som jeg nevner, og hvilke erfaringer har dere med det? Anonymkode: da933...621 Du må tenke deg nøye om dersom du ønsker en jobb som innebærer turnus. Du mister friheten slik du er vant til nå. Det er ikke bare turnus med dag/aften/natt. Turnus innebærer også at du ikke alltid kan få ferie når du ønsker, du må jobbe høytider, helger osv. Det er slitsomt å gå fra aftenvakt til dagvakt osv. Og det er vanskelig å få dagjobb som f.eks sykepleier. Man er stort sett ikke førsteprioritert som nyutdannet. Det er nok lettere å få jobb på dagtid som barnehagelærer og sosionom. Barnevernspedagoger jobber vel kanskje turnus de også? De må jo være tilgjengelig hele tiden. Har hørt det er vanskelig å få jobb som ergoterapeut, og jeg vet om de som har måtte søke seg til f.eks bofellesskap (turnus). Tenk også over lønn. Jeg vet ikke hva du tjener nå, men jeg tipper du ikke kommer til å tjene noe mer til tross for turnus. Du har ikke mulighet for å jobbe redusert i jobben du har nå? Og f.eks ta vakter i barnehage, sykehjem el. bare for å se om det faktisk er noe for deg? Eller kanskje du kan drive med frivillig arbeid ved siden av jobb hvis det er det at du ønsker å gjøre noe meningsfullt? Eller kanskje helsesekretær? Det er kortere utdanning og du har jo erfaring fra kontor. Men du vil nok gå ned i lønn. Ser også at det lyses ut stillinger innen helse og forskning også. Det kan du kanskje allerede være kvalifisert for? Eller kanskje enkelte kurs/korte utdanning? Man trenger ikke være utadvendt for å jobbe innen helse. Alle er forskjellig. Anonymkode: 76697...8bf 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Om du ikke ønsker turnus står du igjen med barnehagelærer. Men hva med lektor? Kanskje du kan bruke noe av det du allerede har? Anonymkode: 51d24...346
Mariell1995 Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Jeg tenker kanskje enten ergoterapeut eller vernepleier?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må tenke deg nøye om dersom du ønsker en jobb som innebærer turnus. Du mister friheten slik du er vant til nå. Det er ikke bare turnus med dag/aften/natt. Turnus innebærer også at du ikke alltid kan få ferie når du ønsker, du må jobbe høytider, helger osv. Det er slitsomt å gå fra aftenvakt til dagvakt osv. Og det er vanskelig å få dagjobb som f.eks sykepleier. Man er stort sett ikke førsteprioritert som nyutdannet. Det er nok lettere å få jobb på dagtid som barnehagelærer og sosionom. Barnevernspedagoger jobber vel kanskje turnus de også? De må jo være tilgjengelig hele tiden. Har hørt det er vanskelig å få jobb som ergoterapeut, og jeg vet om de som har måtte søke seg til f.eks bofellesskap (turnus). Tenk også over lønn. Jeg vet ikke hva du tjener nå, men jeg tipper du ikke kommer til å tjene noe mer til tross for turnus. Du har ikke mulighet for å jobbe redusert i jobben du har nå? Og f.eks ta vakter i barnehage, sykehjem el. bare for å se om det faktisk er noe for deg? Eller kanskje du kan drive med frivillig arbeid ved siden av jobb hvis det er det at du ønsker å gjøre noe meningsfullt? Eller kanskje helsesekretær? Det er kortere utdanning og du har jo erfaring fra kontor. Men du vil nok gå ned i lønn. Ser også at det lyses ut stillinger innen helse og forskning også. Det kan du kanskje allerede være kvalifisert for? Eller kanskje enkelte kurs/korte utdanning? Man trenger ikke være utadvendt for å jobbe innen helse. Alle er forskjellig. Anonymkode: 76697...8bf Enig i dette. Økonomisk sett vil det ikke lønne seg å ta ny bachelor som gir deg en middels ok betalt lønn i det offentlige. Jeg har en slektning som mot slutten av arbeidslivet sluttet i jobben (lengre høyere utdanning, offentlig) og begynte å jobbe som ufaglært på sykehjem. Dårligere lønn, selvsagt, men svært meningsfylt for henne. Om du ikke trenger å jobbe ufaglært til evig tid, er jeg enig i at du heller bør gå ned i stilling i jobben du har nå og ta ekstravakter på sykehjem eller lignende. Kanskje elsker du det, og da kan du ta ny bachelor. Eller kanskje finner du ut at dette ikke var noe for deg, og da har du ikke kastet bort tid og penger på en utdanning som var feil for deg. Anonymkode: 89838...6c9 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Hva med å jobbe i bofelleskap for funksjonshemmede? Det er veldig givende, og kan være 1:1 oppfølging. Kanskje man kan kombinere en liten helgestilling der med redusert stilling i nåværende jobb? Eventuelt å være brukerstyrt personlig assistent for noen som trenger. Ville prøvd å bruke nåværende utdannelse i en redusert stilling, i tilfelle du angrer og vil tilbake så har du en fot innenfor enda. Anonymkode: 7be50...cd4
Nothingarrived Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Jeg er sosionom og stortrives med det Som sosionom finnes det også en del jobbmuligheter som ikke innebærer turnes, feks booppfølging og rus/psykisk helsetjenester i bydel, flyktningstjeneste (som kan ligge i eller utenfor NAV, det varierer), NAV, LAR, ruspoliklinikk, FACT, sosionomsstillinger på sykehus, DPS, i institusjon med mer.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 Jeg tenker umiddelbart at de yrkene du sikter til (bortsett fra barnehage) vil være turnus når du ikke går for administrativ stilling? Det er mye fint og hyggelig innen det frivillige Kanskje prøvde sånt først? Anonymkode: 9e9d9...6af 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 Jeg har gått fra vernepleier til kontor, tjener mye mindre men verdt det. Du mister så mye når det er turnus jobbing. Tror ikke de fleste klarer å sette seg ordentlig inn i det før man står der selv. Anonymkode: 3bb77...f30
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #10 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 4/26/2022 den 14.14): Hei! Jeg har en femåring utdanning og jobber på kontor. Er heldig som jobber i staten med de fordeler det innebærer (fleksitid, avspasering, dagjobb), men for meg er jobben dørgende kjedelig og helt uten mening. Utdannelsen min kan heller ikke gi meg annen jobb som jeg vil anse som mer meningsfull. Jeg vurderer derfor å ta en ny bachelor. jeg ønsker å jobbe med noe meningsfullt (for meg vil det særlig si barn, ungdom, eldre), og jeg tror det jeg ønsker er en mer direkte/praktisk basert jobb enn bak i kulissene (som på et kontor). Samtidig tar jeg veldig innover meg stemningen rundt meg og andres følelser, og jeg ser derfor ikke for meg at jeg kunne jobbet som sykepleier på sykehus eller som barnevernkonsulent, selv om det er særlig i sistnevnte yrke at hjertet mitt ligger. Jeg vurderer som dere ser flere helse-/sosialfaglige utdanninger (også flere enn de nevnte), og er så i tvil om hva som kunne passet. I tillegg til det nevnte kan jeg nevne at jeg ikke er en typisk energisk, utadvendt person, men rolig, omgjengelig, omtenksom. Selvtilliten tar meg derfor også litt, for da tenker jeg at det er flere yrker jeg ikke passer til.. Jeg må jo også si at helst ønsker jeg ikke turnusarbeid, men samtidig er jeg mer opptatt av å kunne jobbe med noe samfunnsnyttig og kunne bruke de egenskapene jeg har. Så det er selvfølgelig aktuelt det også! Det jeg tenker selv passer er barnehagelærer (samtidig som man hører så mye negativt om det?), jobbe på dagsenter for eldre, ergoterapeut, flyktningtjenesten. Har dere noen tanker som kan være til hjelp for meg? Evt er det noen her som selv har byttet fra kontorjobb til lignende jobb som jeg nevner, og hvilke erfaringer har dere med det? Anonymkode: da933...621 Jeg har byttet fra kontorjobb som jeg var sliten og lei av, til vernepleier. Vil anbefale vernepleierjobb i bolig fremfor barnehage. Lettere å få jobb og beboere er ofte på dagsenter, tilrettelagt arbeide eller på besøk hos familie. Da er det ofte tid til å jobbe med fag og administrasjon. Syns også det er hyggelig å være med beboere på kveldsaktiviteter. Kjenner barnehavelærere som er helt utslitt når dagen er slutt. Mye roligere i boliger. Anonymkode: 956f5...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå