Gå til innhold

Er dagens unge betydelig mer tafatt på husarbeid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i voksenlollektiv (vi er 19-30 år) og jeg og ei til er de eneste som tar oss av husarbeid her. De andre gjør ikke noe før vi må klage og da gjør de det minste de kan. En tar bare en klut og tørker fort over på veggen på badet. De bærer ikke ut søpla og når det ikke er ny posi oppi søppeldunken på badet så hiver de bare søpla oppi selve dunken. Det er ikke vanskelig å sette ny pose oppi. Jeg er eldst og hun andre som bidrar er 23. 

Anonymkode: b7d97...2ea

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i studentkollektiv for 20 - 25 år siden, og det var mye det samme. Alle gjorde så lite de kunne komme unna med.

Dere bør sette opp en detaljert liste med det som skal gjøres, fordele oppgavene på personene og ha avkryssing på skjema for hver oppgave som er gjort. Det er det eneste som funker, men du vil nok fortsatt oppleve at folk ikke vasker etter din standard.

Anonymkode: 061aa...cff

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

For å svare deg med kun ett ord:

JA!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagens unge har aldri før vært så dårlige husmoremner før…

Anonymkode: 05569...064

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Husker ei på 19, da jeg selv var 18 (16 år siden nå). Hun vaska klær, håndklær, bh, truser, jeans i samme vask.  Syntet, bommull, mørke og lyse farger. Alt i samme vask på 40 grader. Resultatet var at ingenting ble rent. Ikke alltid hun var flink å tømme lommene heller.🤢 

Sikkert enda verre med de som er tenåringer/tjueåringer i dag.

Anonymkode: bce95...d35

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg er et evig problem i kollektiv med unge folk som ikke kjenner hverandre så godt. Jeg bor med en ung mann selv. Han er ubrukelig.

Anonymkode: 1dfb2...bff

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det tror jeg er et evig problem i kollektiv med unge folk som ikke kjenner hverandre så godt. Jeg bor med en ung mann selv. Han er ubrukelig.

Anonymkode: 1dfb2...bff

Jeg forstår ikke at noen kan føle seg vel med å ha det ekkelt rundt seg!! Jeg vasker alltid etter meg selv også. Jeg synes det er så ekkelt og utrivelig når det blir flekkete, støvete, lukter og mer!

AnonymBruker
Skrevet

Det er konkurranse i kollektiv om å være mest mulig egoistisk og snyltende. 

Anonymkode: bc1bb...a0f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 16.01):

Dagens unge har aldri før vært så dårlige husmoremner før…

Anonymkode: 05569...064

Det er jo ikke så rart når det har blitt så enkelt å være det. Men kvinner burde være stoltere av sin historie som hardtarbeidende husmødre gjennom tusenvis av år. 

Anonymkode: 4a6eb...fd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke så rart når det har blitt så enkelt å være det. Men kvinner burde være stoltere av sin historie som hardtarbeidende husmødre gjennom tusenvis av år. 

Du mener pikken er i veien for å vaske huset selv eller? I dagens samfunn er i grunn kvinner i arbeid og det er ingen grunn for at menn kan gjøre like mye husarbeid. 

Anonymkode: 4c968...035

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du mener pikken er i veien for å vaske huset selv eller? I dagens samfunn er i grunn kvinner i arbeid og det er ingen grunn for at menn kan gjøre like mye husarbeid. 

Anonymkode: 4c968...035

Det skrev jeg da ingenting om. Jeg mener bare at flere kvinner burde være stolt av sin historie. En husmor på f.eks 1700-tallet kan ikke sammenlignes med huslige oppgaver i dag. Alt ble enklere for ca. 50 år siden og da ble det selvsagt kjedelig å være hjemme, fordi det å være husmor var ikke lenger en jobb i seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert😅 Mamma kommenterer alltid vinduene og plantene mine😂

Anonymkode: 9e431...f3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 20.29):

Det er konkurranse i kollektiv om å være mest mulig egoistisk og snyltende. 

Anonymkode: bc1bb...a0f

Virker sånn.

Er vel en grunn til at hver bidige episode av Lørdagsrådet har et kollektiv-relatert problem…

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 13.54):

Bor i voksenlollektiv (vi er 19-30 år) og jeg og ei til er de eneste som tar oss av husarbeid her. De andre gjør ikke noe før vi må klage og da gjør de det minste de kan. En tar bare en klut og tørker fort over på veggen på badet. De bærer ikke ut søpla og når det ikke er ny posi oppi søppeldunken på badet så hiver de bare søpla oppi selve dunken. Det er ikke vanskelig å sette ny pose oppi. Jeg er eldst og hun andre som bidrar er 23. 

Send inn til Lørdagsrådet!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde i kollektiv hadde vi "vaskehjul" på veggen. Dvs en oversikt med rullering hver uke. Der sto oppgavene (f.eks vaske bad, tømme søppel, vaske kjøkken..), og hvem som hadde ansvaret den uka. En uke var det fri. Dette fungerte faktisk veldig bra. En av de som bodde der sluntret ofte unna i starten, men siden det da ble en ekkel jobb for neste på lista, gikk alle vi andre sammen om å konfrontere henne. Da ordnet det seg! 

Anonymkode: 292b5...6d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skrev jeg da ingenting om. Jeg mener bare at flere kvinner burde være stolt av sin historie. En husmor på f.eks 1700-tallet kan ikke sammenlignes med huslige oppgaver i dag. Alt ble enklere for ca. 50 år siden og da ble det selvsagt kjedelig å være hjemme, fordi det å være husmor var ikke lenger en jobb i seg selv. 

Hva har dette med saken å gjøre, de har da ingen husmor i kollektivet? At oppgavene er enklere enn for 70 år siden, burde bety at folk var flinkere til å gjøre de småtterier som trenges i dag. Jeg trenger ikke være mer stolt av husmødre og hushjelpene for 100 år siden enn du kan være, det er like mye menns historie. 

Til ts, det var prikk likt for 30 år siden, har ingen ting med dagens unge å gjøre. Vi løste det med skippertakmetoden (skikkelig rundvask der alle måtte delta), og lister for kjøkken og bad. 

Anonymkode: a4c73...c3f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» 

-Sokrates- ca. 400 f. Kr.

Foreslår en vaskeliste hvor de som ikke vasker må betale mer i strøm/fellesutgifter!

Anonymkode: 4ac19...33d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 5adc4...705

Skrevet
On 4/30/2022 at 12:40 PM, AnonymBruker said:

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» 

-Sokrates- ca. 400 f. Kr.

Anonymkode: 4ac19...33d

Fake news. Dette er ikke et sitat fra Sokrates, men skrevet av en viss Kenneth John Freeman i 1907.

http://quoteinvestigator.com/2010/05/01/misbehaving-children-in-ancient-times/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...