Gå til innhold

Kjøpt leilighet i Oslo, angrer og redd for å tape penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har akkurat kjøpt vår første leilighet i Oslo. Men nå angrer jeg. Jeg tenkte at leiligheten var bra, men nå synes jeg den er dårlig. Lite bad, dårlig planløsning og rett ved trikken. Det var ingen andre budgivere, så vi fikk den til 50.000 under prisantydning. Synes dette er litt betenkelig, hvorfor ville ingen andre ha den? Så nå er jeg redd for at vi må selge med tap. Tror ikke jeg vil bo der mer enn 2 år. Leiligheten ligger innenfor ring 2, men likevel. Tror dere dette er tidenes tapsprosjekt? :( har brukt mye tid på å spare opp ek, så synes dette er kjipt. 

Anonymkode: 48968...416

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vet hva som skal skje med boligmarkedet fremovee

Anonymkode: 70794...eff

AnonymBruker
Skrevet

Var ingen andre som la inn bud på den første leiligheten jeg kjøpte heller. Var desperat på å komme inn på boligmarkedet, endte med å gi over prisantydning pga motbud fra selger. Hadde litt følelse som deg etter kjøp - den var ikke spesielt fin, og følte jeg hadde gitt altfor mye for den (sto lenge som prisrekord i borettslaget….) 

Pusset opp etterhvert, og ble veldig glad i den, og solgte den i fjor, som var ganske vemodig. God pris fikk jeg også.

planløsning og lite bad er det jo ikke så mye å gjøre med, dessverre, men om du tenker du kan bo der i to år er det neppe et tapsprosjekt

Anonymkode: 2f292...0b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Næsj! Grattis med leilighet sier jeg. 50.000 under takst er nydelig. Da har dere litt å gå på når den en gang skal selge. Med mindre dere kjøpte kun for å tjene penger på denne skal det vel mye til for å tape pengene dere har investert. Rett ved trikken hadde vært et stort pluss for meg😎

Anonymkode: 0f0f4...058

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det blir et tapsprosjekt. Boligkrakket er på vei. De beste traderne på børsen mener markedet skal ned 80% i løpet av 1-2 år. Det kommer til å gi ringvirkninger over alt. Du er bra dum om du kjøper bolig som førstegangskjøper nå..

Anonymkode: 5bb81...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir et tapsprosjekt. Boligkrakket er på vei. De beste traderne på børsen mener markedet skal ned 80% i løpet av 1-2 år. Det kommer til å gi ringvirkninger over alt. Du er bra dum om du kjøper bolig som førstegangskjøper nå..

Låner du bort spåkula di?

Anonymkode: 87715...0ab

• Liker 36
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den beskjed fikk jeg før 8 år siden og, når jeg kjøpte min første 😅 

Hadde tapt mye penger om jeg faktisk hadde hørt på de. 

Anonymkode: 6c4f2...43c

• Liker 17
Skrevet

Må man ikke bo 5 år før det lønner seg å kjøpe og så selge igjen? 

Er det sånn at man må bo 2 år på samme sted for å slippe å skatte kjøpet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Under takst innenfor ring 2 i Oslo høres bra ut.

Google og les litt om fenomenet "buyers remorse", det er ganske vanlig etter boligkjøp. Det er en så stor investering at man har lett for å lure på om man gjorde det riktige valget, det er alltids tanke om at det finnes noe bedre. 

Jeg kjente følelsen av anger etter mitt forrige kjøp, jeg ville trekke meg ut av det, men det var for sent! Elsker leiligheten nå. 

Sist jeg solgte, så begynte hun som kjøpte å grine i overtagelsesmøtet. Jeg tror ikke det var anger, jeg tror det bare var mye for henne, det er mye penger i spill og seriøse greier.

Følelsen går over, bo deg inn, puss opp litt, bli glad i den. Og du får solgt den igjen!!

Anonymkode: f48d1...a94

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Låner du bort spåkula di?

Anonymkode: 87715...0ab

Nå driver norges bank med spåkuler da

Ifølge Norges Banks renteprognose (rentebanen) ligger det nå an til en rentetopp på 2,5 prosent i 2023. Det tilsvarer minst 7 rentehevinger.

Spørs jo hvor mye lønnsøkning (i kroner) folk får da, men med mindre det blir gigantiske økninger i lønninger så må boligprisene ned litt i årene fremover (er min spådom)

Men, folk er elendige i å spå fremtiden, inklusiv norges bank og KG brukere, så du må nok bare vente og se, gjort er gjort, over lengre tid vil verdien gå opp uansett

Anonymkode: c388b...dc9

• Liker 2
Gjest padawan
Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig å angre seg litt / få secund thoughts når man kjøper leilighet. Det er jo tross alt snakk om en del penger. Grattis med kjøpet. 

AnonymBruker
Skrevet

Den beskjed fikk jeg før 8 år siden og, når jeg kjøpte min første 😅 

Hadde tapt mye penger om jeg faktisk hadde hørt på de. 

Anonymkode: 6c4f2...43c

Så du tror markedet skal gå opp opp opp hele tiden? Historien har vist krakk. Og det neste kommer snart. Hahahaha. Boligkrakket er på vei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du tror markedet skal gå opp opp opp hele tiden? Historien har vist krakk. Og det neste kommer snart. Hahahaha. Boligkrakket er på vei. 

Vet ikke om du bare er sjalu eller ikke…

Anonymkode: 48968...416

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Honeywell skrev (14 minutter siden):

Må man ikke bo 5 år før det lønner seg å kjøpe og så selge igjen? 

Er det sånn at man må bo 2 år på samme sted for å slippe å skatte kjøpet? 

Nei, og nei.

3 år sier ekspertene at man bør bo et sted før det er lønnsomt å selge igjen.

1 år må man bo for å slippe og skatte av salgssummen, dersom man selger med gevinst. Man må ha bodd i leiligheten minst 12 av de siste 24 mnd. Ett års botid holder altså.

Anonymkode: 2c946...1bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt med samme tanker.

"Hvorfor bydde ingen over meg?"... De første månedene leitet jeg etter hvilke feil andre kunne ha sett... Så begynte jeg slappe av, og heller se etter det positive. Delene jeg mislikte har jeg pusset opp, og nå elsker jeg leiligheten. Har sett litt etter noe større, men jeg ser bare alt hva nye potensielle leiligheter mangler, som den jeg har nå har...

Kjøpte for rundt fire år siden, alle sa at nå var boligprisene nådd toppen. Helt siden jeg kjøpte har de sagt at "nå er toppen nådd". Foreløpig har jeg nesten firedoblet egenkapitalen pga verdiøkning.

Anonymkode: 6bec0...4ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte 6 måneder før overtakelse. Angret meg mer og mer, og var egentlig ikke noe glad da vi tok over leiligheten. Jeg fokuserte på alt det negative (og glemte alt det positive som faktisk fikk oss til å falle for leiligheten). Jeg var redd for at vi hadde gitt for mye, fulgte med nesten daglig på hva andre leiligheter i området gikk for og var sikker på at her hadde vi et tapsprosjekt.

Et år etterpå, og jeg stortrives! De (få) negative sidene med leiligheten merker jeg ikke noe særlig til, når det er så mange positive. En identisk naboleilighet gikk for 400.000 mer enn vi ga for 1,5 år siden, så det er hvertfall ikke noe tapsprosjekt som det ser ut nå!

Anonymkode: b682a...2c4

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du glemte å legge til at det også kan komme jordskjelv, vulkanutbrudd, apokalypse, samt en eventuell invasjon fra det ytre rom. Jepp. Det kan alltid bli verre.

2540881.jpg

Endret av - Brian
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

A Business Man Looking Into The Future In A Crystal Ball Stock Photo,  Picture And Royalty Free Image. Image 6746092.

Anonymkode: d377b...970

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

A Business Man Looking Into The Future In A Crystal Ball Stock Photo,  Picture And Royalty Free Image. Image 6746092.

Anonymkode: d377b...970

Boligkrakket er på vei. Hahahaha!

F90C96CE-4156-4476-B719-FB932E6BE72A.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
padawan skrev (41 minutter siden):

Jeg tror det er ganske vanlig å angre seg litt / få secund thoughts når man kjøper leilighet. Det er jo tross alt snakk om en del penger. Grattis med kjøpet. 

*sekkond 

Anonymkode: b8adb...c48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...