AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Del Skrevet 26. april 2022 Hvordan skaffet dere servitører/ryddehjelp til bryllupet? (Vi kjenner altså ingen aktuelle ungdommer/studenter/i restaurantbransjen personlig eller har noen i omgangskretsen som kunne tenke seg jobben, så må ansette noen) Vi trenger servitører/ryddehjelper til å sette frem mat og drikke, rydde og vaske opp. Skal ha buffet, så trenger ikke å servere. Cateringfirma stiller med kokk og kunne oppdrive servitører, men da til rundt 500kr i timen og syntes det hørtes litt mye ut for ryddehjelp? Jeg har lest en del rundt og de fleste oppgir å betale 200-300 kr i timen for personale, men er dette da svart arbeid utført av kjentfolk kanskje? Det går jo over grensen for hva man kan tjene skattefritt utenfor hjemmet. Anonymkode: e42a5...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Del Skrevet 26. april 2022 Poste på fb kanskje? Småjobber er veldig poppis. Anonymkode: 41308...ff4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Del Skrevet 26. april 2022 Just now, AnonymBruker said: Poste på fb kanskje? Småjobber er veldig poppis. Anonymkode: 41308...ff4 Hvor på FB kan man spør om sånt? Og hva med det formelle knyttet til arbeidsforhold, vi vil jo ha ting på det rene. Arbeid utenfor hjemmet kan ikke overstige 1000kr og det er jo for lite igjen. Jeg vil jo helst booke inn noen som har vært med på noe lignende arbeid før og at det er et skikkelig arbeidsforhold. 🤔 Helt i orden hvis 500kr er vanlig timespris, men syntes det var mye i forhold til hva jeg selv tjener og hva andre sier de betaler 🙈 Anonymkode: e42a5...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Del Skrevet 26. april 2022 500 høres ikke så ille ut det. Husk at om det er hvitt er det ikke 500 i lomma på servitøren. Til sammenligning fakturerer jeg 1100-1500 timen, men har absolutt ikke det i lomma Anonymkode: 53adc...6c4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Del Skrevet 26. april 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: 500 høres ikke så ille ut det. Husk at om det er hvitt er det ikke 500 i lomma på servitøren. Til sammenligning fakturerer jeg 1100-1500 timen, men har absolutt ikke det i lomma Anonymkode: 53adc...6c4 Takk, jeg vil jo selvfølgelig betale hvitt, men det vil vel alle, så da stusser jeg en del på hvorfor alle oppgir at de betaler så mye mindre 🤔 Det er jo ulovlig og straffbart å kjøpe tjenester svart. Anonymkode: e42a5...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 26. april 2022 #6 Del Skrevet 26. april 2022 Sjekk opp om russen(ikke årets kanskje, men neste års russekull) vil gjøre jobben, de vil sikkert dra inn litt kroner til russetiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. april 2022 #7 Del Skrevet 26. april 2022 Personlig hadde jeg aldri tatt på meg en jobb i helgene for under 500 kr timen. Og trenger jeg selv hjelp, lønner jeg såpass at de skal føle det er verdt strevet. Dagtid på en hverdag er noe helt annet, men at noen gidder å ofre helga si for deg, det skal man sette pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Del Skrevet 26. april 2022 Just now, Bålkaffe said: Sjekk opp om russen(ikke årets kanskje, men neste års russekull) vil gjøre jobben, de vil sikkert dra inn litt kroner til russetiden. Har du erfaring med det selv? Jeg er kanskje litt skeptisk til å slippe til ukjente 18åringer 😬 Selv om det ikke er servering er det jo viktig at oppvask blir gjort ordentlig. Men igjen, hvordan løse det lovlig med lønn - 1000kr for en kveld er jo for lite? 1 minutt siden, Dævendøtte said: Personlig hadde jeg aldri tatt på meg en jobb i helgene for under 500 kr timen. Og trenger jeg selv hjelp, lønner jeg såpass at de skal føle det er verdt strevet. Dagtid på en hverdag er noe helt annet, men at noen gidder å ofre helga si for deg, det skal man sette pris på. Jeg ville heller aldri i livet jobbet helg, uansett lønn, nå, men så er jeg i en annen livssituasjon Da jeg var student jobbet jeg gjerne på ulike arrangementer i helger for å tjene penger, og tjente vel rundt ikke stort mer enn 200kr i timen. Men da var det gjennom arrangementfirma og jeg leverte skattekort og det var fint å få arbeidserfaring og kontakter. Jeg har ikke noe problem med å betale det det koster, jeg stusser mest på at i tråder jeg har lest her og på Facebook så oppgir folk en god del lavere timespris på ryddehjelp enn 500kr og jeg lurer på hvordan de får til det. Syntes det er rart om svart arbeid er så utbredt, og at folk skriver om det under fullt navn på Facebook🤔 Anonymkode: e42a5...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 26. april 2022 #9 Del Skrevet 26. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du erfaring med det selv? Jeg er kanskje litt skeptisk til å slippe til ukjente 18åringer 😬 Selv om det ikke er servering er det jo viktig at oppvask blir gjort ordentlig. Men igjen, hvordan løse det lovlig med lønn - 1000kr for en kveld er jo for lite? Anonymkode: e42a5...aad Har ikke det, siden jeg ikke har gifta meg enda, men det er blant annet det jeg tenker på å gjøre selv. Ang. betaling og lovlighet, så har jeg ikke sjekket ut dette enda, derfor svarte jeg ikke på det. Ang, oppvask, dagens oppvaskmaskiner som gjerne er på sånne forsamlingslokaler med kjøkken etc, er av industri-typen, hvor man skyller av tallerkner/utstyr, setter det pent i stablebrettet, setter inn i maskina, trykker på en knapp også gjør oppvaskmaskina resten selv. Det vaskes på så høy temperatur at det blir rent. Endret 26. april 2022 av Bålkaffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. april 2022 #10 Del Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du erfaring med det selv? Jeg er kanskje litt skeptisk til å slippe til ukjente 18åringer 😬 Selv om det ikke er servering er det jo viktig at oppvask blir gjort ordentlig. Men igjen, hvordan løse det lovlig med lønn - 1000kr for en kveld er jo for lite? Jeg ville heller aldri i livet jobbet helg, uansett lønn, nå, men så er jeg i en annen livssituasjon Da jeg var student jobbet jeg gjerne på ulike arrangementer i helger for å tjene penger, og tjente vel rundt ikke stort mer enn 200kr i timen. Men da var det gjennom arrangementfirma og jeg leverte skattekort og det var fint å få arbeidserfaring og kontakter. Jeg har ikke noe problem med å betale det det koster, jeg stusser mest på at i tråder jeg har lest her og på Facebook så oppgir folk en god del lavere timespris på ryddehjelp enn 500kr og jeg lurer på hvordan de får til det. Syntes det er rart om svart arbeid er så utbredt, og at folk skriver om det under fullt navn på Facebook🤔 Anonymkode: e42a5...aad Her i Norge er det helt ok å jobbe litt svart. Og minst like akseptert å betale svart. På godt og vondt. Og ingen slår heller ned på om du betaler en 18 åring 300 kr timen svart for å hjelpe til i et bryllup. Ingen bryr seg. Så det er nok derfor folk ikke er redde for å skrive det så offentlig. Jeg hadde heller ikke jobbet i helgene for andre, selv for 2000 kr timen svart. Men det var bare et eksempel da jeg skrev det Vi er heldige som ikke trenger det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Del Skrevet 26. april 2022 Hvorfor spør du ikke de du ser skriver at de betaler så lite hvordan de får det til? Da får du svar på hvordan de har løst det. Anonymkode: 2757c...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Del Skrevet 26. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk, jeg vil jo selvfølgelig betale hvitt, men det vil vel alle, så da stusser jeg en del på hvorfor alle oppgir at de betaler så mye mindre 🤔 Det er jo ulovlig og straffbart å kjøpe tjenester svart. Anonymkode: e42a5...aad Det er mange som handler svart. Anonymkode: 53adc...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Del Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, jeg vil jo selvfølgelig betale hvitt, men det vil vel alle, så da stusser jeg en del på hvorfor alle oppgir at de betaler så mye mindre 🤔 Det er jo ulovlig og straffbart å kjøpe tjenester svart. Anonymkode: e42a5...aad Hvis du vil betale hvitt er da 500kr/timen helt grei pris, med tanke på av det skal komme lønn, arbeidsgiveravgift, mva osv... De som oppgir 200/300kr har betalt svart og eier ingen skam. Anbefaler å leie inn servitører og ryddehjelp fra cateringfirma, også fordi en proff servitør = to/tre 18åringer uten erfaring, du får mye mer hjelp for pengene. Anonymkode: d59c8...645 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #14 Del Skrevet 26. april 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor spør du ikke de du ser skriver at de betaler så lite hvordan de får det til? Da får du svar på hvordan de har løst det. Anonymkode: 2757c...e95 Jeg spør jo her av den grunn Har prøvd å spørre i Facebooktråd om temaet også, men ikke fått svar fra noen utenom noen som trodde grensa var 6000kr 🙈 59 minutter siden, Dævendøtte said: Her i Norge er det helt ok å jobbe litt svart. Og minst like akseptert å betale svart. På godt og vondt. Og ingen slår heller ned på om du betaler en 18 åring 300 kr timen svart for å hjelpe til i et bryllup. Ingen bryr seg. Så det er nok derfor folk ikke er redde for å skrive det så offentlig. Jeg hadde heller ikke jobbet i helgene for andre, selv for 2000 kr timen svart. Men det var bare et eksempel da jeg skrev det Vi er heldige som ikke trenger det At man kjenner noen ungdommer som kan gjør jobben som en tjeneste og få litt penger eller gave ved siden av er jo helt ok, men hvis det er sånn at de fleste kjøper tjenester svart enten fordi de ikke bryr seg eller ikke vet så er jo det forståelig at det blir billigere. Ante ikke det var så utbredt. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du vil betale hvitt er da 500kr/timen helt grei pris, med tanke på av det skal komme lønn, arbeidsgiveravgift, mva osv... De som oppgir 200/300kr har betalt svart og eier ingen skam. Anbefaler å leie inn servitører og ryddehjelp fra cateringfirma, også fordi en proff servitør = to/tre 18åringer uten erfaring, du får mye mer hjelp for pengene. Anonymkode: d59c8...645 Enig med deg. Anonymkode: e42a5...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #15 Del Skrevet 26. april 2022 Du bør finne noen som har erfaring. Det er faktisk ikke alle som klarer å se at nå må det fylles på, det må tørkes fordi noe er grist, påfyll i glass før det er helt tomt osv. Finnes det en kokke-/servitørlinje der du bor? Kanskje du kunne ringt skolen og hørt om de har noen som er interessert i litt jobb? Mot betaling på riktig måte selvsagt. Anonymkode: 26b51...282 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. april 2022 #16 Del Skrevet 26. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): At man kjenner noen ungdommer som kan gjør jobben som en tjeneste og få litt penger eller gave ved siden av er jo helt ok, men hvis det er sånn at de fleste kjøper tjenester svart enten fordi de ikke bryr seg eller ikke vet så er jo det forståelig at det blir billigere. Ante ikke det var så utbredt. Det har blitt bedre de siste årene. Jobber selv i en bransje hvor kontantene fløt i gamle dager. Sånn er det ikke lengre i denne bransjen, alt går via nettbutikker og fakturasystem og folk har ikke så mye cash lengre. Men folk gjør hva som helst for å spare litt penger, derfor betaler folk villig vekk i svarte penger for å spare minst 25 %. Kjenner mange håndverkere som jobber svart. Er mye mer utbredt enn hva folk kan tenke seg. Sex og narko som er en av de "varene" som det selges mest av i verden, alt er svart og illegalt. Våpen til kjeltringer, alt er svarte penger. Vi snakker om billioner av kroner verden over og lille Norge bidrar så godt de kan. Endret 26. april 2022 av Dævendøtte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Del Skrevet 26. april 2022 Hvis du bor i Oslo: en venninne tar innimellom vakter for noe som heter restaurang assistans, hun får for eks forespørsel kan du jobbe i serveringen på scandic i morgen, eller neste uke, hun har jobbet på mange forskjellige hoteller i servering/kjøkken, samt i hagebryllup, firma middager, fotballkamp på ullevål stadion, konsert etc, alle steder det foregår servering da. Det kan jo være noe lignende i andre byer også om du ikke bor i Oslo. Har fra henne oppfattet det som seriøst firma(til tross for stavemåten🙈), aldri vært noe tull,og det har vært greit å ta vakter sammen med skole. Hun har erfaring fra hotell/serveringsbransjen. Anonymkode: 87ba0...5ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #18 Del Skrevet 26. april 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Du bør finne noen som har erfaring. Det er faktisk ikke alle som klarer å se at nå må det fylles på, det må tørkes fordi noe er grist, påfyll i glass før det er helt tomt osv. Finnes det en kokke-/servitørlinje der du bor? Kanskje du kunne ringt skolen og hørt om de har noen som er interessert i litt jobb? Mot betaling på riktig måte selvsagt. Anonymkode: 26b51...282 Enig Skal søke litt og se 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du bor i Oslo: en venninne tar innimellom vakter for noe som heter restaurang assistans, hun får for eks forespørsel kan du jobbe i serveringen på scandic i morgen, eller neste uke, hun har jobbet på mange forskjellige hoteller i servering/kjøkken, samt i hagebryllup, firma middager, fotballkamp på ullevål stadion, konsert etc, alle steder det foregår servering da. Det kan jo være noe lignende i andre byer også om du ikke bor i Oslo. Har fra henne oppfattet det som seriøst firma(til tross for stavemåten🙈), aldri vært noe tull,og det har vært greit å ta vakter sammen med skole. Hun har erfaring fra hotell/serveringsbransjen. Anonymkode: 87ba0...5ba Takk for tips, bor ikke i Oslo, men kan jo sjekke det ut allikevel:) Anonymkode: e42a5...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #19 Del Skrevet 26. april 2022 Tør du virkelig ta sjansen på å bruke vilkårlige fremmede som servitører i bryllupet ditt? Sørg i minste fall for at de har referanser, og kontakt dem for å høre erfaringer. Det er ikke alle som er egnet, ansvarlige, faktisk møter opp, eller på eget initiativ tar tak i det som må gjøres. Hadde jeg ingen kjente jeg stolte på å spørre, ville jeg gladelig betalt 500 kr timen for servitører cateringbyrået skaffet og gikk god for. Er liksom her du bør spare penger, det kan fort bli veldig kjipt. Anonymkode: fe139...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S&E Skrevet 27. april 2022 #20 Del Skrevet 27. april 2022 Sjekk om det er kokk/servitør linje på vidergående skole r deg. Eg gikk på dette på vidergående og vi fikk fler oppdrag.. greit å tjene penger og øve seg samtidig. Og dei har lært hvordan det skal gjøres.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå