AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Det er seks uker siden jeg fødte. Jeg ble klippet grunnet fødsel med sugekopp. Omtrent halve klippet har grodd veldig fint, men delen nærmest skjedeåpningen har ikke grodd enda. Det hadde såret åpnet seg, og det har vokst granulasjonsvev - for mye. Dette har gjort at jeg har hatt smerter og svie daglig. Det gjør vondt selve såret, i kjønnsleppene og i den ene rumpeballen, da det stråler ut dit. Vondt å sitte, stå, å ha på truse og bukse. Og jeg skal operere, og sys sammen igjen. Har tro på at det vil hjelpe. Men jeg lurer på: Når jeg googler, får jeg opp at alt fra 2-4 uker er normal tid å ha smerter etter et klipp. Tenker likevel at alt er relativt, og at det sikkert er mange der ute som har erfart å ha vondt lenger, eller som har hatt litt komplikasjoner slik som jeg. Det kommer vel an på klippet, og. Hvor mye, hvor dypt, osv. Jeg ønsker å høre fra dere som kjenner dere igjen, og ikke fra alle som opplevde å gro raskt og fint. Er det andre her som brukte flere uker eller måneder? Som fikk problemer med granulasjon? Som måtte skjære det vekk, eller som lot det være? Det er lett å bli redd for at det aldri skal bli bedre, men de fleste blir jo det etter hvert. Hva er andre her sine erfaringer? Jeg er ganske lei meg, og synes det er vanskelig. Samtidig vet jeg jo at det ikke er noe farlig eller alvorlig, og er glad for det. Anonymkode: a54af...107
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Tok 6 mnd før klippet sluttet å gjøre daglig vondt og nesten to år før jeg sluttet å kjenne det, enda alt var normalt (var hos gynekolog for sjekk). Det var helt forferdelig. Denne gangen har jeg lagt ned totalforbud mot å klippe i meg, jeg blånekter 😛 Jævligste jeg har vært med på. Anonymkode: 6e7a4...b8c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er seks uker siden jeg fødte. Jeg ble klippet grunnet fødsel med sugekopp. Omtrent halve klippet har grodd veldig fint, men delen nærmest skjedeåpningen har ikke grodd enda. Det hadde såret åpnet seg, og det har vokst granulasjonsvev - for mye. Dette har gjort at jeg har hatt smerter og svie daglig. Det gjør vondt selve såret, i kjønnsleppene og i den ene rumpeballen, da det stråler ut dit. Vondt å sitte, stå, å ha på truse og bukse. Og jeg skal operere, og sys sammen igjen. Har tro på at det vil hjelpe. Men jeg lurer på: Når jeg googler, får jeg opp at alt fra 2-4 uker er normal tid å ha smerter etter et klipp. Tenker likevel at alt er relativt, og at det sikkert er mange der ute som har erfart å ha vondt lenger, eller som har hatt litt komplikasjoner slik som jeg. Det kommer vel an på klippet, og. Hvor mye, hvor dypt, osv. Jeg ønsker å høre fra dere som kjenner dere igjen, og ikke fra alle som opplevde å gro raskt og fint. Er det andre her som brukte flere uker eller måneder? Som fikk problemer med granulasjon? Som måtte skjære det vekk, eller som lot det være? Det er lett å bli redd for at det aldri skal bli bedre, men de fleste blir jo det etter hvert. Hva er andre her sine erfaringer? Jeg er ganske lei meg, og synes det er vanskelig. Samtidig vet jeg jo at det ikke er noe farlig eller alvorlig, og er glad for det. Anonymkode: a54af...107 Det tok 6 måneder for såret mitt å Gro ordentlig etter klipp som revnet. Jeg hadde litt ubehagelige arrvev ved samleie noen år etterpå, men ikke voldsomt ille. Anonymkode: 4d68f...110
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tok 6 mnd før klippet sluttet å gjøre daglig vondt og nesten to år før jeg sluttet å kjenne det, enda alt var normalt (var hos gynekolog for sjekk). Det var helt forferdelig. Denne gangen har jeg lagt ned totalforbud mot å klippe i meg, jeg blånekter 😛 Jævligste jeg har vært med på. Anonymkode: 6e7a4...b8c De klipper sjelden andre gangen. De lot meg heller revne grad 2. Noe som var mye mer behagelig enn klipp! Anonymkode: 4d68f...110
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 Jeg hadde plager helt til neste barn ble født 2 1/2 år etter førstemann. Da nr to ble født ble arrvevet strukket slik at alt ble i orden igjen. Anonymkode: b538c...2ab
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De klipper sjelden andre gangen. De lot meg heller revne grad 2. Noe som var mye mer behagelig enn klipp! Anonymkode: 4d68f...110 Jeg revnet grad 3C selv om de klippet - og riften var helt ukomplisert, grodde raskt og var relativt smertefri i forhold til klippet. Jeg vil mye før ha ny ruptur enn å bli klippet igjen! Det står i fødebrevet mitt denne gangen at ingen får nærme seg meg med noe saks 😛 Revner heller naturlig. Anonymkode: 6e7a4...b8c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Takk for svar, dere. Det er selvfølgelig ikke bra at vi sliter med smerter i etterkant av et klipp, men samtidig er det godt å ikke føle seg alene om disse tingene. En slags normalisering av episiotomi-bivirkninger, for å kalle det noe litt upresist. Anonymkode: a54af...107
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 Er det noen som fikk mye granulasjonsvev i klippsåret? I mitt ser det nesten ut som om det har vokst ut en tredje indre kjønnsleppe. Den skal skjæres bort, da, heldigvis. Anonymkode: a54af...107
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg revnet grad 3C selv om de klippet - og riften var helt ukomplisert, grodde raskt og var relativt smertefri i forhold til klippet. Jeg vil mye før ha ny ruptur enn å bli klippet igjen! Det står i fødebrevet mitt denne gangen at ingen får nærme seg meg med noe saks 😛 Revner heller naturlig. Anonymkode: 6e7a4...b8c Og jeg vil heller klippes på nytt, for klippet grodde mye bedre enn de stygge riftene. Anonymkode: 6797a...e5a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 Jeg hadde vondt de første 4 månedene. De første to månedene kunne jeg ikke engang gå med vanlig truse, måtte bruke bleie (!) fordi trusekanten gnagde for mye på arret. Nå merker jeg ingenting til det lenger (3 år siden jeg ble klippet). Jeg fikk endel granulsjonsvev som ble fjernet 3 måneder etter fødsel, det var heldigvis smertefritt og ukomplisert. Anonymkode: 49043...e10
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde vondt de første 4 månedene. De første to månedene kunne jeg ikke engang gå med vanlig truse, måtte bruke bleie (!) fordi trusekanten gnagde for mye på arret. Nå merker jeg ingenting til det lenger (3 år siden jeg ble klippet). Jeg fikk endel granulsjonsvev som ble fjernet 3 måneder etter fødsel, det var heldigvis smertefritt og ukomplisert. Anonymkode: 49043...e10 Kjenner meg igjen i det du skriver. Utrolig hvor vondt det gjør, bare at tøy kommer borti. Prøver å overse det en del ganger, særlig når jeg er sammen med andre. Etterpå gjør det så vondt at jeg ikke får sove på kvelden. Håper på at jeg også får en ukomplisert og vellykket fjerning av granulasjonesvev 🙏🏼 Anonymkode: a54af...107
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #12 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 11.34): Det er seks uker siden jeg fødte. Jeg ble klippet grunnet fødsel med sugekopp. Omtrent halve klippet har grodd veldig fint, men delen nærmest skjedeåpningen har ikke grodd enda. Det hadde såret åpnet seg, og det har vokst granulasjonsvev - for mye. Dette har gjort at jeg har hatt smerter og svie daglig. Det gjør vondt selve såret, i kjønnsleppene og i den ene rumpeballen, da det stråler ut dit. Vondt å sitte, stå, å ha på truse og bukse. Og jeg skal operere, og sys sammen igjen. Har tro på at det vil hjelpe. Men jeg lurer på: Når jeg googler, får jeg opp at alt fra 2-4 uker er normal tid å ha smerter etter et klipp. Tenker likevel at alt er relativt, og at det sikkert er mange der ute som har erfart å ha vondt lenger, eller som har hatt litt komplikasjoner slik som jeg. Det kommer vel an på klippet, og. Hvor mye, hvor dypt, osv. Jeg ønsker å høre fra dere som kjenner dere igjen, og ikke fra alle som opplevde å gro raskt og fint. Er det andre her som brukte flere uker eller måneder? Som fikk problemer med granulasjon? Som måtte skjære det vekk, eller som lot det være? Det er lett å bli redd for at det aldri skal bli bedre, men de fleste blir jo det etter hvert. Hva er andre her sine erfaringer? Jeg er ganske lei meg, og synes det er vanskelig. Samtidig vet jeg jo at det ikke er noe farlig eller alvorlig, og er glad for det. Anonymkode: a54af...107 Som om jeg skulle skrevet dette selv. Hvordan gikk det med deg? Anonymkode: 12dfb...953
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #13 Skrevet 12. november 2023 5 mnd siden fødsel og klipp her. Klarer ikke ha sex pga stramt og hardt arrvev i skjedeåpningen 😥 Anonymkode: 89664...6c1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 5 mnd siden fødsel og klipp her. Klarer ikke ha sex pga stramt og hardt arrvev i skjedeåpningen 😥 Anonymkode: 89664...6c1 Åå, uff!! Så kjipt å høre. 😩 Har du prøvd å oppsøke noe hjelp? Isåfall hvor og hva sa de? Det skal være mulig å gjøre noe med det meste av slike plager. Anonymkode: 12dfb...953
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #15 Skrevet 13. november 2023 Jeg ble klippet da det var hast og babyen min måtte tas med tang. Jeg klarte ikke se noe der nede den første tiden, da alt var så hovent, men jeg ble sjekket av jordmor etter 1.5 uke fordi jeg ikke klarte å sitte. Viste seg at stingene hadde gått opp og det var blitt infeksjon. Jeg ble da henvist til stråling, ble "bra" etter et par behandlinger med det. Jeg får fortsatt fantomsmerter der av og til. Ikke lenge, og sexlivet mitt er ikke påvirket av dette nå, men ubehagelig når det skjer. Husker jeg fikk streng beskjed om at jeg ikke måtte bli gravid på minst ett år, regner med at det er fordi det tar tid for sånne sår å heale seg skikkelig?! Dette er nå 9 år siden. Anonymkode: db589...90c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #16 Skrevet 7. juli 2024 On 4/26/2022 at 2:03 PM, AnonymBruker said: Er det noen som fikk mye granulasjonsvev i klippsåret? I mitt ser det nesten ut som om det har vokst ut en tredje indre kjønnsleppe. Den skal skjæres bort, da, heldigvis. Anonymkode: a54af...107 Jeg har lignende granulasjonsvev. Skjæres den bort av estetiske årsaker, eller funksjonelle? Anonymkode: 72fbf...2ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå