Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er folk så redd for keisersnitt når det gjør så hinsides vondt å føde?

Anonymkode: e462f...a37

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lurt på det samme. Jeg har prøvd begge deler. Fødselen var 100x mer dramatisk og traumatisk enn KS 

Anonymkode: 15f47...42e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Større risiko for blodpropp og lignende. 

Anonymkode: e15a3...991

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mister opplevelsen kroppen har ventet på i 9 mnd.

Anonymkode: 58ba5...98d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Endel mennesker er hysterisk livredde for alt som heter bedøvelse og operasjoner,kutting i hud og vev osv. Og med tanke på de som er førstegangsfødende, så har nok mange av dem samtidig en litt naiv tro på at de tåler mer enn de gjør. 

Anonymkode: 67f37...2bf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for å bli skjært i og være i narkose. Ville heller føde vaginalt, og det gjorde jeg. Det er jo vondt, men slipper å få magen skjært opp hvertfall. Dessuten kommer man seg fortere etter en vaginal fødsel enn etter et keisersnitt. Jeg kunne gå og gå på do selv, gå på kantinen, stelle babyen osv. Hun jeg delte rom som var keisersnittpasient kunne ikke det de første dagene. Og hun hadde mye smerter etter keisersnittet. Da var jeg veldig glad jeg hadde født vaginalt. 

Anonymkode: 3204b...61f

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Keisersnitt er jo en svær operasjon, og når barnet er ute er det ikke over. Det er i grunn da det starter, kontra en fødsel som går over relativt fort. Det er muskler som skjæres over og kroppen røskes, rives og dras i for å få ut barnet. Man blir regelrett mørbanket. De første to dagene får man morfin for å holde ut smertene, deretter stort sett maks dose med paracetamol og ibuprofen for å døyve toppene. Noen må fortsette med morfintabletter også fordi smertene er så store. Skal sies at noen klarer seg uten morfin også, men det hører sjeldenheten til. Det kan også forverre forløpet ved å ikke ta anbefalt smertelindring. Man kan ikke løfte mer enn babyen i 6 uker, egentlig lengre men den generelle anbefalingen er så på 1800 tallet fortsatt at det blir man ikke fortalt. Det gjør vondt å hoste og nyse i flere uker, fordi, jeg gjentar, det er en svær operasjon i ca kroppens viktigste muskulære område. 

Er man ikke litt småredd for keisersnitt så er man naiv. Jeg var naiv selv. Men jeg tar nok heller keisersnitt igjen enn å gå gjennom en til fødsel, med det sagt. 

Anonymkode: dcf6e...9e6

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi er litt mer opplyst og har sett mer enn deg?

Anonymkode: 7a28a...feb

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Endel mennesker er hysterisk livredde for alt som heter bedøvelse og operasjoner,kutting i hud og vev osv. Og med tanke på de som er førstegangsfødende, så har nok mange av dem samtidig en litt naiv tro på at de tåler mer enn de gjør. 

Anonymkode: 67f37...2bf

Hvor mye den enkelte tåler tror jeg er veldig individuelt.

Anonymkode: 58ba5...98d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Keisersnitt er jo en svær operasjon, og når barnet er ute er det ikke over. Det er i grunn da det starter, kontra en fødsel som går over relativt fort. Det er muskler som skjæres over og kroppen røskes, rives og dras i for å få ut barnet. Man blir regelrett mørbanket. De første to dagene får man morfin for å holde ut smertene, deretter stort sett maks dose med paracetamol og ibuprofen for å døyve toppene. Noen må fortsette med morfintabletter også fordi smertene er så store. Skal sies at noen klarer seg uten morfin også, men det hører sjeldenheten til. Det kan også forverre forløpet ved å ikke ta anbefalt smertelindring. Man kan ikke løfte mer enn babyen i 6 uker, egentlig lengre men den generelle anbefalingen er så på 1800 tallet fortsatt at det blir man ikke fortalt. Det gjør vondt å hoste og nyse i flere uker, fordi, jeg gjentar, det er en svær operasjon i ca kroppens viktigste muskulære område. 

Er man ikke litt småredd for keisersnitt så er man naiv. Jeg var naiv selv. Men jeg tar nok heller keisersnitt igjen enn å gå gjennom en til fødsel, med det sagt. 

For å ikke snakke om at disse morfinpreparatene går over i morsmelken dersom man ammer, og «kan» gi baby respirasjonsdepresjon.

Smertene under en fødsel er ingenting oppmot smertene etter et ks.

Anonymkode: 8bbd8...351

• Liker 6
Skrevet

Det er hinsides vondt å føde, som du sier, men samtidig er det helt naturlig og med lavere risiko for alvorlige komplikasjoner enn ved keisersnitt. Ved keisersnitt må det skjæres gjennom hud, fett, muskler, og livmor. Buken åpnes opp for å få barnet ut. Det pleier å gå helt fint, men vaginal fødsel anbefales alltid av helsepersonell hvis det ikke er noe spesielt i veien for det. - Og det er det jo en grunn til. Ofte tar det lenger tid å komme seg i etterkant av et keisersnitt, også. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Fødselen var vond akkurat der og da, men fort overstått. Keisersnittet var vondt i flere måneder, det ble litt feilsydd så jeg endte opp med å måtte åpne opp igjen såret og sy på nytt for å bli kvitt smertene. Ville aldri ha valgt keisersnitt om det var mulig å føde naturlig. 

Anonymkode: 00fd1...1a6

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd både en smertefull fødsel og keisersnitt. Hvis jeg får velge neste gang vil jeg mye heller ha en ny fødsel.

En fødsel gjør vondt underveis, men etter et par uker er det bare ømt.

Et keisersnitt gjør ikke vondt underveis, men gjør veldig vondt i flere uker etterpå, og kan gjøre litt vondt i flere måneder.

Anonymkode: 6bdcd...b91

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er redd for å bli skjært i og være i narkose. Ville heller føde vaginalt, og det gjorde jeg. Det er jo vondt, men slipper å få magen skjært opp hvertfall. Dessuten kommer man seg fortere etter en vaginal fødsel enn etter et keisersnitt. Jeg kunne gå og gå på do selv, gå på kantinen, stelle babyen osv. Hun jeg delte rom som var keisersnittpasient kunne ikke det de første dagene. Og hun hadde mye smerter etter keisersnittet. Da var jeg veldig glad jeg hadde født vaginalt. 

Anonymkode: 3204b...61f

Jeg kunne ikke noe av dette etter min vaginale fødsel, var helt sengeliggende over en uke og hadde enorme smerter i mange måneder etterpå. Gikk på tunge smertestillende og hadde fortsatt sykt vondt av fødselsskadene. Gikk 1,5 år før plagene mine gradvis forsvant. Etter keisersnittet med nr 2 var jeg oppe og gikk dagen etter, og ordnet meg helt selv. Så her er det store individuelle forskjeller :) 

Anonymkode: 3c825...17f

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd fødsel og hastesnitt, og hastesnitt var minst like smertefullt som fødsel i alle fall, om ikke underveis så i alle fall rett etterpå. Ved vaginal fødsel følte jeg meg mye piggere etterpå også. 

Men opplevelsen er individuell. Min opplevelse kan ikke overføres til noen andre uten videre. 

Men generelt sett er jo risikoen for både kvinne og barn lavere med vaginal fødsel. Men det er jo også fordi ks oftest brukes ved tilleggskomplikasjoner, så at vaginal fødsel er tryggest for de fleste betyr jo ikke at det er tryggest eller mest riktig for alle. 

Anonymkode: 42755...3e0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født vaginalt 3 ganger. Helvetes vondt, men etter første gangen var jeg redd for keisersnitt fordi jeg da ville gå glipp av det første øyeblikket med baby på brystet. Den opplevelsen skal jeg ikke engang prøve å beskrive her, da ord ikke strekker til.... 

Anonymkode: a7104...87e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flere gode grunner til å være redd fot keisersnitt, som i utgangspunktet bare bør brukes ved komplikasjoner; 

Komplikasjoner

I dag er risikoen ved å ta keisersnitt betydelig redusert, men fremdeles er det større fare for komplikasjoner her enn ved vanlig fødsel.  

For den fødende er de vanligste komplikasjonene blodtap og infeksjoner. Den største konsekvensen er risikoen for nytt keisersnitt i senere svangerskap. Keisersnitt øker også muligheten for komplikasjoner, som for eksempel spontanabort, blødninger i svangerskap og for tidlig fødsel ved etterfølgende svangerskap.

Barn har oftere startproblemer med pustingen når de er født ved planlagt keisersnitt sammenliknet med vaginal fødsel eller hastekeisersnitt. Dette skyldes at de ikke har fått adrenalinøkningen i blodet som barn normalt får under fødselen. Dermed er de også mindre våkne, og mindre sugevillige, enn etter en vaginal fødsel.

Keisersnitt har ingen negative konsekvenser for barnet på kort sikt, men flere studier har funnet at risikoen for alvorlig astma, allergier, cøliaki og type 1-diabetes senere i livet er forhøyet sammenliknet med vaginal fødsel. En hypotese er at barn som fødes ved keisersnitt, ikke eksponeres for bakteriene som finnes naturlig i mors fødselskanal og derfor ikke etablerer samme type tarmflora som barna som fødes vaginalt.

Anonymkode: be636...b98

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kunne ikke noe av dette etter min vaginale fødsel, var helt sengeliggende over en uke og hadde enorme smerter i mange måneder etterpå. Gikk på tunge smertestillende og hadde fortsatt sykt vondt av fødselsskadene. Gikk 1,5 år før plagene mine gradvis forsvant. Etter keisersnittet med nr 2 var jeg oppe og gikk dagen etter, og ordnet meg helt selv. Så her er det store individuelle forskjeller :) 

Anonymkode: 3c825...17f

Men slik opplevelse du hadde etter fødsel er veldig sjelden, langt fra normalt, selv om det åpenbart skjer. Smerter etter keisersnitt er bastant, selv om man kan stå og gå dagen etter (man jo det, og de aller fleste gjør det, men langt fra smertefritt for de fleste). 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi smertene er kroppen din. Null stress.

Anonymkode: 19985...5d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lurt på det samme. Jeg har prøvd begge deler. Fødselen var 100x mer dramatisk og traumatisk enn KS 

Anonymkode: 15f47...42e

Samme her, kjemoegod erfaring med ks. Vaginal fødsel var krise med stort blodtap og jeg var skikkelig dårlig i flere uker etterpå. 

Anonymkode: 3dfe4...232

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...