AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Hei! Dere som har gått gravid og født to eller flere ganger: hvilke forskjeller merket dere på selve svangerskapet (feks form, lengde etc) og fødsel? 😊 Anonymkode: e606d...f2f
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Første svangerskap varte i 41 uker og 3 dager, mens andre varte i 38 uker og 2 dager. Med nr 1 var det aktiv fødsel i ca 7 timer, mens med nr 2 var det aktiv fødsel i under 3 og en halv time. Anonymkode: e203c...fe1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Første svangerskap: veldig kvalm og mye oppkast fram til uke 16, ryggplager fra uke 26. 7t aktiv fødsel, men litt lang presstid da babyen satt fast. Endte med klipp og en del rifter. Var ganske utmattet og satt i rullestol første døgnet. Andre svangerskap: nesten ikke kvalm men ekstremt trøtt. Ryggplager fra uke 22. Aktiv fødsel på 2t og 20minutt. Var ganske heftig og lite pause mellom riene. Hjalp når jeg fikk komme i badekar. Var oppe å gikk umiddelbart etter fødsel og hadde kun noen få pyntesting jeg aldri kjente noe til. Anonymkode: 81910...e95
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Første svangerskap var problemfritt og jeg var i tipp topp form. Var forberedt på å gå full overtid og igangsetting, for det gjorde mamma med meg og begge søstrene mine. Babyen kom av seg selv 2 dager før termin, startet med vannavgang 4 dager før. Andre svangerskapet var dritt fra start til slutt. Hodepine første og andre trimester, ryggsmerter hele andre trimester og ekstreme symfysesmerter hele siste trimester (og til mange uker etter fødsel). Var forberedt på fødsel før termin denne gangen og (mega utålmodig som jeg var), men fødsel startet ikke. Endte med lite fostervann og igangsetting dag 7 over termin. Dag 10 var babyen enda ikke ute og det endte i hastekeisersnitt. Anonymkode: aacea...723
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Første svangerskap var jeg utslitt hele første trimester, kom meg knapt ut av senga. Veldig sprek og god form i andre og tredje trimester. Ble satt igang uke 37 og hadde en lang og slitsom fødsel med drypp i 13 timer uten noen fremgang. Gikk plutselig fort og aktiv fødsel på ca 4 timer. Syntes det var helt forferdelig. Andre svangerskap var jeg kvalm konstant og kastet opp mye i første trimester. Veldig sliten men ikke på samme nivå som første svangerskap. Ellers veldig sprek og god form fra midten av andre trimester. Tredje var jeg igjen utslitt og drit lei. Ble satt igang uke 36 og fra de tok vannet til baby var ute tok det ca 7 timer, 1 time aktiv fødsel og kom ut på 3 press. Veldig positiv opplevelse i motsetning til første gang Anonymkode: d51ad...ffc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #7 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Første svangerskap var jeg utslitt hele første trimester, kom meg knapt ut av senga. Veldig sprek og god form i andre og tredje trimester. Ble satt igang uke 37 og hadde en lang og slitsom fødsel med drypp i 13 timer uten noen fremgang. Gikk plutselig fort og aktiv fødsel på ca 4 timer. Syntes det var helt forferdelig. Andre svangerskap var jeg kvalm konstant og kastet opp mye i første trimester. Veldig sliten men ikke på samme nivå som første svangerskap. Ellers veldig sprek og god form fra midten av andre trimester. Tredje var jeg igjen utslitt og drit lei. Ble satt igang uke 36 og fra de tok vannet til baby var ute tok det ca 7 timer, 1 time aktiv fødsel og kom ut på 3 press. Veldig positiv opplevelse i motsetning til første gang Anonymkode: d51ad...ffc Hvorfor ble du satt i gang? Anonymkode: 37e91...cdc
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #8 Skrevet 29. april 2022 Første var problemfritt, var sprek og frisk, var ikke kvalm eller noe. Var heller ikke særlig stor før siste ukene. Fødselen startet med at vannet gikk, ble lagt inn. Veene begynte 12 på natta, han ble født litt før 5. (9 dager før termin) Andre svangerskap var jeg konstant kvalm og spydde i tre måneder. Resten gikk fint. Fikk veer, dro på sykehuset, var der litt før kl 16, hun ble født kl 19. (9 dager over termin) Anonymkode: 1b67f...333
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #9 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor ble du satt i gang? Anonymkode: 37e91...cdc Fordi jeg fikk ICP, svangerskaps kolestase. Begge gangene desverre Anonymkode: d51ad...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #10 Skrevet 29. april 2022 Første baby kom fire dager før termindatoen, andre kom dagen etter. I første svangerskap var jeg veldig plaget av kvalme og oppkast i første halvdel. Jeg hadde en del vondt i ryggen. Andre gang hadde jeg også kvalme, men mildere og jeg kastet sjelden opp etter første trimester. Andre svangerskap var generelt lettere, bortsett fra de siste ukene hvor jeg var ordentlig sliten og hadde vondt "over alt" . Første fødsel var egentlig rask og ukomplisert for meg, men babyen var stresset og medtatt, og det gjorde det til en skremmende opplevelse. Andre fødsel var også rask, og veldig fin. Anonymkode: ac293...1e6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #11 Skrevet 29. april 2022 Har hatt tre veldig like svangerskap. Eneste forskjellen har vært at jeg i første svangerskap ikke var noe kvalm, i andre var jeg bittelitt uggen innimellom og i tredje var jeg litt mer uggen. Ellers var jeg i kjempeform i alle tre svangerskapene. To av barna kom fem dager etter termin og ett kom noen dager før. Har hatt en vanlig fødsel, en styrtfødsel og en setefødsel, men alle var enkle og fine fødsler. Kunne gjerne gått gravid og født igjen, men vil jo ikke ha flere barn. Anonymkode: 5f996...523
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #12 Skrevet 29. april 2022 Første svangerskap var jeg kvalm første halvdel, men uten å spy veldig mye. Andre svangerskap var jeg kvalm og spydde konstant, og måtte gå på kvalmestillende frem til tredje trimester. Første svangerskap fikk jeg tegn til bekkenløsning rundt uke 20, som gradvis ble verre. I andre svangerskap kom bekkenløsning tidligere og ble verre. Første fødsel ble en uke på overtid, og var lang og smertefull. Andre svangerskap endte i akutt keisersnitt 6 uker før termin. To barn er nok, tenker jeg. Anonymkode: 65179...be7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #13 Skrevet 29. april 2022 Første: Helt fin hele veien, men ekstremt sulten. La på meg masse. Veldig varm. Andre: Mataversjoner, men ikke direkte kvalm. Omtrent ikke-eksisterende matlyst. Veldig frysen. Masse kynnere så måtte sykemeldes fra 4. mnd. Anonymkode: 2e17d...c19
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 Første svangerskap: Veldig sliten/utmattet, store bekkenplager. Ingen kvalme. 100% sykmeldt fra uke 22. Ingen komplikasjoner. Ble igangsatt grunnet vannavgang uten rier. Rask fødsel da fødselen først kom i gang, ca. 4,5 time aktiv fødsel. Enorme blødninger som endte i narkose og utskrapning etter fødsel, ellers ingen komplikasjoner. Andre svangerskap: Ganske kvalm de 12 første ukene. En del plager med korsryggen. Sliten, men ikke like sliten som første gang. Jobbet gradert frem til uke 28. Seteleie og vendingsforsøk som var vellykket. Ble igangsatt grunnet vannavgang (uten rier) denne gangen også. Det gikk veldig raskt da fødselen først kom i gang, aktiv fødsel var maks 1,5 time. Ingen komplikasjoner. Anonymkode: 8af61...b16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Første svangerskap: Veldig sliten/utmattet, store bekkenplager. Ingen kvalme. 100% sykmeldt fra uke 22. Ingen komplikasjoner. Ble igangsatt grunnet vannavgang uten rier. Rask fødsel da fødselen først kom i gang, ca. 4,5 time aktiv fødsel. Enorme blødninger som endte i narkose og utskrapning etter fødsel, ellers ingen komplikasjoner. Andre svangerskap: Ganske kvalm de 12 første ukene. En del plager med korsryggen. Sliten, men ikke like sliten som første gang. Jobbet gradert frem til uke 28. Seteleie og vendingsforsøk som var vellykket. Ble igangsatt grunnet vannavgang (uten rier) denne gangen også. Det gikk veldig raskt da fødselen først kom i gang, aktiv fødsel var maks 1,5 time. Ingen komplikasjoner. Anonymkode: 8af61...b16 Første er født på termindato (UL-termin, 8 dager før EL-termin). Andre 6 dager før termin. Anonymkode: 8af61...b16
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 Første svangerskap: kvalm frem til ca uke 14. Ellers greit svangerskap. Fødsel startet med vannavgang uten rier. Rier kom først etter ca 1 døgn. Stormrier uten pause, veldig intense og vonde rier helt fra start. Fødsel tok totalt 6 timer. Fødte 4 dager før termindato. Andre svangerskap: kvalmere enn første svangerskap, varte kanskje til uke 16 eller noe rundt der. Generelt et tyngre svangerskap, men hadde da også et barn fra før å følge opp pluss at det var tropesommer som gjorde det jævlig kjipt å være høygravid, varm og utilpass. Fødsel startet rolig med kynnere som jeg ikke visste var rier. Da det ante meg at det kunne være rier dro vi inn til sykehuset, tok seg da veldig opp og ble til monsterrier. Hadde 4 cm åpning da jeg kom inn og ungen var ute ca 1,5 time etterpå. Født 5 dager før termindato, usikker på hvor lang fødselen var total da det gikk en del timer med kynnere i starten. Veldig ulike fødsler, synes svangerskap og fødsel nummer 2 var verst. Anonymkode: 91e6b...7f8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #17 Skrevet 29. april 2022 I svangerskapet merket jeg stor forskjell på at jeg ikke fikk hvilt meg med nr 2. Med nr 1 kunne jeg småsove på sofaen hele ettermiddagen om jeg så ønsket. Mens med nr 2 kunne jeg jo ikke det, med en turbo-storebror som skulle underholdes og passes på. Et av rådene mot kvalme er nettopp hvile, og jeg syntes kvalmen var mye verre med nr 2. Kanskje fordi jeg var helt nødt til å gjøre ting med storebror selv om jeg var dritkvalm og helt utmattet. Fødsel nr 2 var verst, men det var nok fordi den var igangsatt (fostervannslekkasje). Begge fødslene var styrtfødsler og tok rundt 1,5 time. Men med nr 2 fikk jeg ikke pressrier i det hele tatt, måtte presse ungen ut på ren vilje. Var forjævlig vondt hele pressfasen, mens med førstemann hadde jeg ingen smerter etter pressriene satte inn. Men babytiden var helt utrolig mye bedre med nr 2. Et hav av forskjell. Så mye mer avslappet. Anonymkode: af060...522
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #18 Skrevet 29. april 2022 Tuuuusen takk for så mange gode svar og erfaringer! Tar gjerne i mot flere😊 Anonymkode: e606d...f2f
Arkana Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 Første svangerskap: Veldig greit svangerskap. Ganske trøtt de første ukene og mye halsbrann siste trimester, ellers ingen plager. Andre svangerskap: Sliten og energiløs fra andre trimester og ut svangerskapet, orket virkelig ingenting. Forkjølelse etter forkjølelse som alle endte i enten bronkitt eller bihulebetennelse så jeg følte jeg var konstant syk. I tredje trimester hadde jeg masse halsbrann igjen samt mye kynnere og nedpress. Tredje svangerskap: Mye kvalme fram til uke 20, ellers god form, var ikke sliten og trøtt i det hele tatt. Mye halsbrann siste trimester igjen. Første fødsel (39+2): 16 timer. Stormrier omtrent uten pause hele veien. Endte med tangforløsning og tredje grads ruptur. Veldig tøft. Andre fødsel (40+2): Kjapt og greit selv om jeg igjen hadde stormrier. Tok to timer fra vannet gikk/første ri. Følte meg i storform etterpå. Tredje fødsel (39+2): Nok en styrtfødsel, denne gangen bare 24 minutter fra start til slutt. Intenst, men herlig at det var så raskt overstått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå