Gå til innhold

Bygge opp en buffer, og samtidig nedbetale på forbruksgjeld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har råd.? 

Er det smart å bygge opp bufferem samtidig som man betaler ned på forbrukslånet? Eller bør man kun  konsentrere seg om å betale ned på forbrukslånet? 

Anonymkode: 05b74...ef6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville bygget opp buffer samtidig som jeg betalte ned på forbruksgjelden.

Når bufferen var solid nok (en månedslønn i første omgang) ville jeg droppet buffersparing, og betalt så mye inn på forbruksgjelden som mulig.

Jeg tenker at hvis du, mens du nedbetaler forbrukslånet, plutselig befinner deg i en situasjon der du har behov for litt ekstra penger, vil forbruksgjelden øke ytterligere hvis du ikke har en liten reserve å ta av, og at det å spare opp en liten buffer er en beskyttelse mot dette.

Anonymkode: 46dfc...8eb

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler ned forbrukslånet. 

Mulig du må øke igjen om noe virkelig uforutsett skjer. Men da har du spart enormt med renter i perioden. 

Anonymkode: 7d059...b13

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg personlig ville bygget opp buffer samtidig som jeg betalte ned på forbruksgjelden.

Når bufferen var solid nok (en månedslønn i første omgang) ville jeg droppet buffersparing, og betalt så mye inn på forbruksgjelden som mulig.

Jeg tenker at hvis du, mens du nedbetaler forbrukslånet, plutselig befinner deg i en situasjon der du har behov for litt ekstra penger, vil forbruksgjelden øke ytterligere hvis du ikke har en liten reserve å ta av, og at det å spare opp en liten buffer er en beskyttelse mot dette.

Det er det som hittil har skjedd. Forbruksgjelden ned og opp om en annen. 

AnonymBruker
Skrevet

Spar opp til en krisebuffer (5-10.000) og deretter betal alt ned på forbrukslån. Det er dette ekspertene sier også (google it). 

Anonymkode: e6892...025

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spar opp til en krisebuffer (5-10.000) og deretter betal alt ned på forbrukslån. Det er dette ekspertene sier også (google it). 

Men er begrunnelsen da psykologisk? At det skal sitte langt inne å ta litt på forbrukslånet igjen? For økonomsik taper du jo bare på dette så lenge rentene på lånet er så høye. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Min økonomi fungerte best da jeg hadde buffer og lån samtidig for noen år siden. Men jeg mistet bufferen.  

Men jeg vet ikke om det er mer psykologisk. For man sparer nok en god del penger på rente med å heller betale ned, og øke lånet ved uforutsette hendelser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er det som hittil har skjedd. Forbruksgjelden ned og opp om en annen. 

Jeg har selv gjort den tabben, og derfor råder jeg andre til å ikke gjøre samme feil som meg.  :)

Jeg hadde betalt ned 10 000 på forbruksgjelden, da røk kjøleskapet, og *poff*, plutselig var forbruksgjelden like stor igjen.  Og slik fortsatte det.  På den måten ble jeg aldri kvitt gjelden.

Derfor valgte jeg til slutt å gjøre den på den måten jeg skisserte til deg, altså å bygge opp en buffer parallellt med at jeg nedbetalte forbruksgjelden.

Det gikk ikke lange tiden før jeg kunne gå til tannlegen, eller kjøpe et kjøleskap, uten at det gikk ut over forbruksgjelden.
Og de rentekostnadene som påløp i løpet av den tiden jeg brukte på å bygge opp en liten buffer ble raskt minimert på grunn av de ekstrainnbetalingene jeg kunne gjøre etter at bufferen var spart opp.  :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men er begrunnelsen da psykologisk? At det skal sitte langt inne å ta litt på forbrukslånet igjen? For økonomsik taper du jo bare på dette så lenge rentene på lånet er så høye. 

For min del var det økonomisk mer enn psykologisk.

Jeg hadde en nedbetalingsplan på 5 år.  Det første året fulgte jeg nedbetalingsplanen samtidig som jeg bygget en liten buffer  De neste to årene gikk alt jeg hadde til overs hver måned inn på lånet.  Hele lånet ble nedbetalt i løpet av ca 3 år, og til tross for at det var høye renter ble den totale besparelsen relativt stor når vi ser på hele prosessen under ett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har selv gjort den tabben, og derfor råder jeg andre til å ikke gjøre samme feil som meg.  :)

Jeg hadde betalt ned 10 000 på forbruksgjelden, da røk kjøleskapet, og *poff*, plutselig var forbruksgjelden like stor igjen.  Og slik fortsatte det.  På den måten ble jeg aldri kvitt gjelden.

Derfor valgte jeg til slutt å gjøre den på den måten jeg skisserte til deg, altså å bygge opp en buffer parallellt med at jeg nedbetalte forbruksgjelden.

Det gikk ikke lange tiden før jeg kunne gå til tannlegen, eller kjøpe et kjøleskap, uten at det gikk ut over forbruksgjelden.
Og de rentekostnadene som påløp i løpet av den tiden jeg brukte på å bygge opp en liten buffer ble raskt minimert på grunn av de ekstrainnbetalingene jeg kunne gjøre etter at bufferen var spart opp.  :)

Men: du bruker jo akkurat det samme på det kjøleskapet. uansett om du tar av buffer, eller drar opp forbruksgjelden igjen.

Eneste forskjellen er at du har spart renter noen uker/måneder om du først betaler lån. 

Eller var det slik at det stadig var flere "uforutsette ting" når du tok fra lånet? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men: du bruker jo akkurat det samme på det kjøleskapet. uansett om du tar av buffer, eller drar opp forbruksgjelden igjen.

Her tenker vi nok litt forskjellig. 

Hvis jeg kjøper et kjøleskap til 6000 kr kontant, koster det meg 6000 kr.

Kjøper jeg et kjøleskap til 6000, avbetaling over 3 år, med 17 % rente, koster det samme kjøleskapet meg litt mer enn 9000.

Jeg må kanskje betale 2000 kr mer i rente i løpet av den tiden jeg bruker på å spare opp en buffer, men på sikt blir det likevel billigere enn å øke lånet med 9000 kr for noe som egentlig koster 6000 kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjøper jeg et kjøleskap til 6000, avbetaling over 3 år, med 17 % rente, koster det samme kjøleskapet meg litt mer enn 9000.

Jeg må kanskje betale 2000 kr mer i rente i løpet av den tiden jeg bruker på å spare opp en buffer, men på sikt blir det likevel billigere enn å øke lånet med 9000 kr for noe som egentlig koster 6000 kr.

Men hvis du ikke hadde hatt buffer hadde du hatt tilsvarende lavere lån før du trengte bufferen. Hvis du prioriterer buffer fremfor lånet så bruker du lån til å bygge opp buffer i praksis. Hvis det viser seg at du ikke trengte bufferen er det ekstra dumt.

Anonymkode: eff8d...843

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men om du betaler ned 6000 på forbrukslånet i desember, og trenger nytt kjøleskap i juni, så har du spart mye mer i renter. I stedet for å sitte med disse pengene på konto i perioden nesten uten avkastning. 

Så selvfølgelig vil det lønne seg så lenge man kan betale ekstra på slike lån. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor stort forbrukslånet er… men ville nok ha satt inn noen hundrelapper til buffer uansett.

Anonymkode: 7d60e...542

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men om du bruker så kort tid på å bygge opp bufferen at du bare taper 2000 på rente i den perioden vil du jo også kunne betale ned et lån til kjøleskap tilsvarende fort slik at du bare får 2000 i rente da også. Og om du betaler ned på lån i stedet for å bygge buffer vil du spare masse i perioder hvor du ikke har behov for å bruke av bufferet.

Anonymkode: 1aee0...c32

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville prioritert gjelden, men samtidig spart litt.

Men det kommer an på hvor stor gjelden er, og hvilken økonomi man har. Har man så lite ekstra å legge av hver måned at det er så vidt er nok til å dekke rentene på gjelda, så ville jeg prioritert gjeld helt. Men om måndlige avdrag/renter på gjeld er 5000,-, og man har 10 000,- pr måned, så ville jeg betalt 7500,- på gjeld, og satt av 2500,- til buffer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Evt så finner du et billig kjøleskap på Finn.no til forbruksgjelden er nedbetalt og bufferen oppe. 

Anonymkode: 714de...62b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har absolutt null i buffer vil jeg spart opp litt, i hvertfall 10 000. Ut over det burde du priotere dyre lån. 

Anonymkode: 6bc33...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men om du bruker så kort tid på å bygge opp bufferen at du bare taper 2000 på rente i den perioden vil du jo også kunne betale ned et lån til kjøleskap tilsvarende fort slik at du bare får 2000 i rente da også. Og om du betaler ned på lån i stedet for å bygge buffer vil du spare masse i perioder hvor du ikke har behov for å bruke av bufferet.

Anonymkode: 1aee0...c32

Men da bruker man bare bufferen for å betale resten av lånet helt på slutten, så har man både buffer gjennom perioden OG man betaler lånet ned fortere. 

Anonymkode: a54d3...c18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da bruker man bare bufferen for å betale resten av lånet helt på slutten, så har man både buffer gjennom perioden OG man betaler lånet ned fortere. 

Anonymkode: a54d3...c18

Og har tapt mye i å betale renter på bufferen i hele denne perioden. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...