Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal fly!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uerfaren voksen dame på tur. (Polen) Kun håndbagasje. Men hva skjer ved innsjekking osv? Er det slik at jeg må legge shampoo/balsam/tannkremtube i en plastpose og vise separat gjennom sikkerhetskontrollen? 

Jeg kjenner jeg gruer meg. Redd for å drive meg ut ved å ikke vite hvordan det er å fly. Føler alle andre er mye ute og reiser. Håper dere på KG kan gi gode råd og tips ❤

Anonymkode: 73d5f...656

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uerfaren voksen dame på tur. (Polen) Kun håndbagasje. Men hva skjer ved innsjekking osv? Er det slik at jeg må legge shampoo/balsam/tannkremtube i en plastpose og vise separat gjennom sikkerhetskontrollen? 

Jeg kjenner jeg gruer meg. Redd for å drive meg ut ved å ikke vite hvordan det er å fly. Føler alle andre er mye ute og reiser. Håper dere på KG kan gi gode råd og tips ❤

Alt av småflasker over en viss str blir kastet. Ellers så scanner de håndbagasjen din

Anonymkode: 4bca1...db4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slapp av. Chill. Så lenge du ikke nevner ordene bombe el narkotika i sikkerhetskontroll er det null stress. 

Anonymkode: bc36f...3e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt av småflasker over en viss str blir kastet. Ellers så scanner de håndbagasjen din

100 ml ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

100 ml ja. 

Jeg har kjøpt inn små reisestørrelser. Men må jeg pakke disse ut av kofferten (håndbagasjen) og legge i en gjennomsiktig pose, for så å legge den oppi den lille boksen som du legger telefonen o.l. i gjennom innsjekkingsbåndet? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skaff en liten pose til småflaskene og pakk den på forhånd, så er det en ting mindre å bekymre seg over på flyplassen. Sjekke inn kan du stort sett også gjøre på nett på forhånd. Når du kommer til sikkerhetskontrollen snakker de til alle som barn uansett, så ingen kommer til å merke om du er uerfaren eller ikke. Vi som reiser ofte må høre på samme leksa om laptop ut av veska, av med jakka, har du noe flytende osv osv. :)  

Hvis du reiser fra Gardermoen ville jeg valgt den sikkerhetskontrollen som er nærmest togene. Der får man sitt eget nummererte område til å ordne bagasjen, og større trau til tingene. Det er mindre stressende enn gammeldags kontroll der alle står på rekke. Av en uviss grunn driver de fortsatt med to ulike typer kontroll på Gardermoen. Velg den i Norwegians del av flyplassen om du kan.

Anonymkode: 7927d...140

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Maks 100ml med væske. Alt av væsker må pakkes inn i en slik sip-lock pose (finner de på flyplassen), og må ligge synlig. Alt av elektronikk må også være synlig, som ipad.

Ikke noe å stresse over. Om du skulle gjøre noe «feil», så får du beskjed om å gjøre x eller y isteden. Du er garantert ikke første person som ikke er trygg på dette.

Anonymkode: d6d1b...5a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kjøpt inn små reisestørrelser. Men må jeg pakke disse ut av kofferten (håndbagasjen) og legge i en gjennomsiktig pose, for så å legge den oppi den lille boksen som du legger telefonen o.l. i gjennom innsjekkingsbåndet? 

Ja, du må ta ut posen. Legg den øverst i håndbagasjen så er det bare å vippe den ut når du kommer til båndet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode råd!😊❤ Nå ble frykten min betraktelig minsket.

AnonymBruker
Skrevet

Godt tur❤️kos deg,dette går fint

Anonymkode: 6a51d...524

• Liker 2
Skrevet

Folk som flyr for første gang på hver eneste flystasjon, hver eneste dag. Du er ikke den eneste, med andre ord.

Bare se litt på hva de foran deg i køen gjør. Spør om du er usikker, de som jobber der er vant til at folk er usikre på rutinene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Ost said:

Folk som flyr for første gang på hver eneste flystasjon, hver eneste dag. Du er ikke den eneste, med andre ord.

Bare se litt på hva de foran deg i køen gjør. Spør om du er usikker, de som jobber der er vant til at folk er usikre på rutinene.

Og ikke minst, folk som flyr hver dag og fortsatt gjør de samme tabbene 😄 jeg tror mange av oss erfarne reisende også har opplevd at vi plutselig har glemt å drikke opp vannet i flaska før sikkerhetskontrollen. Man føler seg litt dum, og så går det over. Ser frem til at det kommer nye væskeskannere mv så man slipper ta ut alt, men det lar visst vente på seg.

• Liker 1
Skrevet

Totalt kan du ha med flytende innhold som til sammen utgjør 1000 ml. Men hver enkelt beholder kan ikke romme mer enn 100 ml. Alt må i en gjennomsiktig ziplock-pose på størrelse som rommer max 1 liter. Lebestift/lepomade regnes ikke som flytende, og du trenger ikke legge det i denne posen. Men mascara må i posen.

Nå har det vært pandemi, og mange av de som tidligere reiste mye med fly har nok blitt litt rustne på rutiner. Du kan være en skikkelig globetrotter med ADHD som stadig glemmer reglene (no offence til folk med ADHD). 

AnonymBruker
Skrevet
SmuleSMitt skrev (22 timer siden):

Totalt kan du ha med flytende innhold som til sammen utgjør 1000 ml.

Det her er jo litt viktig også da. Max 1L væske - altså alt som er flytende.

Anonymkode: 030d8...3af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...