Gå til innhold

Berlin! Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Berlin snart. Kun langhelg.

Noen som har vært der som har lyst til å komme med tips og anbefalinger? 😊 

Ser for oss at bydelene Kreuzberg og Friedrichshain er noe som tiltaler oss. Mitte er anbefalt for de som reiser dit for første gang 

Ser også de anbefaler sånn Welcome-card som man kan benytte på kollektiv transport..Blir det brukt eller er det like så greit å benytte føttene?

Anonymkode: 0175d...984

AnonymBruker
Skrevet

Berlin er stort, og det er lange avstander. Så jeg ville kjøpt kollektivtransport. S-bahn og u-bahn er en veldig effektiv og fin måte å komme seg rundt. Det er også oversiktlig og enkelt :)

Jeg elsker kreuzberg og fredrichhein, men har også vært en del i Mitte. De to førstnevnte er litt som Løkka i Oslo, mye kule second hand butikker og koslige kafeer. Mitte er litt mer kommersielt, men verdt en tur innom om du er på shopping.

Når jeg har vært i Berlin, er det for å klubbe. Klub scenen i Berlin er legendarisk.

Anonymkode: d965a...0a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes Berliner Zoo var veldig gøy. Har også vært på et akvarium. Mener det var i sammenheng med det Radison hoteller som har et svært akvarium i seg:

https://www.visitsealife.com/berlin/en/

Det er mye annet å se i Berlin, de har et stort shoppingsenter, tror det heter «KaDeWe», men er litt usikker 😅 og tror det er type luksusmerker de selger, og ikke HM, Zara ol.

Kan også anbefale å finne veien til «Mövenpick» restauntant. Hadde en fantastisk god og svær iskrem der. Men kan ikke si noe om hvor denne ligger, for det husker jeg ikke.

Anonymkode: 68316...2b0

AnonymBruker
Skrevet

Utenom tipsene du allerede har fått: 

Tiergarten 

Besøk en Sky Bar 

Nyt utsikten fra Tv-tårnet 

Jødiske museum 

Gå igjennom Checkpoint Charlie 

Anonymkode: f6592...159

AnonymBruker
Skrevet

Synes DDR-museet er morsomt. Og Checkpoint Charlie. Dagstur til Potsdam med tog, men dere blir kanskje i Berlin hvis dere bare har en langhelg? 

Anonymkode: 9b482...36c

AnonymBruker
Skrevet

Adana Grillhaus; tyrkisk restaurant, jeg spiste en helt fantastisk rett med grillet lammekjøtt oppå en salat av youghurt, aubergine og hvitløk

Zur haxe; sør-tysk mat, klassikeren er Schinkenhaxe (svineknoke?), helt perfekt laget, jeg har aldri smakt noe slikt i Norge.

Disse restaurantene er ikke spesielt dyre, men hvis du er ute etter noe mer sofistikert og er villig til å betale for det så går det an å spise frokost på Hotel Adlon.

Anonymkode: 80734...431

AnonymBruker
Skrevet

Ville besøkt House of Wannsee Conference i Berlin. I huset hvor nazistene endelig besluttet at jødene skulle utryddes og det skulle gjøres i konsentrasjonsleirer. 

Anonymkode: a24aa...cb4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ville besøkt House of Wannsee Conference i Berlin. I huset hvor nazistene endelig besluttet at jødene skulle utryddes og det skulle gjøres i konsentrasjonsleirer. 

Anonymkode: a24aa...cb4

I det området burde man og ta en titt på Glinicker brigde. Hvis man er av den yngre garde så er den nok mest kjent fra filmen Brigde of spiez. Mens for oss som er gamle nok til å huske den kalde krigen så var det her man utvekslet spioner og disidenter mellom øst og vest under den kalde krigen.

Og når man kommer over den broen er man i Potsdam og da kan det annbefales en tur til Cecilienhof slott hvor Potsdamkonferansen mellom Churchill, Stalin og Truman ble holdt sommeren 1945. Det var her de foretok den endelige delingen mellom øst og vest.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp AB billett på det kollektive, koster 8,80 euro bare. 

Berlin er kjempestort, ikke stress når du har en langhelg bare. Velg ut noen ting, en ting hver dag for eks. Mauerpark er jo greit å få med seg for eks.

Jeg har vært der veldig mye, Berlin er også hardt preget av innvandringen. 

Anonymkode: 753db...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Besøk museuminsel og se kleopatrabysten.

Besøk det jødiske museet, der er selve bygget interessant.

Besøk det jødiske minnesmerket.

Radiotårnet.

Anonymkode: b1caa...b39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Berlin, har vært der mye. Tingen med Berlin er at den har noe for enhver smak, så alle finner noe de liker! Men jeg syns det er vanskelig å komme med genrelle anbefalinger til en langhelg, for det kommer an på interesse. Er det film, shopping, historie, uteliv, museum, eller traske rundt som frister mest? Du har fått mange gode tips, da!😊 

Jeg liker Prenzlauer Berg godt, gjerne gå hele veien fra Alexander Platz, via Hackeser Markt, videre til Mauerpark og hele Kastanienallee. Da har du litt historie, litt moderne Berlin, mange spisesteder og koselige småbutikker. 

Anonymkode: fdaa5...ce4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 8.11):

Skal til Berlin snart. Kun langhelg.

Noen som har vært der som har lyst til å komme med tips og anbefalinger? 😊 

Ser for oss at bydelene Kreuzberg og Friedrichshain er noe som tiltaler oss. Mitte er anbefalt for de som reiser dit for første gang 

Ser også de anbefaler sånn Welcome-card som man kan benytte på kollektiv transport..Blir det brukt eller er det like så greit å benytte føttene?

Anonymkode: 0175d...984

Alt for store avstander til å satse på å bruke føttene hele tiden. I de fleste byer er ordinære kollektivtrafikkort billigere enn welcome card hvis du ikke planlegger å besøke en hel haug museer etc. som welcome card gir rabatt på.

Anonymkode: aea4b...382

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...