AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Noen her som jobber som byggesaksbehandler? Hva liker og misliker du ved jobben? Hva var startlønn, og hva tjener du nå? Tips til en som har lyst til å naile jobbintervjuet?🤩 Anonymkode: 7bde1...047
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Har jobbet i kommune. Liker: Rolig jobb (for det meste), hjemmekontor (om du har en grei sjef), fleksitid, mest hyggelig publikum, greie arbeidsoppgaver Misliker: Konflikt mellom administrasjon og politikere, konflikt mellom naboer, arbeidsoppgaver kan bli litt repetitive, lønn kunne vært bedre. Jobben passer godt for folk som er i mer retning samfunnsvitere, jurister, byggingeniører o.l Jeg begynte på 500k og er på 560k nå etter å ha skiftet jobb. Har litt over to års erfaring. Anonymkode: 4f06b...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Det er en veldig chill jobb, men kan bli litt kjedelig etter hvert når man har behandlet tre tusen garasjesøknader på et par år 😅 Men det avhenger jo litt av hva man er ute etter. Jeg er jurist, så jeg ønsket meg flere klagesaker. Jobber nå i klageinstans for byggesaker i stedet, og det er for meg mer spennende. Men kan være veldig artig. Det er et enormt saksområde, så det er veldig mye å lære og vanligvis alltid en ny problemstilling. Politikerne kan være en nøtt da, de vil gjerne gjøre som de vil uten å høre på fagfolk 😄 Jeg tror startlønna i kommunen jeg jobba i lå på rundt 530 000 da jeg slutta i 2020. Anonymkode: 8d19d...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Jeg jobbet som det i et år og da søkte jeg meg over på noe annet fordi jeg følte jeg var ferdig utlært. Det er en chill jobb på mange måter (er jo kommunen), men også noe stress med sure naboer og politikere som gjør som de vil etter dagsformen. Grei nybegynnerjobb som kan gi springbrett videre. Anonymkode: c8596...562 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 Jeg jobber som byggesaksbehandler i en kommune. Vi har hjemmekontor og fleksitid, og arbeidet er veldig sosialt og behagelig. Overhodet ikke stressende arbeidsmiljø. Jeg synes de enkleste saksbehandlingsoppgavene er litt kjedelig, men de slipper jeg heldigvis å gjøre. Det er f.eks. igangsettingstillatelser, ferdigattester og helt enkle tillatelser uten vurderingstemaer. Jeg begynte ganske tidlig med klagesaksbehandling, og så gikk jeg over på ulovlighetsoppfølging etter ett år. Det jobber jeg fortsatt med. Tenker jeg blir i etaten et par år til, før jeg går over i et advokatfirma eller som rådgiver i f.eks. Rambøll eller Sweco. I motsetning til flere her plager ikke egenrådige politikere eller sure naboer meg. Det er en del av pakka når man driver med klagesaker og ulovligheter. Hehe. Jeg startet med 530.000 og tjener nå 700.000 etter to år. På intervju prøvde jeg å vise at jeg var virkelig motivert for stillingen. Jeg hadde lest meg litt opp på forhånd, sjekket hva fokusområdene i kommunen var og hadde tatt et nettkurs på dibk. Hadde ingen tidligere erfaring, men trakk paralleller mellom kundebehandling i butikk og kundebehandling i saksbehandling. Anonymkode: b8f60...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Tror det kommer veldig an på kommunen? Om det er en kommune som er i vekst kan man jo få rimelig mye å gjøre. Plan- og bygningsetaten i Oslo har jo vært kjent for høyt sykefravær/arbeidspress osv - og jeg jobbet selv i relatert stilling i en kommune som skulle bygge voldsomt ut en periode. Ville liksom ingen ende ta 🤷♀️ Er man i en kommune med litt mer jevn flyt og begrensede enormt store utbyggingsområder er det nok mer forutsigbart. Det finner du fort ut ved å sjekke kommuneplan osv. Anonymkode: 03786...cac 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 Jeg er enig i det andre har skrevet her ang. hva som er positivt og negativt så skriver ikke så mye mer om det, men jobben kan være ganske stress i perioder med mye press (særlig sommer). Litt mer avslappet fra november til april. Jeg jobber i kommunen. Har mastergrad og 3 års ansiennitet. Startlønn var 550 000. Har nå 590 000,- Anonymkode: 77ba8...08e 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Jeg jobbet i PBE i Oslo kommune tidligere. Det var på ingen måte rolig og chill, det er høyt tempo og mye å gjøre. I motsetning til det andre her beskriver er det heller ikke så mye mas med politikerne. Avstanden mellom byggesaksbehandler og politiker er større i Oslo enn i mindre kommuner som ikke har parlamentarisk styresett, så byggesaksbehandlingen er ikke så politisk styrt der (selv om det av og til er noen litt rare utfall av klagesaker som behandles politisk). I tillegg kan man få jobbe med langt mer interessante ting enn garasjesaker – som oppfølging av store byutviklingsprosjekter og bygg på viktige steder i byen, hensyn til viktige bevaringsinteresser, saksbehandling av transformasjon av bygninger også videre. Tror det jevnt over er både mer spennende og mer stressende å jobbe i Oslo enn i mange andre kommuner. Anonymkode: 16807...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobbet i PBE i Oslo kommune tidligere. Det var på ingen måte rolig og chill, det er høyt tempo og mye å gjøre. I motsetning til det andre her beskriver er det heller ikke så mye mas med politikerne. Avstanden mellom byggesaksbehandler og politiker er større i Oslo enn i mindre kommuner som ikke har parlamentarisk styresett, så byggesaksbehandlingen er ikke så politisk styrt der (selv om det av og til er noen litt rare utfall av klagesaker som behandles politisk). I tillegg kan man få jobbe med langt mer interessante ting enn garasjesaker – som oppfølging av store byutviklingsprosjekter og bygg på viktige steder i byen, hensyn til viktige bevaringsinteresser, saksbehandling av transformasjon av bygninger også videre. Tror det jevnt over er både mer spennende og mer stressende å jobbe i Oslo enn i mange andre kommuner. Anonymkode: 16807...d4d Ja, dette tror jeg stemmer altså. Det avhenger av kommune. Ser også at Trondheim kommune har mye å gjøre. Mens jeg jobbet selv i en kommune med 15 000 innbyggere, da var det chill 😄 Stort sett, sommeren var hektisk da. For da skulle folk egentlig ha hatt tillatelse til å bygge garasje før de engang hadde søkt 🙈 Anonymkode: 8d19d...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobbet i PBE i Oslo kommune tidligere. Det var på ingen måte rolig og chill, det er høyt tempo og mye å gjøre. I motsetning til det andre her beskriver er det heller ikke så mye mas med politikerne. Avstanden mellom byggesaksbehandler og politiker er større i Oslo enn i mindre kommuner som ikke har parlamentarisk styresett, så byggesaksbehandlingen er ikke så politisk styrt der (selv om det av og til er noen litt rare utfall av klagesaker som behandles politisk). I tillegg kan man få jobbe med langt mer interessante ting enn garasjesaker – som oppfølging av store byutviklingsprosjekter og bygg på viktige steder i byen, hensyn til viktige bevaringsinteresser, saksbehandling av transformasjon av bygninger også videre. Tror det jevnt over er både mer spennende og mer stressende å jobbe i Oslo enn i mange andre kommuner. Anonymkode: 16807...d4d Det kommer jo helt an på hva man synes er spennende da. Garasjesaker er selvfølgelig kjedelig, men jeg synes også at store næringssaker er skikkelig kjedelig og er heller ikke interessert i byutvikling som sådan. Jeg er jurist. Jeg jobber i en liten kommune hvor vi har utrolig mye bevaring, viktige kulturminner og en lang strandsone, og da blir det mange viktige og tunge juridiske vurderinger. Det er det jeg synes er gøy. Anonymkode: b8f60...0f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå