Gå til innhold

Barnet mitt begynner på skole til høsten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra før er jeg vandt til å ha eldste barnet mitt hjemme 1 til 2 dager i uken pga turnusjobbing og jeg vil ha så mye tid som mulig med barna. Nå som hun skal på skolen, kan jeg ta en til to uker (sammenhengende) fri pr halvår for å få en ekstra ferie med henne? Syntes ikke høstferie og juleferie osv er nok... 

Anonymkode: 89839...01b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta fri, men du kan ikke ta ut barnet to uker ekstra fra skolen hvert år. Full sommerferie må være mitt beste tips. 

Det er kjedelig, men en del av det at barna vokser opp, og den utviklingen er viktig for barna våre.

Anonymkode: b534c...caa

• Liker 13
Skrevet

Du kan nok ikke det. Det er begrenset hvor mye fri man kan ta i skolen. Det er vemodig når den tiden går mot slutten, men husk at datteren din blir eldre og får større behov for å være med venner, så for henne blir det nok ikke like trist å ha mindre mammatid. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dropp sfo. Da er jo barnet kun på skolen omkring 5 timer.

Anonymkode: 8e198...db0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Er ekstremt strengt det å ta ut barn av skolen ekstra, men det har du jo fått svar på allerede. Jeg tar barnet ut av SFO de dagene jeg har mulighet og han har lyst. Er ofte han vil være med venner på SFO i stedet 😅 så har han fri alle ferier og lang sommerferie. Er heldige som har mulighet til det i forhold til jobb, så da bruker vi den muligheten. Men ser jo at nå som han er eldre er tid med venner minst like viktig for han som tid med meg, så han får være med å bestemme litt selv. 

Anonymkode: 9c478...8e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo masse ferier , vinter, høst, påske,  jul, sommer..Trenger man virkelig mer enn det 🙈 de fleste foreldre har bare 5 uker på hele året .

Anonymkode: b35c0...4de

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Om dere dropper sfo de dagene du har fri så får dere masse tid sammen. :) Skolen slutter jo relativt tidlig de første årene.

Anonymkode: 1d68b...413

• Liker 7
Skrevet

Barnet har jo nesten 2 mnd fri på sommeren..så er det 1 uke høstferien..så er det nesten 2 uker juleferie..så om du tar fri 3 dager i påsken så har du over en uke fri der..sp har du 1 uke vinterferien...

Det er jo masse fri:) så har du 4 dager i året med planlegging dager og eventuelt røde dager.

Dere kommer til å få masse fri sammen.

• Liker 7
Skrevet

I år er sommerferien 9 uker. Høstferie 1; juleferie 1,5 uker; vinterferie 1 uke; påske drøy uke.  14 uker ferie, det er over 3 måneder i løpet av året. Kan du ta fri hele den perioden, er det nok tid med barnet. Klart det går an å ta barnet ut av skolen én uke på småtrinnet for ferie selv om det ikke er lov, som et unntak, det er det mange som gjør. Men sånn generelt har du ikke behov for "ekstra" ferie. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo nok av ferier i skolen og hvis du ikke benytter deg av SFO så for dere jo mer enn nok tid. Skjønner ikke helt hva du mener, tenker du å ta barnet fri fra skolen eller at du tar deg en ekstra ferieuke?

Uansett så blir jo barnet ditt eldre og det kan være lurt å tenke på barnet ønsker og behov, når de begynner i skolen så er jo venner viktige. Pass på at det er barnets behov du dekker og ikke bare dine egne.

Anonymkode: 31f75...d46

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fra før er jeg vandt til å ha eldste barnet mitt hjemme 1 til 2 dager i uken pga turnusjobbing og jeg vil ha så mye tid som mulig med barna. Nå som hun skal på skolen, kan jeg ta en til to uker (sammenhengende) fri pr halvår for å få en ekstra ferie med henne? Syntes ikke høstferie og juleferie osv er nok... 

Anonymkode: 89839...01b

Det er hva du er vant til nå. Hva jobber du med?

Du har jo hele tiden visst at det må endre seg når barna dine begynner på skolen. NEI, du kan ikke ta ut ekstra ferie for å få mer kvalitetstid med henne. Skole er skole, det er bare sånn det er. Det skal svært god grunn til at elevene skal få ferie utover det som allerede er satt opp. Et skoleår består av 190 dager, hvilket tilsvarer 38 uker. I tillegg kommer helger og ferier. Det er da ca 14,5 uker ferie til sammen i skoleåret. I tillegg kommer helgene tilhørende de 38 ukene. Du har da 175 dager utenom de 190 dagene til å finne på noe med ungen din, - vel å merke inkludert høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie, langhelgene i forbindelse med kristi himmelfart og pinse. Ikke klag over at det er for lite! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Om dere dropper sfo de dagene du har fri så får dere masse tid sammen. :) Skolen slutter jo relativt tidlig de første årene.

Litt dumt for barnet å gå glipp av all den sosiale leken med jevnaldrende for å henge med mamma dagen lang kanskje?

Anonymkode: a299a...21e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Det krever ikke akkurat mye å gjennomgå pensumet hjemme med en barneskoleelev, og tilknytningen deres er minst like viktig som skole. I dette institusjonspregede jevnalderorienterte samfunnet vi lever i virker det som at mange mener det er sykelig at noen barn liker å bruke tid sammen med foreldrene sine og motsatt. 

Det er ikke kritisk for barn å slippe mas og jag en ukes tid for å ha kvalitetstid med Mamma og Pappa. Men jeg hjemmeskoler mine barn, mye fordi vi elsker å være sammen, så hva vet jeg. 🤷‍♀️ Sosiale og veltilpassede er de også, med masse venner og fritidsaktiviteter som sosial arena.

Det er ikke skoleplikt i Norge, kun undervisningsplikt. Ikke er det pålagt å gjøre lekser heller forresten. Bare nevner det.

Anonymkode: d1b70...be6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan du det. Det krever ikke akkurat mye å gjennomgå pensumet hjemme med en barneskoleelev, og tilknytningen deres er minst like viktig som skole. I dette institusjonspregede jevnalderorienterte samfunnet vi lever i virker det som at mange mener det er sykelig at noen barn liker å bruke tid sammen med foreldrene sine og motsatt. 

Det er ikke kritisk for barn å slippe mas og jag en ukes tid for å ha kvalitetstid med Mamma og Pappa. Men jeg hjemmeskoler mine barn, mye fordi vi elsker å være sammen, så hva vet jeg. 🤷‍♀️ Sosiale og veltilpassede er de også, med masse venner og fritidsaktiviteter som sosial arena.

Det er ikke skoleplikt i Norge, kun undervisningsplikt. Ikke er det pålagt å gjøre lekser heller forresten. Bare nevner det.

Anonymkode: d1b70...be6

Hva med å sørge for at barna sosialiserer seg sammen med de andre barna ? 
Det er meningen at barn skal bli voksne en dag, og da bør de takle de sosiale utfordringene de møter på fra barndommen via ungdomstiden. 
Å være hjemme og leke med mor og far istedenfor å være på skolen ligner litt på ideologien sektene jobber etter 

Anonymkode: 1ee56...108

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må tenke på barnet fremfor deg selv her. Selvom det er trist for deg. Barnet blir større, og har større behov for å være med venner og drive med fritidsaktiviteter. Dere har jo fortsatt ettermiddager, helger, og mange ferieuker i løpet av året. 

Anonymkode: aba69...7c4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å sørge for at barna sosialiserer seg sammen med de andre barna ? 
Det er meningen at barn skal bli voksne en dag, og da bør de takle de sosiale utfordringene de møter på fra barndommen via ungdomstiden. 
Å være hjemme og leke med mor og far istedenfor å være på skolen ligner litt på ideologien sektene jobber etter 

Anonymkode: 1ee56...108

Pluss om man har barnet mer hjemme en skole vil det etterhvert bli vanskeligere for lærer å se og kjenne barnet..noen har 1 lærer i flere år.

Vi hadde sønnen vår på sfo til 3 klasse og han stor koste seg...det var ingen å leke med her hjemme da alle var på sfo.

På sfo lagde de mat, gikk turer og hadde aktiverer.  

Dere kan jo ta en dag sammen innimellom..men derimot å ta enda mer fri en skolen allerede har tror jeg hade blitt litt dumt. 

Husker sønnen min lærte mye nytt i 1 og 2 klasse og jeg tror at de kan fort miste tråden og kansje henge litt etter om ditt barn skal ta mer fri. Pluss det er fint for dem å ha litt rutiner i hverdagen også, med skolen, våkne opp, møte venner, friminuttene, lære seg å sitte på pultene, spise mer andre barn, etc

Men er dette for deg eller barnet ditt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lou Salome skrev (2 timer siden):

I år er sommerferien 9 uker. Høstferie 1; juleferie 1,5 uker; vinterferie 1 uke; påske drøy uke.  14 uker ferie, det er over 3 måneder i løpet av året. Kan du ta fri hele den perioden, er det nok tid med barnet. Klart det går an å ta barnet ut av skolen én uke på småtrinnet for ferie selv om det ikke er lov, som et unntak, det er det mange som gjør. Men sånn generelt har du ikke behov for "ekstra" ferie. 

TS vet nok om disse feriene også ;) Tror du at TS har fri alle disse feriene???

Anonymkode: 10654...d91

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange glemmer at TS også har en jobb.... Hun får nok ikke fri i alle ferier..... ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser mange glemmer at TS også har en jobb.... Hun får nok ikke fri i alle ferier..... ;) 

Men hun spør jo om hun skal ta mer fri for å være med barnet.. Mulig jeg har misforstått. Men om det er hun som skal ta mer fri..eller at hun skal ta barnet ut for mer fri..

Men om hun vil ta barnet ut for mer fri..så må hun også ta mer fri. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt dumt for barnet å gå glipp av all den sosiale leken med jevnaldrende for å henge med mamma dagen lang kanskje?

Anonymkode: a299a...21e

Absolutt. Men det er tross alt bedre å ta fri fra SFO enn fra skolen, siden hun er så avhengig av barnet sitt. Ideelt sett bør jo ikke det komme i veien for hverken venner eller skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...