AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #1 Skrevet 25. april 2022 Min mann er fra et land i øst-Europa jeg har lært en del av språket hans. Og jeg reagerer veldig på en del av det han sier til meg mens familie og venner hører på.. Han prater og oppfører seg anderledes enn nordmenn gjør. Han sier foreks klokken 21. Nå må du gå å sove. Gå å legg deg. Er ikke vanlig at nordmenn har holdt på slik. Han sier det samme når han er med venner eller familie til meg også. Han begynner liksom å kommandere meg. Virker ikke som om venner eller familie reagerer på det. De virker til å reagere på min reaksjon . Jeg sier nei jeg er voksen og gjør som jeg vil og ønsker Det virker som at han forventer at jeg skal stå på som en husmor hele dagene på fridagene mine. Jeg har fått et inntrykk om at han er veldig anderledes enn hvordan norsk mann var . Har dette med kultur å gjøre? Noen som kjenner andre kulturer? Eller har dette med han som person å gjøre? Anonymkode: 28c01...4f7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #2 Skrevet 25. april 2022 Øst Europa er kjent for macho-ukultur. Altså litt slik som det var her i Norge på 50 tallet, hvor kvinnene skulle gå hjemme og mannen bestemte alt. Dog så er ikke dette greit og vitner for meg om et forkastelig menneskesyn og dårlige verdier. Enten så hadde jeg satt foten ned å nektet å godta dette eller så hadde jeg skilt meg. Og ja det finnes også en del nordmenn som er sånn men, da kaller vi det ikke kultur men kvinnemishandling. Anonymkode: aeef5...eab 10
anonymbruker2312 Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Det er ekstremt vanlig i slike kulturer at kjæresten/konen skal drive med husarbeid, matlaging og rydding. Dette kommer fra oppveksten deres, hvor de er blitt lært opp til at menn har "sine oppgaver" og damer har "deres oppgaver". Og ja, jeg vet hva jeg prater om. Har mange venner fra midtøsten og fra forskjellige kulturer. For de er dette vanlig, og de ser ikke på dette som noe "galt" eller negativt. De tenker heller ikke på at det er urettferdig, med tanke på at en kvinne skal gjøre mye av arbeidet. Når det kommer til dominanse har de også mye av dette, at menn skal bestemme mye. Det stammer rett og slett fra kultur, og det er det lite å gjøre med med mindre de selv synes slikt er galt. Flere av venninnene mine synes dette er ekstremt urettferdig behandling av kvinner på, og de har i flere tilfeller gjort motstand. De er også en av dem som sier at de på ingen som helst måte skal oppdra sine fremtidige barn på en slik måte. Så, dessverre er det lite å gjøre med tanke på "endring" i hans oppførsel. Det at han ber deg legge deg kommer fra dominanse, han føler han nå har rett til å bestemme da dere er sammen. Jeg ville prøvd først å ta en ordentlig prat med han og kommunisere at dette finner jeg meg ikke i, og at det må ta slutt nå. Hvis ikke det hjelper, hadde jeg vurdert hele forholdet med fyren. Hva kommer til å skje når det blir eventuelt barn involvert? Hvis han ikke endrer seg er det fordi han ikke ser noe galt i den slags oppførsel, og da er det svært lite å gjøre for å endre hans tankegang. 5
MyMichelle Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Jeg har en venninne som var sammen med en fra Øst-Europa. Han var oppdratt til at menn skal «ta vare på kvinner». Oppvarte dem ved å gi dem blomster, holde jakken de skal ta på seg, ikke la damer løfte tungt, var opptatt av å passe på henne om hun var full. Han brydde seg ikke om leggetider, eller ville hun skulle gjøre alt husarbeidet. Din mann er sikkert oppdratt til at kvinner skal ta seg av hus og hjem. Det er sikkert ikke lett å «avlære», men du må snakke med han om det. Og stå på ditt. Forklar hva du ønsker, og hvorfor. Så kan han si hvorfor han ønsker noe annet.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 Meh, noen er slik, noen er ikke. Uansett hvem han er og hvordan han oppfører seg så er det egentlig opp til deg, -gidder du å ha det sånn? Anonymkode: 5aac0...1dc 4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann er fra et land i øst-Europa jeg har lært en del av språket hans. Og jeg reagerer veldig på en del av det han sier til meg mens familie og venner hører på.. Han prater og oppfører seg anderledes enn nordmenn gjør. Han sier foreks klokken 21. Nå må du gå å sove. Gå å legg deg. Er ikke vanlig at nordmenn har holdt på slik. Han sier det samme når han er med venner eller familie til meg også. Han begynner liksom å kommandere meg. Virker ikke som om venner eller familie reagerer på det. De virker til å reagere på min reaksjon . Jeg sier nei jeg er voksen og gjør som jeg vil og ønsker Det virker som at han forventer at jeg skal stå på som en husmor hele dagene på fridagene mine. Jeg har fått et inntrykk om at han er veldig anderledes enn hvordan norsk mann var . Har dette med kultur å gjøre? Noen som kjenner andre kulturer? Eller har dette med han som person å gjøre? Anonymkode: 28c01...4f7 Har vel mer med deg som person å gjøre. Som er sammen med sånne 🤷♀️ Anonymkode: 2b4fb...96b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann er fra et land i øst-Europa jeg har lært en del av språket hans. Og jeg reagerer veldig på en del av det han sier til meg mens familie og venner hører på.. Han prater og oppfører seg anderledes enn nordmenn gjør. Han sier foreks klokken 21. Nå må du gå å sove. Gå å legg deg. Er ikke vanlig at nordmenn har holdt på slik. Han sier det samme når han er med venner eller familie til meg også. Han begynner liksom å kommandere meg. Virker ikke som om venner eller familie reagerer på det. De virker til å reagere på min reaksjon . Jeg sier nei jeg er voksen og gjør som jeg vil og ønsker Det virker som at han forventer at jeg skal stå på som en husmor hele dagene på fridagene mine. Jeg har fått et inntrykk om at han er veldig anderledes enn hvordan norsk mann var . Har dette med kultur å gjøre? Noen som kjenner andre kulturer? Eller har dette med han som person å gjøre? Anonymkode: 28c01...4f7 Har vært samboer og har barn med en fra Øst-Europa, og har ikke opplevd det du beskriver her. Anonymkode: dcda7...641
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har vel mer med deg som person å gjøre. Som er sammen med sånne 🤷♀️ Anonymkode: 2b4fb...96b Sånne faktisk? De er da like forskjellige som oss. Anonymkode: dcda7...641 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sånne faktisk? De er da like forskjellige som oss. Anonymkode: dcda7...641 Er sånn like forskjellige som oss? Hvordan skal du klare å argumentere for det? Tipper du automatisk tenker sånne = utlendinger? Har jeg nevnt noe om det? Så da kan vel mitt innlegg kanskje f.eks. peke på at "sånne" "herskesyke", = uansett fødeland? men det blir kanskje litt for vanskelig for deg å resonere deg til? For du vil gjerne bli krenket uansett? Men mitt spørsmål må jo da bli; hva mener du med "de er da like foskjellige som oss"? Høres litt rasistisk ut syns jeg men... 🤔🤯🙄 Anonymkode: 2b4fb...96b 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 2 hours ago, anonymbruker2312 said: Det er ekstremt vanlig i slike kulturer at kjæresten/konen skal drive med husarbeid, matlaging og rydding. Dette kommer fra oppveksten deres, hvor de er blitt lært opp til at menn har "sine oppgaver" og damer har "deres oppgaver". Og ja, jeg vet hva jeg prater om. Har mange venner fra midtøsten og fra forskjellige kulturer. For de er dette vanlig, og de ser ikke på dette som noe "galt" eller negativt. De tenker heller ikke på at det er urettferdig, med tanke på at en kvinne skal gjøre mye av arbeidet. Når det kommer til dominanse har de også mye av dette, at menn skal bestemme mye. Det stammer rett og slett fra kultur, og det er det lite å gjøre med med mindre de selv synes slikt er galt. Flere av venninnene mine synes dette er ekstremt urettferdig behandling av kvinner på, og de har i flere tilfeller gjort motstand. De er også en av dem som sier at de på ingen som helst måte skal oppdra sine fremtidige barn på en slik måte. Så, dessverre er det lite å gjøre med tanke på "endring" i hans oppførsel. Det at han ber deg legge deg kommer fra dominanse, han føler han nå har rett til å bestemme da dere er sammen. Jeg ville prøvd først å ta en ordentlig prat med han og kommunisere at dette finner jeg meg ikke i, og at det må ta slutt nå. Hvis ikke det hjelper, hadde jeg vurdert hele forholdet med fyren. Hva kommer til å skje når det blir eventuelt barn involvert? Hvis han ikke endrer seg er det fordi han ikke ser noe galt i den slags oppførsel, og da er det svært lite å gjøre for å endre hans tankegang. Skulle tro at det er en viss forskjell på land i Øst-Europa som ha vært med i EU de siste 20 årene og land i Midtøsten. Ser man for eksempel på polske familier som bor her i Norge, er de kanskje en smule mer konservative fordi mange er katolikker, men ellers er det lite som skiller dem fra norske familier, og det samme gjelder folk fra eksempelvis Tsjekkia eller Slovakia. Hvordan det er i sydligere land som Bulgaria eller Romania aner jeg ikke, men jeg antar at det gjelder Sør-Europa generelt at menn fra Hellas, Italia, eller Spania er mer tilbøyelige til å være macho enn menn nordfra. Så vennligst ikke se hele Øst-Europa under ett; det er stor forskjell på noen fra Tsjekkia og noen fra et muslimsk land i Midtøsten der kvinnen har omtrent null rettigheter. Anonymkode: d7e29...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Jeg var sammen med en fra Polen, hadde det sånn som deg. Til og med vennene mine reagerte på at han var kontrollerende. Jeg gjorde det fort slutt med han, så vi kom aldri til noe samboerskap, men selv da jeg var på besøk til han var det ofte jeg som måtte gjøre ting og tang i leiligheten. Når han var på besøk hos meg måtte jeg mase/krangle for å få han til å bli med på å lage middag. Jeg gjorde det som sagt slutt fort, for det der gidder jeg ikke. Jeg har forøvrig et annet vennepar fra Polen, virker ikke som om det er slik hos dem (med forbehold om at jeg selvfølgelig ikke vet hva som skjer bak lukkede dører). Anonymkode: 4e6c1...5c4 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min mann er fra et land i øst-Europa jeg har lært en del av språket hans. Og jeg reagerer veldig på en del av det han sier til meg mens familie og venner hører på.. Han prater og oppfører seg anderledes enn nordmenn gjør. Han sier foreks klokken 21. Nå må du gå å sove. Gå å legg deg. Er ikke vanlig at nordmenn har holdt på slik. Han sier det samme når han er med venner eller familie til meg også. Han begynner liksom å kommandere meg. Virker ikke som om venner eller familie reagerer på det. De virker til å reagere på min reaksjon . Jeg sier nei jeg er voksen og gjør som jeg vil og ønsker Det virker som at han forventer at jeg skal stå på som en husmor hele dagene på fridagene mine. Jeg har fått et inntrykk om at han er veldig anderledes enn hvordan norsk mann var . Har dette med kultur å gjøre? Noen som kjenner andre kulturer? Eller har dette med han som person å gjøre? Anonymkode: 28c01...4f7 Med unntak av leggetider så forventer min norske mann endel av meg. Nå er jeg hjemmeværende pga sykdom, er på AAP, men han respekterer om jeg har en dårlig dag. Da tar han alt. (Har dagsplaner tilpasset til hva jeg klarer på en normal dag så er lett å overta) Anonymkode: bc4e7...18e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Øst Europa er kjent for macho-ukultur. Altså litt slik som det var her i Norge på 50 tallet, hvor kvinnene skulle gå hjemme og mannen bestemte alt. Dog så er ikke dette greit og vitner for meg om et forkastelig menneskesyn og dårlige verdier. Enten så hadde jeg satt foten ned å nektet å godta dette eller så hadde jeg skilt meg. Og ja det finnes også en del nordmenn som er sånn men, da kaller vi det ikke kultur men kvinnemishandling. Anonymkode: aeef5...eab Nå vet jeg ikke hvor mange i tråden fra Norge som faktisk har kjennskap til besteforeldre fra årstiden 50 tallet og bakover, men ingen av bestemødrene mine levde med sånne macho menn. Tvert i mot var de kvinnene hardt arbeidende, lite jålete og kunne mest sannsynlig denge mannen i bakken hvis han skulle være så respektløs og beordre i seng osv. Så jeg er ikke helt enig i sammenligningen. Den machokulturen som beskrives i tråden høres toxic ut. Anonymkode: fe821...879 4
Gjest ti10 Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Men det høres jo ut som at du har kjent ham lenge, i og med at dere er gift og du har lært språket hans. Da må du vel ha fått et innblikk i hva slags kultur han kommer fra, og ikke minst registrert oppførselen hans før?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #15 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Øst Europa er kjent for macho-ukultur. Altså litt slik som det var her i Norge på 50 tallet, hvor kvinnene skulle gå hjemme og mannen bestemte alt. Dog så er ikke dette greit og vitner for meg om et forkastelig menneskesyn og dårlige verdier. Enten så hadde jeg satt foten ned å nektet å godta dette eller så hadde jeg skilt meg. Og ja det finnes også en del nordmenn som er sånn men, da kaller vi det ikke kultur men kvinnemishandling. Anonymkode: aeef5...eab Min bestemor og oldemor har aldri vært undertrykte, de har vært selvstendige og bestemt over egne liv og hvem de giftet seg med. Mine bestefedre og oldefedre har heller aldri vært voldelige. Det var bare et helt annet samfunnsystem dengangpå 50 tallet og bakover. Men ingen av mine kvinnelige slektninger har vært undertykte av den grunn, de har alle tatt sine frie valg ut fra de forutsetningene som det var i samfunnet på deres tid. Anonymkode: 64dcd...f2e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #16 Skrevet 26. april 2022 7 hours ago, anonymbruker2312 said: Det er ekstremt vanlig i slike kulturer at kjæresten/konen skal drive med husarbeid, matlaging og rydding. Dette kommer fra oppveksten deres, hvor de er blitt lært opp til at menn har "sine oppgaver" og damer har "deres oppgaver". Og ja, jeg vet hva jeg prater om. Har mange venner fra midtøsten og fra forskjellige kulturer. For de er dette vanlig, og de ser ikke på dette som noe "galt" eller negativt. De tenker heller ikke på at det er urettferdig, med tanke på at en kvinne skal gjøre mye av arbeidet. Når det kommer til dominanse har de også mye av dette, at menn skal bestemme mye. Det stammer rett og slett fra kultur, og det er det lite å gjøre med med mindre de selv synes slikt er galt. Flere av venninnene mine synes dette er ekstremt urettferdig behandling av kvinner på, og de har i flere tilfeller gjort motstand. De er også en av dem som sier at de på ingen som helst måte skal oppdra sine fremtidige barn på en slik måte. Så, dessverre er det lite å gjøre med tanke på "endring" i hans oppførsel. Det at han ber deg legge deg kommer fra dominanse, han føler han nå har rett til å bestemme da dere er sammen. Jeg ville prøvd først å ta en ordentlig prat med han og kommunisere at dette finner jeg meg ikke i, og at det må ta slutt nå. Hvis ikke det hjelper, hadde jeg vurdert hele forholdet med fyren. Hva kommer til å skje når det blir eventuelt barn involvert? Hvis han ikke endrer seg er det fordi han ikke ser noe galt i den slags oppførsel, og da er det svært lite å gjøre for å endre hans tankegang. Ja, jeg reagerer på at familien og venner av han ser rart på meg når jeg reagerer som norsk på at han sier : Legg deg! . Jeg sier tilbake: Nei, jeg gjør som jeg vil. Derfor tenkte jeg at det kan være noe med kultur, men var usikker. Anonymkode: 28c01...4f7
AnonymBruker Skrevet 26. april 2022 #17 Skrevet 26. april 2022 1 hour ago, ti10 said: Men det høres jo ut som at du har kjent ham lenge, i og med at dere er gift og du har lært språket hans. Da må du vel ha fått et innblikk i hva slags kultur han kommer fra, og ikke minst registrert oppførselen hans før? Forstår ikke alt men mye. Men har allikevel aldri klart å forstå hva som er kultur eller ikke. Anonymkode: 28c01...4f7
TLR Skrevet 26. april 2022 #18 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg var sammen med en fra Polen, hadde det sånn som deg. Til og med vennene mine reagerte på at han var kontrollerende. Jeg gjorde det fort slutt med han, så vi kom aldri til noe samboerskap, men selv da jeg var på besøk til han var det ofte jeg som måtte gjøre ting og tang i leiligheten. Når han var på besøk hos meg måtte jeg mase/krangle for å få han til å bli med på å lage middag. Jeg gjorde det som sagt slutt fort, for det der gidder jeg ikke. Jeg har forøvrig et annet vennepar fra Polen, virker ikke som om det er slik hos dem (med forbehold om at jeg selvfølgelig ikke vet hva som skjer bak lukkede dører). Anonymkode: 4e6c1...5c4 Jøss høres ikke bra ut. Det skremmer meg at det er så forskjell på øst og vest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå